| Author |
Message |
|
berra.b
|
 RCA förlängning
Det är inte så ofta jag lyssnar på vinyl men då jag gett familjen (inklusive mig själv) skärmförbud har jag plockat upp detta. Jag märkte dessvärre att det är ett hum, eller ett bzzz är en bättre förklaring egentligen, när spelaren är igång men även när jag spelar skivor. Jag lyckades hitta vad problemet var och det är förlängskabeln som jag har mellan förstärkaren och skivspelaren. Det är den här om jag minns rätt: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca/rca-kablar/luxorparts-rca-forlangningskabel-2x-rca-15-m-p39214?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=SE%20%7C%20LT%20%2D%20PM%20%7C%20Standard%20Shopping&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=SE%20%7C%20LT%20-%20PM%20%7C%20Standard%20Shopping&utm_id=21378498211&gad_source=1&gad_campaignid=21378498211&gbraid=0AAAAADhvoIb5JOsVCqVuZY_Ip3VZ4kNeK&gclid=CjwKCAjw04HIBhB8EiwA8jGNbXKZAlPiJ9pMCXdiI96N7s21_xjp-bxFPc3Xbq9KT8nXMPxTEL28RhoCWTkQAvD_BwEÄr det någon som har tips på en bättre förlängning som inte gör att förstärkaren bzzz’ar så mycket. Gärna som en vanlig knegare har råd med
|
| 28 Oct 2025, 21:57 |
|
 |
|
arinihsd
|
 Re: RCA förlängning
Inget förslag på kablar. Men jordning. En del skivspelare har separat jordkabel. Om din har sådan bör den förlängas som RCA-kontakterna. Ev ingår jordning i signalkabeln, men troligen ej i din förlängningskabel, se nedan. Kan du prova skivspelaren utan förlängningskabel? Från https://www.hifiklubben.se/inspiration/ ... udsignalen. GND Ground/jordning På baksidan av de flesta RIAA-förstärkare eller integrerade förstärkare med inbyggd skivspelaringång hittar du en jordanslutning. Här kopplar du jordkabeln från skivspelaren till förstärkaren så att du eliminerar störningar i ljudsignalen. På många skivspelare finns det parallellt med signalkabeln en liten kabel för jordanslutning. På andra skivspelare får du själv montera en kabel från skivspelarens jord. Och på vissa skivspelare finns ingen särskild jordanslutning – på dessa är den ”inbyggd” i signalkabeln. Om det finns en separat jordkabel bör du alltid ansluta den. Det skadar aldrig, och vissa skivspelare kan väsnas något förfärligt om du inte ansluter jorden.
|
| 28 Oct 2025, 22:36 |
|
 |
|
berra.b
|
arinihsd wrote: Inget förslag på kablar. Men jordning. En del skivspelare har separat jordkabel. Om din har sådan bör den förlängas som RCA-kontakterna. Ev ingår jordning i signalkabeln, men troligen ej i din förlängningskabel, se nedan. Kan du prova skivspelaren utan förlängningskabel? Från https://www.hifiklubben.se/inspiration/ ... udsignalen. GND Ground/jordning På baksidan av de flesta RIAA-förstärkare eller integrerade förstärkare med inbyggd skivspelaringång hittar du en jordanslutning. Här kopplar du jordkabeln från skivspelaren till förstärkaren så att du eliminerar störningar i ljudsignalen. På många skivspelare finns det parallellt med signalkabeln en liten kabel för jordanslutning. På andra skivspelare får du själv montera en kabel från skivspelarens jord. Och på vissa skivspelare finns ingen särskild jordanslutning – på dessa är den ”inbyggd” i signalkabeln. Om det finns en separat jordkabel bör du alltid ansluta den. Det skadar aldrig, och vissa skivspelare kan väsnas något förfärligt om du inte ansluter jorden. Japp jag har prövat utan förlängningskabeln och det var så jag kom fram till att det var den som orsakade oljudet dessvärre så har min skivspelare ingen separat jord. Har du något tips på hur man bäst kan lösa detta? Eller någon annan? Vill slippa möblera om i skåpet där förstärkare Anledningen till att jag köpte en förlängingskabel var för att den från skivspelaren var för kort iom en ommöblering.
|
| 28 Oct 2025, 22:59 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Byt kabel hela vägen, så att det inte är någon skarv? Jag tror att du ska ha en som är ganska lagom lång. Denna är 20 m 199:- https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca/rca-kablar/ljudkabel-med-2x-rca-20-m-p24536?srsltid=AfmBOorKq86iD2mlVJXtbGm3m5ssMD67wPqZS89gVKN5M5-4epKJvTTaQOo . Så den är säkert alldeles för lång. Troligen dålig kvalitet på förlängningskabeln du har, så köp inte den billigaste du får tag på.
_________________ /Lennart
|
| 29 Oct 2025, 00:38 |
|
 |
|
berra.b
|
Ja jag tror också att kvalitén är si sådär och 20 meter är på tok för långt det är ungefär 2-3 decimeter som saknas. Byta kabel är ju en idé men känns spontant lite krångligt då originalet är fastmonterad i pickuparmen dvs den har bara RCA-kontakter på den sidan som går till förstärkaren. Det bästa hade ju varit med en liten skarvkabel av någorlunda kvalité :p
|
| 29 Oct 2025, 01:15 |
|
 |
|
arinihsd
|
Som ovan rek byte av hela kabeln med tillägg av jordkabel. Det kan fungera med enbart separat jord. Du behöver ändå lokalisera jordkabeln i skivspelaren. Det bör finnas någon jordning, åtminstone till motorn. Koppla jord till förstärkaren och testa. Det finns dyra kablar med jord på nätet. De måste ändå lödas på något sätt. Jag har en äldre Biltemakabel till mina monitorer. Den har en extrakabel som går att använda som jord. Ev kallar Biltema jordkabeln för remote. På Biltemas bild syns en tunn blå kabel mellan RCA-ledarna. https://www.biltema.se/bil---mc/bilster ... 2000033149
|
| 29 Oct 2025, 01:23 |
|
 |
|
Obi
|
En normal MM (moving magnet) pickup på en skivspelare har ju en vek output på några mV så den signalen förstärks ovanligt mycket jämfört med t ex en CD spelare som har en maxoutput på 2V (2000mV) och en ingångskänslighet på 150mV i förstärkaren. Så det blir god förstärkning även av ev störningar i en skivspelaringång. Att ha en dålig kabel samt en väldigt lång sådan skarvad kabel är nog milt sagt ingen fördel  Man kan ha en liten separat phono riaa förstärkare närmare skivspelaren så löser det en del av problemen om avstånden är stora. Och den där jordkabeln brukar ju finnas ?
|
| 29 Oct 2025, 11:11 |
|
 |
|
berra.b
|
Jag letade upp manualen till skivspelaren igår och jorden är i samma kabel som kontakterna så det är väl därför det blir ett bzzz, skivspelaren går från jordad till ojordad iom förlängingskabeln. Argon tt-1 heter skivspelaren och är den enklast möjliga som gick att köpa när jag köpte den, ”ju mindre finesser som finns desto mindre är det som kan krångla”. Jag har bestämt mig för att möblera om lite i skåpet ändå. Ni får en bild på resultatet sedan 
|
| 29 Oct 2025, 12:16 |
|
 |
|
Obi
|
berra.b wrote: Jag letade upp manualen till skivspelaren igår och jorden är i samma kabel som kontakterna så det är väl därför det blir ett bzzz, skivspelaren går från jordad till ojordad iom förlängingskabeln. Argon tt-1 heter skivspelaren och är den enklast möjliga som gick att köpa när jag köpte den, ”ju mindre finesser som finns desto mindre är det som kan krångla”. Jag har bestämt mig för att möblera om lite i skåpet ändå. Ni får en bild på resultatet sedan  Det är absolut inget skräp utan i princip en Rega Planar 1 som är relabel på för halva priset . enkel men bra så ett vettigt köp. Men det finns nog lite mer utube video om regan om hur man kan jorda en sån spelare. https://www.youtube.com/watch?v=SBaiycoHmwEm fl orkade dock inte kolla om just den gav något 
|
| 29 Oct 2025, 13:56 |
|
 |
|
berra.b
|
Obi wrote: berra.b wrote: Jag letade upp manualen till skivspelaren igår och jorden är i samma kabel som kontakterna så det är väl därför det blir ett bzzz, skivspelaren går från jordad till ojordad iom förlängingskabeln. Argon tt-1 heter skivspelaren och är den enklast möjliga som gick att köpa när jag köpte den, ”ju mindre finesser som finns desto mindre är det som kan krångla”. Jag har bestämt mig för att möblera om lite i skåpet ändå. Ni får en bild på resultatet sedan  Det är absolut inget skräp utan i princip en Rega Planar 1 som är relabel på för halva priset . enkel men bra så ett vettigt köp. Men det finns nog lite mer utube video om regan om hur man kan jorda en sån spelare. https://www.youtube.com/watch?v=SBaiycoHmwEm fl orkade dock inte kolla om just den gav något  Ja den är bra jag kan däremot sakna ett vred för val av hastighet och auto stop men som sagt, jag ville ha så lite extrafinesser som möjligt som kunde krångla och dessa två är ju något som kan krångla  Efter ommöblering är den numera tyst däremot så verkar det som att Clas Ohlson har en sådan kabel jag söker jag vill däremot helst inte stötta dem just nu. Tack för tipset att det var en relabel, detta jag helt glömt av kan vara bra att veta inför en framtida ommöblering :p
|
| 29 Oct 2025, 18:16 |
|
|