View unanswered posts | View active topics It is currently 17 May 2024, 22:04



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Gibson och årgångar 
Author Message
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Gibson och årgångar
Det finns som bekant hur mycket som helst skrivet om Gibsons kvalitet under olika tidsepoker. Skulle vara kul att hitta en enkel lista över "årgångar" och dess förmodade kvalitet... Har inte lyckats bli klok på detta. Har nu en 1995 LP Standard som jag tycker känns och låter guld, hade en 87:a som såg fantastisk ut in i minsta detalj, men lät papper om när jag jämförde med 95:an. Är nog inte så insatt... Du som vet, sprid gärna lite ljus!


04 Apr 2009, 00:41
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
Svullo wrote:

Det finns som bekant hur mycket som helst skrivet om Gibsons kvalitet under olika tidsepoker. Skulle vara kul att hitta en enkel lista över "årgångar" och dess förmodade kvalitet... Har inte lyckats bli klok på detta. Har nu en 1995 LP Standard som jag tycker känns och låter guld, hade en 87:a som såg fantastisk ut in i minsta detalj, men lät papper om när jag jämförde med 95:an, hittade en 77:a som jag är lite sugen på men hör rykten om att de ska hålla lägre kvalitet och därför ska betinga ett lägre pris.. Är nog inte så insatt... Du som vet, sprid gärna lite ljus!




Fram till 1960 så hade Pållarna honduras mahogny och brazilian rosewood. Sen fick de dussin mahogny och dussin-rosewood.
1975 började de med pannkakelimmade kroppar och lönnhals. Pannkakelimningen tror jag inte påverkar ljudet men lönnhalsen gör det. Gibsons bottenår var också just 75 fram tills ca 1990. Det var nog standard i hela branchen att tillverka lågkvalitativa grejor de åren för Fender från 75 är inte heller så roliga. Men med undantag givetvis. 78'a Pållen som är till salu här på Bojen är faktiskt inte pannkakelimmad och är dessutom bra även om den har lönnhals. lönnhals ger lite mer diskant i ljudet tycker jag.

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com


04 Apr 2009, 02:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post 
Känner mig som en amatör trots att jag lirat i 25år ;-) Just alla detaljer och årgångar på dessa guror hag jag inte lyckats få in i skallen... Menar du att de hade bättre mahogny fram tom 1960 eller hela 60-talet? Pankakelimmad??? Was?

Så min -95 kan vara rätt ok då? (Ja jag tycker ju det.. men..)

Är det rimligt att tro att det är sämre trä i min eftersom den är svart? Förmodligen en korkad fråga hehe...


04 Apr 2009, 16:51
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
Svullo wrote:

Känner mig som en amatör trots att jag lirat i 25år ;-) Just alla detaljer och årgångar på dessa guror hag jag inte lyckats få in i skallen... Menar du att de hade bättre mahogny fram tom 1960 eller hela 60-talet? Pankakelimmad??? Was?

Så min -95 kan vara rätt ok då? (Ja jag tycker ju det.. men..)

Är det rimligt att tro att det är sämre trä i min eftersom den är svart? Förmodligen en korkad fråga hehe...




Om du tycker din Pålle är bra så är den ju det.
Inte nädvändigtvis sämre trä på en med solid lack men "fulare" och kanske fler bitar. Det har ju varit ganska vanligt förekommande hos alla tillverkare.

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com


04 Apr 2009, 17:03
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post 
Den låter trä... och låter och känns bra även utan att vara inpluggad i stärkaren, det är det viktigaste enligt min erfarenhet.


04 Apr 2009, 17:38
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14783
Location:
Post 
pannkakan fanns mellan 69 och c:a 76/77 ...

skulle väl säga rent generellt att 76 - 87 är the 'dark years' för Gibson, även om det visst finns fina exemplar även från denna period

Gibson bytte ägare 1986 till det bättre (gitarrentusiaster) och därefter blev det bättre igen


05 Apr 2009, 19:06
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Nov 2003, 19:35
Posts: 398
Location: Karlstad
Post 
Mina 3 Les Paul är från 1990. 2 standard och en classic.

Alla tre har olika klang, och låter riktigt bra individuellt. Att det blivit just 1990 som årtal beror delvis på slumpens skördar, men även ett aktivt sökande.

Just tidiga 90-talare låter och känns bra, helt enkelt.

Edit: En av mina är svart, vilket inte påverkar ljudet det minsta[;)]
Möjligtvis som Haraldrig är inne på: Mindre snygg träbit kanske, men inte nödvändigtvis sämre.


06 Apr 2009, 12:02
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.