View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:53



Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Music Man Luke 
Author Message

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Music Man Luke
guitarnerdswe wrote:
southbeck wrote:

Single coil mickarna är inte heta. Samma som sitter på Cutlass.


+1

Jag har 2 (en HSS och en HH). Single coilsen är runt 6k, väldigt glassiga och vintage. Humbuckern i stallet är specad på 13.8k, symmetriskt lindad (båda spolarna mäter lika mycket). Nu säger resistansen av en humbucker väldigt lite, men jag skulle beskriva den som mer medium hot än super hot. Det är definitivt inget monster när det gäller outputen.

Halsen mäter 12k. Mycket mellanregisterfokus i båda, lite beslöjad diskant. Låter väldigt bra om man kopplar spolarna parallellt (har modifierat båda mina så att jag kan välja). Blir inte för vasst som det blir med pickuper av PAF-typ. Mittläget på HH-modellen är dock inget kul, men det är det aldrig på gitarrer som inte har väldigt svaga humbuckers, IMHO.


Däremot är andra och fjärde micklägena jäkligt givande och även första och femte på HH-modellen. Och jag skulle också beskriva mickarna som medium, allround.


01 Aug 2021, 14:20
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Music Man Luke
bummer wrote:
Ja, den är väl Made in USA. Det är grejer det.

Jämför med ett märke som FGN. Dom har inte heller nitro, men tyvärr Made in Japan. Vem betalar såna pengar för deras varianter av LP t ex? Man får ju inte ens nitro.
Kollade på Ibanez Joe Satriani och John Scofield-modeller, Made in Japan. Står inte om de heller har nitro, nån som vet?


Lackkvaliteten är inget man behöver vara det minsta bekymrad om när det gäller Music Man Luke. Däremot kan jag tänka mig att för någon som har riktigt stora händer så skulle halsen kanske kännas ynklig. :mrgreen:


01 Aug 2021, 14:24
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Music Man Luke
lgs wrote:
guitarnerdswe wrote:
+1

Jag har 2 (en HSS och en HH). Single coilsen är runt 6k, väldigt glassiga och vintage. Humbuckern i stallet är specad på 13.8k, symmetriskt lindad (båda spolarna mäter lika mycket). Nu säger resistansen av en humbucker väldigt lite, men jag skulle beskriva den som mer medium hot än super hot. Det är definitivt inget monster när det gäller outputen.

Halsen mäter 12k. Mycket mellanregisterfokus i båda, lite beslöjad diskant. Låter väldigt bra om man kopplar spolarna parallellt (har modifierat båda mina så att jag kan välja). Blir inte för vasst som det blir med pickuper av PAF-typ. Mittläget på HH-modellen är dock inget kul, men det är det aldrig på gitarrer som inte har väldigt svaga humbuckers, IMHO.


Däremot är andra och fjärde micklägena jäkligt givande och även första och femte på HH-modellen. Och jag skulle också beskriva mickarna som medium, allround.


Absolut! Dom två splitlägena är kanon, och mycket mer distinkta från varandra än med vissa andra pickuper.


01 Aug 2021, 15:19
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Music Man Luke
guitarnerdswe wrote:

Sen, varför denna gudahöjning av nitro? Enda anledningen till att vilja ha nitro är kosmetiskt. Olika typer av lack (i detta fallet poly vs nitro) har inga specifika ljudegenskaper. Det enda som spelar roll är hur det appliceras, och framförallt, hur tjockt.

Förstår inte varför jag bemödar mig att svara när det trollas, men kanske kan någon annan uppskatta inläggen.


Inte vet jag. Bara hållit i en Gibson, en Flying V. Vet inte om den hade nitro. Äldsta gitarren jag spelat på är en Hagström Viking II Deluxe, 1968 års modell tror jag. Vet inte om dom har nitro.
Jag skrev om FGN här och det ska vara bra byggen (har en själv). Min är en Tele-variant dock, så jag vet inte hur deras LP (Neo Classic är). Lacken känns lite tunnare än på andra gitarrer jag haft, men det är inte nitro. Några tyckte det var konstigt att man vill betala såna pengar för en LP när dom inte ens har nitro.


01 Aug 2021, 15:47
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Music Man Luke
berra.b wrote:

Förlåt om jag verkar dryg men det börjar bli lite tråkigt med allt ditt tjat om nitro hit och nitro dit, USA hit och dit.

Vad är det som säger att nitro egentligen är bättre? Förutom alla på internet. Har du kommit loss och prövat själv än? Kan lova dig att det är mer snack än vad du faktist hör, det är framförallt att det slits på olika sätt. Ny nitro slits ju även den på ett annat sätt än den äldre. Fan till och med den gamla slets ju på att annat sätt företag emellan, det är ju bara till att jämföra mellan Gibsons och Fenders gitarrer.
Om man skall tänka logiskt så bör ju nitro egentligen vara den sämre av de två.
Tänk förr när man köpte en gitarr och så nöts lacken bort, tänk vad mycket reklamationer företagen måste haft för att lacken slets bort det
fanns nog en anledning till att de övergick till mer hållbar plastlack istället. Sen att det blev billigare och mer produktionseffektivt var väl också en stor fördel. Innan man började med nitro så använde man sig ju av shellack.

Och att det tyvärr står Made in Japan på? Äger du ens själv en USA gurka? Ja det är ju synd att få ett instrument gjort i en nation som har flera hundra år av hantverkstradition inom träarbete jämfört med en nation som bara funnits några hundra år. Med de som jag pratat med som är äldre i gemet, jag själv är ungefär hälften så gammal som många av er, har gitarrer aldrig varit bättre och mer prisvärda än vad de är nu. Det är inte raketforskning vi pratar om liksom.


Inte testat nån Gibson LP än. Enda Gibson jag känt på var en Flying V. Jag har läst på olika forum att ljudmässigt så är det ingen garanti att gitarren låter bättre bara för att det är nitro. Mycket annat som spelar in. Samtidigt så har jag läst här att man ska inte tro allt man läser på nätet. Många hävdar att det mest är kosmetiskt, gitarren slits snyggare. Och det känns väl mer äkta då, om den blir "relikerad" snabbare. För så var gitarrerna förr. Och det vet alla, att det var bättre förr. Vet inte om jag skulle märka sån skillnad på ljudet om det är nitro eller plastlack. Läst att nitro doftar vanlilj och att en del stör sig på att nitro känns klibbig.
Jag har ofta sett att gitarrmärken är noga med att ange om det är Made in Japan. Ibanez t ex. För det indikerar att då är det snäppet bättre grejer. FGN bygger väl Ibanez Prestige, och tidigare byggt både Fender Japan och Orville, så de kan nog sin sak.


01 Aug 2021, 15:53
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: Music Man Luke
bummer wrote:

Inte testat nån Gibson LP än. Enda Gibson jag känt på var en Flying V. Jag har läst på olika forum att ljudmässigt så är det ingen garanti att gitarren låter bättre bara för att det är nitro. Mycket annat som spelar in. Samtidigt så har jag läst här att man ska inte tro allt man läser på nätet.

Du har läst på nätet att man inte kan lite på allt på nätet? Suck säger jag bara.. Är du född bakom en sten? Internet har funnits länge nu det är ju ganska självklart att det inte går att lita på allt som står här, jag tror att det är dags för dig att börja med "stödhjulen" igen eftersom du inte verkar ha någon källkritik överhuvud taget.

bummer wrote:
Många hävdar att det mest är kosmetiskt, gitarren slits snyggare. Och det känns väl mer äkta då, om den blir "relikerad" snabbare. För så var gitarrerna förr. Och det vet alla, att det var bättre förr. Vet inte om jag skulle märka sån skillnad på ljudet om det är nitro eller plastlack. Läst att nitro doftar vanlilj och att en del stör sig på att nitro känns klibbig.


På vilket sätt skulle det kännas mer äkta menar du? Om den har plastlack känns den inte som en riktig gitarr? Det tar ju lång tid att slita även på en fabriksny nitrolackad gitarr, jag köpte en begagnad road worn som har nitro på kroppen men den har inte minsta tillstymmelse till att bli sliten förutom det som är gjort från fabrik. Enda fördelen som jag ser det med nitrolackat och eventuellt relicerat är att man inte behöver vara rädd för att den ska bli repig och dingad. Bästa sättet att slita på en gitarr det är ju faktiskt att spela mycket på den.
Min polare har en Les Paul studio ifrån 90-talet, när jag lärde känna honom var den inte sliten men den har blivit det efter ett antal spelningar och inspelningar, det tog honom drygt 10 år att slita ner den.

Att det var bättre förr får mig att tänka på en politiker som sa att 50-talet var underbart, det fanns inga problem då och så visar det sig att han var 3 år på 50-talet..
Alla gitarrerna var inte bättre förr. Jag kan lova att lågprissegmentet då jämfört med nu inte går att jämföra, "Du har aldrig fått så mycket gitarr för pengarna som du får nu" berättade en bojare för mig, förutom att lira gitarr så jobbade han i musikaffär på det glada 70-talet. Förmodligen skulle du inte märka någon skillnad i soundet mellan nitro eller plastlack, möjligtvis i hur gitarren känns. Men om en gitarr känns bra eller dålig är ju subjektivt.

bummer wrote:
Jag har ofta sett att gitarrmärken är noga med att ange om det är Made in Japan. Ibanez t ex. För det indikerar att då är det snäppet bättre grejer. FGN bygger väl Ibanez Prestige, och tidigare byggt både Fender Japan och Orville, så de kan nog sin sak. Jag har haft tre japanska gitarrer, en Kasuga LP, en Greco LP, och nu en FGN Iliad (Tele). Alla kändes välbyggda och sköna att spela på. Greco'n var för sliten för min smak dock.


01 Aug 2021, 17:34
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Music Man Luke
Nitro eller plastlack är väl delvis en smaksak? Jag gillar oftast inte känslan av de flesta plastlackerna (Charvels tunna är ett bra undantag), utan föredrar nitro på halsarna eller MMs fantastiska olje- och vaxbehandling. På kroppen känner man förstås ingen skillnad.

Samtidigt kan vissa nitrolackade halsar bli kladdiga med tiden i kombination med vissa användares handsvett. Jag köpte en begad (ovanlig) gitarr som hade det problemet en gång och det är lite bökigt att fixa till utan omlackering.

En stor nackdel med nitro för en del tillverkare som gillar färger som är ovanliga på vintageinstrument, är att den gulnar. Så om man nu har den tvivelaktiga smaken att välja en blå PRS, så kommer den med tiden att bli grön om man man nitrolackar den. Kanske inte så kul om man gillar blått. Det tror jag är den huvudsakliga anledningen till att vissa exklusiva tillverkare väljer plastlacker. De håller färgen över tid och gulnar inte på samma sätt som nitro.

Hur som helst så är Music Man kalas att spela på. Jag har tyvärr bara en MM-bas och har ingen bra ursäkt att köpa en MM-gitarr. Annars så... :)


Last edited by CarlM on 03 Aug 2021, 10:47, edited 1 time in total.



02 Aug 2021, 00:33
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: Music Man Luke
CarlM wrote:
Nitro eller plastlack är väl delvis en smaksak? Jag gillar oftast inte känslan av de flesta plastlackerna (Charvels tunna är ett bra undantag), utan föredrar nitro på halsarna eller MMs fantastiska olje- och vaxbehandling. På kroppen känner man förstås ingen skillnad.

Samtidigt kan vissa nitrolackade halsar bli kladdiga med tiden i kombination med vissa användares handsvett. Jag köpte en begad (ovanlig) gitarr som hade det problemet en gång och det är lite bökigt att fixa till utan omlackering.

En stor nackdel med nitro för en del tillverkare som gillar färger som är ovanliga på vintageinstrument, är att den gulna. Så om man nu har den tvivelaktiga smaken att välja en blå PRS, så kommer den med tiden bli grön om man man nitrolackar den. Kanske inte så kul om man gillar blått. Det tror jag är den huvudsakliga anledningen till att vissa exklusiva tillverkare väljer plastlacker. De håller färgen över tid och gulnar inte på samma sätt som nitro.

Hur som helst så är Music Man kalas att spela på. Jag har tyvärr bara en MM-bas och har ingen bra ursäkt att köpa en MM-gitarr. Annars så... :)


Så är det nog men det är ju många på det vida internätet som säger att det påverkar tonen på något makalöst sätt.

Och Bummer, jag har ingenting emot dig det är bara tröttsamt med allt tjat om nitro och Amerika. Du kommer aldrig att få reda på något om du inte prövar själv, vissa saker kan du inte läsa dig till utan måste pröva själv.


03 Aug 2021, 10:01
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Music Man Luke
berra.b wrote:

Så är det nog men det är ju många på det vida internätet som säger att det påverkar tonen på något makalöst sätt.



Jo, lackens typ och tjocklek i kombination med porfyllaren påverkar hur en gitarr vibrerar, men det vågar jag normalt inte skriva på ett internetforum eftersom många blir upprörda då. :)


03 Aug 2021, 10:45
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 17 Jan 2013, 12:59
Posts: 817
Post Re: Music Man Luke
Jag tycker att modellen har tre svagheter. Den ena är att jag uppfattar halsen (om än skön) som skör. Det andra är att stallet känns en aning "plåtigt."
Halsens blygsamma framtoning gör också att hela instrumentet känns ngt obalanserat, ungefär som på flertalet SGs, dvs att gitarren blir baktung.
Banden är också för små för min smak.
Men modellen är in alles väldigt lättspelad. Inbjuder till rekordförsök på 100 M, så att säga.

EB MM har annars i mitt tycke, genomgående de allra skönaste halsarna bland de "större" tillverkarna.
Albert Lee-modellen i synnerhet är helt omöjlig att lägga ifrån sig. Vilken underbar gitarr.
Provade också hastigt den nya Sabre-modellen. Sjukt bra.


25 Aug 2021, 15:15
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Music Man Luke
Fingers on fire wrote:
Jag tycker att modellen har tre svagheter. Den ena är att jag uppfattar halsen (om än skön) som skör. Det andra är att stallet känns en aning "plåtigt."
Halsens blygsamma framtoning gör också att hela instrumentet känns ngt obalanserat, ungefär som på flertalet SGs, dvs att gitarren blir baktung.
Banden är också för små för min smak.
Men modellen är in alles väldigt lättspelad. Inbjuder till rekordförsök på 100 M, så att säga.

EB MM har annars i mitt tycke, genomgående de allra skönaste halsarna bland de "större" tillverkarna.
Albert Lee-modellen i synnerhet är helt omöjlig att lägga ifrån sig. Vilken underbar gitarr.
Provade också hastigt den nya Sabre-modellen. Sjukt bra.


På vilket sätt menar du att halsen känns skör? Den är ju i roasted maple och tycker faktiskt tvärtom själv. Känns super stabil.

Jepp, små band faktiskt. Jag som vanligtvis gärna kör jumbo tycker ändå det funkar bra med halsprofilen. Funkar fint med bends osv. Men skulle jag göra en mod på gitarren så skulle det bli rostfria, lite högre band.


26 Aug 2021, 20:59
Profile
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: Music Man Luke
Fingers on fire wrote:
EB MM har annars i mitt tycke, genomgående de allra skönaste halsarna bland de "större" tillverkarna.
Albert Lee-modellen i synnerhet är helt omöjlig att lägga ifrån sig. Vilken underbar gitarr.
Provade också hastigt den nya Sabre-modellen. Sjukt bra.


De har sjukt sköna halsar. Jag har en Reflex som är underbar men deras Valentine är nog den skönaste jag testat.

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


27 Aug 2021, 09:15
Profile

Joined: 17 Jan 2013, 12:59
Posts: 817
Post Re: Music Man Luke
southbeck wrote:
Fingers on fire wrote:
Jag tycker att modellen har tre svagheter. Den ena är att jag uppfattar halsen (om än skön) som skör. Det andra är att stallet känns en aning "plåtigt."
Halsens blygsamma framtoning gör också att hela instrumentet känns ngt obalanserat, ungefär som på flertalet SGs, dvs att gitarren blir baktung.
Banden är också för små för min smak.
Men modellen är in alles väldigt lättspelad. Inbjuder till rekordförsök på 100 M, så att säga.

EB MM har annars i mitt tycke, genomgående de allra skönaste halsarna bland de "större" tillverkarna.
Albert Lee-modellen i synnerhet är helt omöjlig att lägga ifrån sig. Vilken underbar gitarr.
Provade också hastigt den nya Sabre-modellen. Sjukt bra.


På vilket sätt menar du att halsen känns skör? Den är ju i roasted maple och tycker faktiskt tvärtom själv. Känns super stabil.

Jepp, små band faktiskt. Jag som vanligtvis gärna kör jumbo tycker ändå det funkar bra med halsprofilen. Funkar fint med bends osv. Men skulle jag göra en mod på gitarren så skulle det bli rostfria, lite högre band.


Jag utryckte mig slarvigt. Menar att halsens totala massa känns oproportionerlig med kroppens dito. Vet att den är rostad och den håller nog för stryk, men helhetskänslan blir skev.


27 Aug 2021, 13:32
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Music Man Luke
Fingers on fire wrote:
Jag utryckte mig slarvigt. Menar att halsens totala massa känns oproportionerlig med kroppens dito. Vet att den är rostad och den håller nog för stryk, men helhetskänslan blir skev.


Du menar helt enkelt att halsen är för liten för dig? Music Mans halsar är ju smalare än industristandarden, vilket är en sak jag gillar med dom. Men smak och tycke, så klart. Detta gör också att man inte uppfattar tjockleken på samma sätt, dom känns ofta tunnare än vad dom är.

Jag hängde inte med när du sa att SG var baktunga? SG är ju kända för "neck dive", dvs framtunga.


27 Aug 2021, 15:00
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.