View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 09:59

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Lite hiss-jazz inspirerat av Lee Ritenour och Larry Carlton 
Author Message

Post Lite hiss-jazz inspirerat av Lee Ritenour och Larry Carlton
I slutet av 70-talet lyssnade jag mycket på Lee Ritenour och den influensen märker jag att jag lever med än idag. Både när det gäller sound, spel och låtskrivande. Själv tycker jag att det märks tydligt i den här låten.

Gitarr: Collings I-35LC isplad direkt med en Fender Tone Master Pro.

VARNING: Detta är mjukjazz gränsande till muzak och inget för de som kräver harmoniskt intressant utveckling. :D

https://soundcloud.com/mats-nermarks-tu ... days-hence

/Mats N

06 May 2025, 13:14
Profile WWW

Post Re: Lite hiss-jazz inspirerat av Lee Ritenour och Larry Carl
Mats, du är så väldigt duktig på att få till luftiga mixar där allt har sin egen plats i mixen. Jag vet att du är väldigt produktiv så du har ju haft gott om träning såklart men det är ju lite av en konstform i sig själv. Bra låter det hur som.

Ritenour och Carlton och några till är ju alltid de som nämns från den här eran av LA gitarrister

När jag precis hade tagit körkort i ungdomen så brukade jag låna min mors fräsiga Honda Civic och i den hade brorsan satt en kasett med
den lite svulstige Gino Vanellis Brother to brother. Gitarristen Carlos Rios som spelade där blev helt ofrivlligt lite av en favoit i genren eftersom jag lånade bilen så ofta.
Det var nog Mesa boogie med en del dist så det var kanske var ett mer lätttillgängligt sound för en 18 åring.
Carlos Rios namn hör man dock inte så ofta numera. Hittade det här på Youtube dock https://www.youtube.com/watch?v=uf6fGm0z10A

06 May 2025, 19:04
Profile ICQ WWW

Post Re: Lite hiss-jazz inspirerat av Lee Ritenour och Larry Carl
Tack för kommentaren. Jag lägger faktiskt rätt mycket tid på att få mixen rätt så det är trevligt att det märks.

Carlos Rios är ju en grym gitarrist. Jag såg honom på Scandinavium för många år sedan då han spelade med Lionel Richie.

/Mats N

06 May 2025, 23:59
Profile WWW
Reply to topic   [ 3 posts ]