View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 06:19

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Vilket lim till sadeln och vad ska jag tänka på? 
Author Message

Hejsan!

Du kan använda vanligt kontaktlim. Skulle du i framtiden vilja byta ut sadeln så är det lätt att få bort det. Slipa lätt först och tvätta med T-sprit innan du limmar. Ska du ta bort det så gör du rent med T-sprit.

En sadel behöver nödvändigtvis inte var fastlimmad. På fina klassiska gitarrer så brukar dom vara lösa. Och normalt sett brukar dom vara fastlimmade på elgitarrer.

Mvh Magnus

23 Jul 2008, 20:15
Profile ICQ YIM WWW

Per-Magnus wrote:

Hejsan!

Du kan använda vanligt kontaktlim. Skulle du i framtiden vilja byta ut sadeln så är det lätt att få bort det. Slipa lätt först och tvätta med T-sprit innan du limmar. Ska du ta bort det så gör du rent med T-sprit.

En sadel behöver nödvändigtvis inte var fastlimmad. På fina klassiska gitarrer så brukar dom vara lösa. Och normalt sett brukar dom vara fastlimmade på elgitarrer.

Mvh Magnus

Jag skulle absolut inte använda kontaktlim. Kontaktlim innehåller en gummibas som egentligen aldrig stelnar. Limfogen blir på så sätt väldigt vibrationsdämpande.

Superlim (cyanoakrylat) är nog mitt förstaval. Med lite tryck under torktiden behövs det väldigt lite för att fästa en sadel , vill man byta sadel senare är den lätt att knacka bort om man använt lagom lite lim från början.

Kombinationen T-sprit och gitarrer bör man vara försiktig med förresten, eftersom vissa lacktyper kan vara väldigt känsliga för just spritbaserade lösningsmedel.

23 Jul 2008, 21:23
Profile ICQ WWW

Jag brukar också använda superlim, men som sagt, var försiktig så att vidfästningen blir för kraftig. Skulle du behöva byta eller ta bort sadeln så kan den spricka, eller du får träet med dig.

Kontaktlim påverkar inte ljudet nämnvärt såvida du inte vräker på för tjockt lager. Ett speciellt kontaktlim som heter SIG-MENT används av byggare för att för limma fast bindings mm. Det kan du också använda.

Mvh Magnus

23 Jul 2008, 22:15
Profile ICQ YIM WWW

Chubby wrote:
ok, hur mysket tryck behöver man och hur länge?

Tunna skikt av superlim stelnar fort, och det behövs inget överdrivet hårt tryck. Några tag med en snabbtving eller en klassisk trätving med expanderlås. Ett tryck en stund med fingrar och tumme är bättre än inget tryck alls om man inte lider av allt för mycket tremens.

Chubby wrote:
Sträng märken kom igen nu bojen o ge lite tips på bra 012 set

0.012 är magnumkalliber med dagens mått så: Spunnen eller ospunnen G? Oslipat eller slipat?

23 Jul 2008, 22:35
Profile ICQ WWW

Per-Magnus wrote:

Jag brukar också använda superlim, men som sagt, var försiktig så att vidfästningen blir för kraftig. Skulle du behöva byta eller ta bort sadeln så kan den spricka, eller du får träet med dig.

Kontaktlim påverkar inte ljudet nämnvärt såvida du inte vräker på för tjockt lager. Ett speciellt kontaktlim som heter SIG-MENT används av byggare för att för limma fast bindings mm. Det kan du också använda.

Mvh Magnus

A och O oavsett limsort är nog att vara sparsam[:)]

23 Jul 2008, 22:40
Profile ICQ WWW

Jag har en Jackson som sadeln var lös på.Den fixa jag med superlim.Det är väl en 2 år sedan och det sitter fortfarande fast.

23 Jul 2008, 23:36
Profile ICQ YIM WWW

Undrar om verkligen problemet med stämning är den lösa sadeln? Jag har en strata där sadeln är lös (än så länge [:I]), men inte stämmer den ur sig värre än någon annan strata. Om spåret för sadeln är rätt dimensionerat skall inte sadeln röra sig mycket om något.

Är sadeln filad för 0.012 strängar? Om inte, kan ju stängarna fastna i sadeln och gitarren stämmer ur sig när strängarna sätter sig. Tremolo stör ju alltid stämningen, om du svajar en del. Skicket på stallsadlarna? Om det är ett vanligt stratatremolo borde det inte vara några problem, men om det är t.ex. floyd bör väl översadeln vara av låsbar typ?

Du kanske har full koll på detta, men jag tyckte det lät lite mysko med så mycket stämningsprobelm p.g.a. att sadlen inte var limmad.

Image

24 Jul 2008, 09:21
Profile WWW

Karlssons klister är förvånasvärt underskattat till sådana här saker. Ger en hård fog men ändå lätt att få bort om man vill och behöver! Jag använder alltid, för jag är ingen åsna!

http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.

24 Jul 2008, 11:40
Profile ICQ WWW

Chubby wrote:

Finns det någonting mer man kan göra för o få strängarna mer spända utan att byta strängset? halsen är satt i bra läge så den kan jag inte spänna mer. 11-58 känns lite slappt, o jag lirar som sagt i tonarten D

Nej, dragkraften för en given sträng med en viss massa är direkt proportionell mot grundtonen för strängen: Spänner du strängen hårdare får du helt enkelt en högre ton som bekant[:)]

Enda alternativet till tjockare strängar (fast egentligen är det inte dimensionen utan massan som avgör) är att skaffa en gitarr med längre mensur.

24 Jul 2008, 13:05
Profile ICQ WWW

sadeln är av grafit..

Framförallt - fila hellre för lite än för mycket.
Har man väl filat för mycket är det ju tjört.
Det är ganska lätt att fila för mycket just på
grafitsadlar - jag har gjort det.

Annars e grafit bra.

Jag tror också att Karlssons klister funkar bra.

25 Jul 2008, 04:46
Profile
Reply to topic   [ 14 posts ]