| Author |
Message |
|
4trax
|
 Vad tros om nya Helix Stadium
Har haft en av varje ny line6 modell serie sedan begynnelsen och vet inte om det gör så stor skillnad i slutändan numera . Får man något revolutionerande nytt eller är det som tandkrämsreklam som blir otroligt nog bara bättre för varje år . Hur blir det med gammal musik som spelats in med tex. Pod XT är den olyssningsbar för att det låter så mycket sämre än dagens modulers? Nä, det gör ju inte det.  För live bruk har den ju utveckas till det bättre. Edit: Första Line6 protools plugin Amp farm (nånstans innan 2000) användes av U2, Nine inch nails, Linkin Park m.m.och det låter ju bra.
|
| 16 Jun 2025, 07:45 |
|
 |
|
southbeck
|
 Re: Vad tros om nya Helix Stadium
Hur den låter vet man ju inte ännu. Men revolutionerande är den ju på så vis att den har funktioner som ingen annan gitarrprocessor haft tidigare. Tycker den verkar väldigt intressant. Men hög prislapp också.
|
| 18 Jun 2025, 21:13 |
|
 |
|
4trax
|
Jo det återstår såklart att se hur den låter. Nyheterna är pekskärm, fler I/O och expansionsmöjligheter, agoura‑modellering (ska ge bättre spelkänsla), Hype Control (morfa mellan 2 ljudkaraktärer) Proxy‑kloning (förstärkar kloning), Showcase‑automatisering (automatisera byten mellan preset) och streaming( för youtubers typ), bättre ljudkvalitet 128db (högre db mindre brus, en plexi har 80-85db)
|
| 19 Jun 2025, 09:47 |
|
 |
|
Tokerekloker
|
Tycker inte de har hängt med i toppen av alla andra. Helix var inte tillräckligt bra för att kunna konkurrera. Den här gången? Jag är tveksam med tanke på historiken länge nu.
|
| 19 Jun 2025, 17:55 |
|
 |
|
4trax
|
Tokerekloker wrote: Tycker inte de har hängt med i toppen av alla andra. Helix var inte tillräckligt bra för att kunna konkurrera. Den här gången? Jag är tveksam med tanke på historiken länge nu. Vad menar? Hur har den inte hängt med? De saknar Profilering av stärkare men det inget jag saknar. Alla köper ändå färdiga ir till cortex, tonex eller kemper . Effekter där ligger de före. Fractal kanske då men krånglig.
|
| 19 Jun 2025, 20:18 |
|
 |
|
Tokerekloker
|
Vad jag menar är att Helix inte låter helt övertygande som en riktig stärkare som konkurrenterna gör. Testade även deras mjukvaru som ska låta exakt(enligt de själva)som hårdvaran. Tyckte det finns flera mycket billigare vst som låter bättre.
|
| 19 Jun 2025, 20:28 |
|
 |
|
southbeck
|
Tokerekloker wrote: Tycker inte de har hängt med i toppen av alla andra. Helix var inte tillräckligt bra för att kunna konkurrera. Den här gången? Jag är tveksam med tanke på historiken länge nu. Håller nog inte med där. Helix är ju otroligt populär modeler. Syns ju överallt. Så rent objektivt konkurrerar dom definitivt. Om man bortser från personligt tycke och smak. Sen är fractal på gång med en ny också som dom själva säger kommer göra att alla andra ser ut som game boys. Får väl se hur det blir med det.
|
| 19 Jun 2025, 20:29 |
|
 |
|
Tokerekloker
|
southbeck wrote: Tokerekloker wrote: Tycker inte de har hängt med i toppen av alla andra. Helix var inte tillräckligt bra för att kunna konkurrera. Den här gången? Jag är tveksam med tanke på historiken länge nu. Håller nog inte med där. Helix är ju otroligt populär modeler. Syns ju överallt. Så rent objektivt konkurrerar dom definitivt. Om man bortser från personligt tycke och smak. Sen är fractal på gång med en ny också som dom själva säger kommer göra att alla andra ser ut som game boys. Får väl se hur det blir med det. Om Fractal påstår något sådant gör de bara sig till åtlöje. Men å andra sidan har de varit rädda för konkurrens och blockat användare som pratat om konkurrenters produkter.
|
| 20 Jun 2025, 10:09 |
|
 |
|
4trax
|
Vilken håller måttet enligt dig Tokkloker?
|
| 20 Jun 2025, 11:46 |
|
 |
|
Tokerekloker
|
4trax wrote: Vilken håller måttet enligt dig Tokkloker? Tycker alla hårdvarulösningar håller måttet utom Helix. Det är min erfarenhet. Har du själv provat något annat än bara Helix?
|
| 20 Jun 2025, 14:11 |
|
 |
|
4trax
|
Nej du tolkar mig fel inte ute efter en muskelmätning jag är genuint intresserad av vad folk här på bojen tycker om modulers. Själv har jag bara använt dom i studio men tycker typ att det inte har hänt nånting revolutionerande ljudmässigt de senaste stora uppdateringar. Visst man har voicat om förstärkarna och de låter annorlunda än tidigare modeller men inte nödvändigtvis till det bättre. Kör bara genom monitorer och det kommer nog aldrig kännas som att spela en förstärkare. Använde det jättemycket när dom kom men det har successivt blivit mindre och mindre under åren. Spelar nästan bara in med riktiga stärk nuförtiden.
|
| 21 Jun 2025, 09:30 |
|
|