View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 17:34

Reply to topic  [ 5 posts ] 
B-bender. 
Author Message

Jag undrar var jag tänker fel.

Men jag skulle aldrig sätta en b-bender i en bra gitarr.
Och urholka fanskapet.

Vad missar jag varför sätter inte folk bara på ett bigsby och använder valfri sträng(ar) till bigsbyt.

Om någon inte förstår vad jag menar.
Man använder det normala stallet Fender eller Gibson.

Tillsätter ett Bigsby som enbart anvädes till en eller flera strängar.

06 Mar 2026, 22:53
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: B-bender.
Jag förstår tankegången då den ursprungliga bendern, "Parson/White string pull B-Bender" var våldsamt over engineered, med nära halva gitarren bortfräst!
Dagens benders är enklare i sin konstruktion.

Som jag ser det så har jag två sätt att se på din tankegång, det första och kanske viktigaste är spelteknik. Vid country spel är det vanligt att spela med plektrum och fingrarna samtidigt, att då samtidigt manipulera en svajspak försvårar möjligheten att spela många "country licks".

Om man nu bara spelar med plektrum så finns det varianter på Bigsby svajet med spak som anpassats för B-bending.
Som exempel Bigsby "Palm Pedal", Svenska "Hand Bender" och Dusenbergs variant, plus ett flertal andra varianter med div spakar.

Men om man nu inte vill ha en urfräst kropp och och inte vill ha en spak så finns "HipShot B-Bender" som bara skruvas fast ovanpå gitarren.

Sen den tekniska aspekten av att bara använda ett vanligt svaj: Var ska du förankra dom övriga fem strängarna? Sen måste du hitta en fjäder som är tillräckligt slapp.
Men det kanske tyngsta motargumentet är nog att ett vanligt bigsby är gjort för att svaja neråt till en ospecificerad tonhöjd, en B-Bender ska höja tonhöjden exakt ett tonsteg (eller annat tonsteg) så någon form av ställbart stopp måste byggas in i svajet.

Oavsett vad man väljer så är nog det vanligaste idag att man antingen köper en Fendet Tele med originamonterad B-Bender, eller modifiera en bra tele i normal prisklass att ha specifikt för Country gigen!

07 Mar 2026, 08:40
Profile

pudas wrote:
Men det kanske tyngsta motargumentet är nog att ett vanligt bigsby är gjort för att svaja neråt till en ospecificerad tonhöjd, en B-Bender ska höja tonhöjden exakt ett tonsteg (eller annat tonsteg) så någon form av ställbart stopp måste byggas in i svajet.

This.

En Bigsby har väl aldrig gjort någon glad. Värdelös konstruktion som är ful och endast tillåter blygsamma svajningar, som kan vara hopplös att få åter i stämning, som äter ton.

Jag hade under några år för 25 år sedan en Fender Telecaster med fabriksmonterad original ”Parsons/Green” B-bender. Inte var halva gitarrkroppen utfräst, enbart en kanal som precis inrymde hävarmskonstruktionen. Om utfräsningen bidrog med något därutöver var det med en hälsosam viktreduktion.

07 Mar 2026, 09:04
Profile

pudas wrote:
Men om man nu inte vill ha en urfräst kropp och och inte vill ha en spak så finns "HipShot B-Bender" som bara skruvas fast ovanpå gitarren.

Hur menar du? "HipShot B-Bender" har ju en spak!

07 Mar 2026, 09:11
Profile WWW

pudas wrote:
Jag förstår tankegången då den ursprungliga bendern, "Parson/White string pull B-Bender" var våldsamt over engineered, med nära halva gitarren bortfräst!
Dagens benders är enklare i sin konstruktion.

Som jag ser det så har jag två sätt att se på din tankegång, det första och kanske viktigaste är spelteknik. Vid country spel är det vanligt att spela med plektrum och fingrarna samtidigt, att då samtidigt manipulera en svajspak försvårar möjligheten att spela många "country licks".

Om man nu bara spelar med plektrum så finns det varianter på Bigsby svajet med spak som anpassats för B-bending.
Som exempel Bigsby "Palm Pedal", Svenska "Hand Bender" och Dusenbergs variant, plus ett flertal andra varianter med div spakar.

Sen den tekniska aspekten av att bara använda ett vanligt svaj: Var ska du förankra dom övriga fem strängarna? Sen måste du hitta en fjäder som är tillräckligt slapp.

Oavsett vad man väljer så är nog det vanligaste idag att man antingen köper en Fendet Tele med originamonterad B-Bender, eller modifiera en bra tele i normal prisklass att ha specifikt för Country gigen!

Bra svar! tackar.

07 Mar 2026, 11:01
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 5 posts ]