|
|
Page 1 of 1
|
[ 12 posts ] |
|
Spin-off-tråd, ton/volymkontroller, använder ni dem?
| Author |
Message |
|
Custom Sam
|
 Spin-off-tråd, ton/volymkontroller, använder ni dem?
En sak som jag inte beslutat mig om vad gäller mitt byggprojekt, (se byggtråden jag lagt ut) är vilken tonkontrollsuppsättning jag ska ha. På min gamla gitarr är det numera en volym, en tonkontroll för diskantavrullning och en tonkontroll för basavrullning. Detta hämtat från G&L som har den lösningen på flera modeller. Kan säga att jag använder basavrullning sällan, men det funkar utmärkt. Från början var det vanlig två volym, två ton. Vad gäller tonkontrollerna har jag oftast inte använt dem, och vad gäller volym så styr jag disten med anslaget, såvida jag inte byter förstärkarkanal till någon mer/mindre distad variant. Vad som dessutom kommer att finnas är switch i push/push-pott för mikarna i serie och ur fas, samt coilsplit á la PRS, med delvis jordad spole. Dessa ljuden tycker jag är klart användbara. Nu finns det ju en massa varianter på mix av miksound på en gitarr av "Les Paul-typ", som här t.ex https://youtu.be/UmHHH0PdAHQ?si=dx9CrshtHhPp7NLLHur gör resten av mänskligheten? Ar detta något jag missat? Är jag en dålig människa som inte använder dubbla tonkontroller? Bör jag välja en standardsetup med två volym/ton?
_________________ /Lennart
|
| 15 Feb 2026, 23:13 |
|
 |
|
Marshall
|
 Re: Spin-off-tråd, ton/volymkontroller, använder ni dem?
Jag använder självklart tonkontrollen på mina humbucker-, P90 och singlecoilbestyckade gitarrer. Ibland upplever jag att det nästan blir mer kraft i ljudet med tonkontrollen på 2-3 än på fullt spjäll, i alla fall med ett något distat ljud.
Tonkontrollen är viktig för mig. Köpte en La Cabronita av en fellow bojare, den hade bara en volymkontroll (och en pickupswitch). Blev tvungen att installera en koncentrisk dubbelpot för att få tonkontrollsmöjligheten.
Har 50’s wiring på alla mina gitarrer. Ffa. för att ha bibehållen diskant när gitarrens volym rullas ner. Det funkar klart bättre än treble-bleed-krets, som inte låter särskilt naturligt; och skulle det låta naturligt på en förstärkare så gör det inte det på en annan.
En bieffekt av 50’s wiring är att volymen minskar när man rullar av på tonkontrollen; det blir nästan som en andra volymkontroll. Störigt tycker en del men man vänjer sig snabbt att mota volymsförlusten med volymratten (om den inte står på 10 redan). Jag använder helst inte pedaler så det har blivit ett smidigt sätt att medelst tonkontrollen dosera såväl volym som diskant utifrån vad som behövs för tillfället (solo, komp etc.).
Kan också tillägga att det uppstod ett pyssel när jag installerade en Firebird-pickup (”humbucker”) i halsläget på en telecaster. Det blev problematiskt att matcha volym- & tonkontrollspottar med de två olika pickuperna. Humbuckern ville ju ha en 500-pot och stallpickupen - en vanlig singlecoil - ville ha en 250-pot. Prövade med ett extra motstånd på ena pickupens leadkabel men i switchens mittläge (båda pickuperna) vann alltid ena pickupen så det blev ingen hörbar mix. Även med en 500-pot blev det på liknande sätt. Kompromissade länge med en 300-pot men inte heller det blev optimalt i mittläget. Så i höstas sattes en dual ganged pot in med ena 500 och andra 250. Och för att få fason på tonpot-kopplandet fick det även där sättas en dual ganged pot. Två parallella system helt enkelt. Funkar utmärkt i mittläget.
|
| 15 Feb 2026, 23:46 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Tack för synpunkterna Marshall!
Jag får ta och sätta den vanliga fyrapottarsuppsättningen så finns ju möjligheten att fördjupa mig något i ämnet framöver!
|
| 17 Feb 2026, 22:11 |
|
 |
|
Axewall
|
Två volym- och en tonkontroll är nog det minsta jag kan tänka mig på en gitarr med två pickups. Sedan några år så har jag börjat gilla att blanda stall och hals lite olika mycket; t.ex. att få en halsmick lite tydligare med en del stallmick så att man kan få ett lite mörkare men köttigt kompljud. Och i en del gitarrer kan ju båda mickarna blandade låta helt fantastiskt ihop.
Kommer ihåg att för en 20 år sedan så läste jag ett tips från en pulare på nätet; att en del pickups nästan tar ut varandra när de kopplas in båda två, även om de är i fas. En lösning var att koppla in en resistor på 15-30 kOhm i serie med båda mickarnas hot, då belastar de inte varandra när de kopplas parallellt. De värdena är pillrigare att ställa in på två log 500 kOhm potar.
Tonkontrollen använder jag ganska ofta på en del gitarrer, ibland är den konstant neddragen till 7-8 för stallmicken. Tycker också att det är kul att laborera med olika värden på kondingen i en del gitarrer. Har varit nere på 4,7 nF på någon gitarr, så när tonkontrollen dragits ner helt så har man fått en härlig mid-topp som en wah-wah med stallmicken.
Halsmick får ofta vara utan tonkontroll men ibland så sätter jag en fast "tonkontroll" istället.
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 21 Feb 2026, 00:10 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Axewall wrote: Två volym- och en tonkontroll är nog det minsta jag kan tänka mig på en gitarr med två pickups. Sedan några år så har jag börjat gilla att blanda stall och hals lite olika mycket; t.ex. att få en halsmick lite tydligare med en del stallmick så att man kan få ett lite mörkare men köttigt kompljud. Och i en del gitarrer kan ju båda mickarna blandade låta helt fantastiskt ihop.
Kommer ihåg att för en 20 år sedan så läste jag ett tips från en pulare på nätet; att en del pickups nästan tar ut varandra när de kopplas in båda två, även om de är i fas. En lösning var att koppla in en resistor på 15-30 kOhm i serie med båda mickarnas hot, då belastar de inte varandra när de kopplas parallellt. De värdena är pillrigare att ställa in på två log 500 kOhm potar.
Tonkontrollen använder jag ganska ofta på en del gitarrer, ibland är den konstant neddragen till 7-8 för stallmicken. Tycker också att det är kul att laborera med olika värden på kondingen i en del gitarrer. Har varit nere på 4,7 nF på någon gitarr, så när tonkontrollen dragits ner helt så har man fått en härlig mid-topp som en wah-wah med stallmicken.
Halsmick får ofta vara utan tonkontroll men ibland så sätter jag en fast "tonkontroll" istället. Tack Axewall för intressanta och insiktsfulla kommentarer! Får se hur mikarna låter parallellt när gitarren är "klar", eller om det behövs ett par motstånd. Jag har en lite tröttsam förkärlek att alltid hitta på ytterligare varianter på saker... För egen del har jag en variant på båsa mikarna samtidigt som jag gillar, stallmiken splittad och halsmiken som humbucker. Blir en intressant ton.
|
| 22 Feb 2026, 23:01 |
|
 |
|
Goran
|
Använder både volym och ton en hel del, klarar man sig inte utan. Spelar ofta med Fuzz Face, då reglerar ju som bekant volymen både ton och mängd fuzz extremt mycket. Tonkontroll m e m nerskruvad i halsläge, och FF, ger snygg ”woman-tone”.
|
| 23 Feb 2026, 11:05 |
|
 |
|
bummer
|
Brukar bara rulla av aningen på både volym och ton, annars inget speciellt, kör aldrig fullt.
|
| 23 Feb 2026, 11:08 |
|
 |
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 4948 Location: Northbottom
|
Använder flitigt ton kontrollerna. Min favorit: Att köra wah-wah -med tonkontroll och switch på en klassisk Strata. Funkar inte riktigt hela vägen för äkta SRV/Hendrix; men kanon till funk komp, etc etc..
|
| 23 Feb 2026, 11:34 |
|
 |
|
salesman
|
Jag som spelar mest Les Paul och SG.
Kan hitta en massa olika toner på dom 4 rattarna. Speciellt med en stor rör förstärkare.
Jag trodde att jag kunde den elektroniken utan och innan. Men jisses vad jag hade fel man får höra alla möjliga häftiga konfigurationer som folk har.
Men för mig känns det som om att jag satsar på den vanliga Peter Green modden eller helt standard. Det finns en hel värld där för att inte nämna en gammal wah på det.
|
| 23 Feb 2026, 11:44 |
|
 |
|
bummer
|
Ser att ni kör med wah. Precis som gamle Kirk 
|
| 23 Feb 2026, 11:45 |
|
 |
|
Custom Sam
|
bummer wrote: Ser att ni kör med wah. Precis som gamle Kirk  Um, och han gör det för att Michael Schenker gör det. Det finns en video där Kirk har bjudit in Schenker för jam. Modigt av Kirk (och generöst), för det blir rätt tydligt vem som har bäst melodisinne om man uttrycker det så. Apropå Schenker ska han spela i Gbg om en månad, "The UFO years". Låter ju onekligen intressant, men hur låter han idag? Är väl ganska drogfri sägs det, så det är ju bra. Någon som sett/hört något på senare år? Tack för alla tips förresten på tonkontroller, jag gör som vanligt med fyra pottar. Alla har switch, push-push för coilsplit, seriekoppling samt ur-fas.
|
| 23 Feb 2026, 12:18 |
|
 |
|
bummer
|
Custom Sam wrote: bummer wrote: Ser att ni kör med wah. Precis som gamle Kirk  Um, och han gör det för att Michael Schenker gör det. Det finns en video där Kirk har bjudit in Schenker för jam. Modigt av Kirk (och generöst), för det blir rätt tydligt vem som har bäst melodisinne om man uttrycker det så. Apropå Schenker ska han spela i Gbg om en månad, "The UFO years". Låter ju onekligen intressant, men hur låter han idag? Är väl ganska drogfri sägs det, så det är ju bra. Någon som sett/hört något på senare år? Tack för alla tips förresten på tonkontroller, jag gör som vanligt med fyra pottar. Alla har switch, push-push för coilsplit, seriekoppling samt ur-fas. Svenska avundsjukan. "Kirk använder wah. Det är jag som borde vara med i Metallica istället"
|
| 23 Feb 2026, 12:22 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 12 posts ] |
|