View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:59



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Jordfel 
Author Message

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Jordfel
Den uppmärksamme kan ha sett att jag nyligen fått hem en ny fin jazzburk av märket Samick. Med gillar den, med reservation för att vissa saker hos den behöver fixas. Mest akut känns det som att den dåliga jordningen är.
Det ter sig på så vis att det inte brummar nämnvärt i början, men ju längre tid man spelar dessto värre blir brummet, och efter ett tag är det nästan som att sätta fingret mot en telekontakt vars andra ände inkopplad i stärkaren. När man tar i strängarna försvinner detta brum, men det jag finner skumt är att det kvarstår även om jag drar ner volymkontrollerna till noll.
Nån som har en spontan idè var felet kan ligga, innan jag börjar leta runt själv?


27 Feb 2011, 20:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Låter skumt. Du får nog gräva fram ett kopplingsschema och löda om tråd för tråd om du ska få bukt på det där. Som du säger, det är lite förbryllande att problemet kvarstår när du drar av volymen. Då borde det vara tyst.

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">


27 Feb 2011, 21:45
Profile ICQ WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Jag antar att du redan uteslutit förstärkaren som felkälla?

Ett problem som förändras med tiden på det här sättet tycker jag tyder på att det borde handla om strul med någon form av aktiv elektronik (typ taskig lödning som blir sämre när den blir varm).

Erik R


28 Feb 2011, 01:03
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.