Vox har tydligen släppt en ny serie som helt enkelt heter "Heritage" och verkar vara en ersättare till den äldre "Heritage Handwired"
http://www.voxamps.com/uk/Handwired/
<b><u>Skillnader mot Heritage Handwired som jag fått reda på (kanske inte komplett)</u></b>
+ Master vol med (true?) bypass
+ Normal-channels (hi och low) med bright-switch
+ PTP turretboard för förstärkaren (spekulation: tror att vissa av kontrollerna och dylikt som sitter vid chassit är på pcbs som med heritage handwired, men det är inte fakta och det går inte att tyda på bilderna)
+ HOT/COOL switch som kopplar förbi EQn på top boost-kanalen som Brian Mays vox'ar är moddade att göra (ökar gain betydligt)
+ Fotswitch (vox vfs1) ingår utan extra kostnad som kontrollerar hot/cool-inställningen på top boost-kanalen
+ Kommer finnas tillgänglig i fawn tolex (enligt mig den coolaste tolexen vox har använt!)
+ Dammskydd kommer att medfölja alla modeller utan extra kostnad
+ Chassit har en smal plywood-pinne som del av chassit som går ner i mitten framför varje högtalare och som agerar beamblockers (något som är väldigt effektivt med celestion blue-högtalare som har väldigt vass on-axis respons)
+ (Kinesisk?) Celestion Blue istället för den kinesiska "Vox Blue" som användes i Heritage Handwired serien. Skillnaden är att
Heritage Handwired-seriens Vox Blue inte använde samma kon som Celestion Blue använder (Mueller H1777)
utan hade en annan kon som lät annorlunda, mer fizzigt och ljusare.
Med detta sagt så är det troligtvis en kinesisk-tillverkad Celestion Blue och inte en Engelsk-tillverkad
som om man köper en Celestion Blue löst, så det kan innebära kvalitetsskillnader men de bör låta bra/likadant
som de engelsktillverkade.
<b>(Tack Peter Mischalowski som var den som upptäckte att Heritage Handwired-seriens Vox Blue-högtalare inte hade rätt kon och spred det på diverse forum och i mail till mig, utan honom skulle vox inte ha bytt tillbaks till rätt koner på högtalarna!)</b>
+ (AC15 endast?) Tre-delad baksida öppen/stängd med "port" (se bilder och mer info nedan)
+ Strömkontakt och högtalarkontakt på baksidan istället för insidan
+ Vanliga skruvar istället för mässingsskruvarna som användes på Heritage Handwired-serien där huvudet på skruvarna gick av bara man skruvade åt det lite (för hand) förhoppningsvis så håller de här skruvarna bättre.
- Borttagen EF86-kanal pga att det inte finns några nyproducerade EF86-rör med låg mikrofoni
<u><b>Preliminär prisinformation</b></u>
<i>De amerikanska priserna är preliminär MAP från USA
De svenska priserna har jag gissat själv baserat på en 10kr per dollar-omvandling
som brukar vara skrämmande korrekt oavsett vad dollarn ligger på när det gäller
svenska butiker."]
<b>Vox AC15HW Celestion G12M:</b> $1199.95 -> 11.995 kr
<b>Vox AC15HW Celestion Blue:</b> $1449.95 -> 14.495 kr
<b>Vox AC30HW Celestion G12M:</b> $1599.00 -> 15.995 kr
<b>Vox AC30HW Celestion Blue:</b> $1999.95 -> 19.995 kr
<b>Vox AC30HW Topp utan låda:</b> $1299.95 -> 12.995 kr
<b>Vox 2x12 Cel Blue Cabinet:</b> $1099.95 -> 10.995 kr
<u><b>Sum sumarum:</b></u> Det verkar som om Vox nya ledning hela tiden lär sig av sina misstag med föregående serier
och alla deras nya reissues har varit många steg framåt och få steg bakåt.
Samma sak verkar gälla även för den här serien, den enda direkta nackdelen (avsaknaden av EF86-kanal) vägs upp med råga av ett antal fördelar och förbättringar från den förra Heritage Handwired serien och jag är själv intresserad av att köpa en av dessa nya AC30s!

<u><b>Frågetecken:</b></u>
? Om jag får spekulera utifrån bilderna så ser transformatorerna annorlunda ut jämtemot Heritage Handwired-serien.
heritage handwired serien använde asiatiska Tonecore-transformatorer med svarta skal, de nya ser mer generiska ut
det kan vara billigare transformatorer, men det är omöjligt att avgöra baserat på bilder.
Det kan lika gärna vara bättre transformatorer.. Men det vore kul om någon kunde kika inuti och se vad det står på dem
för klistermärket på dem ser inte ut som de gamla tonecore-trafosarna.

Inte för att tonecore-trafosarna var bra i sig, så vem vet, men jag tänkte att jag borde ta upp det.
<u><b>Ny "Turretboard"-aktig konstruktion:</b></u>
Heritage Handwired-serien hade en konstruktion som inte direkt var turretboard-konstruktion
utan någon sorts hybrid mellan PCB och turretboard (det är ju trots allt på rad, men avgör själv)
OBS: Lägg också märke till EF86-röret som har en sorts krympslang som stötdämpning samt socketen för EF86-röret
som är monterad på en separat plåt som är vibrationsdämpad från resten av chassit.
Trots allt detta så har moderna EF86-rör fortfarande en massa problem med mikrofoni vilket ledde till att Vox tog bort det
i den nya serien.
Det är en sak med gitarrister som förstår att det är ef86 rören som är problemet, men för ett så stort företag som Vox
så tror konsumenter att det är förstärkarens fel vilket leder till reklamationer och en hög kostnad för vox att köpa in
ef86-rör som inte är lika populära och därav dyrare, samt håller lägre kvalitet.
Jag hade tyckt att en bra lösning vore att dem lämnade kvar EF86-kanalen men att dem inte satte dit något rör som standard
utan lämnade kanalen inaktiv såvida inte ägaren satte dit ett rör själv och aktiverade kanalen.
På så sätt kan man förhindra att konsumenter som inte är insatt i hela ef86-historian tar det som ett fel på förstärkaren
utan att helt kapa funktionaliteten - för EF86 är trots allt ett väldigt häftigt rör med en speciell plats i vox pre-top boost
historia och om man stoppar i ett bra NOS EF86-rör så har man inte mycket problem med mikrofoni

<u>Heritage Handwired</u>

<u>Nya Handwired</u>
Har en renare konstruktion som är mycket närmare konventionell Point-To-Point Turretboard konstruktion
detta betyder inte att komponenterna är bättre eller att tonen eller förstärkaren i helhet är bättre dock.

<b><u>Chassi</u></b>
Chassidelen som håller själva förstärkaren är i stort sett oförändrad jämtemot Heritage Handwired-serien
förutom att IEC-strömkontakten och högtalarutgången nu är belägen på baksidan av förstärkaren
på gamla Heritage Handwired-serien satt den ovanför högtalaren inuti förstärkaren tillsammans med impedans-switchen
så man behövde fumla en del för att få in kontakten där..
Fördelen med att ha den där inne är ju dock att man kan slänga in kabeln rakt in i chassit och slippa koppla ur den helt och hållet, något som kanske är lite svårare nu.. men om man använder vinklade kontakter för att koppla in dem där
så kanske det fungerar
AC15-modellen har också fått en tre-delad baksida så att man kan köra den antingen lika öppen som Heritage Handwired-modellen
eller mer som en stängd kabinett. Den har dock en glipa och ett relativt stort hål för ventilation så när den är stängd blir den troligtvis som en stängd portad kabinett (dvs detuned)
Min gissning på varför de har valt att sätta dit ett alternativ för stängd baksida tror jag har att göra med att celestion g12m "greenback" högtalare erbjuds som billigare alternativ och medans celestion blue-högtalare fungerar bäst i öppna kabinetter
så fungerar greenbacks inte lika bra i öppna kabinetter utan föredrar stängda.
Jag kan inte avgöra om AC30-modellen också har det.

<u><b>Disclaimer: Jag har inte tittat på Handwired-serien irl utan det här är rena spekulationer från min sida, så ta det med den nypa salt

Den enda erfarenheten jag har är från Heritage Handwired-serien där jag hade en AC15</b></u>

Lägger upp fler bilder när min lina tillåter det! Vox site är lite seg just nu verkar det som.
<u><b>Ljud smakprov:</b></u>
En youtube-video med en 60-tals vox ac30 och en 2010 handwired ac30, tydligen så är 2010 handwired voxen inställd på 15W-läget (facepalm) under hela videon.
http://www.youtube.com/watch?v=QNktNC37AmE<b>Proguitarshop videodemos av Handwired-serien (Tack Snutstrut!)</b>
Video-genomgång av Handwired serien av Andy ->
http://www.youtube.com/watch?v=aoHgE3rhz84Vox AC15 Handwired (Greenback & Blue) Demo ->
http://www.youtube.com/watch?v=Gx1tb8Aifjk