View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:44



Reply to topic  [ 182 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Next
Omröstning - bäst gitarrist genom tiderna! 
Author Message
User avatar

Joined: 19 Oct 2010, 14:24
Posts: 774
Location: Skåne
Post 
Det är klart att det blir svårt att välja en eftersom ni börjar fundera.

TRÄÄLG


29 Jan 2011, 11:19
Profile WWW

Joined: 02 Jan 2011, 19:43
Posts: 22
Location:
Post 
Lou Reed (världens bästa gitarrist som inte kan spela gitarr)[:D]


29 Jan 2011, 11:44
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Jul 2010, 15:01
Posts: 1904
Location: NORRKÖPING
Post 
patrick gustafsson wrote:

Lou Reed (världens bästa gitarrist som inte kan spela gitarr)[:D]


Är inte det Neil Young [?]
[:D]


29 Jan 2011, 13:47
Profile WWW

Joined: 04 Jan 2011, 22:52
Posts: 190
Location:
Post 
Uppenbart så ser man att Frank Zappa får mycket kärlek i tråden. Lite lustigt det här med smak och tycke, själv tycker jag inte ens att Zappa var bästa gitarristen i the Mothers. Personligen tycker jag att Lowell George spelade med mer hjärta, soul och känsla än vad Zappa gjorde, men det är som sagt min personliga uppfattning, och även om jag har fel så lär det vara svårt att ändra på det [:)]

Vad som också är svårt är att jämföra gitarrister från olika tidsåldrar med tanke på att gränserna tänjs hela tiden, vad som ansågs fenomenalt en gång i tiden kanske inte är lika imponerande idag. Lite som att jämföra fotbollsspelare genom tiderna när sporten och motståndet som sådant utvecklas framåt hela tiden. Idag är det väl knappast någon som skulle höja på ögonbrynen om man gick in i musikaffären och någon sitter och spelar någon Zeppelin låt, jämfört med hur man (iaf jag) reagerade första gången man hörde Page spela dom riffen/solona.

Hursomhelst min personliga favorit genom tiderna är Ry Cooder!

Lämnar med detta citat som säger lite om Ry's storhet [:D]

Carl Sagan, (som var ansvarig för innehållet på "Voyager Golden Record of Human Intelligence" som skickades ut i rymden en gång i tiden) fick en gång frågan om Ry Cooder skulle vara med. Carl svarade då "no no no we don't want to show off, we'll just put in some Beethoven"

<hr noshade size="1">
<center><font size="1">If music got to free your mind
Just let it go cause you never know, you never know</font id="size1"></center>


29 Jan 2011, 15:49
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post 
Om man bara får välja en, så finns det egentligen bara en gitarrist som i överlag påverkat gitarr spelandet så radikalt & spektakulärt som han gjorde. Legenden i fråga är givetvis: Jimi Hendrix

Det har aldrig funnits någon annan gitarrist som haft en så stor tidlös inverkan på omgivningen och kollegor i samma musik bransch. Vad Jimi gjorde var så genialt, unikt, mästerligt och absolut totalt brutalt i en tid då efterfrågan i musikbranschen styrdes åt ett helt annat håll. Jimi både formade och skapade grunderna till en ny teknisk & aggresiv perspektiv till gitarrspel. En approach som det mycket av vad som gjorts sedan dess är i grunden influerat av.

Alla prylar som Jimi använde sig av som aktiv, har genom honom blivit en industristandard och en måttstock till i princip allt som tillverkats efteråt.

- Det finns ingen annan gitarrist som kan sägas ha haft en så bred "inpact" runt omkring, som Jimi hade.


/ Jonken [^]


29 Jan 2011, 16:26
Profile

Joined: 10 Nov 2010, 20:23
Posts: 39
Location:
Post 
Jeff Beck
för sin originalitet


30 Jan 2011, 00:50
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Aug 2002, 22:43
Posts: 146
Location:
Post 
Rory Gallagher


30 Jan 2011, 00:55
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 19 Feb 2010, 20:30
Posts: 297
Post 
Detta gjorde min dag. Nu känner man sig inte så gubbig längre trots sina 48 år ;)
I stället för dessa gamla stutar som harvade på sina gitarrer måste jag säga Paul Gilbert, trots att han är yngre än jag.

Jag vet att man bara skulle nämna en, men för att inte verka rasistisk och bara nominera vita tar jag Tony McAlpine som motvikt.

________________________________________________________________________________________

Det är ju fan så orättvist att man inte är vänsterhänt och kan köpa billiga reversehalsar ;)


30 Jan 2011, 23:48
Profile
User avatar

Joined: 01 Mar 2008, 21:29
Posts: 1106
Location: Nedre Norrland
Post 
Har inte veckan gått och det är dags för en sammanställning?

[:D]Magnus

http://www.tinypedals.com


31 Jan 2011, 01:07
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Aug 2010, 22:36
Posts: 51
Location: Stockholm
Post 
Eddie Van Halen e ju en favorit

http://www.myspace.com/johanniskanen


13 Feb 2011, 07:07
Profile WWW

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Omröstning - bäst gitarrist genom tiderna!
Jag tänkte just göra en tribute post till Jimmy Bryant och fick syn på den här tråden.

Vad blev resultatet? :mrgreen:

http://www.debed.com/lanham/tjbs.htm


02 Jun 2019, 09:59
Profile

Joined: 02 Mar 2014, 22:14
Posts: 210
Location: Örebro
Post Re: Omröstning - bäst gitarrist genom tiderna!
Gary Moore måste nämnas

//Kjell


02 Jun 2019, 22:30
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Omröstning - bäst gitarrist genom tiderna!
Vad står bäst för? Kreativast? Mest nyskapande? Mest tekniskt bevandrad? Mest koll på harmonik? Mest uttrycksfullt sound? Ok, kokas ned till Django Reinhardt, James Marshall Hendrix, Allan Holdsworth och Jeff Beck. Konstigt nog har ingen av dessa varit någon husgud för mig :? Men gillar dem förstås!

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


03 Jun 2019, 18:51
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Omröstning - bäst gitarrist genom tiderna!
Jag skulle inte klara av att välja ut den bästa, men en jag verkligen ”fruktar” är Tommy Emanuel, vilken fantastisk ”pocket groove”!

Ur Australien kommer anmärkningsvärda musiker. En annan som förtjänar att omnämnas är Brett Garsed som har vansinnigt fin känsla för melodier. Lyssna på t.ex. Friend or Foe.


05 Jun 2019, 19:47
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Omröstning - bäst gitarrist genom tiderna!
Det är Jimi Hendrix - egentlgen.

_________________
Mats


05 Jun 2019, 22:25
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Omröstning - bäst gitarrist genom tiderna!
Keith Richards sett till hur många som berörts av hans spel, listettor, komp, låtskrivande och en period av +50 år på toppen
Svårslaget

_________________



06 Jun 2019, 10:34
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Omröstning - bäst gitarrist genom tiderna!
Trodde fler skulle rösta på eller åtminstone nämna Peter Green... :?:
Supergitarristkarriär 1966-70, även om han lockats tillbaka ett par gånger sedan dess.

Många kända bra gitarrister har rankat honom som en av de bästa eller uttalat sig i superlativer om honom.
Enorm närvaro och känsla, fenomenal ton bara på sladden, ibland lika glest mellan tonerna som snabbspel, våren 1970 åkte han även tekniskt i cirklar runt runt de flesta i sin samtid.
BB King, Billy Gibbons, Gary Moore (hangaround till Green), Santana m fl har lovordat honom, så då blir man ju lite nyfiken på varför hans nämns oftare här?


06 Jun 2019, 12:02
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Omröstning - bäst gitarrist genom tiderna!
zoork_1 wrote:
Trodde fler skulle rösta på eller åtminstone nämna Peter Green... :?:
så då blir man ju lite nyfiken på varför hans nämns oftare här?

Om du läser denna tråd så är det ganska klart att folk har olika åsikter och bedömningskriterier för vad en 'bra gitarrist' är.

För en del är det circusnummer , flest toner per sekund, andra värderar musikalitet etc
När 'vanligt folk' som inte spelar själva ska rösta brukar det kunna bli Kirk Hammet eller Slash som kommer högst upp.

Tror inte man kan förvänta sig någon samstämmighet i detta ämne.

Kan tex tycka att Les Paul borde nämnas här!

_________________



06 Jun 2019, 12:18
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Omröstning - bäst gitarrist genom tiderna!
Mike Leaf wrote:
Om du läser denna tråd så är det ganska klart att folk har olika åsikter och bedömningskriterier för vad en 'bra gitarrist' är.

Kan tex tycka att Les Paul borde nämnas här!
Ok, men jag tycker ändå det är märkligt att Green knappt nämns. Hur går det som gitarrist att missa honom?

Sen håller jag med dig helt. Att inte Les Paul lyfts fram är en lika stor gåta för mig.


06 Jun 2019, 13:11
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Jan 2006, 01:20
Posts: 217
Post Re: Omröstning - bäst gitarrist genom tiderna!
Konstig fråga. Det finns gitarrister som är bra på akustiskt fingerspel med nylonsträngade gitarrer, andra med stålsträngade. Andra är elgitarrister som är duktiga på att spela med dist och behärskar den stilen, andra spelar med rent ljud. Jag har hört Jimi Hendrix spela akustisk gitarr och det var ingen höjdare, men när han spelade elgitarr kunde han uttrycka sig fantastiskt och nyskapande.
Det dräller dessutom av mer eller mindre okända gitarrister som är fantastiskt bra på det de gör.

Akustiskt nylonsträngat fingerspel (kolla även hans andra videos):
https://www.youtube.com/watch?v=v9kR2AlMgBw

Gypsy guitar:
https://www.youtube.com/watch?v=KPbMFb2U0Ew

(nästan) Rent ljud elgitarr (ung George Benson)
https://www.youtube.com/watch?v=EfLE-0YDj34


06 Jun 2019, 19:07
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: Omröstning - bäst gitarrist genom tiderna!
Om man ska rösta för de mest inflytelserika gitarristerna, så är det egentligen ganska klart att Jimi Hendrix är den som mest påverkat hur modern gitarrmusik låter. Utan honom hade gitarrister inte ylat på samma sätt, inte gett sig på ett lika distat sound, och Floyd Rose hade inte ens kommit på tanken att göra ett dubbelt låsbart svaj.

På plats nummer 2 får man nog ändå sätta Eric Clapton, även om han de senaste decennierna inte gjort något övertygande. Ändå var det han som kom på att köra en Les Paul in i en maxad Marshall, och det soundet har så många gitarriser sökt sen dess.

John McLaughlin har en särskild plats; han har utvecklat så många olika stilar, jazz fusion med Miles Davis på Bitches Brew, sen total-shredding med Mahavishnu Orshestra - hur många har inte försökt spela så sen dess - och därefter indisk fusion med Shakti som kanske inte inspirerat så många men som kanske borde gjort det. Här ett clip från Saturday Night in Bombay: Shringar:

https://www.youtube.com/watch?v=p71QK5TZDCc&t=7s

Allan Holdsworth borde nämnas i en sån har tråd, men det är inte många som kommer ens i närheten av hans spel, så det är nog svårt att kalla honom inflytelserik.


06 Jun 2019, 20:20
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Omröstning - bäst gitarrist genom tiderna!
Spontant vill man välja någon av sina absoluta favoriter. Ritchie Blackmore på 70-talet eller Brian Robertson som jag till och med håller strax före Gary Moore.

Men jag skulle nog vilja ge titeln till Brian May. Han har gjort så mycket unikt och bra. Allt i från sin unika ton från sina hembygds grejer. Hur han använt effekter för att skapa musik snarare än som dekoration eller just bara effekter. Solon med massor med nerv som alltid tjänar låten, aldrig för att bara stila. Hans kompgitarrspel är nästan oändligt varierat i stil och alltid vad låten behövde vilket gjorde att de inte behövde använda syntar förrän 1980.

Så det bandet som spelade störst och pampigast klarade sig med bara gitarr, bas, trummor, flygel och röster både live och studion. Han stil unik så att jag inte kommer på någon som ens påminner honom stilmässigt.

Visst Hendrix, Blackmore, Iommi var lite tidigare och först med andra grejer och har inspirerat miljoner gitarrister. Men jag undrar om någon kommit med så mycket nytt som just Brian May.

Image


06 Jun 2019, 20:33
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Omröstning - bäst gitarrist genom tiderna!
Dexter wrote:
Konstig fråga. Det finns gitarrister som är bra på akustiskt fingerspel med nylonsträngade gitarrer, andra med stålsträngade. Andra är elgitarrister som är duktiga på att spela med dist och behärskar den stilen, andra spelar med rent ljud. Jag har hört Jimi Hendrix spela akustisk gitarr och det var ingen höjdare, men när han spelade elgitarr kunde han uttrycka sig fantastiskt och nyskapande.
Det dräller dessutom av mer eller mindre okända gitarrister som är fantastiskt bra på det de gör.

Akustiskt nylonsträngat fingerspel (kolla även hans andra videos):
https://www.youtube.com/watch?v=v9kR2AlMgBw

Gypsy guitar:
https://www.youtube.com/watch?v=KPbMFb2U0Ew

(nästan) Rent ljud elgitarr (ung George Benson)
https://www.youtube.com/watch?v=EfLE-0YDj34


Jag håller delvis med och dina länkar är verkligen bra ”öronöppnare”.

Jag tänker för egen del låta bli att länka till alla dessa virtuosa småbarnen från asien som får en att undra över hur obegåvad bl.a. man själv är. :mrgreen:


08 Jun 2019, 06:08
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Omröstning - bäst gitarrist genom tiderna!
Snacka om att bumpa en lastgammal tråd.

Jag säger Yngvä. För vibratot, pitchen och melodikänslan.


13 Jun 2019, 16:16
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Omröstning - bäst gitarrist genom tiderna!
Vinyljunkie wrote:
Snacka om att bumpa en lastgammal tråd.

Jag säger Yngvä. För vibratot, pitchen och melodikänslan.

Jag får nog hålla med här, hans impact från 1980 till nu samt den helt unika tonen han har så är han kung på elgitarr
Kollade nyss på Live in Leningrad och det är f-n bra.

Träffat honom några ggr och han har varit helt ok, ödmjuk och nyfiken . Inga dumheter.
Sen vet jag att han lackar ibland och då blir det rubriker direkt...

_________________



13 Jun 2019, 18:16
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Jan 2019, 21:26
Posts: 96
Post Re: Omröstning - bäst gitarrist genom tiderna!
Glöm inte bort Brasse Begåvia :mrgreen:


13 Jun 2019, 20:16
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Omröstning - bäst gitarrist genom tiderna!
Glenn Tipton pga hans helt fantastiskt minnesvärda solon (speciellt 80-talet... och tok-duon Painkiller/All Guns Blazing!!!) och att det ofta ser ut som att han pekar finger när han lirar :mrgreen:

Image
Image
Image


14 Jun 2019, 01:37
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Omröstning - bäst gitarrist genom tiderna!
albert wrote:
Det är Jimi Hendrix - egentlgen.

Ställt utom allt tvivel!
Peter Green, som nämnts, var enastående under sin "bra" period, men Hendrix vinner på innovationen och banbrytandet.


14 Jun 2019, 09:14
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Omröstning - bäst gitarrist genom tiderna!
JJ Cale såklart!! Han väljer sparsmakat alltid rätt toner. Ibland bara en per takt. Laid Back. Kan också kallas slow cooking!

Kolla hans solo ca 3:28 in i klippet:

https://www.youtube.com/watch?v=n-Fpq5NYCNQ

Å detta cirka 3:59 in:

https://www.youtube.com/watch?v=CC8Z-FfKrEQ

_________________
##################


14 Jun 2019, 17:31
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Omröstning - bäst gitarrist genom tiderna!
valvetubes wrote:
JJ Cale såklart!! Han väljer sparsmakat alltid rätt toner. Ibland bara en per takt. Laid Back. Kan också kallas slow cooking!

Kolla hans solo ca 3:28 in i klippet:

https://www.youtube.com/watch?v=n-Fpq5NYCNQ

Å detta cirka 3:59 in:

https://www.youtube.com/watch?v=CC8Z-FfKrEQ

Otippad kandidat, men det ligger en hel del i ditt val!
Det ska vara enkelt, effektivt och säga allt med så få toner som möjligt.


14 Jun 2019, 19:35
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 182 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.