| Author |
Message |
|
niknor
|
 Förändras en gitarrkabel av att vara oanvänd i 35 år?
Hittade en gitarrkabel (Pearl Oxygen-Free-Copper Noiseless Cord) i ett gitarrfodral som jag tog upp från källaren, legat där i säkert 35 år. Kabeln är alltså inte använd på lika många år. När jag testar den så fungerar den men med mycket lägre volym än de nutida kablar jag använder. Lödningarna vid kontakterna ser okej ut och det är inga missljud eller så. Men det är som om man drar ner volymen när man kopplar in den. Någon som kan förklara för en lekman vad som pågår? 
|
| 29 Aug 2025, 13:21 |
|
 |
|
zoork_1
|
 Re: Förändras en gitarrkabel av att vara oanvänd i 35 år?
Sorry, ingen aning.... Men ett tillämpningsområde är kanske gamla rörstärkare på full patte.... 
|
| 29 Aug 2025, 14:35 |
|
 |
|
arinihsd
|
Jag "tror" inte att vanlig kabel förändras. I ett case har jag en krullkabel som finns där sedan tidigt 1980-tal. Används ej varje år.
Kan du jfr motståndet i kabeln med dina vanliga kablar? Oxid/beläggning på och i kontakterna uppstår ev. Som på kontakterna i pedaler och förstärkare mm. Prova med rengöring, ev omlödning av kontakterna.
Med reservation, jag har upplevt kontaktproblem i fast monterade honkontakter i diverse apparater och med olika anslutningar, DIN, tele mfl. Hörlurskontakter har jag ngn gång lött om efter att ha trampat på kabeln och då slitit ur den ur apparaten/hörlurarna.
|
| 29 Aug 2025, 14:59 |
|
 |
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 4905 Location: Northbottom
|
Testat att rengöra ytan i båda tele pluggarna -på kabeln med någon typ av sprit?
|
| 29 Aug 2025, 23:14 |
|
 |
|
CarlM
|
Det beror på tillverkningsteknik och isolationsmaterial. Det är vanligt att kopparkablar ärgar när de blir gamla. [url]https://sv.wikipedia.org/wiki/Ärg[/url] Ärgad koppar har andra elektriska egenskaper egenskaper än ren koppar. Olika isolationsmaterial är olika täta, är olika lätta att ladda upp och är olika åldersbeständiga och har därför olika elektriska egenskaper.
Men det är ju bara att testa. Om den funkar lika bra som den du brukar använda, så är den ju bra. Jag har råkat ut för ärgade kablar några gånger. En gammal högtalarkabel jag hade för länge sedan emellan min topp och låda mätte 1 ohm, när jag tog i sär och tittade på den var kopparledarna helt gröna. Samtidigt kan internakablage i gamla förstärkare funkar fint efter 60 år. (Min äldsta gitarrförstärkare är 54 år.) Så generella bäst före-datum finns inte.
|
| 30 Aug 2025, 10:29 |
|
 |
|
niknor
|
zoork_1 wrote: Sorry, ingen aning.... Men ett tillämpningsområde är kanske gamla rörstärkare på full patte....  Bra idé! Min spelkompis (som jag misstänker har nedsatt hörsel) skulle behöva en sådan när han kör sin Traynor YBA-1.
|
| 30 Aug 2025, 17:41 |
|
 |
|
niknor
|
arinihsd wrote: Jag "tror" inte att vanlig kabel förändras. I ett case har jag en krullkabel som finns där sedan tidigt 1980-tal. Används ej varje år.
Kan du jfr motståndet i kabeln med dina vanliga kablar? Oxid/beläggning på och i kontakterna uppstår ev. Som på kontakterna i pedaler och förstärkare mm. Prova med rengöring, ev omlödning av kontakterna.
Med reservation, jag har upplevt kontaktproblem i fast monterade honkontakter i diverse apparater och med olika anslutningar, DIN, tele mfl. Hörlurskontakter har jag ngn gång lött om efter att ha trampat på kabeln och då slitit ur den ur apparaten/hörlurarna. Testade med elektronikspray på kontakterna men det blev ingen skillnad. Har inte testat att löda om.
|
| 30 Aug 2025, 17:42 |
|
 |
|
niknor
|
Jonken wrote: Testat att rengöra ytan i båda tele pluggarna -på kabeln med någon typ av sprit? Ska testa!
|
| 30 Aug 2025, 17:43 |
|
 |
|
niknor
|
CarlM wrote: Det beror på tillverkningsteknik och isolationsmaterial. Det är vanligt att kopparkablar ärgar när de blir gamla. [url]https://sv.wikipedia.org/wiki/Ärg[/url] Ärgad koppar har andra elektriska egenskaper egenskaper än ren koppar. Olika isolationsmaterial är olika täta, är olika lätta att ladda upp och är olika åldersbeständiga och har därför olika elektriska egenskaper.
Men det är ju bara att testa. Om den funkar lika bra som den du brukar använda, så är den ju bra. Jag har råkat ut för ärgade kablar några gånger. En gammal högtalarkabel jag hade för länge sedan emellan min topp och låda mätte 1 ohm, när jag tog i sär och tittade på den var kopparledarna helt gröna. Samtidigt kan internakablage i gamla förstärkare funkar fint efter 60 år. (Min äldsta gitarrförstärkare är 54 år.) Så generella bäst före-datum finns inte. Tack för informationen! Det är stor skillnad när man jämför med mina nya kablar. Kanske får lämna den till återvinningen då.
|
| 30 Aug 2025, 17:45 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Det är av denna orsak man använder förtent ledare i båtar, där är det ju ännu mer extrem omgivning. Om du för skojs skull skalar en bit av kabeln kommer du troligen upptäcka att kopparn är svart eller grön, dvs ärg. Och som CarlM skrev så leder inte ärg ström som ren koppar.
Strömmen rör sig mest på metallytan av ledaren, inte i mitten konstigt nog.
Intrumentkabel finns säkert med förtent ledare. Skulle inte förvåna mig om det är standard på kvalitetskabel.
_________________ /Lennart
|
| 02 Sep 2025, 22:32 |
|
 |
|
CarlM
|
Custom Sam wrote: Det är av denna orsak man använder förtent ledare i båtar, där är det ju ännu mer extrem omgivning. Om du för skojs skull skalar en bit av kabeln kommer du troligen upptäcka att kopparn är svart eller grön, dvs ärg. Och som CarlM skrev så leder inte ärg ström som ren koppar.
Strömmen rör sig mest på metallytan av ledaren, inte i mitten konstigt nog.
Intrumentkabel finns säkert med förtent ledare. Skulle inte förvåna mig om det är standard på kvalitetskabel. Förtenning används normalt som en lite billigare lösning för att ge åldersbetändighet, så det används inte när kablarna får kosta lite mer att producera utan då väljer man istället dyrare tidsbeständiga och täta isolationsmaterial och dyrare produktionsmetoder som gör att isolationsmaterialet sluter tätt mot ledamaterialet. I fallet med gitarrkablar så ska de vara relativt billiga, de ska hålla för professionell användning och de ska helst inte vara känsliga för mikrofoni. Det är ytterst få gitarrkabelköpare som är intresserade av att betala extra för lång livslängd eller det sista i överföringsprestanda. De gitarrkablar som jag gillar bäst kostar lite mer och har inte förtennade ledare, men har har mer påkostad isolationsteknik än de vanligaste gitarrkablarna.
|
| 03 Sep 2025, 12:06 |
|
 |
|
NiklasC
|
Spännande tankar från många. Och svårt att veta vad som faktiskt är kunskap och vad som är vilda gissningar. När jag läste elektronik i mitten av 80-talet så fick jag lära mej att inträngningsdjupet förhåller sig omvänt i relation till frekvensen. Få nu inga snuskiga tankar. Vi pratar kopparledare här. Och för att översätta till svenska, ju högre frekvens som ska transporteras i kabeln ju mer ute i ytterkanten på den homogena kopparmassan håller sig "ljudet". Förenklat är det därför man har flerkardeliga trådar i kabeln. (Tråd=en ledare, kardel=varje enskilt strå i den sammanflätade ledaren) eftersom det då är i ytterkanten av vart respektive strå som höga frekvenser hamnar. Så om du försöker skicka en bredabandig signal genom en enkardelig tråd, tänk homogen telekabel på t.ex. 1kvmm så får de höga frekvenserna väldigt liten area medan de låga frekvenserna får mer area. Lägre area=högre motstånd. Mellan ledarna finns också en viss kapacitans. Och ett seriellt motstånd i kombination med en parallell kapacitans ger ett lågpassfilter. Ungefär så ser teorin ut. Det har som sagt gått några år och mitt minne kan ha grumlats. Min erfarenhet, fwiw, är dock att mina gamla kablar som har ärjat aldrig har påverkat ljudet något märkbart. Jag har haft gamla kablar, säkert åtminstone 35 år, som har börjat glappa. Då har jag kapat av en liten bit och lött dit kontakten igen. Många av dem har varit rejölt ärjiga men aldrig att det har slagit mej att de låter svagare. Jag har en kabel som jag köpte i början av 90-talet. Den har lite högre kapacitans än t.ex. mina GeorgeL-kablar. Man kan märka en lite avrunding i de höga frekvenserna vilket jag tycker är bra på vissa instrument som kan vara lite vassa i diskanten och därför används den fortfarande frekvent (pun intended). Men så har den fungerat sedan den var ny. Jag tror att det är en Proel- kabel så det är inte det mest exklusiva. Vad jag försöker säga är att jag tvivlar på att ärjet i sig skulle vara anledningen till att kabeln "låter svagare". Snarare i så fall om det har blivit lite ärj i lödningen så att det har uppstått ett visst övergånsmotstånd mellan tenn och koppar t.ex. Och det borde då kunna elimineras genom att löda om kontakterna, om det är så att kabeln har något sentimentalt eller nostalgiskt värde. Man kan ju också slänga den. 
|
| 03 Sep 2025, 13:30 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Jag ser kablar som förbrukningsvara Har dock aldrig lagrat någon i många år. Det enkla är att låter den illa byt ut den. Har den sentimentalt värde så spara men använd ej. Glapp så kan man ofta löda om kontakterna Det är inte raktevetenskap detta 
| 03 Sep 2025, 18:58 |
|
 |
|
bummer
|
Ja. Den är inte längre ny, den är vintage. Äldre kablar hade tillgång till bättre material än vad som är tillgängligt idag. Äldre kablar har haft tid att mogna och utveckla en unik och ofta uppskattad ton. Komponenterna har slutat att röra på sig.
|
| 04 Sep 2025, 07:24 |
|
 |
|
Tubis
|
Skulle nog tron att det är pluggarna som är boven. De är oftast inte gjorda i ett stycke utan är ihoppressade.
_________________ Johan Hansson
|
| 04 Sep 2025, 12:22 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
bummer wrote: Ja. Den är inte längre ny, den är vintage. Äldre kablar har haft tid att mogna och utveckla en unik och ofta uppskattad ton. Komponenterna har slutat att röra på sig. Dom har 'torkat färdigt' efter ca 35 år och det ger en bättre ton.., speciellt om de blivit slitna av att ha spelats mycket så fibrerna motionerats ordentligt
| 05 Sep 2025, 11:13 |
|
 |
|
snutstrut
|
If you don´t use it, you lose it.
|
| 05 Sep 2025, 11:59 |
|
 |
|
Frisk
|
Så länge den är ren och ej skadad på något sätt så ska det inte spela någon roll. Kabeln du har kanske inte är särskilt bra till att börja med?
Jag har använt mina Dimarzio-kablar i studio i snart 20 år nu och de fungerar precis lika bra som när de var nya.
|
| 09 Sep 2025, 11:41 |
|
|