View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Sep 2026, 01:04

Reply to topic  [ 9 posts ] 
guitar rig 4 
Author Message

Post guitar rig 4
Har naagon naan aasikt ?

Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch

27 Aug 2010, 21:05
Profile WWW

Jag tycker GR4 är kalasbra, bättre än alla andra digitalgrunkor jag provat.

Dock (precis som alla andra mjukvaror) skitdåligt om man bara pluggar in och förväntar sig att det ska låta bra direkt - alla presets är faktiskt rövdåliga. Man måste bygga egna kedjor och skruva till ljudet som man vill ha det. Har man uppfattningen att "det är ju en gitarrförstärkare" och det ska räcka att ställa dist och eq för att det ska låta bra så är man lurad... man MÅSTE tänka på att det finns många fler parametrar än så att ta hänsyn till och man MÅSTE lära sig hur dessa funkar.

Ännu sämre blir det om man har ett kasst konsumentljudkort och kopplar in gitarren i line- eller mickingången. Det går inte att göra så - jovisst, det LÅTER, men det låter förjävligt.

Totalbetyg 2 tummar upp av 2 möjliga OM man orkar lägga några timmar på att lära sig hur det funkar.

27 Aug 2010, 23:32
Profile

Jag tycker jag får bättre ljud med gratispluggarna från LePou. Jag är inte så förtjust i GuitarRig4. Du borde kanske spana in Amplitube också. Jag har dock inte testat den.

http://lepouplugins.blogspot.com/search?updated-min=2009-01-01T00%3A00%3A00-08%3A00&updated-max=2010-01-01T00%3A00%3A00-08%3A00&max-results=7

28 Aug 2010, 09:12
Profile

Som de flesta digitala simulatorer så var jag impad i början, men när väl den första förälskelsen lagt sig och man faktiskt ska spela in någonting så är det plötsligt förbaskat svårt att ens få till ett enkelt grundljud. Svårt att sätta fngret på vad det är, men jag har upplevt samma sak med GR3, GR4, Amplitude mm.

Erik R

28 Aug 2010, 10:20
Profile

Som de flesta digitala simulatorer så var jag impad i början, men när väl den första förälskelsen lagt sig och man faktiskt ska spela in någonting så är det plötsligt förbaskat svårt att ens få till ett enkelt grundljud. Svårt att sätta fngret på vad det är, men jag har upplevt samma sak med GR3, GR4, Amplitude mm.

Erik R

Håller fullständigt med!! Det är någonting som gör att det inte riktigt håller fullt ut varken ljud- eller spelmässigt.
Det slutade med att jag köpte en iso-låda och en lågwattare. Men nu när jag måste krympa ner arsenalen i sovrummet för att ge plats åt annat har jag återigen börjat snegla på olika pluggar.

Det som för stunden låter mest intressant är denna:

http://softube.se/vintage_amp_room.php

Annars är ju ett fiffigt alternativ att köra en rörstärkare genom en dummy load, (THD Hotplate exempelvis), och sen använda högtalarimpulser via ett konvolverande reverb, (typ Space Designer i Logic tex).
Grymma och billiga högtalarimpulser är tex Red Wirez Impulses

28 Aug 2010, 10:29
Profile WWW

Har nu testat Softube, (som jag tidigare tipsade om), och den övertygade inte direkt faktiskt. Dessutom slukade den mycket processorkraft vilket för mig var en avgörande faktor till att rata den.

Har dock även fått tillfälle att testa både Guitar Rig 3 och 4 men denna gång med en liten annorlunda signalväg än då jag testade 3:an för ca 1 år sedan.

Förutom kablar av hög kvalitet så kopplade jag in via min Mad Professor Forest Green Compressor --> Rockbox Boiling Point OD -->
Apogee Duet. Lätt kompression och egentligen ingen volym boost in till Logic. Men att gå via några pedaler är nog ingen dum idé.

Nu testade jag lite snabbt bara... ska labba vidare lite, möjligheterna är verkligen många.

Alla förstärkare låter ju inte bra, (och det beror ju på vad man är ute efter), men den jag direkt fastnade för och som jag tycker funkar bäst är Voxen. Men jag tror nog min OD gör väldigt mycket till resultatet också.

Ska spela inte lite och se hur det funkar i en färdig mix.. men jag tycker den verkar mycket lovande!!

Så mitt tips är nog Guitar Rig om man vill köra mjukvaror. Spöar Amliptube med hästlängder i alla fall tycker jag.

Hoppas detta kan vara till hjälp! :-)

/Henke

08 Sep 2010, 11:21
Profile WWW

(...) Men att gå via några pedaler är nog ingen dum idé.

Jag hade faktiskt en liknande upplevelse häromdan. Satte på "Twang Reverb"-modellen på ett ganska neutralt rent ljud och körde via några av mina hembygda pedaler. Mycket bättre ljud än jag får om jag kör stärkarmodellerna distade.

Erik R

08 Sep 2010, 14:19
Profile

Tycker man kan få fram riktigt schyssta sound med ljudkort
som nämdes i tråden tidigare är A och O.

Ett billigare alternativ än att köpa full GR4 med stompboard etc
är att köpa Mobile versionen - ett ljudkort egentligen mellan
gitarr, dator och output. Uppgradera sen versionen till en full
mjukvarulicens för några hundringar.

Ljudmässigt funkar denna set-up hur bra som helst.

08 Sep 2010, 14:44
Profile

JonasSweden1 wrote:
Ljudmässigt funkar denna set-up hur bra som helst.

Håller med om detta. Jag pratade med Native Instruments och de sa att det är samma teknologi i ingångssteg med komponenter och A/D. Fick tillfälle att testa båda korten samtidigt och om jag hör någon som helst skillnad så beror det nog lika mycket på det atmosfäriska trycket som på något annat. Båda korten låter mycket bra och känns bra att spela genom.

Sedan vill jag säga att GR4 låter mycket bättre än GR3.

/Mats N

Mina BT King backing tracks finns hos:
http://nermark.articulateimages.com

08 Sep 2010, 19:19
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]