Fernandes Robin Crosby signature series V
Idag var jag och hämtade min gitarr. Den kom ända från Japan. Det finns alltid en orolig känsla med i bilden; när det kommer till internationella frakter av mer 'kantiga' musik instrument. Till den här gitarren följde det dessutom inte med något case. Endast en gigbag i läder; vilket givetvis har medfört att det har varit svårare att somna på kvällarna. Jag använde mig av ZenMarket -tjänsten i Japan -för första gången. En ny upplevelse helt klart. Jag tog beslutet; att betala extra till dem -för att de skulle extra packa mitt paket extra -innan det skickades iväg från ZenMarkets central Hub i Osaka/Japan.
Det var som att ett tungt ok lättade från mina axlar idag på Postnords lokala företagscenter; när de rullade ut paketet åt mig. Förpackningen såg fräschare och bättre -än på många inhemska leveranser jag hämtar hela tiden. Så otroligt vacker och skön känsla!
Väl efter upp packning hemma kom bekräftelsen jag ville ha: Instrumentet var onekligen i det skicket jag sökt efter så länge. Det här kalaset hela vägen hem till mig landade ganska exakt på 12-papp. Vilket egentligen är en stöld -med tanke på vad man får punga ut för en Amerikansk Jackson King V. Det trevliga här är ju att dessa Fernandes plankor både låter och funkar bättre. Men för att nå hela vägen dit; innebär givetvis att det är mer stålar som skall ut på detta instrument. Ett nytt -svajsystem, -nya mickar, -3 läges switch, -gitarrställ + ett case skall införskaffas framöver. (Tyvärr har ju Schaller just ny flaskhals på svarta Lockmeister 6 svaj.) Ändå inte så olägligt; då jag ändå inte skulle ha tid. Har för mycket annat som måste gå före just nu.
För alla som funderar på att köpa en gammal Fernandes -gitarr med orginal Headcrasher Foydet från 80-talet:
På dessa instrument är svajjet genialt nog upphängda med wood insterts direkt i kroppen. Dvs: Inte med separata studs och insterts. Och på ett nästan 40 år gammalt instrument (oavsett skick); HAR lönn kroppen komprimerat. Man kan säga att stall stolparna har flyttat närmare varandra; precis på samma sätt som stall stolparna gör på en gammal Stratocaster gitarr. Det enda sättet att lösa dessa problem -är ju att plugga hålen i kroppen; och borra om rätt. Sånt här innebär ju extra kostnader hos en erfaren instrument tekniker. (Detta alltså utöver köpet av ett nytt svajsystem.)
Köper man dessutom ett flitigt använt exemplar av ett gammalt instrument; tenderar många gånger även bandstavarna vara på sista versen -eller planade platta. Även detta innebär extra kostnader; med om bandning.
På mitt fina exemplar är allt verkligen super kanon. Det är endast komprimeringen av stall stolparna -som behöver fixas med lönn plugg. Polering av bandstavarna givetvis: Något som jag ändå alltid gör på alla mina instrument -oavsett märke, pris och kvalitet.
Gällande bilderna: Har ej rört någonting på instrumentet. Inte ens pluggat in den än. Den ser ut så där out of the box.
Just det: Svaj armen till HC Floydet saknades i paketet. (Inget man grinar över -då svajet ändå skall bytas ut på gitarren.)
-So far so good. -More to follow...