|
|
Page 1 of 1
|
[ 12 posts ] |
|
Valeton GP-5 årets produkt, årets pedal
| Author |
Message |
|
Obi
|
 Valeton GP-5 årets produkt, årets pedal
Det kan väl knappast undgått Ljudbojare att det sedan ett par månader finns 100-tals videos på youtube, även från Thoman och Andertons m fl som hyllar och rosar denna minipedal som kostar futtiga 888 SEK, bl a hos Thomann och Amazon. https://www.youtube.com/watch?v=hQlsqvSOUEQPedalen som har sålt i kontainerlaster senaste tiden har påståts göra det mesta som andra som kostar 20 ggr mer gör vilket är en revolution prismässigt iaf. Det är en multieffektsprocessor ampmodeller med vad som sägs vara "HD modelling technology on the new platform that delivers more organic tones" Pedalen kan även vara trummaskin, usb-ljudinterface, hörlursförstärkare, stämapparat och mycket mer. All editering av ljud etc kan göras med en gratis app för din telefon och via bluetooth Pedalen kan midistyras via usb. . Pedalen har 100 platser för ljud, som man kan ladda in,. Kommer med 50 presets och 50 användarplatser. Man kan tanka in 3:e parts IR för olika kabinett etc Man kan konvertera NAM-filer och använda, NAM från en community där det finns tusentals bra användargjorda profiler av olika förstärkare etc som är helt gratis. Det senare har varit ett stort argument bland köpare. Jag var redo att trycka på köpknappen för 888:- för att testa för dessa kaffepengar men dels verkade alla ljud i demos vara dränkta i reverb och delay och sen hittade jag en del kritik. Dessa NAM-filer kan konverteras med en mjukvara från Valeton men konvertern verkar kasta bort merparten av informationen i profilerna,. Man får något som låter åt hållet som många accepterar men det låter plattare och man kan inte editera gainstrukturen inne i själva modellerna vilket gör ljuden mindra användbara. Kanske inte mycket att gnälla om för 888:- men tipsar om det så ingen går på en mina. 
Last edited by Obi on 04 Oct 2025, 18:07, edited 1 time in total.
|
| 04 Oct 2025, 09:30 |
|
 |
|
Granis67
Joined: 05 Sep 2011, 07:49 Posts: 2802 Location: Kalmartrakten SWISH
|
 Re: Valeton GP-5 årets produkt, årets pedal
Som pedalstofil är jag synnerligen skeptisk, tack för varningen. 
_________________ granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.
Religion vs fossils. Fossils win.
|
| 04 Oct 2025, 13:39 |
|
 |
|
Obi
|
Gick emot min egen rekommendation  och köpte en. Kostar dessutom bara 699:- nu under "black friday" Tankar.: Alla presets som den kommer med är fullständigt oanvändbara. Vad är tanken med att maxa all gain, kompressor, dränka i reverb och sen sätta en noise gate för att dölja bruset? Eller mixa flera skojiga effekter med alla parametrar på fullt? Skulle man prova bara med det som är skulle man inte vilja ha den. Pedalen är nästan sanslöst kompetent dock. Finns drivor av pedaler förstärkare och högtalarlådor. Det mesta får väl ändå betraktas som användbart och greppet med att bluetoothkoppla till telefonen med en app gör att allt faktiskt går att redigera smidigt med en lättläst display. Viss inlärningströskel dock. Hörlurar rakt in i out låter bra. Synd att det inte finns ett laddbart batteri i. Pedalens styrka är dock att den läser in NAM profiler, Först med dessa får man ljud som imponerar. Man måste dock läsa in en full rig för IR högtalarkabinetten går inte att köra samtidigt som NAM i pedalen. NAM kommer troligen bi industristandard givet att det är open source , en väldigt aktiv community med gratis profiler som folk gör och ökar i antal hela tiden. Dock säger de som testat med mjukvaran Neural amp modeler att den ger ännu bättre ljud. https://www.tone3000.com/guides/neural-amp-modelerÄr den värd 699:- ? Med NAM förmågan så tycker jag det. Ska försöka bjuda på några ljudklippsdemon när jag får tid. Det finns visserligen drivor på youtube men hittat få som gör den rättvisa med normala gitarrljud.
|
| 28 Nov 2025, 09:18 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Tack för tipset. Köpt för 699 som julklapp till mig själv, det kan vara en kul leksak under julhelgen. Säljer man den sen när man tröttnar får man kanske 500 tillbaks, så billigt nöje 
| 28 Nov 2025, 11:02 |
|
 |
|
4trax
|
Va?? Inte hört talas om eller sett den i flödet. Köpte den direkt efter jag läste denna tråd och kollade in den efteråt på YT . Haha Sjuk pryl ju! Varit sugen på lilla Tonex, så få se hur bra denna är . Tack för tipset
|
| 29 Nov 2025, 00:52 |
|
 |
|
Tribal_Tech
Joined: 24 Oct 2005, 20:39 Posts: 1170 Location: Lund, Sweden
|
Hej,
Första inlägget på bojen på evigheter, men har äntligen hittat lite tid för att spela gitarr igen. Jag beställde precis en Valeton GP-5 från Thomann, tack för tipset!
Jag köpte precis en MM Luke 1 här på bojen av användaren ”MotoArt”, stort tack för en bra affär (och galet bra gitarr)! Den gitarren skapade massor av inspiration och musikglädje, därav ville jag hitta en enkel och billig lösning för att kunna spela hemma, utan att väcka barnen.
Den senaste digitala motsvarigheten jag hade var en V-amp2, så jag antar att det hänt lite grejer sen dess…
Återkommer med en recension.
Mvh, Daniel
|
| 30 Nov 2025, 20:26 |
|
 |
|
Obi
|
Tonex tror jag har ett bättre utbyggt ekosystem och tillgång till användarvänliga artistpacks med bra ljud etc, men då till en kostnad såklart.
Här får användaren jobba mer själv , ladda hem och testa profiler och labba med inställningar så vägen tll bra ljud är kanske inte lika lätttillgänglig.
Och för att vara djävulens advokat så finns där en anstrykning till hård råhet, hifi eller digitalis eller vad man ska kalla det, just i själva anslagstransienten. Vid ackordspel eller powerchords spelar det inte så stor roll men när man spelar enkeltoner så kan jag uppleva avsaknaden av riktig oganisk varm respons som störande ibland. Möjligt att det går att filtera bort med eq, så mycket har jag inte testat. Kanske att typ en tc electronic Tube Pilot framför skulle mjuka upp?
Viss latency finns också , tydligen 5.2- 5.3 ms men det kan man nog uppleva lite olika.
|
| 30 Nov 2025, 21:34 |
|
 |
|
Jo E
Joined: 16 Jul 2009, 16:20 Posts: 2030 Location: Tjockhult 08 Stockholm
|
Nu har det kommit en Valeton GP- 50. för 1300:- säkert 10 sådana dära i en..dårå  å inbyggt batteri
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
|
| 13 Dec 2025, 18:14 |
|
 |
|
leffje
|
Härlig tråd. Vet inte om det är relevant men har sneglat efter lämplig amp/hörlurstärkare och har fastnat för Tonex Plug som låter fantastiskt. Någon som har testat?
_________________ Bojen sponsor
|
| 14 Dec 2025, 00:52 |
|
 |
|
4trax
|
Jag är ju skeptisk lagt när det gäller sånna produkter. Testade att enbart använda gp-5’s preamp. Har en Roland jc120 så körde in gp5 rakt in i slutsteget på jc120. Låter jc120 kanske inte exakt som min men ändå väldigt nära och bra punch i ljudet. Testade även in i slutsteget på fender blues deville, Tweed, twin och de 2 bassman peamparna är riktigt bra sen testade jag även alla varianter av preamps som följer med och det mesta är användbart fastnade i trans och med spelglädje på jcm800…vilket inspirerande ljud. Det jag märkt är att allt är för basigt så man får dra ner basen till nästan noll för att få bort bumligheten. Eqn påverkar inte ljudet särskilt mycket. Sen finns ”Neural amp capture” delen som jag inte kommit till än. Märkte ingen latency whats so ever då anvönde jag bara preampen antar att den ökar om man använder alla effekter m.m . Väldigt överraskande att det låter så bra faktiskt, bra dynamik när man kör genom stärkarn. Är ju användbart!
|
| 14 Dec 2025, 12:23 |
|
 |
|
Obi
|
I ärlighetens namn så borde 5,2 ms vara försumbart och acceptabelt då det väl motsvarar ca två meters avstånd till högtalaren. Jag tycker ändå man märker det pyttelite men det är inte störande. De som använt mycket modelerande förstärkare och boxar tidigare är förmodligen helt invanda med detta. Jag har en programerbar M-VAVE Chocolate Plus pedal till som man snabbtr kan stega ner eller upp patchar med eller ha direktaccess till olika ljudplatser. i olika banker. Kostade typ 300:- på temu. Funkar bara om man har en kvaltets usb-c och matar gp5 bara med ström via usb. Häll på att bli galen innan jag fattade det.  Ett alternatuv till GP5 om man ska köra med lurar är Sonicake pocketmaster. Har färre ljud men bättre display och laddbart batteri för typp 600:-. och fortfarande NAMM och telefonapp. Förmodligen samma processor och ljudmotor som gp5 Med lite tur så sjunker priserna på tonex pga, den ökade konkurrensen, så kan man köpa en sån också  .
|
| 14 Dec 2025, 18:14 |
|
 |
|
4trax
|
Har tagit mig tid och förtsatta testa pedalen. Frustration!! Visade sig att den fryser allt som oftast om man koppla den me via BT till iphone och byter preset. Fick nedgradera firmware till 1.0.3 och nu funkar det, läste mig till det på forum. Surt att behöva hålla på med det! Tanken var att skapa egna IR-filer men den processen ..nä fy f## vad krånglig med gratis programmen och vill inte köpa programvara men det finns massor av hemmgjorda IR på nätet och vissa låter helt ok. Fokuserade på Fenderstärkare och hittade en jävligt bra som heter dream 65. Allt man behöver är ju ett bra stärkljud om man vill använda den sist på pedalbordet som t.ex. Tonex one om man vill köra in ear. Nu säger jag inte att den är bättre än stora grabbarna inom modelervärden (vilket den såklart inte är) men utan att jämföra så låter det bra, man hittar alltid något som funkar. Kom ihåg när folk lajnade Boss ME-5 rakt in i PA:t (t.ex Tobbe Stener). 
|
| 15 Dec 2025, 15:56 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 12 posts ] |
|