View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 01:15



Reply to topic  [ 8 posts ] 
JBL D130F v. D140F. 
Author Message
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post JBL D130F v. D140F.
Idag har jag äntligen, efter lång planering, gjort ett AB-test mellan två Hagström 2x15 Lansing-lådor från sent 60-tal som jag har, den ena med två JBL D130F, den andra med två D140F. Likadana, slutna och kompakta, lådor i övrigt.
Alla fyra elementen är grå, har alu-dome och med största sannolikhet originalkoner.
För icke redan invigda, så är de båda elementen likadana förutom konerna. 130 är avsedd för gitarr med en slät kon, 140 för bas och orgel med en tyngre, räfflad kon med mjukare upphängning.

Det ljudliga resultatet var ungefär som förväntat, att D130F har bra mycket mera diskant och mindre botten, liksom högre verkningsgrad. Just verkningsgraden upplevde jag ändå som att den skiljer lite mindre än förväntat.

140-lådan kan inte sägas var oduglig till gitarr, men det låter ju murrigt och lite instängt, helt klart. Med 130-lådan blir det som att öppna fönstret på vid gavel, men alltså tunnare i botten. Kanske för mycket diskant för vissa eller i vissa sammanhang.

Imorgon ska jag göra jämförelsen med bas, om det ges tillfälle. Annars blir det nästa vecka.
Jag ska även jämföra med en Fender Showman 15 låda med en D130F i en s.k. Tone-ring. En så'n här: http://www.blocket.se/stockholm/Fender_ ... m?ca=5&w=1
(Inte min.) Här en annan bild på en Showman-rig med sådan låda.

Image

Så här ser konstruktionen ut:
Image

/Sixten


31 Mar 2011, 21:33
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post 
Men 140 modellen är ju till Elbas, 130 till gitarr.
Vare sig det är K-serien eller D
Vad testar du? Om de båda funkar till gitarr?
I ett gammalt PA som vi hade ngn gång satt det 130 i midlåddan, 140 i subben. Helt enl speccarna.


31 Mar 2011, 22:57
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post 
Intessant test, tack ... :-)

Spelar du själv gitarr eller bas på riggen? Stämmer det att det är en Showman, dvs inte Dual Showman?


/z


31 Mar 2011, 23:11
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post 
Intressanta resultat. Test med gitarr. Utan att veta något om orgelhögtalare trodde jag att de kan ge mer diskant.

Har två nya Yamaha 12" orgelhögtalare som ska få en egen låda. De är testade i en öppen Hagström PP12 låda med en liten billig 10W transistorförstärkare. Då lät det hyggligt eller åtminstone bättre än den inbyggda 6,5" högtalaren.

Någon gång ska de jämföras med PP12-lådan med dubbelkonade Philips-högtalare. Testet är mest för att ha roligt själv utan förväntningar.


31 Mar 2011, 23:19
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post 
Det här dök upp i samband med en annan tråd om Fender-element, vars frågeställning gällde just D140F till gitarr och där "gretschen" tycker att det låter bra.
Jag har som sagt länge tänkt att utröna den ljudmässiga skillnaden mellan det två syskon-elementen, och nu fick jag en kick i baken att verkligen göra det. Jag provade bara med gitarr idag.

Att D140F är avsedd för bas och orgel är bara vad som anges i specarna. De två Hagströmlådorna har i modellbeteckningen suffixet B som i Bas för 140-lådan, men OR som i Orgel för 130-lådan. Idealet vore kanske att ha en av vardera högtalartyperna i varje låda, för orgel behöver ju både bas- och diskantkapacitet.

Vad gäller Showman-lådan så hörde den ihop med Blackface Showman. Till Dual Showman hör en 2x15-låda. Jag har bara lådan, ingen topp till den.
Det är en intressant konstruktion som jag också vill utröna hur den egentligen låter jämfört med en vanlig låda.
Jag spelar inte aktivt alls nu, så det är inget som används. Den enda gången jag spelat med lådan var med bas för några år sedan, på låg nivå som medhörning på scen. Den lät mycket bra tyckte jag då.

/Sixten


31 Mar 2011, 23:42
Profile WWW

Joined: 20 Mar 2005, 19:19
Posts: 1037
Location:
Post 
Vill minnas att talspolen är kraftigare (tyngre) på 140:n.


Bessermesser: -Ja, men den sitter ju på konen. Det stod ju att dom var olika redan.

Jag: -Mmm.

Edit: Jo, kopparspolen från 130A i stället för aluminiumspole. Bättre värmeavledning, sämre diskant och verkningsgrad.


01 Apr 2011, 04:44
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post 
Intressant konstruktion på den lådan, jag har ett element som jag köpte för att det skulle vara efterföljaren till JBL D130 F. Var ett tag sedan jag hade det ute ur lådan, modellbeteckningen minns jag faktiskt inte.

Elementet sitter idag i en basreflexlåda och låter inget vidare roligt. Hundhuset, dvs originallådan till min Dual Showman med två D130 F låter betydligt bättre. Som jag har sagt i en tråd för länge sedan, en stack Celestion med en fyr-tolva och en fyr-tia lät väldigt tunt och fräsigt i jämförelse med Dual Showmanlådan.

Kanske att det elementet skulle komma bättre till sin rätt i en sådan lådkonstruktion som Showmanlådan?


/Lennart

http://www.specter.se


03 Apr 2011, 23:13
Profile

Joined: 01 Sep 2003, 11:12
Posts: 904
Location:
Post 
Jämförde två olika toppar idag till min D140 låda, med topmount Supergroupen(som är minst diskantrik) lät det lite instängt men när jag körde bas genom den lät det mumma. Däremot med Selmern som har topp så det räcker lät det riktigt bra.



http://www.myspace.com/urangbg
http://www.myspace.com/thetrussrods
Image


03 Apr 2011, 23:31
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 80 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.