View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:10

Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Toto is no more... 

Post Toto is no more...
Inget häcklande, det finns många som gillar eller har lyssnat på detta band genom åren.

Från Stevelukather.net

Steve Lukather - The end of Toto
Friday 06 June 2008 10:54 by Arend
In several interviews and blogs Lukather made some (little) allusions to the end of Toto. The die heart fans got the message, BUT a lot of people didn’t got the clue and wouldn’t believe that Toto is over before they read it loud and clear from Steve Lukather himself. Here's Luke's announcement about the end of the Toto era.

Steve Lukather: "I would like to make a formal annoucement as I have been barraged by e-mails and speculations on various websites.

The fact is yes I have left Toto. There is no more Toto. I told the guys before the last leg of our tour.
We had some differences in how business was being done. The other fact is that I have been the only guy who was at the first rehearsal till the last gig a month or so ago. When Jeff died part of us all died with him. We pursued it and had some great times. Simon was a champ replacing Jeff at a most difficult time. Bobby was out of the band for 16 years and then came back and you know the other singer stories. Other than Bobby, Joe was the only guy that really fit with us cause he was a high school buddy as well. No offence to Bobby at all.

When Dave retired that was REAL hard for me cause we started the band together. Hell its 35 years if you count High School where the core all met. When Mike fell ill and had to leave that was it for me. If there isnt a Paich or at least one Porcaro how can we even call it Toto? It was bittersweet cause I finally got to tour with my dear friend and musical legend Leland Sklar whom I have known since I was 19 years old. We had some laughs and great times
Honestly I have just had enough. This is NOT a break. It is over. I really cant go out and play Hold the Line with a straight face anymore. I was 19 when we cut the record. I am 50 now.

I have only the deepest respect for the guys that have been in and out of this band over the years. We had a great run and I owe an awful lot to the experience and the success we had. We hung in there hard despite being the most hated band in the world by most so called "rock critics". We took the punches and kept going. Our old label President Donnie Ienner ruined us in the USA by not releasing our records and not letting us out of our contract for over 10 YEARS! And that really set us back. Why? You have to ask the man himself cause we never knew why. He just didnt like our music or us personally I guess. We will never know.

The USA turned there backs on us and it was very hard for me to keep smiling thru it all. It just sort of festered inside me and I was hurting myself in the process and eventually I had to be honest with myself and I was not happy at all. The guys in the current line-up could not be more different individuals and the only real thing we had in common was music. This was NOT the high school band of brothers that we started in the 70's. We had a magic thing and the same sense of humour and the same views on life. Somehow that was lost. Its not the new guys fault. It is what it is.

I just cant do it anymore and at 50 years old I wanted to start over and give it one last try on my own. As the only original member that had NEVER ever left or missed even ONE gig or recording I figured I might as well do it myself now while I can still get out and do it and have a new record that just came out and a new band that is unreal and a tour booked that will take me thru the end of summer 2009 and beyond. The title of my record says it all. Ever Changing Times.

Today I confered with my soul brother and founding member David Paich on this matter. He wrote me back and he said "We are FREE"! I laughed out loud. I dont think he thought this was Toto anymore either.
There are no bad feelings from me to the other guys at all. I wish them only the very very best and all the good things in life and I am sure we will run into each other here or there and it will be hugs and all, hope so anyway.
So, there you have it. I hope you will come out to one of my shows and thank you for 31 years of friendship."

Addition June 8th 2008

Steve Lukather: "Hey guys,
Well It seems I started a fire storm. That was never my intent. It was really to explain myself. My comment about Hold the Line was a bit harsh and it reads more serious than I meant it. I was a tongue in cheek statement. ALL those songs have been VERY VERY good to me and the guys. I am sorry if I sounded like an asshole. I would like to retract that statement. I am a bit BURNT on it but they have become somewhat classic so who am I to say such stupid things. I am sorry. YOU guys have made Toto and aslo been there for me as well. I hope that doesnt change.

I also have nothing but the deepest respect for all the guys. I did not want to make it seem otherwise. This was a personal decision that I needed to make and they all knew it before the last tour anyway.

I want to thank everyone for the well wishes and understanding. This is NOT a hateful move at all. It has been a long time coming for me and those around me. Paich and the Porcaro's knew and totally understood and I asked them before I posted. I was just getting alot of e mail about all of it due to my comments so I wanted to post my feelings. You might get other opinions from other people but speculation on WHY I left is ridiculous unless you know me or someone in the band and even then one mans truth is not another mans truth alot of the time.
Sometimes one just has to move on.

I hope to see some of you at one of my shows and hope we can still be friends. I know some of you may be upset with me. I guess I cant help that Anyone who REALLY knows me knows where I am at.
I am sorry if I have upset anyone. The music will live on. I am very proud of what we have done over ALL the years and I am sorry if I made it sound like I wasnt.
Have a great day,
Luke."

stevelukather.net, June 5th-8th 2008

09 Jun 2008, 10:46

Han nämner inget om något könsbyte eller så?
[:D]

09 Jun 2008, 11:48

Nej, men David Paich har inte setts till på ett tag.
Han har kanske legat på slaktbänken [:D]

Vilken story det va...

09 Jun 2008, 11:50
Och Bobby Kimball sjunger duett med Kishti Tomita från Idol [:0]

http://youtube.com/watch?v=ZtGOET3HReo

"Jakten på det perfekta ljudet upphör aldrig"
http://www.froknarnachic.se/Pocket_POD/Swing_Blues.mp3

09 Jun 2008, 12:53

Kan ingen stoppa tillbaka Kerstin Tomat i det hål hon kom ifrån!!!

[xx(][xx(][xx(]

Mvh

09 Jun 2008, 13:18
Profile WWW

Undrar själv vad det är för stackare som orkar kritisera hans första mail? Tycker han skrev det väldigt bra och känner han så, så inte faan ska han ljuga om det för att göra nåt fan på gott humör. Är förövrigt en som gillat deras musik sen alltid. Tycker det är för jävligt att det alltid är nån som ska lusläsa och vrida och vända på meningar i absurdum.
Rest in piece TOTO

Det är aldrig för sent att ge upp

09 Jun 2008, 14:49

<font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">

09 Jun 2008, 16:16
Profile ICQ WWW

jag har verkligen älskat toto en gång i tiden, dom tidiga plattorna är guld, seventh one klart bäst.
tyvärr tycker jag det gick utför när jeff dog. simon philips är duktig som få och han spelar så det passar musiken men jag gillar helt enkelt hur toto lät med jeff porcaro.
med tanke på deras musikaliska utveckling dom senaste åren förstår jag att dom lägger av, det kanske är dags.
kommer dock alltid hålla toto högt, speciellt deras tid med jeff. skickliga musiker har dom alltid varit tycker jag.

09 Jun 2008, 20:10
Profile ICQ YIM WWW

Säga vad man vill om Toto, men här hemma går "Kingdom of Desire" ganska så het på skivtallriken...

11 Jun 2008, 15:27

http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.

11 Jun 2008, 17:39
Profile ICQ WWW

Spider-Man wrote:

Säga vad man vill om Toto, men här hemma går "Kingdom of Desire" ganska så het på skivtallriken...

Grym platta! För övrigt så får Luke göra vad han vill, helt ok med mig. [:)]

12 Jun 2008, 10:14
Profile ICQ WWW

Post Re: Toto is no more...
Länge leve Toto. En av favoritgrupperna. Lukather är en av mina största influenser när det gäller att lira.
Lite sen här, men upptäckte låten Alone när jag såg Marco Fanton jamma till den på Youtube.
Köpte skivan Old is New, och den har faktiskt en del sköna låtar som låter Toto under glansdagarna. Det behövs mer sån här o-cool musik idag.
https://www.youtube.com/watch?v=t3_9_ZSJdH4

Inte konstigt att det låter klassiska Toto emellanåt. Devil's Tower spelades tydligen in 1981 (utan sång), när dom höll på med IV.

Last edited by bummer on 13 Aug 2021, 08:39, edited 1 time in total.

04 Aug 2021, 08:35

Gud, höll på att få en hjärtattack när jag såg namnet på tråden. Trodde att Lukather var död eller nått.

04 Aug 2021, 09:49

Oops, det var inte meningen :(
Ja, det är många favoriter som tyvärr har gått bort de senaste åren.
Hade kanske varit lämpligare att ha startat en ny tråd, Det är för lite Toto på Bojen.

04 Aug 2021, 10:02

bummer wrote:
Hade kanske varit lämpligare att ha startat en ny tråd, Det är för lite Toto på Bojen.

Ja Toto blir det om proffsen själva får välja! I den del av landet jag som bor i lyssnar alla dansbandsmusiker bara och endast på Toto !

04 Aug 2021, 10:27

pudas wrote:
bummer wrote:

Ja Toto blir det om proffsen själva får välja! I den del av landet jag som bor i lyssnar alla dansbandsmusiker bara och endast på Toto !

Jag är inte proffs.
Vissa säger att hårdrock är djävulens musik. Verkligen inte! Dansband däremot... :twisted:

04 Aug 2021, 10:41

bummer wrote:
Vissa säger att hårdrock är djävulens musik. Verkligen inte! Dansband däremot... :twisted:

Ja det tyckte jag också när jag var 25 ! Men dansbanden ska ha full respekt i sitt hantverk att oförtrutet leverera musik till dansande, kärlekstörstande människor !
Sen att det i praktiken är dom enda proffsmusiker vi har i sverige innebär att i stort sett inga andra musiker ens kommer i närheten av dansbandarnas rutin!

04 Aug 2021, 10:56

pudas wrote:
bummer wrote:

Ja det tyckte jag också när jag var 25 ! Men dansbanden ska ha full respekt i sitt hantverk att oförtrutet leverera musik till dansande, kärlekstörstande människor !
Sen att det i praktiken är dom enda proffsmusiker vi har i sverige innebär att i stort sett inga andra musiker ens kommer i närheten av dansbandarnas rutin!

Det handlar inte så mycket om dom spelar den musiken för att dom älskar det. Dom har inget val, då dom är besatta.
Samma med dom som går ut och dansar. Dom tror att det är gemytligt, och att dom har det trevligt. I själva verket så är dom i skärselden.

Toto har gjort sköna Africa, och rockers som Girl Goodbye, och White Sister.
Vad har dansbanden gjort? Till mitt eget Blue Hawaii?
Toto har kämpat på bra också. Flera grammisar. Lukather har turnerat med Ringo Starr sen snart 10 år tilllbaks. Mycket av soundet på tidernas mest sålda skiva (Thriller) kan man tacka Toto för.
Tänk om nåt av dansbanden varit med under inspelningen istället...

04 Aug 2021, 12:18

bummer wrote:
Det handlar inte så mycket om dom spelar den musiken för att dom älskar det. Dom har inget val, då dom är besatta.
Samma med dom som går ut och dansar. Dom tror att det är gemytligt, och att dom har det trevligt. I själva verket så är dom i skärselden.

Toto har kämpat på bra också. Flera grammisar. Lukather har turnerat med Ringo Starr sen snart 10 år tilllbaks. Mycket av soundet på tidernas mest sålda skiva (Thriller) kan man tacka Toto för.

Men var det verkligen nitro lack på den inspelningen?

George Harrison

04 Aug 2021, 17:33

Precis min tanke också, nitro no way.

04 Aug 2021, 18:31
Profile ICQ WWW

Polytone wrote:
bummer wrote:

Men var det verkligen nitro lack på den inspelningen?

Bra fråga. Han använde en Schecter på Human Nature iallafall. Ska kolla och se om jag hittar mer info om gitarrerna han använde.
David Paich och Steve Porcaro spelade på synthar, Jeff Porcaro trummade. Kanske att deras instrument hade nitro-lack, men det känns långsökt.

Kul historia om Running With the Night (Lionel Richie). Där spelade han på en gitarr med nitro.

He called me and said, “I want you to play a solo on this song of mine.” It was right after “Beat It,” and everybody wanted to get a rock guy to solo on pop/R&B stuff. I show up with my ’burst and Rivera-modded Deluxe Reverb, and I cranked it all the way up.

He plays me the song, and I just started noodling through the whole thing. I said, “I think I’ve got it. Let’s do it.” He said, “You just did.” I said, “Come on! I was just kind of wanking my way through.” He goes, “I love it. It’s fantastic! You don’t need to do it again.” That was a 10-minute session.

There was no chart or anything?

I showed up blind, man. We never got demos. We never got to rehearse. I think James Carmichael, his producer, had a road map, but it was all A minor. I said, “Let me fuck around with it,” and they rolled the tape.

04 Aug 2021, 18:43

Oj! Denna tråd vaknade till liv efter 13 år.
Det har hunnit hända en hel del under denna tid. 2015 släpptes XIV som var ett starkt album. Bästa sedan Jeff Porcaros dagar IMHO.
Det har varit "legal battle" deluxe då Toto slogs mot Jeff Porcaros fru i rätten. Hon har gift om sig och med $$ att slåss för gjordes en uppgörelse som tvingar återstoden av Toto att inte kalla sig för just Toto. "Dogz of Oz" som de nu kallar sig kommer till Sverige nästa sommar. Bara Luke o Joe W kvar. Nu känner jag att det mer liknar ett coverband men vem vet.
Lukes bok är absolut läsvärd. Ett stycke musikhistoria. Imponerande mängd jobb de gjorde under slutet av 70 fram till början av 90-talet
Har även It's About Time om Jeff Porcaro och även om boken är intressant tycker jag den är dåligt skriven. Kanske bara jag. Grym trummis dock

12 Aug 2021, 08:50

Blir inga mer Toto-skivor...
https://www.guitarworld.com/news/steve- ... oto-albums

08 Sep 2021, 18:26

Toto… hmm, Roskildefestivalen ’88, hällde i mig någon sötsliskig dansk billig aperitif innan spelningen. Borde stannat vi tältet och med större omsorg valt dryck. Mycket bra musik det året men sagda band har aldrig fängslat mig, eller som en god vän uttryckte det, ”det är ju kompetent men könlöst”. På något vis känns det som om Toto ”alltid” funnits, om inte annat finns de ”överallt” med tanke på alla inspelningar de varit med på.

Religion vs fossils. Fossils win.

08 Sep 2021, 20:33

Granis67 wrote:
Toto… hmm, Roskildefestivalen ’88, hällde i mig någon sötsliskig dansk billig aperitif innan spelningen. Borde stannat vi tältet och med större omsorg valt dryck. Mycket bra musik det året men sagda band har aldrig fängslat mig, eller som en god vän uttryckte det, ”det är ju kompetent men könlöst”. På något vis känns det som om Toto ”alltid” funnits, om inte annat finns de ”överallt” med tanke på alla inspelningar de varit med på.

Var också där. Kanske i något bättre skick. Kanske.

08 Sep 2021, 22:46

Martin wrote:
Granis67 wrote:

Var också där. Kanske i något bättre skick. Kanske.

Jag var i bra skick, dock ska man ALDRIG förtära danska sötsliskiga drycker. Med det sagt hade jag hellre varit kvar vid tältet (kan iofs ha varit en Citroën H Van det året) valt dryck med omsorg och helt enkelt gett fan i bandet som hette som en hund i en gammal film. Alternativt bara zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz… :wink:

Religion vs fossils. Fossils win.

08 Sep 2021, 23:15

Gillade faktiskt Roskildegiget, även om jag var hyfsat nykter och det inte alls var "min musik". På Sweden Rock, härom året, tyckte jag dom mest var gamla och trötta.

09 Sep 2021, 16:17

Plockat från artikeln som länkades till:

"The latest iteration of Toto will hit the road for the first time through Europe next year, kicking off at KunstRasen in Bonn, Germany, and finishing at the Partille Arena in Gothenburg, Sweden. "

Wow, turnéavslutning i Partille... :shock:

Vad gäller konserter så har jag sett dem en gång vad jag minns, på Marstrands fästnings borggård av alla ställen. Bobby Kimball hade kommit tillbaka, och det var Simon Phillips på trummor. Mina två söner var på rockkonsert för första gången, de var ca 10-12 år. Dvs det var ca år 2000.

Lååångt och fläskigt trumsolo av Phillips, och en massa gitarrsprut från Lukather. Allt var fantastiskt skickligt förstås, och killarna var nöjda! 8)

09 Sep 2021, 16:57

Granis67 wrote:

Toto kan vara lite småtråkiga ibland, men samtidigt så älskar jag soundet dom hade åren 1978-1988. Steve Lukather är en av mina största influenser.
Just 1988 var Vikingarna heta, bara Roxette som sålde mer. Kanske var mer action på deras spelningar? :lol:

09 Sep 2021, 17:27

Toto slutade ju vara ett band för många år sedan så lite egotrippat brev och han har ju alltid tagit mycket plats i bandet. Men jag har alltid gillat Toto även i efterbands-konstellationer.

12 Sep 2021, 10:00
Profile WWW
Reply to topic   [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next