| Author |
Message |
|
snutstrut
|
 Fender Japan
Vad tycker ni om Fender Japan? Man brukar ju beskriva dem som kvalitémässigt något bättre än en mexikansk. När jag tänker till inser jag att jag faktiskt bara haft ganska dåliga erfarenheter med dem.
Min första var en svart stratocaster 62’ reissue. Minns att mickarna lät som skräp och att de fick en ordentlig skjuts uppåt med tämligen billiga Tonerider mickar. Elektroniken strulade också ganska mycket med potar och switchar. Halsen var tunn och kändes inte särskilt stabil. Översadeln var otroligt dåligt skuren. Ingen vidare klang i kroppen heller.
Min andra var en Jaguar 66 reissue som var otroligt fint byggd. Halsen var helt fantastisk. Men samma där- helt otroligt dåliga mickar som jag bytte ganska omgående. Strängar som gick av ständigt. Riktigt svår att justera in rätt.
Min tredje var en 52 reissue Tele som hade rätt bra klang. Även den fick en ordentlig skjuts uppåt genom en mickbyte till Tonerider mickar. Översadeln var även på denna dåligt skuren. Potar och switchar började krångla ganska snabbt även på denna.
Nej, jag har inga bra erfarenheter. Kanske bara hade dåliga måndagsexemplar. Men basswood, klena mickar, dålig elektronik osv. Jag vet inte… Jag tycker nog jag haft bättre erfarenhet med Squier faktiskt.
Vad är era erfarenheter?
|
| 17 Feb 2026, 21:28 |
|
 |
|
Goran
|
 Re: Fender Japan
Har haft några japanska Fender, samma erfarenhet i stort, ok träarbete och hårdvara men medioker elektronik. Generellt håller jag Mexikansk Fender högre, iallafall de jag haft. Bättre elektronik och minst lika bra f ö.
|
| 18 Feb 2026, 11:47 |
|
 |
|
snutstrut
|
Goran wrote: Har haft några japanska Fender, samma erfarenhet i stort, ok träarbete och hårdvara men medioker elektronik. Generellt håller jag Mexikansk Fender högre, iallafall de jag haft. Bättre elektronik och minst lika bra f ö. ja, jag har haft två mexikanare och de där tyckte jag mickar och elektronik funkade som det skulle! Prismässigt är ju Japan dyrare, men det går väl lite fram och tillbaka beroende på valutakurser och tullar mm.
|
| 18 Feb 2026, 15:07 |
|
 |
|
Polytone
|
Min erfarenhet är att Mexico varit roligare än Japan.
_________________ If you don't know where you're going, any road will take you there.
George Harrison
|
| 18 Feb 2026, 15:28 |
|
 |
|
lpstd
|
Har ingen erfarenhet av någon japan, men de mexikaner jag har varit i närheten av har varit av väldigt varierande användbarhet. De flesta ganska trevliga, men med några undantag.
Är det inte JV från tidigt 80-tal som satte japanfender på kartan? Kan det vara så (nu spekulerar jag) att japanfendrar överlevt med hjälp JV-ryktet?
|
| 18 Feb 2026, 15:33 |
|
 |
|
Goran
|
lpstd wrote: Är det inte JV från tidigt 80-tal som satte japanfender på kartan? Kan det vara så (nu spekulerar jag) att japanfendrar överlevt med hjälp JV-ryktet?
Ligger säkert en del av förklaringen där. Aldrig haft en JV så vet inget om kvaliteten. Har haft både japanska Jaguar och Jazzmaster, de var inga höjdare, mediokra mickar och dåliga svaj (jämfört med USA). Men snygga 
|
| 18 Feb 2026, 15:55 |
|
 |
|
snutstrut
|
lpstd wrote: Har ingen erfarenhet av någon japan, men de mexikaner jag har varit i närheten av har varit av väldigt varierande användbarhet. De flesta ganska trevliga, men med några undantag.
Är det inte JV från tidigt 80-tal som satte japanfender på kartan? Kan det vara så (nu spekulerar jag) att japanfendrar överlevt med hjälp JV-ryktet? så har jag också funderat. 
|
| 18 Feb 2026, 16:19 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
snutstrut wrote: Man brukar ju beskriva dem som kvalitémässigt något bättre än en mexikansk.
Kan man verkligen generalisera så hårt? Det är ju gitarrer som tillverkats i 30-40 år, massor av olika modeller och prisnivåer dessutom byggda av trä som är ett levande material Vem resonerar ens så 'Japan är bättre kvalitet än Mexico' ?
| 18 Feb 2026, 16:24 |
|
 |
|
snutstrut
|
Mike Leaf wrote: snutstrut wrote: Man brukar ju beskriva dem som kvalitémässigt något bättre än en mexikansk.
Kan man verkligen generalisera så hårt? Det är ju gitarrer som tillverkats i 30-40 år, massor av olika modeller och prisnivåer dessutom byggda av trä som är ett levande material Vem resonerar ens så 'Japan är bättre kvalitet än Mexico' ? prismässigt ligger de ju: Squier->Mexico->Japan->USA. Man tror väl att man får en mer välbyggd gitarr om man köper en dyrare gitarr. Bättre hårdvara osv. Oftast iallafall. De japaner jag ägt har byggts mellan 1995-2010. Kan inte säga något ang 80-tals JV. Men jag kan tycka att det är anmärkningsvärt att jag kan byta mickar på en sådan gitarr, mickar som kanske kostar max en tusenlapp att köpa- och tonen blir avsevärt bättre. Köper man en mexikansk gitarr står det ju skrivet vilka mickar man stoppat i dem. Mickar som man ofta kan köpa separat också. I de japanska har det varit väldigt oklart vad som sitter i. Nej, såklart kan man inte säga generellt eftersom de producerat grejer under lång tid. Men idag köper man väl en Mexico stratocaster för ca 11. Japan för...18-19? Vad får man egentligen, liksom?
|
| 18 Feb 2026, 16:36 |
|
 |
|
GreatShakes
|
Hade en Fender "Crafted in Japan" Jazzmaster ett tag. Tyckte att mickarna var väldigt platta och trista. Och gitarren hade en ganska konstig spelkänsla/svar. Men det kanske berodde mer på modellen i sig, då jag är van vid Strata och Tele.
Jag tyckte att den mexikanska Classic 50s, 60s, 70s serien var trista gitarrer, generellt. Medan Classic Player serien (också Mexico) som kom efteråt, bl.a med en Sonic Blue Strata, var helt lysande gitarrer. Upplevde att det var helt olika världar och jag vet inte vad det berodde på.
Jag har en Japanbyggd Squier ST-331 Stratocaster ifrån '85 som är en jättebra gitarr. Bra resonans och sustain, skön hals och ett dynamiskt sound ifrån den ganska klena humbuckern (Draster pickup).
|
| 18 Feb 2026, 23:31 |
|
 |
|
bummer
|
Intressant att när jag tidigare skrivit om MIJ gitarrer och att jag läst att de har sämre elektronik än amerikanska gitarrer, så har folk här svarat att japanska gitarrer inte är sämre. Sen läser man här att japanska gitarrer har sämre. Nån som vet hur det är med FGN gitarrer? Jag har en J-Standard Iliad. Den har Seymour Duncan-mickar, men de kanske snålade in på pottarna. Kul i den där videon när FGN budget-Iliad med FGNs egna mickar vann över en Fender Custom Shop i blindtest. I en annan video testade de deras jazzgitarrer och pottarna verkade funka bra. Blev det där sköna, klassiska jazzsoundet. När de körde blindtest på LPs så var kommentarerna "känns inte som en Gibson" om både Standard och Custom Shop Les Paul. Men kanske att elektroniken är bättre. Fujigen byggde väl Strator åt Fender. Synd.
Last edited by bummer on 19 Feb 2026, 09:32, edited 3 times in total.
|
| 19 Feb 2026, 07:34 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
bummer wrote: Intressant så har folk här svarat att japanska gitarrer inte är sämre. Sen läser man här att japanska gitarrer har sämre. Nån som vet hur det är med FGN gitarrer? r. Billiga gitarrer har som regel sämre av allt. Dock kan man inte resonera som du gör. Det finns massor av varianter tex mexico Fender med amerikanska delar.
| 19 Feb 2026, 07:45 |
|
 |
|
bummer
|
Mike Leaf wrote: bummer wrote: Intressant så har folk här svarat att japanska gitarrer inte är sämre. Sen läser man här att japanska gitarrer har sämre. Nån som vet hur det är med FGN gitarrer? r. Billiga gitarrer har som regel sämre av allt. Dock kan man inte resonera som du gör. Det finns massor av varianter tex mexico Fender med amerikanska delar. Ja, japanska gitarrer finns i olika prisklasser. Som jag förstått det när jag läst på olika forum så har även dyrare japanska gitarrer sämre elektronik än amerikanska. Många upplever att japanska gitarrer de testat slog amerikanska gitarrer, men det beror nog på hur kräsen man är också. Expert Flame är en av FGNs dyraste modeller och jag såg en video där man bytte ut deras mickar mot Kloppmann. Jag föredrog hur den lät med FGN mickar, men det är ju smaksak. Nu är ju inte Kloppmann amerikanskt så det hade varit bättre om han satt i amerikanska mickar. Och passat på att byta ut resten av elektroniken till amerikansk.
|
| 19 Feb 2026, 09:17 |
|
 |
|
Granis67
Joined: 05 Sep 2011, 07:49 Posts: 2800 Location: Kalmartrakten SWISH
|
bummer wrote: Intressant att när jag tidigare skrivit om MIJ gitarrer och att jag läst att de har sämre elektronik än amerikanska gitarrer, så har folk här svarat att japanska gitarrer inte är sämre. Sen läser man här att japanska gitarrer har sämre. Nån som vet hur det är med FGN gitarrer? Jag har en J-Standard Iliad. Den har Seymour Duncan-mickar, men de kanske snålade in på pottarna. Kul i den där videon när FGN budget-Iliad med FGNs egna mickar vann över en Fender Custom Shop i blindtest. I en annan video testade de deras jazzgitarrer och pottarna verkade funka bra. Blev det där sköna, klassiska jazzsoundet. När de körde blindtest på LPs så var kommentarerna "känns inte som en Gibson" om både Standard och Custom Shop Les Paul. Men kanske att elektroniken är bättre. Fujigen byggde väl Strator åt Fender. Synd. Länka gärna till dessa videor.
_________________ granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.
Religion vs fossils. Fossils win.
|
| 19 Feb 2026, 13:10 |
|
 |
|
salesman
|
Jag har haft några Fender Japan, maple neck med 2 tone sunburst 1990-tal. Inte dålig men heller inte speciell.
Duger utmärkt till att göra musik på men inget magiskt instrument. Men dom såg ut lite som en gammal fender.
För mig är det en 6000-7000 kronors gitarr. Kan säkerligen bara vara just de gitarrer jag hade.
Jag antar det kommer fantasi priser så småningom.
Däremot har jag en gammal Greco Stratta. Den är ordentligt bra.
|
| 19 Feb 2026, 13:17 |
|
 |
|
bummer
|
Granis67 wrote: bummer wrote: Intressant att när jag tidigare skrivit om MIJ gitarrer och att jag läst att de har sämre elektronik än amerikanska gitarrer, så har folk här svarat att japanska gitarrer inte är sämre. Sen läser man här att japanska gitarrer har sämre. Nån som vet hur det är med FGN gitarrer? Jag har en J-Standard Iliad. Den har Seymour Duncan-mickar, men de kanske snålade in på pottarna. Kul i den där videon när FGN budget-Iliad med FGNs egna mickar vann över en Fender Custom Shop i blindtest. I en annan video testade de deras jazzgitarrer och pottarna verkade funka bra. Blev det där sköna, klassiska jazzsoundet. När de körde blindtest på LPs så var kommentarerna "känns inte som en Gibson" om både Standard och Custom Shop Les Paul. Men kanske att elektroniken är bättre. Fujigen byggde väl Strator åt Fender. Synd. Länka gärna till dessa videor. https://www.youtube.com/watch?v=EUmvB7N7KMs&t=1241shttps://www.youtube.com/watch?v=bFCYJW4ncPc&t=1943shttps://www.youtube.com/watch?v=TWxJCMgY0v8
|
| 19 Feb 2026, 13:29 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Säljs det Fender nya idag där det står Made in/Crafted in Japan?
|
| 19 Feb 2026, 14:05 |
|
 |
|
Goran
|
Vinyljunkie wrote: Säljs det Fender nya idag där det står Made in/Crafted in Japan? Har sett nya i musikaffär i år, så ja.
|
| 19 Feb 2026, 14:32 |
|
 |
|
snutstrut
|
Vinyljunkie wrote: Säljs det Fender nya idag där det står Made in/Crafted in Japan? de skriver inte längre på halsklacken, men har sett att det står "made in japan" på baksidan av huvudet
|
| 19 Feb 2026, 15:35 |
|
 |
|
bummer
|
snutstrut wrote: Vinyljunkie wrote: Säljs det Fender nya idag där det står Made in/Crafted in Japan? de skriver inte längre på halsklacken, men har sett att det står "made in japan" på baksidan av huvudet Undrar om de gör limited edition, med bra amerikansk elektronik?
|
| 19 Feb 2026, 15:55 |
|
 |
|
Goran
|
|
| 19 Feb 2026, 17:11 |
|
 |
|
snutstrut
|
Goran wrote: https://www.malmomusikaffar.com/fender-hybrid-ii-stratocaster-made-in-japan-hss-rw-mdr?___store=default Inte billigt precis Nej, då ska den vara rätt bra om man lägger de pengarna!
|
| 19 Feb 2026, 18:04 |
|
 |
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 4948 Location: Northbottom
|
Goran wrote: Har haft både japanska Jaguar och Jazzmaster, de var inga höjdare, mediokra mickar och dåliga svaj (jämfört med USA). Men snygga  Intressant. Min absolut bästa Fender Jaguar är en gammal Japs. En riktigt TUNG sak -med kropp i ask. Både mina dyrare gamlingar och amerikaner har ingenting att hämta mot just den gitarren.
|
| 19 Feb 2026, 23:09 |
|
 |
|
CarlM
|
"Fender Japan" finns i en del olika varianter, så det är svårt att generalisera. Det beror på vad Fender beställer för spec och kvalité och det beror på vilken japansk underleverantör som bygger dem. Jag är ingen expert på något sätt, men mitt intryck är att Fender Japan aldrig beställde lika höga specar från Fuji-Gen som Greco gjorde på sina Fender-modeller innan man gick ihop med Fender och Fuji-Gen och startade Fender Japan. Samma sak med de de senare man beställde från Tokai när inte Fuji-Gen hade kapacitet att tillverka tillräckligt mycket åt Fender Japan.
En del serier fick märkliga material i kroppen, till exempel lind (Basswood). Det är väl perfekt i en Ibanez RD, men inte det man vill han i en klassisk Fender-modell. På 80-talet gjorde man en del trista varianter (t ex de med svart huvud). Jag vet inte vad man hade beställt för recept, men de jag provat har varit trista och kändes lite döda i klangen.
Andra Fender-Japan tillverkade av Fuji-Gen kan vara väldigt bra, så det beror nog väldigt mycket på vilka specar och toleranser Fender Japan har beställt till respektive serie. Samtidigt kan jag förstå om Fender Japan drar ner på specarna på vissa serier de beställer för att de inte ska överträffa de lite dyrare Fender-modeller som Fender själv tillverkar i USA. Innan Fender kom in i bilden så kunde ju Greco beställa extremt bra Fender-modeller från Fuji-Gen, med till exempel bra mickar (Fuji-Gen tog ju över Maxons mickproduktion) och cellulosalack eftersom man inte behövde bry sig om att inte överträffa Fender USA.
Det är på samma sätt med Fender Made in Mexico (MIM). De mexikotillverkade serierna finns för att vara ett billigare alternativ till USA-Fender och Fender Japan. Men även där finns det många nivåer. En del har kroppar med många ihoplimmade pinnar som man sedan fanérar över, så att de blir snygga. Men man har också till exempel Baja-modellerna som är väldigt bra, men för att de inte ska konkurrera för mycket med USA-modellerna lackar man dem för säkerhets skull i jättetjock plastlack.
Fender äger ju numera Charvel och här gjorde man en miss när man flyttade produktionen från Japan till Mexiko och USA. Första generationens Mexiko-modeller hade i det närmaste identiska specar med de USA-tillverkade. Kvartssågade halsar med extremt tunn lack och konisk greppbräda, identisk elektronik, mickar och mekanik, identiska Floyd etc. Jag är osäker på om det var någon skillnad på kropparna, men det var byggda i samma träslag i alla fall. Så i nästa generation såg man till att skillnaderna var större, vilket gjorde att man sänkte specarna på de mexikanska modellerna och kostade på USA-modellerna lite mer. Men första generationen mexikanska Charvel är i mitt tycke vansinnigt bra gitarrer, om man nu gillar superstrator.
Så det handlar sällan om tillverkarens förmåga utan vad beställaren beställer för specar, toleranser och kvalité. Sedan är förstås maxkvalitén olika hos olika tillverkare. Och där ligger både Fender USA och Fuji-Gen i absolut toppklass.
|
| 22 Feb 2026, 18:30 |
|
 |
|
bummer
|
Fujigens eget märke FGN har en S-modell de kallar Neo Classic. Undrar vilken Fender kvaliteten motsvarar? Player? Kanske t o m lika bra som en japansk Fender. Den lite dyrare har amerikanska mickar. Äkta Seymour Duncan! Undrar hur mycket man betalar för att det ska stå Fender på huvudet?
Last edited by bummer on 22 Feb 2026, 19:38, edited 1 time in total.
|
| 22 Feb 2026, 19:07 |
|
 |
|
zoork_1
|
bummer wrote: Undrar hur mycket man betalar för att det ska stå Fender på huvudet? Så mycket som man tycker det är värt att få äga en original Fender även om det finns likvärdiga och billigare kopior, eller...?
|
| 22 Feb 2026, 19:25 |
|
 |
|
bummer
|
zoork_1 wrote: bummer wrote: Undrar hur mycket man betalar för att det ska stå Fender på huvudet? Så mycket som man tycker det är värt att få äga en original Fender även om det finns likvärdiga och billigare kopior, eller...? Original är väl amerikansk det? Hur mycket extra betalar man för namnet?
|
| 22 Feb 2026, 19:40 |
|
 |
|
CarlM
|
bummer wrote: Fujigens eget märke FGN har en S-modell de kallar Neo Classic. Undrar vilken Fender kvaliteten motsvarar? Player? Kanske t o m lika bra som en japansk Fender. Den lite dyrare har amerikanska mickar. Äkta Seymour Duncan! Undrar hur mycket man betalar för att det ska stå Fender på huvudet? Så här skriver FGN själva: "The Neo Classic series is a homage to traditional instruments, yet it is another creation in itself." Det finns inga rena motsvarigheter till respektive Fender-modell i FGNs sortiment, utan precis som Suhr och andra så bygger man sina varianter på Fenders mest klassiska modeller med egen form på huvudet under eget varumärke. (Ser förresten inte FGN mer ut som Suhr än Fender med tvåpunkts GOTOH-stall och allt?) Det skulle nog bli dålig stämning om de tillverkade exakt samma gitarr under egna FGN-namnet som de som Fender Japan beställer av dem och man kan ju anta att legotillverkningen åt Fender, Gretsch, Ibanez och andra är mer värdefull än tillverkningen av modeller till de egna varumärke FGN.
|
| 23 Feb 2026, 14:01 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
CarlM wrote:
Det är på samma sätt med Fender Made in Mexico (MIM). De mexikotillverkade serierna finns för att vara ett billigare alternativ till USA-Fender och Fender Japan. Men även där finns det många nivåer. En del har kroppar med många ihoplimmade pinnar som man sedan fanérar över, så att de blir snygga. Men man har också till exempel Baja-modellerna som är väldigt bra, men för att de inte ska konkurrera för mycket med USA-modellerna lackar man dem för säkerhets skull i jättetjock plastlack.
Om alla MIM har stora jävla hål genom en stor del av halskaviteten utfräst i kroppen så är alla MIM per definition skräp. De bilder på bara kroppar jag har sett ser iallafall alla ut så.
|
| 24 Feb 2026, 14:05 |
|
 |
|
CarlM
|
Vinyljunkie wrote: CarlM wrote:
Om alla MIM har stora jävla hål genom en stor del av halskaviteten utfräst i kroppen så är alla MIM per definition skräp. De bilder på bara kroppar jag har sett ser iallafall alla ut så. Min Baja-Tele hade inte några sådana hål. Det var ett snyggt och bra bygge. Min Fender-byggda Mex-Charvel hade inga extra hål, inte min sons heller. Men det tillverkas flera olika kvalitetsnivåer hos Fender Mexico. När jag skulle köpa en Mex-P-bas 1993, så tyckte jag att alla jag testade var skittrista och köpte en Taiwan-Yamaha BB istället.
|
| 25 Feb 2026, 00:14 |
|
|