|
Fender noiseless pickuper suuuuuuger!
| Author |
Message |
|
N/A
|
 Fender noiseless pickuper suuuuuuger!
Hej
Jag har en Fender 50th Anniversary Deluxe Stratocaster som i det stora hela är en fantastiskt trevlig och välbyggd gitarr...
MEN
Fenders noiseless pickuper måste vara några av de tristaste som någonsin tillverkats. De är tysta, men där slutar alla fördelar.
Finns det några noiseless pickuper på marknaden med attityd, punch och närvaro?
/S
|
| 13 Sep 2010, 13:13 |
|
 |
|
Freppezon
|
Daion_Power wrote: Hej
Jag har en Fender 50th Anniversary Deluxe Stratocaster som i det stora hela är en fantastiskt trevlig och välbyggd gitarr...
MEN
Fenders noiseless pickuper måste vara några av de tristaste som någonsin tillverkats. De är tysta, men där slutar alla fördelar.
/S
Dimarzio Area 67, 61, 58 alla i inbördes ordning efter ljudkvalité.
|
| 13 Sep 2010, 13:15 |
|
 |
|
Goran
|
Fenders mickar från 50-talet är ju måttstocken, the Holy Grails, och de brummar som bekant. Man har genom åren försökt göra mickar som låter som de brummande men utan brum, sannolikt har man kommit närmare och närmare the Holy Grail tonmässigt. Jag har hittills inte hört nån brum-fri strata mick som låter fullt övertygande, därmed inte sagt att det inte finns. Jag ser det här med brum-fria strata/tele mickar som jag ser på modelleringsförstärkare, tekniken förfinas och förr eller senare är man i mål. Fender Noiceless låter dfinitivt inte bra men har några år på nacken.
|
| 13 Sep 2010, 13:42 |
|
 |
|
remus
|
+1 Fenders noiseless micar suger inte enbart i jämförelse med gamla vintage-micar utan helt och hållet oavsett om man gillar high gain micar, low gain micar, aktiva eller passiva.. med eller utan brum så är i princip vartenda alternativ som existerar från vilken tillverkare som helst bättre än fenders noiseless.
Det är väldigt lustigt tycker jag, Fender har ju en massa micar som är bra.
|
| 13 Sep 2010, 13:44 |
|
 |
|
N/A
|
Jag kommer förmodligen att lämna noiseless pickuper helt och hållet. Hittills har följande pickuper väckt mitt intresse.
Lindy Fralin Blues Special
Lundgren Vintage 60 i hals och middle + Hot i stallposition.
Kan de va' nått?
/S
|
| 13 Sep 2010, 13:54 |
|
 |
|
Supastar
|
Jag tycker att Kinman Traditionals låter otroligt bra för att vara brumfria. Jag provade Bluessettet först men det fastnade jag inte för - lite sterilt och mycket midrange tog bort Stratakänslan tycker jag.
|
| 13 Sep 2010, 14:01 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10970 Location: I skogen utanför Göteborg
|
Du borde prova en kombination av de Freppezon tipsar om innan du ger upp noiseless (speciellt om du spelar ute eller i studio mycket).
/Magnus
|
| 13 Sep 2010, 14:19 |
|
 |
|
N/A
|
Freppezon wrote: Daion_Power wrote: Hej
MEN
/S
Dimarzio Area 67, 61, 58 alla i inbördes ordning efter ljudkvalité. Förtydliga please [:)]
|
| 13 Sep 2010, 14:24 |
|
 |
|
Mary Goore
|
Ja alltså Fenders Noicelessmickar suger verkligen hästballe utan tvekan MEN som tur är finns ju Kinman's mickar [:p] Jag har kört med dom i många år och då först enbart med ett set som heter Blues och var hur nöjd som helst MEN för ett par år sedan köpte jag ett set som heter Woodstock och där kan man snacka om klart och briljant Fenderljud med närvaro. Det är dom enda noicelessmickarna jag kan rekomendera i dagsläget [8D] http://www.k-out.serelicstrata[AT]telia.com
|
| 13 Sep 2010, 14:29 |
|
 |
|
Goran
|
marcusss wrote: Daion_Power wrote: Lundgren Vintage 60 i hals och middle + Hot i stallposition.
Kan de va' nått?
/S
<font color="red">jag har precis den uppsättningen i min strata. De kommer jag aldrig byta ut.</font id="red">  Jag med [:D]
|
| 13 Sep 2010, 14:48 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Fender Samarian Cobolt Noiseless (SCN) hette en uppsättning mickar jag hade i en Strata tidigare. Det ska vara samma mickar som sitter i din Strata. Tysta så in i h-e, men rätt tama och platta i ljudkaraktär, så de fick gå. Ett tips till trådskaparen kan vara att leta bland mickar där mittmicken har reverse wound. De är inte noisless, men bra mycket tystare än konventionella mickar. Fenders egna Texas Special är ett exempel på reverse wound i mid-läget. [:)] Jag tror inte du hittar några så kallade noiselessmickar som låter riktigt bra. Det finns en kompromiss där som inte är så lyckad. [^]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 13 Sep 2010, 15:12 |
|
 |
|
N/A
|
FenderBender wrote: Fender Samarian Cobolt Noiseless (SCN) hette en uppsättning mickar jag hade i en Strata tidigare. Det ska vara samma mickar som sitter i din Strata. Tysta så in i h-e, men rätt tama och platta i ljudkaraktär, så de fick gå. Ett tips till trådskaparen kan vara att leta bland mickar där mittmicken har reverse wound. De är inte noisless, men bra mycket tystare än konventionella mickar. Fenders egna Texas Special är ett exempel på reverse wound i mid-läget. [:)] Jag tror inte du hittar några så kallade noiselessmickar som låter riktigt bra. Det finns en kompromiss där som inte är så lyckad. [^]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> Ja det är Fender SCN puppar och mer livlösa tingestar får man leta efter. Annars är 50th Anniversarystratan en fantastiskt bra modell.
|
| 13 Sep 2010, 15:17 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
FenderBender wrote: Fender Samarian Cobolt Noiseless (SCN) hette en uppsättning mickar jag hade i en Strata tidigare. Det ska vara samma mickar som sitter i din Strata. Tysta så in i h-e, men rätt tama och platta i ljudkaraktär, så de fick gå. Ett tips till trådskaparen kan vara att leta bland mickar där mittmicken har reverse wound. De är inte noisless, men bra mycket tystare än konventionella mickar. Fenders egna Texas Special är ett exempel på reverse wound i mid-läget. [:)] <font color="red">Jag tror inte du hittar några så kallade noiselessmickar som låter riktigt bra. Det finns en kompromiss där som inte är så lyckad.</font id="red"> [^]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> Har du provat Area mickar? /magnus
|
| 13 Sep 2010, 15:17 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Magnus Olsson wrote: FenderBender wrote: Fender Samarian Cobolt Noiseless (SCN) hette en uppsättning mickar jag hade i en Strata tidigare. Det ska vara samma mickar som sitter i din Strata. Tysta så in i h-e, men rätt tama och platta i ljudkaraktär, så de fick gå. Ett tips till trådskaparen kan vara att leta bland mickar där mittmicken har reverse wound. De är inte noisless, men bra mycket tystare än konventionella mickar. Fenders egna Texas Special är ett exempel på reverse wound i mid-läget. [:)] <font color="red">Jag tror inte du hittar några så kallade noiselessmickar som låter riktigt bra. Det finns en kompromiss där som inte är så lyckad.</font id="red"> [^]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> Har du provat Area mickar? /magnus Nej Magnus, det har jag faktiskt inte. Du vet, när man tycker man vänt på alla stenar så går man vidare. [:o)] Men Area har jag missat. [^]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 13 Sep 2010, 15:27 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
FenderBender wrote: Magnus Olsson wrote: FenderBender wrote: Fender Samarian Cobolt Noiseless (SCN) hette en uppsättning mickar jag hade i en Strata tidigare. Det ska vara samma mickar som sitter i din Strata. Tysta så in i h-e, men rätt tama och platta i ljudkaraktär, så de fick gå. Ett tips till trådskaparen kan vara att leta bland mickar där mittmicken har reverse wound. De är inte noisless, men bra mycket tystare än konventionella mickar. Fenders egna Texas Special är ett exempel på reverse wound i mid-läget. [:)] <font color="red">Jag tror inte du hittar några så kallade noiselessmickar som låter riktigt bra. Det finns en kompromiss där som inte är så lyckad.</font id="red"> [^]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> Har du provat Area mickar? /magnus Nej Magnus, det har jag faktiskt inte. Du vet, när man tycker man vänt på alla stenar så går man vidare. [:o)] Men Area har jag missat. [^]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> Skicka en mail med din adress så får du låna en och prova /Magnus
|
| 13 Sep 2010, 15:28 |
|
 |
|
Tribal_Tech
Joined: 24 Oct 2005, 20:39 Posts: 1175 Location: Lund, Sweden
|
Hej! Du kan ju alltid prova en Suhr BPSSC, deras system som sitter i bakplattan som gör gitarren nästan brumfri. Har samma system fast inbyggd i min tele, omöjligt att höra när det är ikopplat förutom att nästan allt brum försvinner. Tänk på att mittmicken inte får vara reverse wound. Vill du testa systemet kan vi säkert lösa det! MvH Daniel http://www.myspace.com/badsneakersmusic
|
| 13 Sep 2010, 16:32 |
|
 |
|
trälhavsvägen
Joined: 10 Feb 2010, 22:08 Posts: 2103 Location: Åkersberga
|
Jag skulle vilja testa Lindy Fralin Split Blade Vintage, men vet inte om man kan leva med utseendet. Jag hade också en uppsättning Joe Barden på en Tele. Bäst hittils och finns till strata med. Men så var det utseendet igen.....
|
| 13 Sep 2010, 18:19 |
|
 |
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 5008 Location: Northbottom
|
Vad man gillar är ju verkligen personligt.
Jag måste säga att jag verkligen känner igen, -och instämmer i vad många här redan har nämnt.
Skall jag ha riktigt Strata sound, är det orginal vintage brummande Strata PU's som gäller. Det finns dock ett enda undantag: Och det är Kinmans. (Resten av kategorin brumfria Strata PU's skänker jag i princip hellre bort, än monterar dessa på mina egna plankor.) Det finns ljudskillnader mellan Vintage Fender och Kinman. Det har att göra med bredd + djup i ljudbilden. Annars är Kinman mycket, mycket nära. Och detta får ju anses som en BRAGD, eftersom alla konkurenterna inklusive Fender själv, är ju LJUSÅR "OFF" här!
Men alltid är ju inte heller en Strata mick det bästa valet för mig när det gäller SC-aktig sound heller. Monterade nyligen en DiMarzio Cruiser neck i en av mina strator, -och blev totalt överraskad hur jäkla bra den lät just i den gitarren. Jag har nog monterat på dussinet Cruisers i olika kund plankor, -och aldrig har det varit ens i närheten soundmässigt som nu?! Skall jag ha lite pushat med äckligt jämnt strata ljud "som orkar" genom lite fetare rigg, har jag inte lyckats att knäcka den här nöten riktigt ännu. Jag diggar det där distinkta, jämna Jeff Healey soundet genom en Marhall på riktigt, riktigt hög volym. Cruisern funkar kanon för mig här.
/ Jonken [^]
|
| 13 Sep 2010, 18:57 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Jonken wrote: Vad man gillar är ju verkligen personligt.
Jag måste säga att jag verkligen känner igen, -och instämmer i vad många här redan har nämnt.
<font color="red">Skall jag ha riktigt Strata sound, är det orginal vintage brummande Strata PU's som gäller. Det finns dock ett enda undantag: Och det är Kinmans. (Resten av kategorin brumfria Strata PU's skänker jag i princip hellre bort, än monterar dessa på mina egna plankor.) Det finns ljudskillnader mellan Vintage Fender och Kinman. Det har att göra med bredd + djup i ljudbilden. Annars är Kinman mycket, mycket nära. Och detta får ju anses som en BRAGD, eftersom alla konkurenterna inklusive Fender själv, är ju LJUSÅR "OFF" här!</font id="red">
Men alltid är ju inte heller en Strata mick det bästa valet för mig när det gäller SC-aktig sound heller. Monterade nyligen en DiMarzio Cruiser neck i en av mina strator, -och blev totalt överraskad hur jäkla bra den lät just i den gitarren. Jag har nog monterat på dussinet Cruisers i olika kund plankor, -och aldrig har det varit ens i närheten soundmässigt som nu?! Skall jag ha lite pushat med äckligt jämnt strata ljud "som orkar" genom lite fetare rigg, har jag inte lyckats att knäcka den här nöten riktigt ännu. Jag diggar det där distinkta, jämna Jeff Healey soundet genom en Marhall på riktigt, riktigt hög volym. Cruisern funkar kanon för mig här.
/ Jonken [^]
När du säger så, har du verkligen provat alla? Jag har låtit många testa area som kört kinman (och andra) och även om några inte gillat karaktären på mickarna så har alla tyck att de är de som "härmar" en vanlig singlecoil bäst. Folket i Fender customshop tycker också att area mickarna är de som kommit närmast. Jag skulle rent av säga att de flesta som provar inte ens hör att det är tysta mickar. /Magnus /Magnus
|
| 13 Sep 2010, 20:30 |
|
 |
|
Lemurstrat
|
Daion, jag antar att du har fenders äldre vintage noiseless mickar? (Vintagemickarna har guldtext, hot mickarna har silvertext). Fenders nyare Hot noiseless mickar är mycket populärare och inte alls sterila i soundet. De har inte hög output vilket namnet tycks antyda. Finns flera jämförelsetrådar på bla fenderforumet. Hot noiseless sitter bla på Jeff Beck gitarren. Ska själv skaffa Dimarzios Area mickar. Kan inte bestämma mig vilka av de 3 bara. Jobbigt när man inte kan prova först. Här är några omdömen från fenderforumet: http://www.fenderforum.com/forum.html?d ... ber=644792
|
| 13 Sep 2010, 20:37 |
|
 |
|
Flukather
|
Tribal_Tech wrote: Hej! Du kan ju alltid prova en Suhr BPSSC, deras system som sitter i bakplattan som gör gitarren nästan brumfri. Har samma system fast inbyggd i min tele, omöjligt att höra när det är ikopplat förutom att nästan allt brum försvinner. Tänk på att mittmicken inte får vara reverse wound. Vill du testa systemet kan vi säkert lösa det! MvH Daniel http://www.myspace.com/badsneakersmusicDet är ju större skillnad med BPSSC tonmässigt jämnfört med dummy-coilen av och på i en Area mick. Skillnaden är ju att en Area mick är gjord för att låta som avsett med dummy-coilen på, det är inte BPSSC eller SSC systemen.
|
| 13 Sep 2010, 20:39 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4267 Location: Boden Norrbotten
|
Fenders noiseless ja de suuuuuuger fett! Sopade i sånna i en strata för några år sen och trodde att jag gjort nått major fel på lödfronten men icke sa nicke det lät bara totalt livlöst. Daion_Power wrote: Hej
MEN
/S
"Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 13 Sep 2010, 22:01 |
|
 |
|
Krippa
|
remus wrote: +1 Fenders noiseless micar suger inte enbart i jämförelse med gamla vintage-micar utan helt och hållet oavsett om man gillar high gain micar, low gain micar, aktiva eller passiva.. med eller utan brum så är i princip vartenda alternativ som existerar från vilken tillverkare som helst bättre än fenders noiseless.
Har du testat Lace med guldloggan? Nu har jag inte testat just Fenders noiseless men har svårt att tänka mig att de är värre än Gold Lace.
|
| 14 Sep 2010, 11:38 |
|
 |
|
Jonken
|
Magnus Olsson wrote: När du säger så, har du verkligen provat alla? Jag har låtit många testa area som kört kinman (och andra) och även om några inte gillat karaktären på mickarna så har alla tyck att de är de som "härmar" en vanlig singlecoil bäst. Folket i Fender customshop tycker också att area mickarna är de som kommit närmast. Jag skulle rent av säga att de flesta som provar inte ens hör att det är tysta mickar. /Magnus Som jag sa är vad man föredrar personligt, -och detta är endast min personliga åsikt. Jag kan inte komma något fabrikat av dessa brumfria Strata mickar som jag inte monterat/provat. DiMarzio's Area 58, 61 & 67 är inga dåliga mickar. Dessa jämförelse mot Kinmans Traditional, Hank Marvin, Blues & Woodstock - mickar, ligger (i mitt tycke) skillnaderna i det lägre mellan registret och därifrån neråt i EQ:n. Det är här som den tricket med att härma äkta Fender Vintage SC's är svårast. Jag tycker att ett rättvist A/B -test bör göras med fyra olika, äkta & bra grund ljud: - Helrent (Typ Fender Twin Reverb) - Slustegs spräck (Bra rör stärk) - Tight, vintage rör häck med + 4*12 (EL34, KT?? rör) - Modernare rör dist topp + 4*12 Samtilga dessa delat i tre olika volym områden: - Hemma volym - lägre rep, lägre studio volym - högre live volym med feedback möjligheter Rent & överstyrt på samtliga + alla olika positionerna/kombinationerna på switchen i guran. Vill nämna att: Av Kinman mickarna, är jag personligen inte så förtjust i ljudeti deras Blues -mickar. De andra gillar jag däremot. Dessa mickar regarar bättre på hur de är höjdjusterade gente mot strängarna. Jag har både själv deltagit, techat vid, varit närvarande + tagit del av ordenliga tester av detta slag. En tid sedan hade jag bland annat ett jobb, som gick ut på att bygga 12 stycken likadana strator som skulle ton/konstruktions mässigt mätas ut för att låta lika. Dessa gitarrer lvererades utan mickar, och användes senare till att göra det bästa och mest ärliga A/B testet på mickar som jag någonsin varit med om. Samma sak gjorde även på förstärkar sidan, där ett gäng stärkare köptes in och servades/justerades för att låta lika. Här gick man även så långt att man testade alla mick alternativ med olika fyra strängtjocklekar. Olika musiker, med HELT olika spelstilar i fråga om plektrumanslag, approach, aggresivitet osv medverkade. Kort var målet att ta hela test grejjen så långt som det överhuvudtaget var möjligt att göra. Resutaten i testen blev givetvis väldigt breda, där många hade sina favorit kombinationer osv. Det är väldigt svårt att jämföra en en humbucker i SC-format med bladpoler mot något orginal, när den aktuella kategorin ej har en sådan. Här går det endast att jämföra olika mickar mot varandra. När det gäller de brumfria strata mickarna, hade man väldigt goda, mätbara resultat att luta sig emot: "Orginalen", som de brumfria mickarna var designade att efterlikna. Detta visade sig också vara det enklaste testen av alla mick typer att göra, just pga av att man hade tillgång till ett facit. Jag vill inte säga bu eller bä, om vilka mickar folk skall köpa hit och dit. Detta är någonting aldeles personligt, där alla måste "hitta sitt" genom att använda sin egen smak, -och sitt eget öra. Jag har endast väldigt bra erfarenheter i grund, när det gäller vad jag själv gillar/föredrar. Även jag har nyligen fått erfara lite huvudbry över testerna nämnda ovan: Som jag nämnde tidigare, så har jag nyligen hittat en HELT ANNAN poitiv sida i en DiMarzio's Cruiser hals mick, som jag alldrig tidigare upplevt?! Håller som bäst på att kartlägga detta. Häftigt värre är det iaf... / Jonken
|
| 14 Sep 2010, 11:56 |
|
 |
|
Jonken
|
Det är många som gör bra Fender orginal SC's kopior. Peter Florance Voodoo 60´s pickups är ju riktigt trevliga också. http://www.youtube.com/watch?v=C_hYI0xo64o&feature=relatedProblemet är väl att Fender CS mickar hittar man enklare, och framför allt billigare. - Vilket bajs -ljud killen i klippet har i sin Warmoth gura, eller hur? [:D][:D][:D] / Jonken
|
| 14 Sep 2010, 12:33 |
|
 |
|
BGSoul
|
Tribal_Tech wrote: Hej! Du kan ju alltid prova en Suhr BPSSC, deras system som sitter i bakplattan som gör gitarren nästan brumfri. Har samma system fast inbyggd i min tele, omöjligt att höra när det är ikopplat förutom att nästan allt brum försvinner. Tänk på att mittmicken inte får vara reverse wound. Vill du testa systemet kan vi säkert lösa det! MvH Daniel http://www.myspace.com/badsneakersmusicDetta är det enda som gäller om man vill ha 99,9 % brumfritt och ha 100% kvar av originalmickarnas karaktär. Stort steg bättre än Kinmans t ex. (som iofs är mycket bra [:)]) - - - - - - - - - - "Do not perform, do participate!"
|
| 14 Sep 2010, 12:39 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Jonken.
Pratar du om skillnaden mellan humcanselling och vanliga singlecoil (menat som att det på ljudet går att höra att det är en tyst mick, förutom på det att den är tyst) eller om skillnader i karaktären i mickar generellt? Vilka man gillar och inte gillar, typ?
/Magnus
|
| 14 Sep 2010, 12:48 |
|
 |
|
hwestman
|
Det finns många som är närmast religiöst fanatiska i sin dyrkan av Bill Lawrences tysta pickuper. De verkar dessutom vara rätt prisvärda. Har ingen egen erfarenhet dock...
|
| 14 Sep 2010, 16:05 |
|
 |
|
Jonken
|
Magnus Olsson wrote: Jonken.
Pratar du om skillnaden mellan humcanselling och vanliga singlecoil (menat som att det på ljudet går att höra att det är en tyst mick, förutom på det att den är tyst) eller om skillnader i karaktären i mickar generellt? Vilka man gillar och inte gillar, typ?
/Magnus
Alla varianter här faktiskt. [:)] - Skillander i/på olika standard SC spolar. - Skillander i/på olika humcanceling Strat SC spolar. När det gäller att höra ljudskillnader mellan vanliga, och humcanceling spolar, det vill jag tro att jag gör. Detta gör man i regel på låga mellan, -och basregistret. Det är väldigt svåret att få till en naturlig, djup bas EQ med dubbel-spole/slave/dummy spole tekniken man kör med i brumfria Stratamickar. Och sedan vilka mickar, -och typer som jag själv föredrar här, är helt en personlig slutsats. / Jonken
|
| 14 Sep 2010, 16:50 |
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum
|
|
 |