| Ljudbojen.com http://www.ljudbojen.com/ |
|
| Min musik http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=63832 |
Page 1 of 1 |
| Author: | Carl_T [ 27 Sep 2011, 21:10 ] |
| Post subject: | Min musik |
Jag pysslar med ett post-rock musikprojekt kallat Cerulean Crayons och tredje skivan kom precis upp på Spotify och samtliga album går att ladda ned gratis från ceruleancrayons.com Tips: Se till att ha på musiken i bakgrunden medan ni gör något annat. Förslagsvis medan ni sover, dricker te eller stickar en tröja. ![]() Klicka på omslagen för att ladda ner skivorna. Like:a gärna projektet på Facebook. |
|
| Author: | Flukather [ 27 Sep 2011, 21:24 ] |
| Post subject: | Re: Någon som gillar post-rock och har en halvtimme över? |
Vad är post-rock? |
|
| Author: | Carl_T [ 27 Sep 2011, 21:31 ] |
| Post subject: | Re: Någon som gillar post-rock och har en halvtimme över? |
Man kan tro att det har att göra med brevbäraren men det är en musikgenre som ligger nära shoegaze och dream-pop. Står utförligt på Wikipedia för den som är nyfiken. |
|
| Author: | abergdahl [ 27 Sep 2011, 22:08 ] |
| Post subject: | Re: Någon som gillar post-rock och har en halvtimme över? |
Post rock.. vad gör något till post rock.. är detta post rock: http://soundcloud.com/anders-bergdahl/t ... ice-of-the Eller är dessa gubbar post-rock: http://www.soundandvisionmag.com/blog/2 ... torn-white |
|
| Author: | Carl_T [ 27 Sep 2011, 22:15 ] |
| Post subject: | Re: Någon som gillar post-rock och har en halvtimme över? |
abergdahl wrote: Post rock.. vad gör något till post rock.. är detta post rock: http://soundcloud.com/anders-bergdahl/t ... ice-of-the Eller är dessa gubbar post-rock: http://www.soundandvisionmag.com/blog/2 ... torn-white Båda exemplena uppfyller alla kriterier, ja. Så om de vill kalla det för post-rock så kan de definitivt göra det. Generellt brukar post-rock vara mer melodiskt dock. Till exempel Hammock eller Mogwai. Men häng inte upp er på detta nu. Genrer ska bara vara hjälpmedel för att hitta vad man gillar. |
|
| Author: | susy [ 27 Sep 2011, 22:36 ] |
| Post subject: | Re: Någon som gillar post-rock och har en halvtimme över? |
Bra ! Har skickat länken till en polare också. Lasse |
|
| Author: | Uncle Fred [ 28 Sep 2011, 03:21 ] |
| Post subject: | Re: Någon som gillar post-rock och har en halvtimme över? |
Godspeed You! Black Emperor är/var ett skitbra post-rockband. Radiohead är rätt mycket post-rock, enligt mig. Jag ska lyssna. Återkommer med kommentar. |
|
| Author: | Uncle Fred [ 29 Sep 2011, 01:21 ] |
| Post subject: | Re: Någon som gillar post-rock och har en halvtimme över? |
Mysiga titlar. Jag gillar de ovanliga, "utommusikaliska" sounden typ början på The Hollow Moon. Bra mixar också. Påminner mig om krautrock som Can å Tangerine Dream en del. Cocteau Twins också. Jag gillar gitarrljuden också. Jag misstänker att en hel del ljud som inte låter gitarr är gitarr med nån pitch effekt - nice. Bra grejjer |
|
| Author: | susy [ 09 Oct 2011, 17:53 ] |
| Post subject: | Re: Någon som gillar post-rock och har en halvtimme över? |
Jag tycker det här är skitbra, efter att ha lyssnat några gånger. Har jag fel om jag får Fripp-Eno vibbar ? Har lyssnat lite på dom herrarna. Lasse |
|
| Author: | Carl_T [ 18 Nov 2011, 19:48 ] |
| Post subject: | Re: Någon som gillar post-rock och har en halvtimme över? |
@Lasse: Robert Fripp och Brian Eno alltså? Har faktiskt inte lyssnat särskilt på dem utöver U2. Fast Paul Simons skiva med Brian Eno diggar jag en del så jag borde lyssna in mig mer. Var börjar man? @Fred: Bra öra för mycket riktigt så är det gitarrljud. Utöver trummorna och basen så är samtliga återstående ljud gjorda med en strata. Det du tänker på är nog en blandning av pitch-shift och bitcrush och det kan bli blip-bloppigt på ett sätt jag gillar. Sedan så är det en del spår med Univibe/Leslie-simuleringar också. |
|
| Author: | Uncle Fred [ 20 Nov 2011, 06:10 ] |
| Post subject: | Re: Någon som gillar post-rock och har en halvtimme över? |
| Author: | we_made_wor_history [ 20 Nov 2011, 13:42 ] |
| Post subject: | Re: Någon som gillar post-rock och har en halvtimme över? |
Jag såg ett irländskt band igår som heter "And so I watch you from afar". Dom var bra och gitarristerna spelade rätt mycket flippade saker och använde stora pedalbord. |
|
| Author: | Carl_T [ 31 Dec 2012, 01:45 ] |
| Post subject: | Re: Min musik |
Ett år senare så är tredje och sista skivan klar. Elgitarr, elbas och trummor används tillsammans med mycket bakåt-delay, octaver och bitcrush. Har jag skruvat bort mig? ![]() Klicka på omslaget för att ladda ner skivan. Om du tycker om musiken besök gärna Facebook-sidan. |
|
| Author: | susy [ 31 Dec 2012, 02:19 ] |
| Post subject: | Re: Min musik |
Lika bra som dom andra. Kommer att rulla ofta under städning, matlagning eller när jag bara vill varva ner. Tack ! Lasse Edit: missade din fråga "var börjar man ?" Tar den med polarn som kommer i morgon. Han vet exakt |
|
| Author: | Carl_T [ 11 Jan 2013, 23:28 ] |
| Post subject: | Re: Min musik |
Klockren användning till städning och matlagning. Kul att du gillar det Lasse! |
|
| Author: | FenderBender [ 12 Jan 2013, 00:31 ] |
| Post subject: | Re: Min musik |
Post punk har jag hört talas om, men aldrig post rock... Om du frågar mig är rocken i allra högsta grad levande. |
|
| Author: | susy [ 12 Jan 2013, 01:26 ] |
| Post subject: | Re: Någon som gillar post-rock och har en halvtimme över? |
Carl_T wrote: @Lasse: Robert Fripp och Brian Eno alltså? Har faktiskt inte lyssnat särskilt på dem utöver U2. Fast Paul Simons skiva med Brian Eno diggar jag en del så jag borde lyssna in mig mer. Var börjar man? Jag får göra en pudel här Enligt polarn så är det inte så mycket Fripp / Eno - likt. "Var man börjar ?" fick jag inget svar på. Det var ju nyårsafton. Ska fråga igen. Lasse |
|
| Author: | Uncle Fred [ 29 Jan 2013, 07:42 ] |
| Post subject: | Re: Min musik |
Bump för bra musik. |
|
| Author: | Carl_T [ 29 Jan 2013, 09:14 ] |
| Post subject: | Re: Min musik |
Uncle Fred wrote: Bump för bra musik. Det här kan nog vara den finaste kritiken jag har fått. (ej sarkastisk!) |
|
| Author: | Uncle Fred [ 31 Jan 2013, 06:30 ] |
| Post subject: | Re: Min musik |
Carl_T wrote: Uncle Fred wrote: Bump för bra musik. Det här kan nog vara den finaste kritiken jag har fått. (ej sarkastisk!) Jamen, det är bra musik B'). Det blir lätt för mycket trådar om bara prylar. Kul också men själva musiken är det viktigaste. |
|
| Author: | Bjorkil [ 31 Jan 2013, 12:04 ] |
| Post subject: | Re: Min musik |
Helt klart musik i min smak! Håller själv på med liknande musik. Jag gillar att det inte är så mycket fult pling plong som det ofta är när post-rock tappar rocken såattsäga. |
|
| Author: | Carl_T [ 08 May 2013, 16:27 ] |
| Post subject: | Re: Min musik |
Tackar! Jag har verkligen försökt minimera pling plonget och försökte fokusera på melodier och harmonier. Tappade bort mig lite vid tredje skivan dock så nästa månad ska jag försöka mig på ett minimalistiskt gitarralbum. |
|
| Author: | Joshunznera [ 08 May 2013, 18:44 ] |
| Post subject: | Re: Min musik |
helt i min smak, mycket bra! Jag har numera en egen Cerulean Crayons-spellista på Spotify |
|
| Author: | blåton [ 08 May 2013, 18:58 ] |
| Post subject: | Re: Min musik |
Joshunznera wrote: helt i min smak, mycket bra! Jag har numera en egen Cerulean Crayons-spellista på Spotify +1 på den. Bra jobbat! |
|
| Author: | Carl_T [ 19 May 2013, 18:26 ] |
| Post subject: | Re: Min musik |
Kul! Spotify är smidigt. |
|
| Author: | Starsailor [ 20 May 2013, 16:27 ] |
| Post subject: | Re: Min musik |
Cool. Vad kör du för delay och bit chrusher? Har gått länge och funderat på om man skulle spara ihop till en bit chrusher. Har kikat mest på Catalinebread's Heliotrope. |
|
| Author: | Carl_T [ 20 May 2013, 16:33 ] |
| Post subject: | Re: Min musik |
Jag har ägt några delay pedaler tidigare men kom så småningom fram till att jag föredrar att ha så få saker som möjligt så för inspelningar använder jag VST plugins på datorn istället. Kjaerhus Classic Delay gillar jag. Bitcrush finns mig veterligen inte i pedalform men om någon känner till en sådan så säg gärna till! Det vore riktigt coolt. |
|
| Author: | Carl_T [ 05 Jan 2014, 18:52 ] |
| Post subject: | Re: Min musik |
Tröttnade på gitarr och gjorde en solo piano EP istället. Hädelse! Spotify SoundCloud iTunes Klicka på skivomslaget för att ladda ner skivan:
|
|
| Author: | knedy [ 05 Jan 2014, 19:44 ] |
| Post subject: | Re: Någon som gillar post-rock och har en halvtimme över? |
Flukather wrote: Vad är post-rock? Det är rock du skulle hört två veckor sen men det fastnade i Ånge. |
|
| Author: | Carl_T [ 06 Jan 2014, 22:51 ] |
| Post subject: | Re: Min musik |
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|