Re: Högtalare Philips 9710
Tack Sustain, båda är nog oanvända. De ännu äldre tycks ha en smalare och högre magnet, precis som de äldre större högtalarna. Jag tror att de egentligen behöver en dämpad låda. I alla fall är min Hagström PP12, med två liknande 12" rätt mycket dämpad. Helt öppna och odämpade är Ph 12" mer känsliga för rundgång än andra 12" jag har haft liggande.
Både 8,5" och 12" är bredbandshögtalare och släpper igenom en hel del "stränggnissel" och lite annat som väl ligger i lite högre frekvens än vanliga gitarrhögtalare klarar.
Bild på båda nedan, MC till vänster, tycks ha lite större diam på diskantkonen. Konerna är olika, men korgen är nog densamma. Enl Internet är de känsliga för lådstorleken. Men med lite tålamod kanske det går att hitta två lika lådor på loppis så att man kan jämföra till radio/CD.
Idag skruvade jag fast M8-högt i en gammal radiofront med 6” öppning. Den lades löst i en golvhylla. Jämförde med transistor Marshall MG15 kopplat till en Hagström HIII och:
MG15 inbyggda 10” (PA) Rola BW-1018 + en 6” radiohögtalare. Rola elementet tyckte jag lät bättre än orig Marshall 8” när jag bytte element.
http://s1080.photobucket.com/albums/j340/arinihsd/MG15/AD9710/M8 blev mycket bättre. Annorlunda bas (ingen låda) och diskant som svarade på HIII.ans tonknappar på ett mycket bättre och annorlunda sätt. Svaret på gitarrens tonkontroller liknade väldigt mycket det jag fick från det Eminence Blues Jr element som jag stoppade i en open back låda igår.
MG15 lådan kan nog få en ny baffel och Philipshögtalare istället. Ph högtalarna tål nog bara lägenhetsljud, medan jag tror att Rola-elementet vinner på högre ljudnivå.
/Roger