View unanswered posts | View active topics It is currently 02 Oct 2026, 16:40

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Nå genom mixen tips 
Author Message

Post Nå genom mixen tips
Ja som rubriken säger, jag behöver tips om hur man når ut genom mixen med sitt solospel.
Om jag ställer ljudet som jag vill ha det så drunknar jag.
Använder gärna lite delay, vilket verkar vara ett säkert kort för att få det ännu sämre :?
Vad ska man göra, jobba med EQn och höja mid?
Eller är det inget problem förutom för mig?
Detta är ganska frustrerande faktiskt, tar bort en del repglädje.

26 May 2013, 08:59
Profile

Post Re: Nå genom mixen tips
Tja...torde finnas massa lösningar på problemet lite beroende på vad grundproblemet är men någon form av mid boost vore nåt att testa kanske? Nu kör jag bara i en kvartett f n (trummor, bas, gitarr, sång) men då bassisten rattar in ett rätt mastigt ljud för att täcka upp lite och beroende på replokalens utformning och hur vi är placerade kan jag redan i den lilla sättningen uppleva att jag försvinner ibland. Att höja volymen är absolut ingen lösning, men ett litet tramp på Koko boosten så skär jag igenom som laser i smör, funkar skitbra. Finns hur många mid boosts som helst i olika prisklasser som färgar ljudet på lite olika sätt så det är bara att testa på. Dock skulle jag vilja säga att det är viktigt att testa det i repan om möjligt, för min egen del kan jag tycka att ljudet kanske inte är helt optimalt om jag står och vevar själv, men som en del i sammanhanget när hela bandet spelar låter det skitbra. Någon eq pedal skulle säkert funka också, bara du hittar en frekvens inte alla andra använder. Är det bara vid lead du upplever att du försvinner skulle jag tro detta vore den enklaste och bästa lösningen, men det finns säkert många andra bra uppslag. Kanske är så enkelt som att bara vinkla om eller tilta förstärkaren lite annorlunda också? Lycka till!

26 May 2013, 09:33
Profile

Det beror ju på vad resten av ljudbilden består av. Du säger att det tar bort repglädje för dig; syftar du då på din medhörning medan ni spelar, eller på hur gitarren går fram i en inspelad mix? Prova att höja ett smalare frekvensområde rejält på gitarrkanalen och sedan svepa höjningen genom frekvenserna medan ni lyssnar på helheten, när ni hittat det frekvensområde som ger bäst effekt, justeras höjning/sänkning till lämplig nivå. Det gitarrljud som låter bäst ensamt är aldrig samma som låter bäst i mixen.

26 May 2013, 09:36
Profile

Kapa bas i stärken! Vad kör du på?

26 May 2013, 09:48
Profile ICQ WWW

Du behöver något som höjer volymen på solot.
Optimal solonivå tyker jag är när solot kommer in på samma volym som sången låg på innan. Provar man det ensam låter det galet högt men i en bandsituation blir det rätt.
Lyssna på skivor med band i samma genre och hör om du kan lista ut hur mycket högre dom mixat in solot.

För egen del använder jag en av tre olika metoder för uppnå detta:
1. Någon volymhöjande pedal eller effekt i effektloopen på förstärkaren. En booster eller liknande.
2. Olika program i en effektburk i loopen med olika volym mellan komp och solo.
3. Switchar mastervolymer på toppen.

För ettan har jag använt en Nobles A/B-V som är en relästyrd A/B box. Använder man den med enbart en signal igenom så funkar den som soloboost om man ställer in två olika volymer på A och B. MXR Microamp är också jättebra till detta. Men vilken volymhöjande pedal som helst som klarar att sitta i loopen fungerar. (Beror lite på hur bra eller dålig loop det är i förstärkaren.)

Tvåan har jag haft en Rocktron intellifex med olika program. Det är bra om man t.ex vill ha ett torrt AC/DC kompljud men delay och volymboost på solot.

Trean kör jag när jag är lite lat. Då switchar jag mellan de två mastervolymerna på en Diezeltopp.

26 May 2013, 10:41
Profile

Hej.

Det är ett känt gammalt problem som man löst med mid's och ännu mer mid's, funkar ju, men som någon skrev det beror också
på vad mer som finns i ljudbilden, men ett första försök är mer mid's.

Reverb drar iväg ljudet "bakåt" för att ge rymd och i en komplex ljudbild blir känslan att det hamnar bakom alla andra ljud och det kan
ge känslan att det inte når ut. Då kan det bli fråga om att ge det en så bra stereobild som möjligt så det p.g.a det känns större än
övrigt ljud i ljudbilden. Man får exprimentera för att hitta vad som funkar i det speciella fallet.

Mvh,
26rednef

26 May 2013, 10:51
Profile

Idealiskt skulle detta vara något som bandet tillsammans gick igenom och hittade lösningar på. Mixen är de ljud ni skapar gemensamt och om någonting inte går fram borde det vara en angelägenhet för alla i bandet. Mixen kan behöva anpassas under gitarrsolon för att lyfta fram dessa på bästa sätt. Du kanske behöver ändra eq'n på ditt ljud under solot, men det kan lika väl vara så att det är bättre att justera ljudet på kompgitarr och/eller keyboards. Jag upplever att volymändringar sällan är lösningen på dylika problem, det leder ofta till att de andra i bandet tycker att deras stämma inte går fram, och ökar volymen för att höras.

Här är några tänkvärda reflektioner kring gitarrljud i mixen:

http://www.youtube.com/watch?v=gcCjFTvUFls

26 May 2013, 11:24
Profile WWW

Det vanligaste problemet man får med att ha en delay effekt i signal kedjan- är tempot. För att ett delay skall funka istället för "stjälpa" i soundet; måste tempot i delay effekten stämma överens med takten i låten. Eftersom låtarnas takter ofta varierar live; är det absolut bästa ifall man kan "tappa in" dessa manuellt. Halvor, fjärdedelar är det vanligaste att steppa in på pedaler. Men vill man åt mer psykadeliska ljud kan man mata på med åttondelar. En ganska bra grej är att lära sig att tappa in takten i samband med inräkningen på låten. Om man skall slå in 4 st tap; är det tacksamt ifall man synkar detta med bandet, speciellt trummisen som oftast brukar räkna in. Ex att han knackar trean och fyran- före; innan -ett, -två, -tre, -fyr kommer på en normal fyrtakt.
Det är en sak att räkna in en takt i början- och sedan hålla den exakt genom hela låten i samband med modell vildare partyspelningar. Att lyckas hålla exakt takt utan hjälpmedel (ex klick-track) genom hela låten; brukar känneteckna ett samspelt och proffsigt gäng musiker. Många gånger tenderar takten dock att öka i låtarna- och då gäller det att kunna ha koll på detta. Och här är blinkande LED-lampor på prylarna en ganska bra grej. Då är det lätt och se ifall effekterna är i sync- eller inte. Många gånger slutar det ändå att man får stampa in takten igen under solot; vilket är irriterande värre. Och de rutinerade spelemännen och kvinnorna tar detta i beaktning redan när de bygger upp sina solon från första början. Och detta gör man bäst genom att tänka igenom hur många toner och hur avancerat solot man skall lira är på de första 4-takterna. Att öppna genom att benda en längre ton; ger bättre möjligheter att samtidigt tappa in rätt tempo i effekterna. Efter detta är man i sync; och solandet blir behagligt, tight och fröjdfullt istället för eländigt och jobbigt.

Men sedan är det ju frågan ifall man även använder andra effekter som är taktbaserade i en signal kedja. Här finns det flera sätt att gå; och dessa olika sätt varierar någe enormt beroende på vad man använder för prylar. Analoga effekter funkar enklare att "dominera" med andra effekter. Ex: Personligen föredrar jag att använda en Univibe (Fulltone Deja'2) som Chorus effekt. Detta för att den både har en inställbar pedal + en bra LED lampa för takten. När man ställer in takten rätt i den -gör att min MXR Carbon Copy Analog Delay funkar utan omrattning i loopen. Att byta ut det analoga delayet mot ex en Digital delay funkar inte. Den klarar inte av att ändra på strikta takt beteende och det blir kaka-på-kaka med två pedaler som envisas att köra sin egen grej i mun på varandra. Detta genom exempelvis en Marshall topp med loop.
Vänder man på steken och skall köra en delay via en boogie; funkar allt annorlunda: De analoga delayerna låter "anka" och de digitala delayerna regerar. En konstig värld...
När det gäller rack prylar blir rättt tap/tempo ännu viktigare. Fördelen här är dock att synka takter på alla grejjerna samtidigt blir väldigt enkelt med MiDi.

När det gäller att hitta sin korrekta soundmässiga plats i ett band som består av flera musiker: Är A & O. Att veta vilket arbets område man har till sitt förfogande- och förmågan att kunna hålla sig inom detta specifika område. Ju fler musiker som skall in = Ju mindre plats för var och en i den totala mixen. Detta är den vanligaste grejjen som speciellt yngre musiker har svårare att ta till sig av. Är det en riktigt tät mix, bestående av många olika grejjer samtidigt; är det ofta läge att att köra torrare och lägga på effekterna efteråt i mixen. Sådana saker ställer givetvis större krav prylarna & teknikerna som jobbar med soundet efter uppmickningarna och linen. De vanligaste sakerna som dödar ett helhetssound är:

- Osynkade taps i klang och eko effekter lagda in för tidigt i signalkedjan.
- För brett, scoopat ljud sett till de andra instrumenten inom samma EQ-område i slutmixen.

Svaret behöver inte vara att offra bort mycket av värmen i soundet till förmån för mer mid. Det bästa är att gå igenom fördelningen i mixen och anpassa varje instrument efter deras specifika område. För de hårdare pojkarna är det viktigt att förstå; att tyngd, fett, fläsk och aggresivitet i ett gemensamt sound kommer aldrig från ett instrument -utan när alla instrumenten spelar tillsammans. Ju mer man hänger på = Ju bredare och ostabilare blir det. Ju bredare& ostabilare = Dessto svårare att hålla allt isär. Ett gäng individuella soloartister funkar aldrig oavsett hur fly-hänt och tekniskt brilliant varje individ än är. I en uppsättning på fem snubbar- skall man täcka upp sin femtedel på bästa möjliga sätt -varken mer eller mindre. För kunna göra detta måste man ha stenkoll på exakt vad och var den femtedelen är! Har man problem med detta; har man problem i bandet. Och då snackar jag problem med både soundet och med gruppen. Och där är det endast en tidsfråga innan folk lessnar på de eviga spänningarna de är tvugna fajtas med varje dag...

/ Jonken :idea:

26 May 2013, 12:22
Profile

Oj. Tack för mycket bra och olika tips!

Ska testa lite olika. Har ju två bandkonstellationer där det ena är ett 9-manna Springsteenband. Det andra är en kvartett. Kvartetten består bara av bas, gitarr, trummor och sång. Där spelar jag genom en Blackstar club40 + en ME70. Storbandet där linas allt via multieffekter till pa:t.

Jobbar mkt med volympedal (naturligt då vi är 9) men tycker ändå inte att det är lösningen! Låter bara högt.

Ska prova minska reverb, delay och höja mid. Kanske testa en midboost.

26 May 2013, 13:12
Profile

Kanske testa en annan förstärkarsimulering på multieffekten som skär igenom bättre?

26 May 2013, 16:46
Profile

Varför kör ni line förresten om du har en schysst stärk? Är ju alltid ett bestyr hur som helst med medhörning om man kör line tycker jag..

26 May 2013, 17:01
Profile

southbeck wrote:
Varför kör ni line förresten om du har en schysst stärk? Är ju alltid ett bestyr hur som helst med medhörning om man kör line tycker jag..

Anledningen till line är att vi investerade i ett X32 digitalt mixerbord då våra soundcheck liknade ett skämt. Tanken är att spara inställningar då vi är så många, så att vi iaf inte behöver börja från scratch varje gig. MEN Nu när jag börjat spela även i en mindre konstellation och kan börja använda rörisen igen så tycker jag allt att det är stor skillnad i kvalitet på ljudet.

26 May 2013, 20:00
Profile

Som det redan sagts så är det helheten som ränkas och utan att vara nån ljudtekniker eller så har jag dessa erfarenheter. Det ljudet oavsett det gäller instrument eller sång som kan tyckas låta bra ensamt låter oftast minder bra tillsammans med andra och ju fler som skall slåss om om frekvenser ju värre blir det.

I vårat nu nästan avsomnade band hade vi en sjungande trummis och då han lämnade sina trummor och gick ut på golvet och lyssnade på sången så klagade han alltid på att den var tunn och saknade bas, visst han hade rätt på ett sätt för ensamt lät det inte så bra men med trummor, bas två gitarrer och en keyboard så blir ljudet ett helt annat.

Ett tips är att om det finns möjlighet lägga på ett svepbart högpassfilter på alla kanaler utom bas och bastrumman. Skär sen bort basen hårt och svep uppåt i frekvens till ljudet tunnas ut och backa sen tillbaka så "ljudet kommer tillbaka". Gör man detta så rensar man oftats upp lite i basregistret som annars grötar till ljudet.

28 May 2013, 08:02
Profile

Vox och Telecaster. Gärna med P90's.

29 May 2013, 14:57
Profile

bummer wrote:
Vox och Telecaster. Gärna med P90's.

Alltid bra med anledningar till att köpa ny gitarr :mrgreen:

03 Jun 2013, 23:08
Profile