View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 13:10

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Live looping jam 
Author Message

Post Live looping jam
Vetefan varför jag gör det här, eller jo, jag behövde en utmaning. Tog hem ett gäng synthar och trummaskiner från jobbet som jag inte använder längre och byggde en liten jamhörna hemma. Skaffade en sequencer som styr allt, ville bort från datorn och göra musik on the spot.
Har precis fått igång allt efter miltals av manualläsning och en hel del MIDI-strul, plus lära mig den nya sequencern. Men nu rullar det.

Har tänkt länge på att sätta upp det så här, och det är precis så kul som jag hoppades. För att inte bara sitta och slarvjam­ma själv spelar jag in mig på video för att bli bättre. Tajt? Nja, jobbar på det. Kanske kan någon få lite inspiration. Låten känns nog igen. :)

https://www.dropbox.com/scl/fi/sqm7fwvd5702yvz2hm1zf/IMG_9479.MOV?rlkey=r6xizhppeuvpvlk4teyyxmvby&st=moibx8kj&dl=0

11 Mar 2026, 18:45
Profile

Kul!
Men fan vet om jag skulle orkar lära mig allt det där... :shock:

11 Mar 2026, 22:42
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Live looping jam
Kul! Berätta gärna vad du använder för prylar. Tycker du det är enklare med en hårdvarusequencer än att använda dator?

12 Mar 2026, 11:22
Profile

Post Re: Live looping jam
Suttit med Logic sen 95 så det är rätt skönt att inte vara helt beroende av datorn. Att köra med sequencer är mest för ren spelglädje och kreativiteten. Man ställer sig bara framför prylarna, börjar jamma och låter idéerna komma. Sen är det bara att börja spela in trummor, bas, ackord, allt händer i realtid "om man vill", och det är precis det jag är ute efter.
Det blir nåt nytt varje gång och det går fort. Sen kan man stå och skruva på synthar och trummor i realtid också ss effekter, filter och allt möjligt. Det blir mycket mer fysisk känsla, mer direkt kontakt med instrumenten istället för muspekare och grids på skärmen.

Med datorn blir det mer att man sitter och “proddar fram” en låt. Det är såklart grymt när man verkligen ska göra något klart på riktigt, men det är en annan grej.

Prylar då? Egentligen funkar det med vilka MIDI-syntar eller samplers som helst. Det nya för mig är sequencern Squarp Pyramid MK3. Det tar alltid lite emot att lära sig en så pass komplex pryl, men jag har ändå en del MIDI-vana sedan tidigare då alla mina syntar förr var kopplade till datorn.
Med tiden blev det dock lite väl meckigt, så jag gick över till att köra allt internt i datorn. Då är det bara att starta projektet och allt laddas direkt – inga externa grejer att starta upp.
När man är ute och reser är det rätt smidigt också: bara datorn, ett minikeyboard, hörlurar och en fet RAM-disk för allt instrument bibliotek, sen är det bara att köra vidare.

12 Mar 2026, 14:24
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]