Ljudbojen.com
http://www.ljudbojen.com/

Behandla mahogny eller vad?
http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=66346
Page 1 of 1

Author:  K-G [ 25 Nov 2011, 23:09 ]
Post subject:  Behandla mahogny eller vad?

mmmmm....har hämtat min nyinköpta mahognykropp/Telecaster och nu funderar jag på ifall man bör/ska behandla den med något eller inte....ser faktiskt riktigt bra ut i ådringarna och vikten är 2 kg för de som undrar över det :)

inköpt hos Gitarrdelar och denna är det: http://gitarrdelar.se/product_info.php? ... ts_id=2965

Tycker att min är nååååågot mörkare/brunare än vad bilden hos gitarrdelar vis

Author:  Magnus Olsson [ 25 Nov 2011, 23:27 ]
Post subject:  Re: Behandla mahogny eller vad?

Du måste nog behandla den med nått, annars suger den fukt.

Mina råa mahognykroppar har jag oljat med gott reslutat, träkänslan kvar men träet blir "tätt".
Vax blir bättre om man vill ha en "hinna" på (det ville inte jag).

Jag har provat med både färgad och ofärgad olja, är det mörkt trä blir ofärgad snyggast (speciellt om det är mahogny med guldstänk i).

Balsam terpentin och kokt linolja blir bra och gör det marginellt mörkare.

/Magnus

Author:  K-G [ 25 Nov 2011, 23:30 ]
Post subject:  Re: Behandla mahogny eller vad?

Ok...olja får det bli...den är alldeles för snygg för färg...tack för svaret :D

Author:  Ulfern [ 26 Nov 2011, 14:34 ]
Post subject:  Re: Behandla mahogny eller vad?

Stjäl den här tråden med en fråga. Hur funkar det med ädelträolja (teak) på en obehandlad mahoganykropp tror ni? Köpt i en vanlig målariaffär.

Author:  Martin Kuhn [ 27 Nov 2011, 13:18 ]
Post subject:  Re: Behandla mahogny eller vad?

Ulfern wrote:
Stjäl den här tråden med en fråga. Hur funkar det med ädelträolja (teak) på en obehandlad mahoganykropp tror ni? Köpt i en vanlig målariaffär.

Går inte att säga utan att veta vad oljan innehåller.
@K-G: Om du vill ha en ordentlig ytbehandling som går på djupet, använd rå linolja. Nyckeln är tid. Rå linolja härdar på två veckor, kokt lnolja på något dygn eller två. Rå linolja har extremt små molekyler, och tränger därför ner i träet bäst. Rå linolja gulnar mindre. Det bästa, både när det gäller kokt och rå, är att värma oljan (max 90 grader skulle jag säga), då blir den mer tunnflytande. Näst bäst är att tunna ut med terpentin. Lägg inte på för tjockt, då riskerar du att det aldrig torkar. Lägg på flödigt, mätta träet och torka sen bort allt som ligger kvar på ytan. Ett tricks för att få riktigt bra finish: Våtslipa gitarren med linolja. Då bildar linoljan en porfyllare tillsammans med slipdammet. Funkar utmärkt på just mahogny.

Author:  Mike Leaf [ 27 Nov 2011, 17:41 ]
Post subject:  Re: Behandla mahogny eller vad?

mahogny myåste ha en porfyllare INNAN du går vidare

Author:  Magnus Olsson [ 27 Nov 2011, 18:46 ]
Post subject:  Re: Behandla mahogny eller vad?

Mike Leaf wrote:
mahogny myåste ha en porfyllare INNAN du går vidare


Varför det?

/Magnus

Author:  K-G [ 27 Nov 2011, 20:47 ]
Post subject:  Re: Behandla mahogny eller vad?

Mike Leaf wrote:
mahogny myåste ha en porfyllare INNAN du går vidare


då måste det finnas porer att fylla och DET gör det inte

Author:  BlueOnBlue [ 27 Nov 2011, 21:04 ]
Post subject:  Re: Behandla mahogny eller vad?

Jag har en mahogny obehandlad gitarr inköpt ev Sleipner Guitars som inte längre bedriver någon verksamhet. Jag visste inte hur gitarren skulle skötas så jag kontaktade Leif Björkebäck som drev företaget för att be om råd.

Hans tips var att använda olja och vax ungefär som en jägare behandlar sin gevärskolv. Detta skulle göras en gång om året. Jag har använt Rustin´s Danishoil och Liberon Antikvax med strålande resultat. Inköpt hos Slöjddetaljer och hittas här: http://www.slojd-detaljer.se/product.as ... uctid=1627 och här: http://www.slojd-detaljer.se/Product.as ... uctid=1683.

Rekommenderas!

//BoB

Author:  pukko [ 27 Nov 2011, 21:13 ]
Post subject:  Re: Behandla mahogny eller vad?

Mike Leaf wrote:
mahogny myåste ha en porfyllare INNAN du går vidare

Bara om man eftersträvar en slät blank yta. Om man oljar kanske man vill åt träkänslan lite mer inkl ofyllda porer? Oljan skyddar ju lika mycket oavsett porfyllare eller ej. Vissa oljor t.ex. Tru-Oil går ju att bygga upp en hård hinna av och få till en hyfsat högblank yta. Det finns gitarrbyggare som kör med Tru-Oil och våtslipar med oljan så att slipdammet härdar in i oljan som en naturlig porfyllare. EDIT: Äh va fan, det hade ju Martin redan skrivit...

K-G wrote:
Mike Leaf wrote:
mahogny myåste ha en porfyllare INNAN du går vidare


då måste det finnas porer att fylla och DET gör det inte

Är det inga porer i din mahogny? Kan du ta en närbild och visa?

Author:  K-G [ 27 Nov 2011, 23:00 ]
Post subject:  Re: Behandla mahogny eller vad?

pukko wrote:
Är det inga porer i din mahogny? Kan du ta en närbild och visa?


inga bilder och inga porer...i vart fall inga synliga...bara mitt ord på detta

Kroppen är Japansk mahogny...kanske det har betydelse...

Author:  K-G [ 27 Nov 2011, 23:12 ]
Post subject:  Re: Behandla mahogny eller vad?

Bild från Gitarrdelar...


Image


Image

Author:  spufuz [ 27 Nov 2011, 23:41 ]
Post subject:  Re: Behandla mahogny eller vad?

Det var en riktigt fin bit det där!
Du måste återkomma med resultatet!
Vad blir det för hals och hårdvara på den där?

Author:  Izzy [ 28 Nov 2011, 08:53 ]
Post subject:  Re: Behandla mahogny eller vad?

Det är garanterat porer på den där kroppen. Har aldrig sett en mahognybit utan porer. Sedan syns inte det förrän man lägger på något, lack, olja, porfyllare, whatever.

Jag körde nyligen med Herdins vaxolja på en gitarr jag gjort trären. Det ger en skön sidnematt yta som inte kladdar. Man kan nog polera den lite blankare om man vill. Kan inte säga om detta medel är bättre än något annat.

http://www.herdins.se/lack--olja/vara-oljor__23

/Gunnar

Author:  Mike Leaf [ 28 Nov 2011, 09:29 ]
Post subject:  Re: Behandla mahogny eller vad?

Magnus Olsson wrote:
Mike Leaf wrote:
mahogny myåste ha en porfyllare INNAN du går vidare


Varför det?

/Magnus


Självklart kan man göra som man vill, jag utgick felaktigt från att den skulle lackas och resultatet skulle bli en slät yta
Hade inte läst noga , jag tänkte mer det traditionella sättet dvs , porfyllare ev färgad, torka av ett lager klarlack och sen kulör.

Mahogny utan porer har jag aldrig sett , men det finns säkert också.

Author:  FenderBender [ 28 Nov 2011, 09:33 ]
Post subject:  Re: Behandla mahogny eller vad?

K-G wrote:
pukko wrote:
Är det inga porer i din mahogny? Kan du ta en närbild och visa?


inga bilder och inga porer...i vart fall inga synliga...bara mitt ord på detta

Är det inte just det som är grejen. Porer ser man inte (oftast) med blota ögat. Men dom finns där. Till och med högglanspolerad aluminium har porer. :?

Author:  Jyda [ 28 Nov 2011, 11:03 ]
Post subject:  Re: Behandla mahogny eller vad?

Martin Kuhn wrote:
Ett tricks för att få riktigt bra finish: Våtslipa gitarren med linolja. Då bildar linoljan en porfyllare tillsammans med slipdammet. Funkar utmärkt på just mahogny.

Bra tips!

Author:  krueger [ 28 Nov 2011, 16:43 ]
Post subject:  Re: Behandla mahogny eller vad?

http://www.jula.se/paraffinolja-1-l-500414

Den här typen av olja används för polering av ädelträ typ mahogny. Den tränger dock inte in och binder permanent utan lägger sig mer som en skyddande hinna/porfyllnad som med tiden försvinner (enligt vad jag har förstått av de trådar jag läst i ämnet).

Har använt den med bra resultat på min Woodo GTC-1 (mahogny/nato/ebenholtz träfinish)

Notera att man använder väldigt lite olja och torkar/polerar helt torr. Den blir inte hal och hinnan känns inte om man gjort rätt. Bara lite blankare och snyggare och förhoppningsvis fuktavvisande.

Author:  Amp Healer [ 28 Nov 2011, 19:38 ]
Post subject:  Re: Behandla mahogny eller vad?

Instämmer med Martin här, rå linolja är dunder! Men nakdelen är jag att man får vänta lite mellan lagerna .

Annas har hört talas om att man kan amonikröka mahogny för att få fram årdingarna bättre, vet dock inte specifikt hur man går till väga.

Author:  K-G [ 28 Nov 2011, 21:42 ]
Post subject:  Re: Behandla mahogny eller vad?

spufuz wrote:
Det var en riktigt fin bit det där!
Du måste återkomma med resultatet!
Vad blir det för hals och hårdvara på den där?


Har inte bestämt mej ifall jag ska plocka över delarna från min Baja-tele som har fått en rosewood-hals för några veckor sedan eller skaffa en hals till....har hemskt svårt att bestämma mej eftersom min Baja-tele låter liiiite för bra för att jag utan vidare skruvar över prylarna... :oops:


Man har ju hört/läst om de däringa kvarts-sågade (eller va faen de nu hette) som ska vara ett litet under av hals...kanske jag borde leta upp en 21-bandare med jumbo-band på...sen har vi de dära "True temperent-halsarna" som också lockar trots att de är dyra och fula...faen vet 8)

Däremot ska det absolut vara ett 3-sadlarstall på :mrgreen:

Author:  K-G [ 28 Nov 2011, 21:43 ]
Post subject:  Re: Behandla mahogny eller vad?

har bestämt mej för ett tunt lager med olja...bara precis så att det skyddar från fukt....gillar träkänslan :D

Author:  urbanosterman [ 07 Jan 2012, 15:25 ]
Post subject:  Re: Behandla mahogny eller vad?

Jag har byggt en strata av mahogny.
jag bara putsade den och sedan lackade med cellulosalack.
mycket lack går åt för att fylla ut porerna. Slipa bort mycket emellan.
Men låt den torka länge innan sista slip.
Så fyller även cellulosan porerna.
Nu är den slät å fin.

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/