View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Sep 2026, 17:38

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Hjälp mig med inspelning...om ni vill 
Author Message

Post Hjälp mig med inspelning...om ni vill
Tjenare!

Köpte mig precis en macbook och har fixat logic till den, det jag nu behöver är hjälp med inspelning.

Trummisen i bandet har lånat ljudkort, mickar m.m, då han jobbar med ljud och ljus. Vi har då tillgång till sm57er, 58er och en hel del andra mickar som jag absolut inte kommer ihåg namnet på.

Vi kör "live inspelning" bara för att plojja runt lite. Men min gitarr låter SKIT, det låter som det är flera distpedaler på och sen är det ingen reverb alls på, det låter som ett 2piano utan sustainpedal". Så låter det inte alls när jag spelar och nu kör jag genom en marshall jmp 2204, med en marshall 1960ax låda och enda pedalen är en mxr boost pedal, den används endast vid solo.

Gillar mitt ljud som tusan och vill fånga det som det är, så har ni några tips?

Ledsen för riktig B-beskrivning, men damen ligger i sängen och har precis startat filmen vi ska titta på...

Hurry hurry.

Tack på förhand.

Mvh killen utan koll

08 Feb 2010, 13:11
Profile WWW

SM57:an låter bra om den sitter på rätt ställe, annars kan den bli otroligt livlös och tråkig.

Det låter på din beskrivning som att du mickar typ rätt in i konens mitt? Typ getingbosoundet?
Testa att vinkla mikrofonen några grader utåt mot konens utsida för att utnyttja off axis upptagningen. Men det absolut bästa är att om möjligt sitta i ett annat rum och låta någon flytta mikrofonen mellan olika placeringar. Du kan sitta med lurar och säga till när det låter bra för dig.
När det låter bra för dig i samma rum som du spelar i så brukar det oftast inte låta så kul i inspelningen eftersom ljudet påverkas otroligt mycket av rummets akustik och om det fått färdas i luften till dina öron.

En enkel tumregel är att dra ner på basen, upp med mellanregistret och justera diskant efter smak. Basen får du ändå med tack vare proximity-effekten som kort och gott går ut på att ju närmare en ljudkälla en mikrofon är desto mer bas tar membranet upp.

Det är en djungel men lycka till! [:)]

-------------------------------------------------------
http://www.myspace.com/rikkeliemusic

email: m_lavrell (at) hotmail.com

08 Feb 2010, 13:20
Profile

Det brukar vara bra att spela in med aningen mindre dist än man kör live, enligt min erfarenhet. Mer kropp, mer sträng o.s.v. brukar man väl slänga ur sig.
Rummets akustik spelar som sagt stor roll. Det blir ofta ett burkigt ljud i en lokal som inte är optimalt dämpad. Pröva som sagt med olika positioner. Du kan också köra med både rumsmickning och närmickning, om du spelar in din gitarr för sig, eller acceptera att annat ljud läcker in i gitarrkanalen.

Image

08 Feb 2010, 13:27
Profile WWW

Failsafe tips är att micka med 2st mickar, särskilt i digital miljö.
Det som funkar i 98% av fallen är att köra 90/45 d.v.s. en mick rakt mot dust domen lite i kanten av den för att sen vinkla in en ca 45 grader från utsidan mot den andra micken, spela in dom separat så har du mycket att "labba" med senare vid eventuell mix.
(obs! kolla noga så dom inte fasar ut varandra)

It´s all in the ears of the beholder

08 Feb 2010, 14:28
Profile WWW

Snabb uppdatering, Sennheiser e906 heter micken vi använt nu.

Är sugen på att testa med 2 57;or men andre gitarristen säger "lyssna på mig, det kommer låta dåligt med två 57;or".

Sitter på iphonen nu så kan inte dra iväg iväg något lågnt...

09 Feb 2010, 00:17
Profile WWW
Reply to topic   [ 5 posts ]