View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 17:15



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Telecaster "Copper relic" projekttråd 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
marcusss wrote:

Startar härmed en liten projekttråd som jag kommer uppdatera fortlöpande om intresse finns.

Jag har alltid varit förtjust i den lite ovanliga Fender-kulören "Copper metallic" som återfinns på 52reissue telecasters. Dock har jag aldrig sett en tele i 60's utförande med den färgen. Så tanken är att jag, på en kropp med den färgen, ska smälla på en '63 replika hals som jag köpt av den gode diskantaren "woodstock". Han har gjort ett toppenjobb med att lacka den i tintad cellulosa. Det roliga är att den har en curved top -greppbräda precis som en riktig 63:a.

Kroppen är en askkropp lackad precis som gamla pre-CBS fender med cellulosalack även i grundfärgen. Förhoppningsvis får jag hem den i nästa vecka från relic-behandlingshemmet. [;)]
Jag har även av ren tur kommit över ett 80-tals Kahler mässingstall som är mycket snyggt oxiderat. (Nya sadlar och skruvar sitter på nu, ska relica dem framöver).
Kontrollplatta och rattar är också i mässing och från 70-80-talet, även de har blivit oxiderade med åren. Osäker på ursprung men gissar på mighty mite.

I min fantasi kommer dessa grejer bli coola tillsammans med den slitna kopparfärgen.
Halsen ska få sig en lättare relic framöver också.
Svart 3-lagers plektrumskydd ska på också - och <b>ett sådant skydd är det enda jag saknar, så om nån har ett att sälja så PM:a mig!</b>

Mickar är beställda; en uppsättning "Sheptone".

Vad tror ni. Kan det bli succé ?



Diskantare? OK, OK jag vänsterprasslade också lite där medan det forum jag haft ett fast förhållande till i nästan ett år kärlekstrejkade några dagar[B)][:I]

Projektet? Symmetrijävulen i mig säger beställ-nu-genast-en-matchande-hals till koppareländet. Å andra sidan säger sunt förnuft att du redan vet hur en 1952 Copper telecaster <i>ska"] se ut och det är samtidigt just därför på ett sätt bara att låsa sig i ett nära tvångsmässigt statiskt tänkande när man kan skapa något mera fritt.

Det finns egentligen massor att lära från tex bikers och hot rodbyggare när man sätter ihop något som en gitarr: Det handlar kanske inte om att alltid göra en så exakt kopia av något gammalt egentligen, snarare ofta att fånga nerven och känslan i något gammalt och gärna genom att helt fritt blanda gammalt och nytt. Ett exempel på detta är kanske Suhrs gitarrer, som har sin relativt egna design, men spelar med några väl valda klassiska uttryck. Ett tydligt uttryck av en viss årgång eller tidsrymd som en röd tråd genom ett bygge är självklart inget negativt. Det finns naturligtvis inget rätt eller fel här!

Några av de mest berömda gitarrerna är anakronistiskt sammansatta egna blandningar av standarddelar: Blackie och tele med strata hals (Clapton), Springsteens Esquire/Tele, Gilmours svarta strata. Så du är i gott sällskap när du sätter ihop delarna utan att slava under årsmodellspecifikationerna[:)]


17 Sep 2008, 01:36
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post 
Nice... vet inte om det inte blir coolare med ett enlagers skydd ändå, ser ut som en gammal player med 50´s body och 60's neck. Inte helt ovanlig kombination, jag skulle nog ha så lite vitt som möjligt , och viktigast av allt att all hårdvara är någorlunda lika slitet.. även halsen bör få sig en rejäl omgång [8D]

Om Du blandar lite så blir det lite mer 'eget stuk' på den, du har ju redan mässingsdelar


17 Sep 2008, 08:41
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
marcusss wrote:

Mike Leaf wrote:

Nice... vet inte om det inte blir coolare med ett enlagers skydd ändå, ser ut som en gammal player med 50´s body och 60's neck. Inte helt ovanlig kombination, jag skulle nog ha så lite vitt som möjligt , och viktigast av allt att all hårdvara är någorlunda lika slitet.. även halsen bör få sig en rejäl omgång [8D]

Om Du blandar lite så blir det lite mer 'eget stuk' på den, du har ju redan mässingsdelar


du har en poäng, men enlager-skydd och rosewood är ett riktigt no-no för mig. Är väldigt tveksam till '59 stratan, t.ex, där just detta fenomen är orginal.


Image


Mike har rätt: Enlagers svart skydd är snyggare! Riktigt snyggt faktiskt på bilden du hittat.

Just ´59:a stratocaster med enskikts/rosewood är annars bland de som oftast ser coolast ut av alla tycker jag. Det ger ett lite renare och mer daterat utseende.


17 Sep 2008, 11:25
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
För att få rätt känsla i det du håller på att fixa ihop, ska det naturligtvis vara utan snobbrand.

Sen är det väl som någon skrev ovan, man ska inte fastna för mycket i "historisk korrekthet". Det är ju ingen orginalare adu sätter ihop, och då är en viss kontnärlig frihet bara en fördel.

Image


17 Sep 2008, 13:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post 
Liknar lite denna Danocaster (fast 50s neck).
Är detta Copper??

Image


17 Sep 2008, 15:30
Profile

Joined: 13 Jan 2008, 04:13
Posts: 74
Location:
Post 
Var det copper eller coppermetallic som Fender använde eller kanske båda varianterna?


24 Sep 2008, 19:17
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4131
Location:
Post 
Hujja att du törs tejpa fast mickväljaren det kan ju skada lacken...


29 Sep 2008, 15:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4131
Location:
Post 
marcusss wrote:

rifle wrote:

Hujja att du törs tejpa fast mickväljaren det kan ju skada lacken...


[:D]
Då skulle du sett mig när jag fäste strängbussningarna på baksidan med hammare. Jäkligt skönt att man slipper vara rädd att chippa lacken. [:D]

Image



Haha så det var fleece-overallen på och fullt med filtar på gitarrkroppen och hammaren var inlindad i handdukar förstår jag [:D]
Varje självaktande gitarrmekare har väl en fleece-overall på sig vid mekartillfällen så man ej rispar nåt.


29 Sep 2008, 15:33
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Mar 2006, 15:30
Posts: 1263
Location: Ekeby
Post 
Du har mail!
Kalle

http://www.buzzinblues.com
http://www.myspace.com/buzzinblues


29 Sep 2008, 15:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
rifle wrote:

marcusss wrote:

rifle wrote:

Hujja att du törs tejpa fast mickväljaren det kan ju skada lacken...


[:D]
Då skulle du sett mig när jag fäste strängbussningarna på baksidan med hammare. Jäkligt skönt att man slipper vara rädd att chippa lacken. [:D]

Image



Haha så det var fleece-overallen på och fullt med filtar på gitarrkroppen och hammaren var inlindad i handdukar förstår jag [:D]
Varje självaktande gitarrmekare har väl en fleece-overall på sig vid mekartillfällen så man ej rispar nåt.
Javisst. Komplett med dragkedjan på ryggen!





[:o)][:D] Närå... Ba' skoja!

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


29 Sep 2008, 15:56
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.