View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 08:45

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Diod i wah-wah? 
Author Message

Köpte mig nyligen en förnämlig Vox wah-wah från nå´n här på Bojen som jag är mycket nöjd med - ljudmässigt. Dock saknar jag en diod som lyser när den är itrampad.
(fick min gamla Cry Baby moddad med diod & lite annat smått & gott av Stinkfoot tidigare & saknar den funktionen nå´t oerhört!)

Detta måste ju vara ett enkelt ingrepp, eller? Råd/tips på hur jag kan gå tillväga?

OBS! Jag tycker lödkolvar & sån´t är otäckt, men jag kan nog få nå´n tillmötesgående kamrat att hjälpa mig [:D]

= = = = = KEEP ON ROCKIN´ IN THE FREE WORLD = = = = =

26 Jan 2009, 15:47
Profile ICQ WWW

Rock_N_Ron wrote:

Köpte mig nyligen en förnämlig Vox wah-wah från nå´n här på Bojen som jag är mycket nöjd med - ljudmässigt. Dock saknar jag en diod som lyser när den är itrampad.
(fick min gamla Cry Baby moddad med diod & lite annat smått & gott av Stinkfoot tidigare & saknar den funktionen nå´t oerhört!)

Detta måste ju vara ett enkelt ingrepp, eller? Råd/tips på hur jag kan gå tillväga?

OBS! Jag tycker lödkolvar & sån´t är otäckt, men jag kan nog få nå´n tillmötesgående kamrat att hjälpa mig [:D]

Det allra enklaste bör vara att byta switchen till en tvåpolig (trepolig för wha med true bypass.) Koppla dioden direkt till niovoltsmatningen via en serieresistans, och låt den extra polen på switchen styra det hela.

26 Jan 2009, 17:13
Profile ICQ WWW

Har själv en Vox Wah, Clyde som jag är mkt nöjd med. Men, behöver du verkligen en diod? När min är på hörs det synnerligen väl...

26 Jan 2009, 19:00
Profile ICQ

Behövs & behövs... Har man väl vant sig med diod så är det skönt å ha... I stökiga replokaler eller på små skitscener (där jag huserar) har det faktiskt hänt att wah-wah´n stått på en stund när den inte ska...

Tack woodstock - ska kolla in ditt tips.

27 Jan 2009, 09:18
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 4 posts ]