View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Jun 2026, 06:48

Reply to topic  [ 9 posts ] 
ALM ECHO MkII 
Author Message

Jag antar att det finns några fler eko/delay-galningar här på bojen. Tänkte berätta lite om en ny leksak jag köpte i fredags. I och med att jag har fått mitt Roland RE-201 reparerat av herr P.O Alm fick jag även tillfälle att både provspela och höra information om det eko som P.O själv har utvecklat. The "ALM ECHO" MkII. Det ska alltså vara ett modernt bandeko fast utan band. Det manövreras precis som ett gammalt bandeko, "med 4 simulerade avspelningshuvud som inkopplas med varsin switch på frontpanelen. Delay-ratten flyttar de valda 'avspelningshuvudena' proportionerligt efter det imaginära bandet. Echo Level reglerar önskad volym på ekosignalen. Feed Back reglerar önskad repetition av inställt ekomönster" (enligt bruksanvisning för ekot). Man får alltså ljudet och "svaret" hos ett gammalt bandeko, fast utan nackdelar som slitet band, smutsigt tonhuvud, svajande motor o.s.v. När jag pratade med P.O så nämnde han att fler snubbar har varit och hämtat sina bandekon efter service hos honom, fått tillfälle att prova Alm ekot, satt sig i bilen och några minuter senare ringt tillbaka och sagt att de vill köpa ett.. Precis så var fallet med mig också! Innan jag provade Alm ekot tänkte jag "Nää.. jag har ett Space Echo och ett Echolette, det klarar jag mig med.. dessutom har man knappast stans fetaste plånbok" men tror ni inte att man gick därifrån med ett Alm eko trots allt! Alla som uppskattar ljudet och responsen från ett gammalt bandeko borde prova ett. Om du så är Shadows-lirare, Rockabilly/slapback-kille, Reggae-nisse eller Pink Floyd/psykedelia-flummare funkar ALM ECHO MkII perfekt till ändamålen. P.O har sannerligen fått till det, enligt min mening!

Förhoppningsvis finns P.O här på forumet och kan svara på frågor som inte jag har svar på.. [:)]

16 May 2010, 18:41
Profile ICQ YIM WWW

po är grym, vad kostar det ?

16 May 2010, 18:47
Profile ICQ YIM WWW

spindeln wrote:

po är grym, vad kostar det ?

Ja, han är ett elektroniskt geni
4995:-

16 May 2010, 18:51
Profile ICQ YIM WWW

Ja, jag handbyggde ett antal apparater i höstas som sålde "sig själva". Jag blev ombedd att handbygga ett antal till eftersom man ansåg att den var FÖR bra att gå "i graven". Nu finns det alltså några stycken till.

P.O. Alm

17 May 2010, 09:29
Profile ICQ WWW

Har ett också. Låter som sagt var kanon.
Så här ser det ut dessutom
Örjan[Image][/img]

17 May 2010, 18:22
Profile ICQ YIM WWW

ljudklipp ?

20 Oct 2011, 22:18
Profile ICQ YIM WWW

spindeln wrote:
ljudklipp ?

Ska försöka fixa

20 Oct 2011, 22:54
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: ALM ECHO MkII
Hej.

Har lite små frågor på denna delaybox.

Bygger den på digital signalbehandling med signalprocessor och minnen eller är det fråga om parallealla "anloga" delay lines ?
Har den minne för inställningar eller har den bara "current" inställning som de gammal anlogmaskinerna ?
Hur är den ljudmässigt dvs. frekvensgången är den som de gamla analoga typ Meazzi/Binson eller full frekvens som flästa pedaler i dag ?

Glad för svar.

Mvh,
26rednef

21 Oct 2011, 13:14
Profile

Hittade ett ljudprov gjort för några år sedan.
http://www.4shared.com/file/135947505/2 ... _2009.html

P.O. Alm

22 Oct 2011, 10:04
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]