| Author |
Message |
|
Mike Leaf
|
 Marshalls nya pedaler
Har ju kommit en serie med pedaler som ska efterlikna olika generationer av Marshalls. Kunde inte låta bli att köpa denna, kom idag i posten och visst låter den Marshall Plexi allt... https://www.youtube.com/watch?v=xjMjyLJ ... l=Marshall Är det någon som testat de andra varianterna? tex JCM800? Lågt pris, 1595:- och inget för den som vill ha 48 olika ljud 
| 13 May 2025, 16:59 |
|
 |
|
Polytone
|
 Re: Marshalls nya pedaler
Mike Leaf wrote: Har ju kommit en serie med pedaler som ska efterlikna olika generationer av Marshalls. Kunde inte låta bli att köpa denna, kom idag i posten och visst låter den Marshall Plexi allt... https://www.youtube.com/watch?v=xjMjyLJ ... l=Marshall Är det någon som testat de andra varianterna? tex JCM800? Lågt pris, 1595:- och inget för den som vill ha 48 olika ljud  Vilken stärkare har du provat den i? Plexi? 
_________________ If you don't know where you're going, any road will take you there.
George Harrison
|
| 13 May 2025, 18:53 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Polytone wrote: Vilken stärkare har du provat den i? Plexi?  Ha, nja en Marshall Class 5
| 13 May 2025, 19:18 |
|
 |
|
Obi
|
Mike Leaf wrote: Lågt pris, 1595:- och inget för den som vill ha 48 olika ljud  Dessa är ju tydligen 100% analoga pedaler. Skulle gissa på medotoden där man i prinip byger upp kretsen på samma sätt som originalet men ersätter varje rörsteg med en JFET istället. Och sen ytmoterat för att få ner priset. Skulle vara kul att testa. 
|
| 14 May 2025, 06:38 |
|
 |
|
Marshall
|
Tycker alla YouTube-tester jag hittar enbart hackar onyanserat staccatotugg med Les Paul eller stallhumbucker i strata, och full patte på gitarren. Det är iofs fräckt sound men litet enkelspårigt.
Skulle vilja höra hur den låter med nyanserat spelande på strata med single coil pickups, t.ex. halspickuppen. À la Hendrix. Renar den upp vid lösare anslag resp. neddragen volym på gitarren?
|
| 14 May 2025, 09:22 |
|
 |
|
tligen
Joined: 10 Feb 2004, 19:59 Posts: 1894 Location: Förort med Swish
|
Marshall wrote: Tycker alla YouTube-tester jag hittar enbart hackar onyanserat staccatotugg med Les Paul eller stallhumbucker i strata, och full patte på gitarren. Det är iofs fräckt sound men litet enkelspårigt.
Skulle vilja höra hur den låter med nyanserat spelande på strata med single coil pickups, t.ex. halspickuppen. À la Hendrix. Renar den upp vid lösare anslag resp. neddragen volym på gitarren? Precis min tanke oxå. Yes det låter snyggt (men trist) hur låter det med P90? @Mike, du har väl lite guror med P90? så vi kan få ett smakprov... 
_________________ tligen
|
| 14 May 2025, 10:27 |
|
 |
|
lpstd
|
Har aldrig riktigt förstått det där med pedaler som låter som en viss förstärkare. När då? Beror inte det på vilken förstärkare man använder? Edit: Tyckte frågan lät bekant: https://www.ljudbojen.com/viewtopic.php ... w=previous
|
| 14 May 2025, 11:17 |
|
 |
|
pudas
|
Inget nytt koncept med analoga pedaler som ska emulera olika förstärkare, först tror jag det var Tech 21 "sansamp" som ju blev en pyramidal succe, främst i studiovärlden. Sen kom dom ju med en hel drös varianter under samma koncept. Flera fabrikat hakade på, JoyJoy har flera som är billiga, samma burkar säljs under namnet Harley Benton som är ännu billigare!
Själv har jag testat Harley Bentons "Americana" som främst ska låta Fender Deluxe/Mesa Boogie och den funkar mycket bra, om än inte exakt, men själva kärnan i ljudet finns där. Klart användbar om inte annat som en nödlösning, att ha i "verktygslådan" när man åker på att spela på lånad utrustning, funkar dock inte linad rakt in i PAt något vidare.
Äger själv en Tech 21 "Double Drive", men den jobbar mer allmänt, ska ge en illussion av klass A och klass AB förstärkare, låter mycket snyggt, kanske för snyggt!
Det är ju mot dessa Marshalls nya pedaler ska jämföras med tycker jag!
Dock är det troligen skamvrån om man jämför dom med digitala boxarna från exempelvis Boss!
_________________ pudas
|
| 14 May 2025, 11:44 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Jag tar dig på ditt ord när du skriver att den låter som en Marshall. Men hur reagerar den?? Jag tror jag har testat de flesta pedaler på marknaden så påstås replikera en Marshall och inte en enda av dem gör det att det känns som att spela genom en Marshall, responsen är aldrig ens i närheten. Det närmast det man kommer är enligt min mening en Pro-Co Rat, men då låter det å andra sidan inte som Marshall. Jag hävdar utan att ha testat denna nya serie att den här typen av "Marshall-in-a-box"-pedaler inte går att bygga alls. Av en rad orsaker.
|
| 14 May 2025, 12:50 |
|
 |
|
Tokerekloker
|
Nä ingen kan förvänta att en liten pedal ska kunna reagera som en riktig stärkare gör. Inte tänkt heller att ersätta en heller. Man får det man betalar.
|
| 14 May 2025, 18:31 |
|
 |
|
Granis67
Joined: 05 Sep 2011, 07:49 Posts: 2802 Location: Kalmartrakten SWISH
|
Fasiken, nu blev jag också sugen på att testa, 1595 kr är i sammanhanget småpengar. Än mer nyfiken är jag på Tone King Imperial MKII Preamp Pedal, men 7700 kr…dyker väl upp begagnat inom ett par månader. https://tgt11.com/product.html/tone-kin ... eamp-pedal
_________________ granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.
Religion vs fossils. Fossils win.
|
| 14 May 2025, 19:12 |
|
 |
|
Goran
|
Vinyljunkie wrote: Jag tar dig på ditt ord när du skriver att den låter som en Marshall. Men hur reagerar den?? Jag tror jag har testat de flesta pedaler på marknaden så påstås replikera en Marshall och inte en enda av dem gör det att det känns som att spela genom en Marshall, responsen är aldrig ens i närheten. Det närmast det man kommer är enligt min mening en Pro-Co Rat, men då låter det å andra sidan inte som Marshall. Jag hävdar utan att ha testat denna nya serie att den här typen av "Marshall-in-a-box"-pedaler inte går att bygga alls. Av en rad orsaker. Håller med! Det som skiljer är volym och 4x12 eller mer.
|
| 14 May 2025, 21:16 |
|
 |
|
Marshall
|
Håller i princip med. Vill man töja på gränserna kan man använda förstärkare med helt rent/ofärgat ljud och en FRFR-högtalare till sin amp-in-a-box-pedal. Inget jag provat och troligen inget för mig.
|
| 14 May 2025, 21:58 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Självklart kan en sån här box inte ersätta en plexi med 4x12, men dessa kräver också en REJÄL volym för att komma till rätta. Mastervolym blir inte bra det heller.... För mig personligen så var jag tvungen att testa denna och den får min Marshall att låta 'bättre'. Den låter 'mer' Plexi än den BOSS digitala boxen jag hade ett tag i alla fall. Kan förstå att det känns onödigt med en förstärkarersättning som bara härmar en (1) modell och att de flesta vill ha valfrihet och 48 olika sound eller mer.... Dock fanns väl redan en liknande 'Marshall på burk' modell innan som kostade > 5000 och vore intressant att jämföra med denna. Den var kanske digital? EDIT: Denna viewtopic.php?f=4&t=130559 Men som sagt en produkt som kanske intresserar väldigt få gitarrister, dock är den slutsåld överallt på alla webshoppar inkl TGT11, G4M, Thomann mfl 
Last edited by Mike Leaf on 16 May 2025, 09:51, edited 1 time in total.
|
| 16 May 2025, 09:07 |
|
 |
|
Goran
|
Oavsett alltid kul när någon tar upp en speciell pedal. Denna tråd var första gången jag hörde om dem. Låter det bra så låter det bra, men förblir ju ett personligt intryck, och det är intressant ändå.
|
| 16 May 2025, 09:24 |
|
 |
|
snutstrut
|
Alltså, de kan väl knappast vara särskilt annorlunda uppbyggda än tex Zvex Box of rock, Lovepedal Jubilee,JTM, Purple Plexi osv. Alla JÄTTEBRA pedaler! Skillnaden är väl mest att dessa kommer från Marshall själva?
|
| 16 May 2025, 13:20 |
|
 |
|
Obi
|
snutstrut wrote: Alltså, de kan väl knappast vara särskilt annorlunda uppbyggda än tex Zvex Box of rock, Lovepedal Jubilee,JTM, Purple Plexi osv. Alla JÄTTEBRA pedaler! Skillnaden är väl mest att dessa kommer från Marshall själva? Det finns väl iofs en hel hög med kretstopologier som är olika som kan påminna lite om en plexi? Man vet ju inte exakt vad Marshall kokat ihop. Fast lite populärt är det väl att att använda jfet eller mosfet (box of rock) steg som klipper och inte bara en opamp +dioder. Men jag gissar att du har rätt i slutänden förmodligen en pastisch på någon känd existerande pedal. Men för att citera bummer. När det är en Marshall logo på så är det "THE REAL DEAL" 
|
| 16 May 2025, 14:23 |
|
 |
|
Marshall
|
Obi wrote: Men för att citera bummer. När det är en Marshall logo på så är det "THE REAL DEAL"  Eller hur. 
|
| 16 May 2025, 15:15 |
|
|