View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 01:07



Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Lära sig låtar... Tips - hur gör ni? 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3241
Location: växjö
Post 
Och något som måste förbjudas är kommihåg-lappar på scenen!
Jag blir supeririterad på medmusikanter som börjar bläddra i pärmar mellan låtarna![:(!]

pudas


28 Feb 2011, 22:01
Profile

Joined: 16 Feb 2009, 22:52
Posts: 92
Location:
Post 
Lyxproblem kan jag tycka. jag skulle vara jävligt nöjd med att få spela i ett coverband som folk ville se.

Att dessutom kunna lära mig 50 nya låtar utan några svårigheter där mitt största problem är att det "är tråkigt"...

du har säkert tränat bra mycket mer än mig och förtjänar att vara så duktig men uppskatta det för bövelen!


01 Mar 2011, 13:45
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Eric wrote:

Lyxproblem kan jag tycka. jag skulle vara jävligt nöjd med att få spela i ett coverband som folk ville se.

Att dessutom kunna lära mig 50 nya låtar utan några svårigheter där mitt största problem är att det "är tråkigt"...

du har säkert tränat bra mycket mer än mig och förtjänar att vara så duktig men uppskatta det för bövelen!

Vi har alla våra svackor - och det blir minsann inte lättare att motivera sig med åren, kan jag säga. Det är väl inget fel i att "ödmjukt" söka inspiration när man för tillfället inte har någon? [:)]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">


01 Mar 2011, 14:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Fläsksnärt wrote:

Vad är det för fel på Djingis Khan?


pEr

[:D]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">


01 Mar 2011, 14:16
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post 
Fast jag tror att man MÅSTE tycka att det är roligt. Om man inte tycker det är kul, så blir det heller inget bra. Det är ju musik det handlar om. Vem vill kolla på ett band som gör det de gör för att de måste?

Att ha roligt är faktiskt viktigt och allvarliga saker.


01 Mar 2011, 14:21
Profile
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
pudas wrote:

Och något som måste förbjudas är kommihåg-lappar på scenen!

+1
Kan man inte sin repertoar, ställer man in. [^] Men jag erkänner att jag brukar tejpa fast en smal remsa med låtlistan på mickstativet, men där går gränsen (det är så j-la pinsamt att dra igång introt på fel låt när man har hybris! [:I][:D])

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">


01 Mar 2011, 14:22
Profile ICQ WWW

Joined: 16 Feb 2009, 22:52
Posts: 92
Location:
Post 
FenderBender wrote:

Eric wrote:

Lyxproblem kan jag tycka. jag skulle vara jävligt nöjd med att få spela i ett coverband som folk ville se.

Att dessutom kunna lära mig 50 nya låtar utan några svårigheter där mitt största problem är att det "är tråkigt"...

du har säkert tränat bra mycket mer än mig och förtjänar att vara så duktig men uppskatta det för bövelen!

Vi har alla våra svackor - och det blir minsann inte lättare att motivera sig med åren, kan jag säga. Det är väl inget fel i att "ödmjukt" söka inspiration när man för tillfället inte har någon? [:)]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">


Inget fel alls! men jag erbjöd perspektiv :) själv har jag svårt att ens lära mig en låt. det kommer ta långt tid av tragglande innan jag kommer i närheten av dit du är :) så det är ju trevligt för dig att du redan är där!


01 Mar 2011, 15:00
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Eric wrote:
Inget fel alls! men jag erbjöd perspektiv :) själv har jag svårt att ens lära mig en låt. det kommer ta långt tid av tragglande innan jag kommer i närheten av dit du är :) så <b><font color="blue">det är ju trevligt för dig att du redan är där</font id="blue"></b>!

Redan? Hahaha, ja om 34 års musicerande kan benämnas på det sättet så är det väl så. [;)] Jag lär mig något nytt nästan varje dag - och det är det som är tjusningen med det här tycker jag. [:)]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">


01 Mar 2011, 15:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post 
pudas wrote:

Och något som måste förbjudas är kommihåg-lappar på scenen!

Säg det till medlemmarna i en symfoniorkester. [B)]

<hr noshade size="1"><i>If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something."]


01 Mar 2011, 15:49
Profile

Joined: 27 May 2008, 11:07
Posts: 1981
Location:
Post 
Jyda wrote:

pudas wrote:

Och något som måste förbjudas är kommihåg-lappar på scenen!

Säg det till medlemmarna i en symfoniorkester. [B)]
[:D][:D]
On the spikhuvud!
Jag tycker nog det är ok att inte kunna texterna helt utantill när det rör sig om en full kvällsrepertoar, dessutom brukar det räcka med att läsa 1:a ordet i versen så kommer man ihåg. Huvudsaken är att man inte ser oorganiserad & okoncentrerad ut. Det är värre med folk som inte vet vilken låt de ska spela & måste diskutera först.......

FenderBender:
Jag såg att dina vårkänslor vaknat i en annan tråd Janne, det brukar ge inspiration tycker jag - ut & gå lite med doggarna & få frisk luft & lyssna på fåglarne, vila lite & sedan kör du hårt med låtarna.

[url="http://roaddust.zoka.cc/index.html"]High Octane Rock´n´roll[/url]

You shouldn´t call the doctor if you can´t afford the bills!" - Wilko Johnson


01 Mar 2011, 19:02
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 Nov 2002, 11:51
Posts: 564
Post 
Har man ingen inspiration blir det genast mycket svårare. Som någon föreläsare sa när jag började plugga: om du inte gillar det så se till att du gillar det.

Jag tycker ändå inte att det är fel med fusklappar på scen (jag har sett flera stora musiker som haft texterna fasttejpade eller på monitor på scen).

Jag tycker nog att det är lite "go or no go". Känner du att du inte fixar det ska du stå över - det är bäst för heder och självkänsla.


03 Mar 2011, 01:27
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 54 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.