View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Sep 2026, 22:26

Reply to topic  [ 22 posts ] 
Nya förstärkare från Vox: AC15/AC30 Handwired 
Author Message

Post Nya förstärkare från Vox: AC15/AC30 Handwired
Vox har tydligen släppt en ny serie som helt enkelt heter "Heritage" och verkar vara en ersättare till den äldre "Heritage Handwired" http://www.voxamps.com/uk/Handwired/

Image

<b><u>Skillnader mot Heritage Handwired som jag fått reda på (kanske inte komplett)</u></b>
+ Master vol med (true?) bypass
+ Normal-channels (hi och low) med bright-switch
+ PTP turretboard för förstärkaren (spekulation: tror att vissa av kontrollerna och dylikt som sitter vid chassit är på pcbs som med heritage handwired, men det är inte fakta och det går inte att tyda på bilderna)
+ HOT/COOL switch som kopplar förbi EQn på top boost-kanalen som Brian Mays vox'ar är moddade att göra (ökar gain betydligt)
+ Fotswitch (vox vfs1) ingår utan extra kostnad som kontrollerar hot/cool-inställningen på top boost-kanalen
+ Kommer finnas tillgänglig i fawn tolex (enligt mig den coolaste tolexen vox har använt!)
+ Dammskydd kommer att medfölja alla modeller utan extra kostnad
+ Chassit har en smal plywood-pinne som del av chassit som går ner i mitten framför varje högtalare och som agerar beamblockers (något som är väldigt effektivt med celestion blue-högtalare som har väldigt vass on-axis respons)

+ (Kinesisk?) Celestion Blue istället för den kinesiska "Vox Blue" som användes i Heritage Handwired serien. Skillnaden är att
Heritage Handwired-seriens Vox Blue inte använde samma kon som Celestion Blue använder (Mueller H1777)
utan hade en annan kon som lät annorlunda, mer fizzigt och ljusare.

Med detta sagt så är det troligtvis en kinesisk-tillverkad Celestion Blue och inte en Engelsk-tillverkad
som om man köper en Celestion Blue löst, så det kan innebära kvalitetsskillnader men de bör låta bra/likadant
som de engelsktillverkade.
<b>(Tack Peter Mischalowski som var den som upptäckte att Heritage Handwired-seriens Vox Blue-högtalare inte hade rätt kon och spred det på diverse forum och i mail till mig, utan honom skulle vox inte ha bytt tillbaks till rätt koner på högtalarna!)</b>

+ (AC15 endast?) Tre-delad baksida öppen/stängd med "port" (se bilder och mer info nedan)
+ Strömkontakt och högtalarkontakt på baksidan istället för insidan
+ Vanliga skruvar istället för mässingsskruvarna som användes på Heritage Handwired-serien där huvudet på skruvarna gick av bara man skruvade åt det lite (för hand) förhoppningsvis så håller de här skruvarna bättre.

- Borttagen EF86-kanal pga att det inte finns några nyproducerade EF86-rör med låg mikrofoni

<u><b>Preliminär prisinformation</b></u>
<i>De amerikanska priserna är preliminär MAP från USA
De svenska priserna har jag gissat själv baserat på en 10kr per dollar-omvandling
som brukar vara skrämmande korrekt oavsett vad dollarn ligger på när det gäller
svenska butiker."]
<b>Vox AC15HW Celestion G12M:</b> $1199.95 -> 11.995 kr
<b>Vox AC15HW Celestion Blue:</b> $1449.95 -> 14.495 kr
<b>Vox AC30HW Celestion G12M:</b> $1599.00 -> 15.995 kr
<b>Vox AC30HW Celestion Blue:</b> $1999.95 -> 19.995 kr
<b>Vox AC30HW Topp utan låda:</b> $1299.95 -> 12.995 kr
<b>Vox 2x12 Cel Blue Cabinet:</b> $1099.95 -> 10.995 kr

<u><b>Sum sumarum:</b></u> Det verkar som om Vox nya ledning hela tiden lär sig av sina misstag med föregående serier
och alla deras nya reissues har varit många steg framåt och få steg bakåt.

Samma sak verkar gälla även för den här serien, den enda direkta nackdelen (avsaknaden av EF86-kanal) vägs upp med råga av ett antal fördelar och förbättringar från den förra Heritage Handwired serien och jag är själv intresserad av att köpa en av dessa nya AC30s! :-)

<u><b>Frågetecken:</b></u>
? Om jag får spekulera utifrån bilderna så ser transformatorerna annorlunda ut jämtemot Heritage Handwired-serien.
heritage handwired serien använde asiatiska Tonecore-transformatorer med svarta skal, de nya ser mer generiska ut
det kan vara billigare transformatorer, men det är omöjligt att avgöra baserat på bilder.
Det kan lika gärna vara bättre transformatorer.. Men det vore kul om någon kunde kika inuti och se vad det står på dem
för klistermärket på dem ser inte ut som de gamla tonecore-trafosarna.
Image

Inte för att tonecore-trafosarna var bra i sig, så vem vet, men jag tänkte att jag borde ta upp det.

<u><b>Ny "Turretboard"-aktig konstruktion:</b></u>
Heritage Handwired-serien hade en konstruktion som inte direkt var turretboard-konstruktion
utan någon sorts hybrid mellan PCB och turretboard (det är ju trots allt på rad, men avgör själv)
OBS: Lägg också märke till EF86-röret som har en sorts krympslang som stötdämpning samt socketen för EF86-röret
som är monterad på en separat plåt som är vibrationsdämpad från resten av chassit.
Trots allt detta så har moderna EF86-rör fortfarande en massa problem med mikrofoni vilket ledde till att Vox tog bort det
i den nya serien.

Det är en sak med gitarrister som förstår att det är ef86 rören som är problemet, men för ett så stort företag som Vox
så tror konsumenter att det är förstärkarens fel vilket leder till reklamationer och en hög kostnad för vox att köpa in
ef86-rör som inte är lika populära och därav dyrare, samt håller lägre kvalitet.

Jag hade tyckt att en bra lösning vore att dem lämnade kvar EF86-kanalen men att dem inte satte dit något rör som standard
utan lämnade kanalen inaktiv såvida inte ägaren satte dit ett rör själv och aktiverade kanalen.

På så sätt kan man förhindra att konsumenter som inte är insatt i hela ef86-historian tar det som ett fel på förstärkaren
utan att helt kapa funktionaliteten - för EF86 är trots allt ett väldigt häftigt rör med en speciell plats i vox pre-top boost
historia och om man stoppar i ett bra NOS EF86-rör så har man inte mycket problem med mikrofoni :)

<u>Heritage Handwired</u>
Image

<u>Nya Handwired</u>
Har en renare konstruktion som är mycket närmare konventionell Point-To-Point Turretboard konstruktion
detta betyder inte att komponenterna är bättre eller att tonen eller förstärkaren i helhet är bättre dock.
Image

<b><u>Chassi</u></b>
Chassidelen som håller själva förstärkaren är i stort sett oförändrad jämtemot Heritage Handwired-serien
förutom att IEC-strömkontakten och högtalarutgången nu är belägen på baksidan av förstärkaren
på gamla Heritage Handwired-serien satt den ovanför högtalaren inuti förstärkaren tillsammans med impedans-switchen
så man behövde fumla en del för att få in kontakten där..

Fördelen med att ha den där inne är ju dock att man kan slänga in kabeln rakt in i chassit och slippa koppla ur den helt och hållet, något som kanske är lite svårare nu.. men om man använder vinklade kontakter för att koppla in dem där
så kanske det fungerar

AC15-modellen har också fått en tre-delad baksida så att man kan köra den antingen lika öppen som Heritage Handwired-modellen
eller mer som en stängd kabinett. Den har dock en glipa och ett relativt stort hål för ventilation så när den är stängd blir den troligtvis som en stängd portad kabinett (dvs detuned)

Min gissning på varför de har valt att sätta dit ett alternativ för stängd baksida tror jag har att göra med att celestion g12m "greenback" högtalare erbjuds som billigare alternativ och medans celestion blue-högtalare fungerar bäst i öppna kabinetter
så fungerar greenbacks inte lika bra i öppna kabinetter utan föredrar stängda.

Jag kan inte avgöra om AC30-modellen också har det.

Image

<u><b>Disclaimer: Jag har inte tittat på Handwired-serien irl utan det här är rena spekulationer från min sida, så ta det med den nypa salt :) Den enda erfarenheten jag har är från Heritage Handwired-serien där jag hade en AC15</b></u>

Image

Lägger upp fler bilder när min lina tillåter det! Vox site är lite seg just nu verkar det som.

<u><b>Ljud smakprov:</b></u>
En youtube-video med en 60-tals vox ac30 och en 2010 handwired ac30, tydligen så är 2010 handwired voxen inställd på 15W-läget (facepalm) under hela videon.
http://www.youtube.com/watch?v=QNktNC37AmE

<b>Proguitarshop videodemos av Handwired-serien (Tack Snutstrut!)</b>
Video-genomgång av Handwired serien av Andy -> http://www.youtube.com/watch?v=aoHgE3rhz84
Vox AC15 Handwired (Greenback & Blue) Demo -> http://www.youtube.com/watch?v=Gx1tb8Aifjk

02 Sep 2010, 19:12
Profile ICQ YIM WWW

__

"I like any reaction I can get with my music. Just anything to get people to think. I mean if you can get a whole room full of drunk, stoned people to actually wake up and think, you're doing something." - Jim Morrison

02 Sep 2010, 20:36
Profile ICQ WWW

Prylgalen

03 Sep 2010, 14:23
Profile WWW

Bbenderman wrote:

ointressant utan EF86 [:(]

Prylgalen

De flesta voxar ens förr i tiden hade ju inte EF86, de enda inspelningarna med EF86-voxar jag känner till
är The Shadows

Avsaknaden av EF86 är trist, men inte så himla farligt enligt mig. Man var ju tvungen att spendera minst en tusenlapp
för att få en NOS EF86 som mätte bra.. alla nyproducerade EF86 ju skräp som inte går att använda i högre volymer pga mikrofoni

Men jag håller ändå med dig, om man har ett bra EF86-rör så är det ett väldigt fint ljud

03 Sep 2010, 14:27
Profile ICQ YIM WWW

Har en Heritage Handwired AC15 (AC15H1TV) och gillar nästan EF86-kanalen bäst dock.

En aning mikrofoni i det röret som följde med, men inte jätteilla. (Tänkte kolla in ett JJ EF806 som visst ska försöka lösa det problemet utan att kosta skjortan.)

Mycket bra att dom verkar ha ventilationshål uppåt som på en AC30! Det saknar min och jag kan inte förstå varför dom inte hade det på Heritage Handwired-serien. Den blir allt rätt varm...

Har bytt till ett brittiskt Blue och här finns ljudklipp där jag försöker visa skillnaden. Tycker dock kinesiska VOX Blue var basigare, men med en jobbigt vass diskant. Bedöm själva:

http://www.youtube.com/watch?v=H1md0UNyoIU

Image

03 Sep 2010, 21:10
Profile

Härligt att det fortfarande görs AC30.
Det är än idag en svårslagen förstärkare.. Enormt mångsidig.
Den extrema vikten är enda anledningen att jag inte släpar ut min mer.

04 Sep 2010, 14:14
Profile ICQ YIM WWW

FillmoreEast wrote:

Härligt att det fortfarande görs AC30.
Det är än idag en svårslagen förstärkare.. Enormt mångsidig.
Den extrema vikten är enda anledningen att jag inte släpar ut min mer.

Celestion Blues lägger ju till 10kg på vikten av en AC30
man kan ju göra en kompromiss och börja använda neodymium-högtalare och få ner vikten med ca 8kg
men det låter inte likadant

04 Sep 2010, 14:46
Profile ICQ YIM WWW

Avsaknaden av EF86 är trist, men inte så himla farligt enligt mig. Man var ju tvungen att spendera minst en tusenlapp
för att få en NOS EF86 som mätte bra.. alla nyproducerade EF86 ju skräp som inte går att använda i högre volymer pga mikrofoni

Men jag håller ändå med dig, om man har ett bra EF86-rör så är det ett väldigt fint ljud

Jag har kört på olika nyproducerade EF86:or i min Badcat och inte haft problem med mikrofoni i något av dom.

http://www.myspace.com/h2band

04 Sep 2010, 18:13
Profile

Steven wrote:

remus wrote:

Jag har kört på olika nyproducerade EF86:or i min Badcat och inte haft problem med mikrofoni i något av dom.

Vet inte riktigt hur pass hårt ef86orna i din badcat drivs, men har du testat att cranka förstärkaren och köra en boost-pedal innan preampen?

04 Sep 2010, 21:01
Profile ICQ YIM WWW

Steven wrote:

remus wrote:

Vet inte riktigt hur pass hårt ef86orna i din badcat drivs, men har du testat att cranka förstärkaren och köra en boost-pedal innan preampen?

Nej, inte maxat volymen men kört på typ 75 % (vad nu det säger m.h.t. olika kretsar och pottar och sånt).

05 Sep 2010, 20:51
Profile

Steven wrote:

remus wrote:

Steven wrote:

[quote="remus"]

Nej, inte maxat volymen men kört på typ 75 % (vad nu det säger m.h.t. olika kretsar och pottar och sånt).

[/quote]

75% är rätt högljutt för en ef86 ändå, är badcaten du har en combo och hur sitter ef86-röret monterat (dvs är det någon stötdämpning mellan plåten som med heritage handwired?)

05 Sep 2010, 23:22
Profile ICQ YIM WWW

AC 15 in action:

http://www.youtube.com/watch?v=Gx1tb8Aifjk&feature=sub

05 Sep 2010, 23:41
Profile ICQ YIM WWW

Tack för tipset, kikade efter PGS videos när jag gjorde inlägget först men då var dom inte uppe :)
Lade till det i min original post (med shoutout till dig såklart!)

05 Sep 2010, 23:50
Profile ICQ YIM WWW

Steven wrote:

remus wrote:

[quote="Steven"]

[quote="remus"]

[/quote]

75% är rätt högljutt för en ef86 ändå, är badcaten du har en combo och hur sitter ef86-röret monterat (dvs är det någon stötdämpning mellan plåten som med heritage handwired?)
[/quote]

Det är en Tremcat 1x12 combo. Jag tror alla rör i den är stötdämpade i socklarna på något sätt (gummibussningar eller liknande?). Jag har aldrig kört på "75%" ihop med nån boost-pedal eller liknande. Normalt kör jag volymenratten lägre för att få till ett "halvskitigtrent" sound som Badcaten är mästare på, och sen använder jag olika od/fuzz/dist-pedaler för mer dirt. Ibland använder jag bara stärken och då kör jag den med mer drive och styr "renheten" med gitarrernas volym. Jag har aldrig haft problem med mikrofoni i någon EF86a (kört med JJ, Amperex och Sovtek((?) har jag för mig), men som sagt är kanske en Vox mer benägen att drabbas av mikrofoni p.g.a. kreten och hur den är byggd m.h.t. rörens placering och montering.

06 Sep 2010, 09:36
Profile

Steven wrote:

remus wrote:

[quote="Steven"]

[quote="remus"]

[/quote]

[/quote]

Det är en Tremcat 1x12 combo. Jag tror alla rör i den är stötdämpade i socklarna på något sätt (gummibussningar eller liknande?). Jag har aldrig kört på "75%" ihop med nån boost-pedal eller liknande. Normalt kör jag volymenratten lägre för att få till ett "halvskitigtrent" sound som Badcaten är mästare på, och sen använder jag olika od/fuzz/dist-pedaler för mer dirt. Ibland använder jag bara stärken och då kör jag den med mer drive och styr "renheten" med gitarrernas volym. Jag har aldrig haft problem med mikrofoni i någon EF86a (kört med JJ, Amperex och Sovtek((?) har jag för mig), men som sagt är kanske en Vox mer benägen att drabbas av mikrofoni p.g.a. kreten och hur den är byggd m.h.t. rörens placering och montering.

06 Sep 2010, 09:36
Profile

<u><b>Sum sumarum:</b></u> Det verkar som om Vox nya ledning hela tiden lär sig av sina misstag med föregående serier
och alla deras nya reissues har varit många steg framåt och få steg bakåt.

Image

Image

Ja det ser verkligen bra ut! [^]
Ocg jag säger ÄNTLIGEN så bygger Vox sina AC30 som dom SKA byggas, med rören stånde i stärkan och en avskiljnad mellan förstärkardel o högtalare.

Sen är det intressant att se att dom till o med är bättre byggda än gammla 60-70:tals Voxar.

Kul att utvekligen går åt rätt håll ![^]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

06 Sep 2010, 16:28
Profile

Dammar av en gammal tråd:

Molle, molle, mole vad de här stärkarna låter bra! Jag testade en AC 15 idag med Celestion högtalare i. Den lät nästan töntigt bra. Sedan får jag nog säga att den är snyggare än någon annan stärkare jag sett någonsin. De är ju rätt dyra mot den billigare C1 och C2. Jag har inte testat AC15 C1, så om skillnaden är värd 5000-6000 kr kan jag inte uttala mig om.

GAS:en blev enorm. Igen. Prislappen på 12000 kr gör väl att jag backar en aning dock. Man skulle tjäna kanske 3000 kr på att köpa dem via England, men vette sjutton om man kan lita på att ett 25 kilos paket kommer fram helskinnad.

Någon annan som testat eller äger denna AC15 eller AC30?

18 Feb 2011, 20:39
Profile ICQ YIM WWW

Jag är så sjukt sugen på att testa dessa! Någon som vet om någon butik har dem inne i Stockholm?

__

"I like any reaction I can get with my music. Just anything to get people to think. I mean if you can get a whole room full of drunk, stoned people to actually wake up and think, you're doing something." - Jim Morrison

19 Feb 2011, 14:59
Profile ICQ WWW

Jag är så sjukt sugen på att testa dessa! Någon som vet om någon butik har dem inne i Stockholm?

__

Dlx tror jag.

Hård rock n roll:
http://www.myspace.com/ironlambofficial

Slafsig death metal:
http://www.myspace.com/generalsurgery

Officiell Fender-artist
http://www.fender.com/artists/artist.php?id=432

19 Feb 2011, 15:20
Profile WWW

Vet att 4Sound (tidigare Estrad) vid Medborgarplatsen hade en AC15 heritage handwired, tror det var med greenback element, som lät riktigt bra, men vet inte om den är kvar givetvis eftersom det var någon månad sedan, men du kan ju alltid kolla om den är kvar

19 Feb 2011, 22:08
Profile

Vet att 4Sound (tidigare Estrad) vid Medborgarplatsen hade en AC15 heritage handwired, tror det var med greenback element, som lät riktigt bra, men vet inte om den är kvar givetvis eftersom det var någon månad sedan, men du kan ju alltid kolla om den är kvar

Om det var en Heritagekombo så bör det ha varit ett (kinatillverkat) Blue i den. Jag har en och så vitt jag vet såldes dom bara med dom elementen.

Image

19 Feb 2011, 22:21
Profile

ivkos wrote:

Om det var en Heritagekombo så bör det ha varit ett (kinatillverkat) Blue i den. Jag har en och så vitt jag vet såldes dom bara med dom elementen.

Image

Du har rätt gällande det, jag uttryckte mig lite otydligt, men jag tänker alltså inte på den tidigare modellen AC15H1TV utan de senaste AC15HW1 och AC15HW1X

20 Feb 2011, 00:17
Profile
Reply to topic   [ 22 posts ]