View unanswered posts | View active topics It is currently 10 May 2024, 18:30



Reply to topic  [ 16 posts ] 
humbucker som inte spricker 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7649
Location: Malmö
Post 
Har inte testat men fick tipset om DiMarzio Eric Johnson humbucker.
Annars kan man väl använda en låg output PAF-typ och sänka micken långt från strängarna, eller parallellkoppla spolarna (som alternativ).


10 Jun 2008, 14:30
Profile

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3625
Location:
Post 
Burnys VH-1or.

Jag har ett par i en Burny 335 med VH-1or som du kan testa.
Lite halvsvåra att hitta lösa tyvärr.


10 Jun 2008, 14:40
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post 
Josh D Ztorsion wrote:

Goran wrote:

Har inte testat men fick tipset om DiMarzio Eric Johnson humbucker.
Annars kan man väl använda en låg output PAF-typ och sänka micken långt från strängarna, eller parallellkoppla spolarna (som alternativ).




Japp, jag hade själv funderingar på DiMArzio´s PAF pro, men Eric Johnson kanske är värd en funderare

Parallelkoppling är inget alternativ eftersom jag vill ha den så tyst som möjligt

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

Det blir lika tyst med parallellkoppling. Det påverkar inte alls humbuckingfunktionen. Däremot blir ljudet mer likt Single-Coil.
F.ö. är det väl inte pickup'en som spricker upp, utan förstärkaren den är kopplad till?

/Sixten


10 Jun 2008, 15:00
Profile WWW

Joined: 01 May 2006, 19:10
Posts: 1162
Location: Östergötland
Post 
TV Jones Classic kanske?

http://www.tvjones.com


10 Jun 2008, 17:14
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2138
Location: Blekinge
Post 
Jag beställde humbucker från BG-Pickups i staterna, specade en halsmick på 6.5k med alnico 5 magnet. Det blev störtbra och kan rekommenderas inte var det särskilt dyrt heller, tror det landade på ungefär en 5hundring st för de två mickar jag beställde.



/Michael


11 Jun 2008, 00:30
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post 
Vad har du för stärk? För att få ett rent jazzsound är det nog viktigare med en riktigt ren stärkare. Men visst det är ju också bra med en låg output humbucker som man sänker lågt. Kan även vara bra att sänka volymen på gitarren också. Transistorstärkare kan funka hur bra som helst. Annars är fender mina favoriter till jazz. Även musicman funkar fint. Överlag så 6l6 stärkare brukar vara bäst.

http://www.myspace.com/southbeck


11 Jun 2008, 01:10
Profile

Joined: 14 Jun 2005, 08:35
Posts: 1696
Location:
Post 
Dimarzio Humbucker from hell har låg utsignal, bra attack och relativt klart ljud. Den låter lite single coil eller fenderaktigt, men fortfarande humbucker. Jag kan inte riktigt förklara, men det är min absoluta favorit i halsen. Den har mycket av glassighet och är ganska bright, lätt att variera ljudet med bara genom anslaget.
Men visst kan du få stärkaren att dista med den.[:)]


11 Jun 2008, 09:00
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 934
Location: Bollnäs
Post 
Josh D Ztorsion wrote:

southbeck wrote:

Vad har du för stärk? För att få ett rent jazzsound är det nog viktigare med en riktigt ren stärkare. Men visst det är ju också bra med en låg output humbucker som man sänker lågt. Kan även vara bra att sänka volymen på gitarren också. Transistorstärkare kan funka hur bra som helst. Annars är fender mina favoriter till jazz. Även musicman funkar fint. Överlag så 6l6 stärkare brukar vara bäst.

http://www.myspace.com/southbeck


Fender Twin Reverb i det fallet[^]

ImageThe beat goes on and I´m so wrong



Men då spelar det nästan ingen roll vilken mick du har. En Twin får man spela J-LIGT högt på om den ska spricka upp. Försteget får man möjligen att dista om man har en booster framför. Humbucking effekten får man när lindningarna i mickens båda spolar är lindade (inte kopplade)i motfas, oavsett om de är serie eller parallellkopplade. Därav namnet: hum- bucker. Typ, "brumsläckare". Jag skulle nog också, som Sixten, råda dej att parallellkoppla micken. Testa!
Annars går det ju att sänka gitarren en smula. Beroende vilken "skola" du spelar i, så kanske du vill dra ner diskanten? Då blir det mumma om du sänker volymen på gitarren en aning och drar ner tonpoten tills du blir nöjd. Om nu stärkaren distar med micken på fullt så kan man faktiskt använda sig av detta utan att det hörs att den distar...
Dra ner tonpoten på gitarren men ha "normal" eq på stärkaren. Spelar du nu mjukt så låter det dovt och gott. Drar du på med fingrarna (plektrumet) så distar stärkaren, och det upplevs som om diskanten och attacken kommer tillbaka pga övertonerna som skapas.

Hasse.


11 Jun 2008, 09:12
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post 
Nä med en twin ska det ju inte vara några problem med att den distar. Och skulle det dista lite i ingångssteget är det bara att rulla av en aning på volymkontrollen. Men det lär inte behövas.

Vad är det för jazzburk förresten? Kul med burkar.

http://www.myspace.com/southbeck


11 Jun 2008, 10:58
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post 
Josh D Ztorsion wrote:

southbeck wrote:

Nä med en twin ska det ju inte vara några problem med att den distar. Och skulle det dista lite i ingångssteget är det bara att rulla av en aning på volymkontrollen. Men det lär inte behövas.

Vad är det för jazzburk förresten? Kul med burkar.

http://www.myspace.com/southbeck


Det är nog mest i ljudkortet som det spricker, men drar jag ner volymen så tappar jag för mycket dynamik, så jag veti tusan. Gitarren som jag tänkte byta (hals)mick på är en Gibson es-135 hollow body som jag har till låns och tänkte köpa.

På förstärkarfronten har jag numera en muggig JMP-1 Marshall-stack (till salu), en Fender Twin Reverb (RI), en HasseA-byggd Champ-clone, en Fender FM210R, en VOX Pathfinder 10 och en Peavey Bandit, så jag kan iofs få de flesta sorts karaktärer i den änden [^]

ImageThe beat goes on and I´m so wrong



Hm jag måste bara fråga, vad är det du menar med ljudkortet exakt?
Jag har spelat i twin med både jazzburk och les paul utan att det spricker. Och då är les paulen jäkligt maffig i tonen. Har bara svårt att se att det då skulle spricka upp med en gibson jazzburk om det inte gör det med en les paul.

http://www.myspace.com/southbeck


12 Jun 2008, 05:29
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.