View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Sep 2026, 02:41

Reply to topic  [ 1 post ] 
Har ni råkat ut för några hakar? 
Author Message

Fick ju hem min fina Jackson häromdagen. Men som med många sådana här guror som har blivit liggandes så finns de alltid en hake. I en del fall kan man nog säga att de kan va rent av dåliga instrument. Men ofta tror jag att de e nåt annat som kan ha gått snett i början. Köpte en KRAMER striker från 87-88 för ett par år sedan som va som denna Jackson, i princip i nyskick. Kramern hade en stränghöjd som va på tok för hög från fabrik. Trots att man satte floydet i lägstaläget så funkade de alltså inte. Därför var den ju helt kass å lira på och blev ståendes/liggandes i alla dessa år. Jag låg sömnlös en natt och funderade ut en lösning på guran, kom på hur jag skulle göra och gick upp mitt i natten och borrade å härjade. På morgenen när jag vaknade stod de en gura som helt plötsligt gick å spela på och dessutom va helt i nyskick. Blev såklart såååå jävla glad när öppnade caset till denna Jackson. Men blev inte direkt förvånad när jag hittade "haken" till varför den har blivit liggandes. Det sitter ju ett Schallerfloyd på den och i början när den var ny, har någon lyckats dra sönder gängorna på Dsträngens främre sadelskruvshål. Detta upptäcktes när jag skulle intonera den och innan hade just den sadeln flygit fram. Nu använder jag ju 010strängar och du skulle ju ändå sadelskruven sitta i bakre hålet för att intonera perfekt. De e väl om man ska köra lite fetare strängar som de blir dags att åtgärda detta. Ett fantastiskt instrument blev de till sist och den låter ju överjävligt bra. Finns säkert många sådana här historier på Bojen och de hade vart kul å höra vilka "hakar" ni råkat ut för?
Mvh Daffyd

Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.com

03 Sep 2010, 00:07
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 1 post ]