| Author |
Message |
|
Goran
|
 Det här med ton-kondensatorer…
En av de stora frågorna, i gitarrvärlden, är om materialet/konstruktionen i de kondensatorer vi använder i tonkontrollen har betydelse? Det finns ju svindyra PIO-varianter till keramiska för typ 1 kr… Jag har genom åren velat fram och tillbaka, j-vligt svårt har jag att höra några skillnader. Testat det mesta… Vad är forumets åsikter och tankar om detta? Utan att vi hamnar i pajkastning…
|
| 04 Mar 2026, 16:43 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
 Re: Det här med ton-kondensatorer…
Det kan absolut ha betydelse, men inte för ljudet. Lite som att bära lyxiga kalsonger... Är det någon som hävdar ljudskillnader, utöver de som säljer PIO I gitarrvärlden torde det vara en pytteliten fråga, i gitarrforum kanske mer betydande hoppas inte mitt inlägg tolkas som 'pajkastning', redan 
| 04 Mar 2026, 17:08 |
|
 |
|
Goran
|
Mike Leaf wrote: Det kan absolut ha betydelse, men inte för ljudet. Lite som att bära lyxiga kalsonger... Är det någon som hävdar ljudskillnader, utöver de som säljer PIO I gitarrvärlden torde det vara en pytteliten fråga, i gitarrforum kanske mer betydande hoppas inte mitt inlägg tolkas som 'pajkastning', redan  Nej absolut inte, vad jag menar med pajkastning är att idiotförklara någon med en åsikt i frågan som är motsatt till min egen. För det med kondingar är mycket åsikter, inte mätbara skillnader. Folket på t ex Tonequest har haft tester av diverse esoteriska kondingar, och de hävdar att det absolut finns hörbara skillnader. Men jag hör inga skillnader att tala om, sönderspelade öron?
|
| 04 Mar 2026, 17:40 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Goran wrote: Folket på t ex Tonequest har haft tester av diverse esoteriska kondingar, och de hävdar att det absolut finns hörbara skillnader.
Om de mäter exakt likadant så borde man i så fall verifiera det med ett klassiskt blindtest. Samma gitarr, samma allt, spela in 10ggr sen byt kondingarna mellan 2 av tagningarna.
| 04 Mar 2026, 18:17 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Sedan är det ju så att vi inte håller på med HiFi, där målsättningen är att återskapa inspelat ljud så naturtroget som möjligt. Tvärtom, vi vill ju skapa ett ljud som vi tycker låter så bra som möjligt. Och det kan ju mycket väl vara så att keramiska kondingar låter "bättre" för någon, eftersom de har en olinjäritet eller liknande. Dvs en konding gjord av pergament från Silverbibeln kanske har en perfekt linjär kurva, men låter skit... Jämför distortion i HiFi och gitarrvärlden, åsikterna är liksom annorlunda om den frågan. 
_________________ /Lennart
|
| 04 Mar 2026, 19:38 |
|
 |
|
4trax
|
Goran wrote: j-vligt svårt har jag att höra några skillnader.
Du har ju själv svarat på frågan. Lita på ditt omdöme! 
|
| 05 Mar 2026, 10:29 |
|
 |
|
Goran
|
4trax wrote: Du har ju själv svarat på frågan. Lita på ditt omdöme!  Ja, min åsikt, men vill gärna höra argumenten från någon som hör/märker skillnad. Vissa av oss har känsligare, på mikronivå typ, öron än mig. För alla som hävdar att där är skillnader kan ju inte vara knäppjökar hela bunten… snarare kan det vara så att de, på ont eller gott, verkligen hör skillnader. Kort sagt; det kan vara en realitet!
|
| 05 Mar 2026, 11:12 |
|
 |
|
rifle
|
Är det kanske lite samma som med trä, det varierar lite/mycket i toleranserna mellan varje individ.
|
| 05 Mar 2026, 11:46 |
|
 |
|
lpstd
|
Goran wrote: 4trax wrote: Du har ju själv svarat på frågan. Lita på ditt omdöme!  Ja, min åsikt, men vill gärna höra argumenten från någon som hör/märker skillnad. Vissa av oss har känsligare, på mikronivå typ, öron än mig. För alla som hävdar att där är skillnader kan ju inte vara knäppjökar hela bunten… snarare kan det vara så att de, på ont eller gott, verkligen hör skillnader. Kort sagt; det kan vara en realitet! Jag har inga åsikter om kondensatorer. Men jag tycker just diskussionen om öron är allmänt intressant. Hur mycket är rimligt att bry sig om ljudskillnader som man själv inte hör? Jag är helt övertygad om att eftersom vi alla har olika öron hör vi olika saker. Men jag tycker det är fullständigt meningslöst att söka förbättringar som man inte själv kan höra.
|
| 05 Mar 2026, 11:48 |
|
 |
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 4967 Location: Northbottom
|
Mina personliga 'fem' - ämnet:
Jag både upplever och hör definitivt skillnader. Detta gör även många mina kunder. Det intressantare med dessa skillnader; är att de väldigt sällan motsvarar motsvarar priset på själva kondningen. Detta handlar mer på vilket sätt kondingen är designad -att passa in i elektroniken. Väldigt förenklat och kortfattat: Sätt hur kondingen är planerad att fungera i instrumentet. Det finns flera olika sätt att löda in en kondning över en potenciometer. Man skulle faktiskt kunna skriva en uppsats om det här. Vissa metoder att löda in en konding; innebär i princip att värdet i potenciometern; den reglerande poten ges en större påverkan. Vilket egentligen innebär; att hur samma kondning låter -och fungerar är ett samspel av kondingen och poten. Nästa grej man pratar om när det gäller detta; är 'last'. Detta innebär förenklat; att koppla in en tonkrets till volymkotroll belastar denna. Detta händer oavsett om tonkontrollen är avrullad -eller inte. Hur mycket denna 'last' påverkar kan man även faktiskt lyssna sig till -genom att A/B:a: Koppla bort -eller på tonkontrollen från volym poten Ex i sin Pålle. (På standard Gibba wiring går ju ena benet på kondingen till samma lugg på V-poten; som mick tåtens 'hot' -eller signal kabel.) I en Strata går ju kablarna från tonkontrollerna till switchen. Dock 'av' och 'på' last på skrikigare SC-mickar är ju ganska litet. Däremot på Tele el -kan man löda in tonkontroller VÄLDIGT smartare -än hur Fender själva gör. (Exempelvis på Gibson vis.)
Jag har många kunder som har en volympot på guran; men en inkopplad ton potenciometer inne i elkammaren. Detta för att de föredrar soundet av en 'lastad' v-pot; än en 'fri/'olastad volym pot. Väldigt, väldigt förenklat skulle man kunna säga att skillnaden här handlar om diskant EQ -kontra mer naturlig värme.
Däremot håller jag stenhårt med om: Att på de flesta fabriksinstrument ger det sällan någon märbar skillnad i att byta ton kondning. Samt att äldre, klassiska paper-in-oil -kondningar låter + fungerar skit -jämförelse; vad man istället kan köpa för 30 -40 kronor idag. Varför inte ha kondingar som gör samma sak varje gång; istället för att ha en funktion som är beronde av yttre omständigheter. Detta typ samma diskussion -som om det verkligen måste vara väderberoende germanium transistorer -i en bra treble booster. (Och typ; vilken återtillverkning är mest lik orginalen Mullard OC44 (som idag är döda).
Summa sum: Vi alla hör nog det vi själva egentligen tycker om att höra. Och detta är i slutändan alltid facit -oavsett vad andra tycker och tänker.
|
| 05 Mar 2026, 13:35 |
|
 |
|
Custom Sam
|
lpstd wrote: Jag har inga åsikter om kondensatorer. Men jag tycker just diskussionen om öron är allmänt intressant. Hur mycket är rimligt att bry sig om ljudskillnader som man själv inte hör? Jag är helt övertygad om att eftersom vi alla har olika öron hör vi olika saker. Men jag tycker det är fullständigt meningslöst att söka förbättringar som man inte själv kan höra. Kan bara hålla med! Då lägger man ner tid och pengar på inget som du själv hör, men eventuellt någon som lyssnar när du spelar kanske hör det. Troligen inte. Som sagts tidigare, lita på ditt eget omdöme! 
|
| 05 Mar 2026, 14:27 |
|
 |
|
Polytone
|
Jag har aldrig upplevt någon skillnad annat än när det blir olika värden på kondingarna. Men jag vill gärna ha en konding som jag tycker "passar" till gitarren ifråga. Är det en 50-tals Gibson så får det gärna vara Bumblebee konding till exempel. Då blir det viktigare att det är en Bumblebee än att den mäter exakt som jag vill ha den. Är det en hpd gura så blir det viktigare vad kondingen mäter.
_________________ If you don't know where you're going, any road will take you there.
George Harrison
|
| 05 Mar 2026, 16:37 |
|
 |
|
Axewall
|
Jag går i stort sett endast på värdet men har jag tillgång till annat än keramiska så väljer jag nog det. Sen så vet jag att det finns erfarna byggare som blandar keramiska och andra kondingar i signalföljden för att, enligt dem, få den ton de är ute efter. Jag är skeptisk. Men det här är ju ingen blindtestgrej utan mer av tro.
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 05 Mar 2026, 21:18 |
|
 |
|
Goran
|
https://youtu.be/FOxwfAa_3cwFår väl anses vara en hyfsad, om inte blindtest, så iallafall test.
|
| 05 Mar 2026, 22:08 |
|
 |
|
Tubis
|
Och de femtioelva andra kondingarna genom ens pedalbord och förstärkare? Just saying.
_________________ Johan Hansson
|
| 05 Mar 2026, 22:25 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
I regel går väl kondingarna i en gitarr till jord, antingen före eller efter tonpoten. Dvs utsignalen går inte ens igenom kondingen.
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 06 Mar 2026, 17:03 |
|
 |
|
Marshall
|
Lynxtrap wrote: I regel går väl kondingarna i en gitarr till jord, antingen före eller efter tonpoten. Dvs utsignalen går inte ens igenom kondingen. Ändå påverkas utsignalen.
|
| 06 Mar 2026, 18:28 |
|
 |
|
Frisk
|
Spelar ingen roll för ljudet i en gitarr i alla fall. Mike Leaf wrote: Det kan absolut ha betydelse, men inte för ljudet. Lite som att bära lyxiga kalsonger... Detta är dock något att ha i åtanke. Har man en gitarr byggd med jättefint trä, hög kvalité på alla delar, fantastiska mickar osv. Då kanske det är lite konstigt att inte spendera en hundring extra på en finare konding också. Man kan göra en jämförelse med en bil också. Det går att köpa vissa motordelar som ser bättre ut estetiskt men som inte gör någon skillnad för prestandan, men det är finare om de sitter där när man öppnar huven.
|
| 07 Mar 2026, 22:41 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Goran wrote: https://youtu.be/FOxwfAa_3cw Får väl anses vara en hyfsad, om inte blindtest, så iallafall test. Tack, intressant! Det som jag främst fick ut av det var att det kanske inte skulle vara fel med en no.load tonpot... Ljudskillnaden mellan kondingarna var för mig minst sagt subtil, om någon, och då har jag bra hörlurar på mig.
|
| 07 Mar 2026, 23:34 |
|
 |
|
Goran
|
Custom Sam wrote: Tack, intressant! Det som jag främst fick ut av det var att det kanske inte skulle vara fel med en no.load tonpot...
Har hemmagjorda no-load tonkontroller på de flesta av mina gitarrer, väldigt nöjd med det. Kostar inget, tar typ 15 minuter. Filar av kolbanan, nagellack funkar inte bra. Beskrivning bör finnas på YouTube. Edit: Med no-load kan man använda 250KA potar i humbucker gitarrer. 250K har jämnare svep, i praktiken, än 500K.
Last edited by Goran on 08 Mar 2026, 11:16, edited 1 time in total.
|
| 08 Mar 2026, 09:51 |
|
 |
|
CarlM
|
Man får prova. Hör man skillnad så är det skillnad. Om man sen inte kan mäta upp någon skillnad så mäter man antagligen fel parametrar eller också har använder man fel mätmetod. Ingenting har någon betydelse om man ska tro alla YouTubers som gör videos som visar det inte för skillnad på något.
Tvärt om så finns det skillnader man kan mäta, men som kanske är svåra att uppfatta eller som inte har någon väsentlig hörbar betydelse och då spelar de ju förstås ingen roll, i alla fall inte för en själv.
Jag har aldrig provat olika tonkondingar i gitarrer, men jag vet andra som har gjort det som jag vet har gott omdöme, så jag har ingen anledning att betvivla att det är så.
|
| 08 Mar 2026, 10:38 |
|
 |
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 4967 Location: Northbottom
|
Custom Sam wrote: Det som jag främst fick ut av det var att det kanske inte skulle vara fel med en no.load tonpot...
Ljudskillnaden mellan kondingarna var för mig minst sagt subtil, om någon, och då har jag bra hörlurar på mig. Då har du med andra ord lärt dig; att lasta en volym pot med Ex en tonkrets -ändå påverkar. Tillskillnad från flera andra här. Man kan lyssna på A/B -tester hur mycket man vill digitalt. Det är svårt att identifiera några som helst skillnader på detta sätt. Det är en HELT ANNAN sak -att faktiskt HÖRA och KÄNNA skillnaderna live så att säga. Små skillnader utmärker sig när man gasar grejerna -på live volym. Att göra faktiska A/B tester på 'sovrums volym'; är även en klassisk 'big -no-no'.
|
| 08 Mar 2026, 11:50 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Marshall wrote: Lynxtrap wrote: I regel går väl kondingarna i en gitarr till jord, antingen före eller efter tonpoten. Dvs utsignalen går inte ens igenom kondingen. Ändå påverkas utsignalen. Av kondingen i egenskap av filter, ja. Det går att räkna på rent matematiskt. Vad som skulle förklara skillnader mellan olika typer och tillverkning i detta fall känner jag inte till, men om någon har en förklaring är jag all ears.
|
| 08 Mar 2026, 16:00 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Axewall wrote: Men det här är ju ingen blindtestgrej utan mer av tro. Ok så det är placebo då. Ingen skillnad men man tror sig höra nån skillnad.
| 08 Mar 2026, 17:29 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10932 Location: I skogen utanför Göteborg
|
"Är det skillnad som går att höra" är alltid ett intressant ämne som ofta blir lite som att öppna en burk mask.
Personligen tror jag att nästan allt man kan ändra på en gitarr gör skillnad. Använder "nästan" för att jag är tveksam om exempelvis skruvarna som håller plektrum skyddet verkligen gör en hörbar skillnad, tveksamt men jag har inte testat. Ton-kondingar tror jag gör skillnad de också. För var jag säker på att de gör skillnad, nu är jag mer på nivån att jag tror att de gör skillnad men bryr mig inte. Skulle aldrig, till skillnad från förr, få för mig att byta dem så länge inte värdet är helt fel.
Diskussionen om trä gör skillnad är roligare. Min syn på den är att om man genuint tror att det inte gör skillnad skall man nog syssla med något annat än ljud genererande saker, kanske virka eller nått. Eller kanske skulle det hjälpa att bara sälja sin DI lazer dist utrustning, byta sina aktiva "hell doom monster" mickar och sänka mängden dist.
/Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 09 Mar 2026, 10:51 |
|
 |
|
lpstd
|
lpstd wrote: Jag har inga åsikter om kondensatorer. Men jag tycker just diskussionen om öron är allmänt intressant. Hur mycket är rimligt att bry sig om ljudskillnader som man själv inte hör? Jag är helt övertygad om att eftersom vi alla har olika öron hör vi olika saker. Men jag tycker det är fullständigt meningslöst att söka förbättringar som man inte själv kan höra. Tänker lite djupare: Det kan ju också vara så att man vill ha förändringar för det visuella eller för känslan eller mojo eller liknande. Det kan ju vara relevant. Däremot tycker jag det är lite knepigt om man försöker förändra ljud för att man tror att andra hör skillnad. Eller att man gärna vill höra skillnad för att man tycker att man inte är tillräckligt bra om man inte hör. Då blir det ju kejsarens nya kläder. Sånt kan man vara utan.
|
| 09 Mar 2026, 15:45 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
För egen del är jag till läggningen skeptisk till allt som inte kan förklaras av fysikens lagar och annan etablerad vetenskap. Jag har inget att invända mot att folk blir saliga på sina egna subjektiva upplevelser, däremot kan jag ibland ha litet svårt för att oförklarliga fenomen framläggs som objektiva fakta.
|
| 09 Mar 2026, 17:45 |
|
 |
|
Tubis
|
Vad är det för ljudförändring man vill uppnå med en annan konding och vad är det för förändring man tycker sig höra? Och kan det inte likaväl vara den 1kronors massproducerade moderna kondingen som är den som låter bäst om det nu är någon skillnad?
_________________ Johan Hansson
|
| 09 Mar 2026, 18:31 |
|
 |
|
Polytone
|
Tubis wrote: Vad är det för ljudförändring man vill uppnå med en annan konding och vad är det för förändring man tycker sig höra? Och kan det inte likaväl vara den 1kronors massproducerade moderna kondingen som är den som låter bäst om det nu är någon skillnad? Det där är egentligen det viktiga. Man får ställa sig frågan; vad är det jag strävar efter för ljud/egenskaper? Kanske kan lösningen finnas på exempelvis Kjell & co snarare än någon annanstans? Typ. "You start with the tone in your head" (bonuspoäng till den som vet någon som sa det).
_________________ If you don't know where you're going, any road will take you there.
George Harrison
|
| 09 Mar 2026, 20:53 |
|
 |
|
salesman
|
Min erfarenhet är att dom gör skillnad. Men sällan går det från meh till magiskt.
|
| 10 Mar 2026, 00:02 |
|
|