| Ljudbojen.com http://www.ljudbojen.com/ |
|
| Byggtråd- toppcase uppdaterad 18/4 http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=38977 |
Page 1 of 1 |
| Author: | clapton71 [ 04 Apr 2010, 17:05 ] |
| Post subject: | Byggtråd- toppcase uppdaterad 18/4 |
Byggtrådar brukar uppskattas och här är mitt bidrag: Ett case till en topp ska det bli. Jag beställer kapade skivor direkt och målar med tre lager svart matt färg. Lätt slipning mellan lagren, ger ingen kanonfinish, men helt ok. Materialet är 7 mm furuplyfa, fodret mäter 15mm och sedan 10mm luft så att huven lätt glider på. Fantastiskt vårväder att stå ute och bygga i! Först klipper jag 30x30 aluprofil med plåtsax. Toppen eller bottenskivan syns på bilden. ![]() ![]() Sedan borrar jag 5 mm hål och pop-nitar fast profilerna. Gäller att vara noga så att inget hamnar snett. Toppskivan är klar. ![]() Här är båda skivorna klara, nu ska sidorna monteras. ![]() Sen gick tången sönder! Har nog mosat fem tänger, snart dags att investera i tryckluftsmaskiner! ![]() Det visade sig att jag fått fel mått kapade på ena kortsidan, fattades 10mm. Bara att ringa efter helgen och beställa nytt. Jag hade beställt plyfa till tre toppar samtidigt, så följande bilder visar från nästa bygge. Fortsätter härifrån, då. Jag mäter för butterflylåsen genom att lägga sidorna mot varandra. Gäller att vara noga med måtten här. ![]() Sen är det bara att köra på, i med kortsidorna. Är allt bra sågat och monterat så passar de precis. ![]() ![]() Har inte tagit ur för de infällda handtagen, brukar göra det när låsen och sidoprofilerna är på plats. Ingen aning varför, men det känns bättre[:o)] Nu börjar det bli mörkt, men huven och botten sitter ihop. Nästa uppdatering kommer att innehålla stylistmonteringen och låsmontering. ![]() I bakgrunden syns Örsaån, där vattenlinjen tagit rätt höga nivåer. Kan bli tidig sjösättning för vissa... Lite brådis med byggandet nu, därför blir det inte så mycket bilder... Nu sitter butterflylåsen på plats, brukar montera dem ihopsatta. ![]() Sen dags för kulhörn och hörnen vid styrlisten ![]() De infällda handtagen sparade jag till sist. Noga med mätningen, såga ut med sticksåg och sen POP-NITA!! ![]() Färdigt på utsidan, ska sedan fodras med 15mm skum, men det blir en annan dag, ska bygga tre likadana. Nu avslutas byggtråden och om nån har blivit sugen på att bygga själv så är jag nöjd med det! Matte mslcases@gmail.com takestwokultur@tele2.se |
|
| Author: | emlon [ 04 Apr 2010, 18:40 ] |
| Post subject: | |
Ser fint ut de [:)] Väldigt gött väder idag, skönt med våren! Vad går det på att bygga ett sånt case ? Vart beställer du de kapade skivorna? Väldigt kul med byggtråd ! |
|
| Author: | clapton71 [ 04 Apr 2010, 19:48 ] |
| Post subject: | |
emlon wrote: Ser fint ut de [:)] Väldigt gött väder idag, skönt med våren! Vad går det på att bygga ett sånt case ? Vart beställer du de kapade skivorna? Väldigt kul med byggtråd ! Hej, jag köper plyfan på Beijer Byggvaror i Uppsala, men alla brädgårdar har plywood och sågmaskin. Materialet går på ca 1000 kr i runda slängar. Jag köper all hårdvara från http://www.adamhall.de. De har allt, men frakten på stora grejer kostar en del. Om du vill bygga själv så hjälper jag dig gärna med val av material, det finns en del att välja på... Hoppas på fint väder imorgon också, då fortsätter jag! Matte mslcases@gmail.com takestwokultur@tele2.se |
|
| Author: | eastwood_airline [ 05 Apr 2010, 00:38 ] |
| Post subject: | |
Och hur mycket går ett färdigt case till en topp på? I runda slängar? Är lite intresserad av ett case till en utav mina toppar nämligen[:)] Är det vanlig plywood som är "branschstandarden" när det kommer till casebyggen? Trodde det var den mer robusta byggplyfan? <hr noshade size="1"> <u><h2><b>H|H IC100, H|H 130 Slave och Watkins/WEM Copicat köpes!</b></h2></u>
|
|
| Author: | clapton71 [ 05 Apr 2010, 09:32 ] |
| Post subject: | |
eastwood_airline wrote: Och hur mycket går ett färdigt case till en topp på? I runda slängar? Är lite intresserad av ett case till en utav mina toppar nämligen[:)] Är det vanlig plywood som är "branschstandarden" när det kommer till casebyggen? Trodde det var den mer robusta byggplyfan? <hr noshade size="1"> <u><h2><b>H|H IC100, H|H 130 Slave och Watkins/WEM Copicat köpes!</b></h2></u>Hej, jag bygger helst i plywood, byggplyfan är minst 12mm tjock och det blir rätt tungt. Finns tunnare fanerad plywood också, men den är för dyr. Om man tar hem mycket, går det säkert att komma ner i pris inte minst fraktmässigt, men det funkar inte för lilla mig...är inte intresserad att göra detta storskaligt, bygger ett par lådor när jag har tid och lust. Timlönen blir ju inte så hög, men jag tycker det är kul, så därför kör jag. Ett ATA-case till en topp, i 7 mm svartmålad plywood hamnar på runt 1800 kr. Matte mslcases@gmail.com takestwokultur@tele2.se |
|
| Author: | harpan [ 04 May 2010, 20:20 ] |
| Post subject: | |
Ser bra ut det där! ska bli gött att få hem casearna! Bra jobbat! |
|
| Author: | Svullo [ 05 May 2010, 11:35 ] |
| Post subject: | |
Har grunnat ett tag på att bygga ett Case till Super Reverb men vet itne hur man skall tänka när man bestämmer måtten, så det ska passa med stoppningen inuti, har du några tips/tankar kring detta? Ursäkta halv trådkapning.. |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|