| Author |
Message |
|
Renfield
|
 Sju oktavers röstomfång, möjligt?
Det sägs att Mariah Carey har det men jag betvivlar det starkt.
|
| 31 Aug 2010, 18:57 |
|
 |
|
K-G
|
Renfield wrote: Det sägs att Mariah Carey har det men jag betvivlar det starkt.
Vill nog allt minnas ett svenskt TV-program där detta dryftades och kollades...och om jag minnas rätt så hade hon det röstomfånget...men som sagt, detta var länge sedan jag såg det TV-programmet och jag kan mycket väl minnas fel... [url="http://www.theboogiecats.com/"]  [/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink"> http://www.myspace.com/theboogiecats
|
| 31 Aug 2010, 19:19 |
|
 |
|
MullBenkt
|
Med tanke på att hon är alt och kommer rätt högt i flöjtregistret skulle det inte förvåna mig.
MullBenkt
|
| 31 Aug 2010, 19:25 |
|
 |
|
Bapman
Joined: 03 Aug 2010, 10:39 Posts: 1517 Location: Tjotahejti
|
Lou Reed faar vara glad foer 7 toner men det laater bra i mina oeron [8D] http://www.youtube.com/watch?v=c74_gATV ... re=relatedBapman ........................... swimming with a hole in my body "The only thing worse than a guitar is a guitarist!" - Lydia Lunch
|
| 31 Aug 2010, 19:28 |
|
 |
|
Renfield
|
Hon kommer långt ned och går upp högt, men sju oktaver?
|
| 31 Aug 2010, 19:33 |
|
 |
|
danix
Joined: 20 May 2003, 23:28 Posts: 2794 Location: Sollentuna, Stockholm
|
Om Shane klarar 5 oktaver måste hon väl klara 7?[:)] Men det är inte helt troligt. Det är hela pianot liksom.
|
| 31 Aug 2010, 19:33 |
|
 |
|
Pata
|
danix wrote: Om <font color="red">Shane</font id="red"> klarar 5 oktaver måste hon väl klara 7?[:)] Men det är inte helt troligt. Det är hela pianot liksom.
Shane MacGowan..?  "Hang on to your eccentricities, because they will give you a style."
|
| 31 Aug 2010, 19:47 |
|
 |
|
Renfield
|
Jag läste om det precis. Hon stod med i Guiness rekordbok men blev borttagen eftersom det visade sig att det låt studiohantverk bakom de allra högsta tonerna. Men hon ska ha ett register på 4 oktaver och 1 ton.
|
| 31 Aug 2010, 19:56 |
|
 |
|
danix
Joined: 20 May 2003, 23:28 Posts: 2794 Location: Sollentuna, Stockholm
|
Pata wrote: danix wrote: Om <font color="red">Shane</font id="red"> klarar 5 oktaver måste hon väl klara 7?[:)] Men det är inte helt troligt. Det är hela pianot liksom.
Shane MacGowan..? http://www.youtube.com/watch?v=HZsBL4d1Eus
|
| 31 Aug 2010, 19:58 |
|
 |
|
Moll-Johan
|
Utan att ha käften ovan så klarar väl alla på Bojen valfritt antal oktaver...Med elektronisk hjälp. [:D]
Hur vet man förresten att rösten är mixtrad med?
M-J
|
| 31 Aug 2010, 20:10 |
|
 |
|
rejjo
|
Vad har stevie wonder då haha?
/ Calle
|
| 31 Aug 2010, 20:20 |
|
 |
|
rocky67
Joined: 08 Apr 2007, 15:40 Posts: 1234 Location: Uppsala SWISH
|
Shane rockar fett![:D]
...and don't forget to BOOGIE!
|
| 31 Aug 2010, 21:18 |
|
 |
|
Flukather
|
7 oktaver finns det säkert någon som har. Vet folk som har 6.
|
| 31 Aug 2010, 21:31 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Flukather wrote: 7 oktaver finns det säkert någon som har. Vet folk som har 6.
Ett piano spänner över 8 oktaver och jag vet åtminstone en person som klarar det spannet. [^]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 31 Aug 2010, 21:34 |
|
 |
|
Renfield
|
I så fall kommer de in i Guiness eftersom den som klarar flest just nu kan sjunga i fem oktaver.
|
| 31 Aug 2010, 22:12 |
|
 |
|
Flukather
|
Renfield wrote: I så fall kommer de in i Guiness eftersom den som klarar flest just nu kan sjunga i fem oktaver.
Brett Manning klarar 6 på en bra dag, och han är inte med i Guiness, så det måste finnas någon som har större omfång [:D] Denna killen visar upp 6 oktaver: http://www.youtube.com/watch?v=pc3Xg2o26IEManning också: http://www.youtube.com/watch?v=VAeYPg6AccIEDIT: Tydligen så sägs det att Mariah har 5 oktaver, och det kan jag säga direkt att det har hon.
|
| 31 Aug 2010, 23:49 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
När man talar om omfång i dessa sammanhang avses inom vilket register man kan <i>sjunga "]. Inte t.ex vilka basljud man kan åstadkomma en söndagsmorgon efter en helkväll på krogen. Rent fysiskt kan män ha större omfång än kvinnor. Men varken kvinnor eller män klarar av att sjunga över hela pianots register.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
***Every night I tell myself: I am the Cosmos***
|
| 01 Sep 2010, 11:40 |
|
 |
|
FenderBender
|
Nu har jag konsulterat min syster, som är operasångerska (mezzosopran) och verksam som sångpedagog. Därmed avslöjades mitt påstående om att någon kan sjunga åtta oktaver som rent nys, liksom många andra liknande uttalanden. Hon menar att det visserligen finns unikum, men håller det ändå för osannolikt att någon ska kunna sjunga prestationsbetingat över sex oktaver. Och även om någon mot förmodan skulle kunna det, så har hon svårt att se nyttan med det. Det finns henne veterligt ingen repertoar vare sig inom operan eller inom någon annan "seriös" genre där ett sådant omfång skulle komma till användning. Vidare menade hon att de flesta (nåja) har (eller kan skaffa sig) tre oktaver och att det viktigaste är vad man gör med det man har, snarare att skaffa sig ett register man varken behärskar till fullo eller inte har någon användning av över huvud taget. [:)] Slut från Syster Yster! [:D]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 01 Sep 2010, 14:01 |
|
 |
|
Flukather
|
FenderBender wrote: Nu har jag konsulterat min syster, som är operasångerska (mezzosopran) och verksam som sångpedagog. Därmed avslöjades mitt påstående om att någon kan sjunga åtta oktaver som rent nys, liksom många andra liknande uttalanden. Hon menar att det visserligen finns unikum, men håller det ändå för osannolikt att någon ska kunna sjunga prestationsbetingat över sex oktaver. Och även om någon mot förmodan skulle kunna det, så har hon svårt att se nyttan med det. Det finns henne veterligt ingen repertoar vare sig inom operan eller inom någon annan "seriös" genre där ett sådant omfång skulle komma till användning. Vidare menade hon att de flesta (nåja) har (eller kan skaffa sig) tre oktaver och att det viktigaste är vad man gör med det man har, snarare att skaffa sig ett register man varken behärskar till fullo eller inte har någon användning av över huvud taget. [:)] Slut från Syster Yster! [:D]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> Alla tonerna som killarna i mina klipp visade upp går att sjunga. [:D] Finns fullt med musik där man använder allt ifrån fry till till visselregistert. Fry är vanligt inom country, och visselsång har ju Mariah bevisat att det går ganska bra att tjäna pengar på [;)]
|
| 01 Sep 2010, 14:52 |
|
 |
|
FenderBender
|
Flukather wrote: FenderBender wrote: Nu har jag konsulterat min syster, som är operasångerska (mezzosopran) och verksam som sångpedagog. Därmed avslöjades mitt påstående om att någon kan sjunga åtta oktaver som rent nys, liksom många andra liknande uttalanden. Hon menar att det visserligen finns unikum, men håller det ändå för osannolikt att någon ska kunna sjunga prestationsbetingat över sex oktaver. Och även om någon mot förmodan skulle kunna det, så har hon svårt att se nyttan med det. Det finns henne veterligt ingen repertoar vare sig inom operan eller inom någon annan "seriös" genre där ett sådant omfång skulle komma till användning. Vidare menade hon att de flesta (nåja) har (eller kan skaffa sig) tre oktaver och att det viktigaste är vad man gör med det man har, snarare att skaffa sig ett register man varken behärskar till fullo eller inte har någon användning av över huvud taget. [:)] Slut från Syster Yster! [:D]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> Alla tonerna som killarna i mina klipp visade upp går att sjunga. [:D] Finns fullt med musik där man använder allt ifrån fry till till visselregistert. Fry är vanligt inom country, och visselsång har ju Mariah bevisat att det går ganska bra att tjäna pengar på [;)] Med hänvisning till min systers expertis på området, är det rätt stor skillnad på att faktiskt <b>sjunga</b> och på att <b>ljuda</b>. [;)] I Melodifestivalen för länge sen sas det att Pernilla Wahlgren skulle sjunga trestrukna C# i Picadilly Circus. Visserligen träffade hon kanske tonen, men hon sjöng inte. Hon skrek! [:D]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 01 Sep 2010, 14:56 |
|
 |
|
Flukather
|
FenderBender wrote: Flukather wrote: FenderBender wrote: Nu har jag konsulterat min syster, som är operasångerska (mezzosopran) och verksam som sångpedagog. Därmed avslöjades mitt påstående om att någon kan sjunga åtta oktaver som rent nys, liksom många andra liknande uttalanden. Hon menar att det visserligen finns unikum, men håller det ändå för osannolikt att någon ska kunna sjunga prestationsbetingat över sex oktaver. Och även om någon mot förmodan skulle kunna det, så har hon svårt att se nyttan med det. Det finns henne veterligt ingen repertoar vare sig inom operan eller inom någon annan "seriös" genre där ett sådant omfång skulle komma till användning. Vidare menade hon att de flesta (nåja) har (eller kan skaffa sig) tre oktaver och att det viktigaste är vad man gör med det man har, snarare att skaffa sig ett register man varken behärskar till fullo eller inte har någon användning av över huvud taget. [:)] Slut från Syster Yster! [:D]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> Alla tonerna som killarna i mina klipp visade upp går att sjunga. [:D] Finns fullt med musik där man använder allt ifrån fry till till visselregistert. Fry är vanligt inom country, och visselsång har ju Mariah bevisat att det går ganska bra att tjäna pengar på [;)] Med hänvisning till min systers expertis på området, är det rätt stor skillnad på att faktiskt <b>sjunga</b> och på att <b>ljuda</b>. [;)] I Melodifestivalen för länge sen sas det att Pernilla Wahlgren skulle sjunga trestrukna C# i Picadilly Circus. Visserligen träffade hon kanske tonen, men hon sjöng inte. Hon skrek! [:D]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> Tyvärr, din syster är överbevisad. Finns musik där man använder både det lägsta "fry-registret" och visselregistret.
|
| 01 Sep 2010, 15:12 |
|
 |
|
FenderBender
|
Flukather wrote: Tyvärr, din syster är överbevisad. Finns musik där man använder både det lägsta "fry-registret" och visselregistret.
Jaså? [:D] http://illvet.se/fraga-oss/hur-bred-kan-rosten-vara <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 01 Sep 2010, 15:26 |
|
 |
|
Renfield
|
FenderB, menade din syster att man kan lära sig sjunga (bra) i hela sitt register? Jag håller dock inte med om att man inte har någon större nytta med att använda hela sin spännvid. Tim Buckley gjorde det och lyckades uttrycka fantastiskt mycket och kunde få fram enastående klanger.
|
| 01 Sep 2010, 15:41 |
|
 |
|
FenderBender
|
Renfield wrote: FenderB, menade din syster att man kan lära sig sjunga (bra) i hela sitt register? Jag håller dock inte med om att man inte har någon större nytta med att använda hela sin spännvid. Tim Buckley gjorde det och lyckades uttrycka fantastiskt mycket och kunde få fram enastående klanger.
Rätt. Syrran menade att det är meningslöst att försöka lära sig något man aldrig kommer att kunna behärska. Dessutom menade hon också att sjunga extremt låga eller extremt höga toner sliter på stämbanden och bör praktiseras med stor försiktighet. Många sångare har tvingats sluta sjunga pga förstörda stämband. Bättre då att jobba med det register man har och kommer att ha nytta av. Unikum finns alltid, och de är oftast "naturbarn" som klarar det mesta. Men det är samtidigt lite övermodigt att tro att alla kan lära sig extrema toner. [:)] En operasångerska i sin fulla prakt har maximalt tre oktaver att jobba med. Männen kanske något mindre. Med dessa tre oktaver klarar de alla tänkbara situationer i en opera. Inom operan är nu även sångarna/sångerskorna indelade i grupper, från bas-baryton-tenor-alt-mezzosopran-sopran, som överlappar varandra och där bas går väldigt djupt och sopranen kan gå väldigt högt. För att nå dessa extremt höga toner krävs det alltså att ditt röstläge är sopran (ie. ca 300-1000 svängningar) till att börja med. Oavsett vilket röstläge man har, så har de max tre oktaver att jobba med, som rösterna är tränade att klara.  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 01 Sep 2010, 15:48 |
|
 |
|
Flukather
|
FenderBender wrote: Flukather wrote: Tyvärr, din syster är överbevisad. Finns musik där man använder både det lägsta "fry-registret" och visselregistret.
Jaså? [:D] http://illvet.se/fraga-oss/hur-bred-kan-rosten-vara <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> Tittade du ens på klippen jag postade? [:D]
|
| 01 Sep 2010, 15:51 |
|
 |
|
Flukather
|
FenderBender wrote: Renfield wrote: FenderB, menade din syster att man kan lära sig sjunga (bra) i hela sitt register? Jag håller dock inte med om att man inte har någon större nytta med att använda hela sin spännvid. Tim Buckley gjorde det och lyckades uttrycka fantastiskt mycket och kunde få fram enastående klanger.
Rätt. Syrran menade att det är meningslöst att försöka lära sig något man aldrig kommer att kunna behärska. Dessutom menade hon också att sjunga extremt låga eller extremt höga toner sliter på stämbanden och bör praktiseras med stor försiktighet. Många sångare har tvingats sluta sjunga pga förstörda stämband. Bättre då att jobba med det register man har och kommer att ha nytta av. Unikum finns alltid, och de är oftast "naturbarn" som klarar det mesta. [:)]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> Sjunga extremt lågt sliter inte på stämbanden. Tvärtom, det är ett av dom bästa sätten av värma upp/ner, samt reparera en skadad röst.
|
| 01 Sep 2010, 15:53 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Flukather wrote:
Tittade du ens på klippen jag postade? [:D]
Jag tittade[:)] Ingen av de två killarna <u>sjunger </u>ju i de extrema registren. Det hörs ju också att de inte skulle klara av att göra det heller. Han som brummar nåt i lägsta oktaven på keyboarden åstadkommer inte ens urskiljbara toner i det registret, eftersom det är s.g.s fysiskt omöjligt. Att klämma ur sig världens högsta och lägsta ton är som sagt inte detsamma som vad man normalt menar med en sångares röstomfång. Man kan väl tillägga att operasångare/-erskor oftast kan ha ett smalare användbart register än typ Mariah Carey, eftersom de måste åstadkomma så hög volym. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ ***Every night I tell myself: I am the Cosmos***
|
| 01 Sep 2010, 16:26 |
|
 |
|
someuse
|
FenderBender wrote: Nu har jag konsulterat min syster, som är operasångerska (mezzosopran) och verksam som sångpedagog. Därmed avslöjades mitt påstående om att någon kan sjunga åtta oktaver som rent nys, liksom många andra liknande uttalanden. Hon menar att det visserligen finns unikum, men håller det ändå för osannolikt att någon ska kunna sjunga prestationsbetingat över sex oktaver. Och även om någon mot förmodan skulle kunna det, så har hon svårt att se nyttan med det. Det finns henne veterligt ingen repertoar vare sig inom operan eller inom någon annan "seriös" genre där ett sådant omfång skulle komma till användning. Vidare menade hon att de flesta (nåja) har (eller kan skaffa sig) tre oktaver och att det viktigaste är vad man gör med det man har, snarare att skaffa sig ett register man varken behärskar till fullo eller inte har någon användning av över huvud taget. [:)] Slut från Syster Yster! [:D]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> Skulle precis skriva det din syster sa! <hr noshade size="1"> 
|
| 01 Sep 2010, 17:44 |
|
|