|
|
Page 1 of 1
|
[ 17 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Svullo
|
 Träslag i min JV-strata?
Vad säger ni som kan detta.. Köpte mig nyligen en JV-strata och funderar lite på vilket träslag det är på kroppen.. Om jag inte har fel så innebär märkningen i halsfickan att det är en ST57-65, uppgifterna på 21frets säger då: ST57-65 Body: solid alder Neck: 1 piece hard maple Fretboard: maple Pickups: Vintage x3 (USA) Pickguard: single ply Controls: 1 vol., 2 tone Switching: 3 position Finish: polyester Dvs Al-kropp.. Det är bara det att jag inte är övertygad, de fanns ju med Basswood oxå, men vad jag förstår inte med denna märkning.. Men det som stör mig är att många av dingsen är breda och runda.. som om träet tryckts in för lätt för att vara ett hårt träslag. Även nageltricket har jag testat och när jag testar lite försiktigt kan jag göra märken med nageln där den inte är lackad... Men det kanske går även med al, jag är ingen expert på det... Slänger upp lite bilder, vad sägs? Går det med bestämdhet säga om det är al eller Basswood?    
|
| 03 Sep 2010, 09:54 |
|
 |
|
daffyd
|
De ska va al i den modellen. Basswood/Lind körde man i Exportgurorna och man brukar inte ha transparent lack på Lind eftersom den inte har så vacker ådring, även om de e ett musikalist träslag. Mvh Daffyd Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.com
|
| 03 Sep 2010, 10:33 |
|
 |
|
Daydreamer
|
daffyd wrote: De ska va al i den modellen. <u><b>Basswood/Lind körde man i Exportgurorna</b></u> och man brukar inte ha transparent lack på Lind eftersom den inte har så vacker ådring, även om de e ett musikalist träslag. Mvh Daffyd Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.comNä. Al är vanligt i exportserien Fenderfreak
|
| 03 Sep 2010, 10:54 |
|
 |
|
Svullo
|
Ja då är det väl Al.. ville bara ha en second opinion innan jag bestämmer mig för hur mycket jag ska lägga ner i tid och pengar på denna.
|
| 03 Sep 2010, 10:57 |
|
 |
|
daffyd
|
Daydreamer wrote: daffyd wrote: De ska va al i den modellen. <u><b>Basswood/Lind körde man i Exportgurorna</b></u> och man brukar inte ha transparent lack på Lind eftersom den inte har så vacker ådring, även om de e ett musikalist träslag. Mvh Daffyd Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.comNä. Al är vanligt i exportserien Fenderfreak E du verkligen helt 100 på de[;)]? Mvh Daffyd Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.com
|
| 03 Sep 2010, 11:02 |
|
 |
|
daffyd
|
marcusss wrote: Basswood har i inte alls lika utmärkande ådring som al. Se bilder på halsfickan där ådringen syns tydligt, men även kroppen har en tydlig ådring. Jag vet inte om det stämmer det daffyd skrev om att basswoodkroppar inte lackas i transparenta lacker - men det låter logiskt just eftersom de skulle se trista ut pga av brist på ådring i trät.  Logiskt va de ja. Precis! Mvh Daffyd Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.com
|
| 03 Sep 2010, 11:06 |
|
 |
|
Daydreamer
|
daffyd wrote: Daydreamer wrote: daffyd wrote: De ska va al i den modellen. <u><b>Basswood/Lind körde man i Exportgurorna</b></u> och man brukar inte ha transparent lack på Lind eftersom den inte har så vacker ådring, även om de e ett musikalist träslag. Mvh Daffyd Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.comNä. Al är vanligt i exportserien Fenderfreak E du verkligen helt 100 på de[;)]? Mvh Daffyd Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.comSaxat från 21-frets om JV-modellerna 3). ST'57-65, ST'62-65 and TL'52-65 Domestic Japan JV Stratocaster & Telecaster: (<u><b>See also: 'Export Squier')</b></u>Built early April 1982 to early / mid 1984 First ever JV's built (about two weeks before the first export Squiers) 1957 and 1962 style Strats and a 1952 style Telecaster Strats - Alder bodies and Tele's - Sen bodies Fender USA made alnico pick-ups, Japanese electrics, hardware and plastic - Strats have a zinc alloy trem block (Tele's have Japanese made pick-ups) 3 way DM-30 switch Thin polyester finish Usually stamped with a red 'C' in the neck pocket Fenderfreak
|
| 03 Sep 2010, 12:48 |
|
 |
|
Svullo
|
Okidoki, då klubbar vi att det är Al. Tack alla kunniga...
Då jag håller på och pillar och justerar denna nu så lär det dyka upp fler "dumma" frågor vad det lider. Har spelat på strata i evigheter men aldrig tidigare tänkt så noga varför det låter som det gör osv.. Nu håller jag på att försöka optimera denna och det är ju som bekant riktigt skoj..
|
| 03 Sep 2010, 13:58 |
|
 |
|
daffyd
|
Daydreamer wrote: daffyd wrote: Daydreamer wrote: [quote="daffyd"] De ska va al i den modellen. <u><b>Basswood/Lind körde man i Exportgurorna</b></u> och man brukar inte ha transparent lack på Lind eftersom den inte har så vacker ådring, även om de e ett musikalist träslag. Mvh Daffyd Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.comNä. Al är vanligt i exportserien Fenderfreak E du verkligen helt 100 på de[;)]? Mvh Daffyd Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.comSaxat från 21-frets om JV-modellerna 3). ST'57-65, ST'62-65 and TL'52-65 Domestic Japan JV Stratocaster & Telecaster: (<u><b>See also: 'Export Squier')</b></u>Built early April 1982 to early / mid 1984 First ever JV's built (about two weeks before the first export Squiers) 1957 and 1962 style Strats and a 1952 style Telecaster Strats - Alder bodies and Tele's - Sen bodies Fender USA made alnico pick-ups, Japanese electrics, hardware and plastic - Strats have a zinc alloy trem block (Tele's have Japanese made pick-ups) 3 way DM-30 switch Thin polyester finish Usually stamped with a red 'C' in the neck pocket Fenderfreak [/quote] Alltså, en Domestic Fender JV med transperant lack = Al. Samma säkert med transparant Export. Men e dom hellackade så är det lind/basswood. Visa mig en transparant Basswoodgura från fabrik? Mvh Daffyd Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.com
|
| 03 Sep 2010, 15:25 |
|
 |
|
Svullo
|
Lärde mig något nytt igår...
Jag tyckte inte att tonen sjöng riktigt som jag förväntade mig, aningen luddigt.. Jag fann ett par shims i halsfickan, tog bort dessa, putsade noga bort alla små ojämnheter utan att förstöra stämplar etc. Utan shims lutar halsen någon mm mer bakåt så jag kompenserade stränghöjden med aningen höjda stallsadlar. Tonen blev markant bättre, inte minst i basen. Sen när jag gick igenom stallet noterade jag att blocket inte satt riktigt ordentligt åtskruvat, jag demonterade och slipade till infästningen mellan block och stallplatta, drog åt ordentligt och... Vips.. En helt annan gitarr.. [:D] Nu blev den betydligt mer resonant och svarar skönt på spelet. Jag har aldrig riktigt vågat skruva isär mina strator förr, men detta gav ju rejält med mersmak..
|
| 03 Sep 2010, 20:24 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Jag har betstämt för mig att en rätt betydande andel JV-kroppar är gjorda av <b>Swampash</b>. Detta vet jag med säkerhet när det gäller Tele-kroppar, men är inte fullt lika säker när det gäller Strator. Swampash är i de flesta fall lika med lättviktare. [:)] Basswook, eller lind som vi säger, är oftast tyngre i vikt. Dessutom brukar tonen i kroppen vara lite speciell och i många fall "död". Personligen tycker jag inte om tonen i lind. Då föredrar jag al eller ask eller helst swampash. [^]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 03 Sep 2010, 20:37 |
|
 |
|
danix
Joined: 20 May 2003, 23:28 Posts: 2794 Location: Sollentuna, Stockholm
|
FenderBender wrote: Jag har betstämt för mig att en rätt betydande andel JV-kroppar är gjorda av <b>Swampash</b>. Detta vet jag med säkerhet när det gäller Tele-kroppar, men är inte fullt lika säker när det gäller Strator. Swampash är i de flesta fall lika med lättviktare. [:)]
Basswook, eller lind som vi säger, är oftast tyngre i vikt. Dessutom brukar tonen i kroppen vara lite speciell och i många fall "död". Personligen tycker jag inte om tonen i lind. Då föredrar jag al eller ask eller helst swampash. [^]
Från vilket träsk då? Sen-ask kan jag gå med på möjligen.
|
| 03 Sep 2010, 22:23 |
|
 |
|
johnkee
|
På dom strat & tele jag har och haft så har vikten varit väldigt lika på basswood och swampash, basswood aningen lättare faktiskt. Enl.Paul Guy:s hemsida så är dom träslagen lika viktmässigt men det skiljer ju alltid i vikt mellan olika exemplar.
Ljudmässigt(akustiskt) tycker jag kanske att Basswood är lite torrare än al,ask,pine men har ofta hög volym.
Beträffande ådring så har jag en Squier JV-57 export som har det och en som inte har det men är rätt säker på att båda är av basswood, båda sunburst.
John Kee
|
| 03 Sep 2010, 22:24 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
danix wrote: FenderBender wrote: Jag har betstämt för mig att en rätt betydande andel JV-kroppar är gjorda av <b>Swampash</b>. Detta vet jag med säkerhet när det gäller Tele-kroppar, men är inte fullt lika säker när det gäller Strator. Swampash är i de flesta fall lika med lättviktare. [:)]
Basswook, eller lind som vi säger, är oftast tyngre i vikt. Dessutom brukar tonen i kroppen vara lite speciell och i många fall "död". Personligen tycker jag inte om tonen i lind. Då föredrar jag al eller ask eller helst swampash. [^]
<font color="red">Från vilket träsk då? Sen-ask kan jag gå med på möjligen.</font id="red"> [?][?][?]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 03 Sep 2010, 22:30 |
|
 |
|
Haraldrig
|
För att generalisera lite:
99% av de Fender JV Strator jag ägt var av al (och det är väääldigt många jag haft) däremot så har exporterna varit 50/50 (har inte haft lika många såna dock).
Ett fåtal (endast några Fender JV 57ri) var gjorda av ask.
Så vitt jag vet, sett och erfarit så byggdes ingen JV av swamp ash utan som påpekades tidigare i tråden, sen-ash. kan vara värt att notera att jag inte stött på någon export JV tele gjord av basswood.
Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause
|
| 03 Sep 2010, 22:30 |
|
 |
|
kri
|
Jag har en JV -57ri och den är i basswood, ser inte alls ut som Svullos strata, utan mkt ljusare i träet. Den är ganska lätt och har en j-a sustain o hög akustisk ton och bett i tonen. Jag har också en Am. Fender -62 ri i al och med cellulosalack, men den är betydligt mjukare i ton och har mindre attack.
|
| 03 Sep 2010, 23:28 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 17 posts ] |
|