View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Jun 2026, 09:24

Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Polytune eller Pitchblack? 
Author Message

Post Polytune eller Pitchblack?
Innan jag säger något mer så vet jag om att denna fråga avhandlats flera gånger här på forumet :) Men behöver lite råd i just detta fallet.

Tomten (läs chefen :) ) va lite snäll mot mig i år så jag tänkte skaffa mig en stämmare. Har kollat på antingen Pitchblack eller polytune. Pitchblack för att den verkar stabil och tydlig. Polytune för att den verkar ha roliga funktioner.

Till saken hör nu att de flesta handlare jag kollat upp nu sänkt priset på Pitchblack i mellandagarna! Så den enda frågan som bör ställas är: Är Polytune värd dom ca 300 kr extra den skulle kosta??

Användningsområden är livebruk men även intonering om någon skulle funka till det..

Tacksam för lite svar och tips från folk som har erfarenheter av dessa!

God Fortsättning!

25 Dec 2011, 10:13
Profile

Post Re: Polytune eller Pitchblack?
Jag väntar med spänning på samma sak! Står i valet och kvalet mellan dessa två! :)

Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46

bilton[snabela]telia.com

25 Dec 2011, 10:56
Profile

Jag har bägge och dom funkar utmärkt båda två. PT har ju just Poly-läget som är lite extra kul och det funkar mycket bra för mig (vissa tycker inte det stämmer så bra....vete fan, jag hör ingen skillnad), jag har ett trilskande svaj på en gitarr och då är det kanon att kunna kolla snabbt mellan låtarna. Så...PT by a nose lenght :D

Har inte testat att intonera med nån av dom.

25 Dec 2011, 10:58
Profile

Sök lite här, jag gjorde ett stort test på en hel bunke apparater för ett tag sen.

I min värld, köp pitch black.
Den ball funktion som polytune har fungerar ju inte ordentligt, så den är ju inte så ball då.

/Magnus

25 Dec 2011, 12:05
Profile WWW

Jag har haft Pitchblack i några år, men bytte till Polytune samtidigt som den kom ut på marknaden. Pitchblack är oerhört pålitlig med bra display. Polytune är som två pedaler i en. En som visar hela "klaveret" och en som man använder sträng för sträng. Efter många månader av försök la jag ner projektet att lära mig stämma med Poly-funktionen. Däremot är den ypperlig för att kolla läget under ett gig. Stämmer gör jag fortfarande sträng för sträng. Priset är väl idag ungefär detsamma för de båda pedalerna. Själv sätter jag stort värde på "kontrollfunktionen" som polyn utgör. För övrigt är båda pedalerna bra stämmare som är lätta att använda. Så för min del blir det ett extra plus i kanten för Polytune. Pitchblack är dock snyggare - om nu det har någon inverkan. :roll:

25 Dec 2011, 12:46
Profile ICQ WWW

Turbotuner, bättre än båda.

25 Dec 2011, 13:52
Profile WWW

Tackar för svar. Vad jag förstått är det just polyfunktionen som skiljer dessa åt. Och vissa gillar den medans andra avskyr den.

Och ja de har kostat lika mycket ungefär. Men många butiker jag kollat med har sänkt priset på Pitchblack nu i mellandagarna. Så en Poly skulle bli ca 300 dyrare. Är Poly-funktionen värd det?
Jag tvivlar starkt på det..

Men som sagt väldigt kul med givande svar! Alltid skönt att höra från Bojare med erfarenhet när man står inför ett inköp :)

26 Dec 2011, 01:57
Profile

Jag har inte testat PT men har Pitchblack och Turbo Tuner. Turbo Tuner är mycket mer exakt, om du ska intonera med den. För livebruk räcker Pitchblack.

Last edited by monk on 26 Dec 2011, 10:45, edited 1 time in total.

26 Dec 2011, 09:28
Profile

Vzzzzbx wrote:
Tackar för svar. Vad jag förstått är det just polyfunktionen som skiljer dessa åt. Och vissa gillar den medans andra avskyr den.

Och ja de har kostat lika mycket ungefär. Men många butiker jag kollat med har sänkt priset på Pitchblack nu i mellandagarna. Så en Poly skulle bli ca 300 dyrare. Är Poly-funktionen värd det?
Jag tvivlar starkt på det..

Men som sagt väldigt kul med givande svar! Alltid skönt att höra från Bojare med erfarenhet när man står inför ett inköp :)

Jag har aldrig hört om någon som avskyr polyfunktionen, hade den fungerat är ju idéen guld.
Som folk säger, att kunna göra en snabb kolla kan ju inte någon människa i världen ha något emot.

Problemet med den är att den stämmer fel i polymode (speciellt G strängen, kommer inte ihåg hur mycket fel den är, men långt förbi märkbart).
Och det gör att man inte kan lita på den, den kan visa att allt okay men ändå är det ostämt.

Så i mina ögon (och ännu mer öron) så har polytune en extra funktion, men en extra funktion som inte fungerar som den skall.
Skulle den fungera är den lätt värd 300 extra (600 extra också), men det gör den inte och då är den ju dåligt värt något alls.

/Magnus

26 Dec 2011, 10:08
Profile WWW

Om jag minns rätt så har Polytune 20 cents felmarginal i Poly-läget. Det är alldeles för mycket för att vara acceptabelt IMO. Hade det varit 5 cent så hade det varit intressant.

26 Dec 2011, 10:49
Profile ICQ WWW

Som sagt, Poly-funktionen fungerar bra för mig. Ingen har hittills klagat på att jag lirar ostämt :wink:

26 Dec 2011, 10:57
Profile

jazzfromhell wrote:
Som sagt, Poly-funktionen fungerar bra för mig. Ingen har hittills klagat på att jag lirar ostämt :wink:

Fast det säger väl inte mycket? :mrgreen: Jag tror aldrig någon musiker sagt till mig att det ostämt, inte ens när jag själv tyckte det var direkt plågsamt! Man märker alltid mest själv, man känner hur illa instrumentet vibrerar.

26 Dec 2011, 11:24
Profile ICQ WWW

Jag bytte ut min Pitchblack mot Polytune. Ångrar mig. Tycker att pitchblack är mer tydlig och lättanvänd.

26 Dec 2011, 13:03
Profile

Hej!

Har ägt en pitchblack och provat en polytune.
Skulle lätt köpa en pitchblack om jag bara fick välja mellan dem.

Kolla annars in turbo tuner, mer exakt än bägge.

MvH Daniel

26 Dec 2011, 14:11
Profile WWW

Köp en Pitchblack. Den kommer du bli nöjd med.

EDIT: Kom just på en stor fördel med Polytune (och den stora anledningen till varför jag köpte den): den funkar bra i starkt solljus vilket Pitchblack inte alls gör. Spelar du t.ex. festivalgigs mitt på dagen så är PTn en klar vinnare.

26 Dec 2011, 14:23
Profile

Minns att jag testade Polytune för nåt år sen. Den funkade inte. Det blev rörigt och man var tvungen att efterstämma.

27 Dec 2011, 14:23
Profile

Hallå! Ni som har Sonic research Turbo tuner, var beställde ni och vad kostade det :?:

27 Dec 2011, 15:01
Profile

Ca 1000 kr om du köper här. Dock kan du ju åka på tull om du har otur.
http://www.ebay.com/itm/New-Turbo-Tuner ... 888wt_1190

27 Dec 2011, 15:06
Profile

Hej!

http://store.thesegoto11.se/product_inf ... cts_id=468

MvH Daniel

27 Dec 2011, 15:07
Profile WWW

Tackar gosar, är det som det står på Ebaylänken free shipping även hit :?:

27 Dec 2011, 15:11
Profile

Med största sannolikhet inte. Köp direkt från dom, det har nog dom flesta gjort. Även med frakt, tull och moms så är det markant billigare än ifrån Thesegoto11.

27 Dec 2011, 15:21
Profile ICQ WWW

Den kostar alltså drygt 1000 kr INKL. frakt till Sverige....grymt billigt.

27 Dec 2011, 15:37
Profile

jazzfromhell wrote:

Det är UTAN frakt till Sverige, sådana där "shipping included" gäller i regel bara USA. För övrigt är både grundpriset och frakten exakt samma som om du köper den direkt ifrån tillverkare, och det är ju att föredra.

Sen åker man på tull och moms, inte en chans man kommer undan.

27 Dec 2011, 15:57
Profile ICQ WWW

Flukather wrote:
jazzfromhell wrote:

Det är UTAN frakt till Sverige, sådana där "shipping included" gäller i regel bara USA. För övrigt är både grundpriset och frakten exakt samma som om du köper den direkt ifrån tillverkare, och det är ju att föredra.

Sen åker man på tull och moms, inte en chans man kommer undan.

Nej du har fel.
$130 för pedalen + $24 för frakten = $154 = 1057 kr.
Och det är inte alls säkert att du åker på tull och moms. Jag har handlat mycket på nätet från USA och kanske var 5:e gång har jag behövt betala tull/moms.
Men visst, det är ju en chansning.

27 Dec 2011, 16:09
Profile

Nej jag hade rätt, priset är exakt samma som från tillverkaren, och frakten ingick ej i dom 130 USD :mrgreen:

Jag har nog aldrig köpt något som inte kommit i ett brev som jag inte tullat och momsat. Skickar man packet så måste man uppge värde, och då är man fast redan.

27 Dec 2011, 16:13
Profile ICQ WWW

Pitchblack har jag aldrig testat, men jag förstår inte vissa såganden av Polytune här.
Pedalen funkar utmärkt som "vanlig" stämmare.
Noggrannheten är 0,5 cent, och att ha en stämmare som teoretiskt ligger under den felmarginalen är tämligen meningslöst, enligt min mening.
Någon annan vettig orsak än att snabbkolla vilka strängar som måste åtgärdas finns väl inte med polyfonin, och det fungerar helt ok.
Ingen behöver väl veva på alla strängar samtidigt för att stämma en enskild sträng.

Last edited by Lynxtrap on 28 Dec 2011, 00:09, edited 1 time in total.

28 Dec 2011, 00:06
Profile

Flukather wrote:
Nej jag hade rätt, priset är exakt samma som från tillverkaren, och frakten ingick ej i dom 130 USD :mrgreen:

Jag har nog aldrig köpt något som inte kommit i ett brev som jag inte tullat och momsat. Skickar man packet så måste man uppge värde, och då är man fast redan.

Det blev många negationer? Du har aldrig behövt betala tull o moms, eftersom det du köpt skickats som brev? Blev det rätt? :wink:

För övrigt har jag köpt min Turbo Tuner från Paul Guy, 1500:-

28 Dec 2011, 00:08
Profile WWW

kjelle wrote:
Flukather wrote:

Det blev många negationer? Du har aldrig behövt betala tull o moms, eftersom det du köpt skickats som brev? Blev det rätt? :wink:

För övrigt har jag köpt min Turbo Tuner från Paul Guy, 1500:-

Det var det jag menade! Blev en lite komplicerad mening :mrgreen: Saker som kommer på brev rätt ner i lådan slipper man i regel tull och moms, för det är inte deklarerat på samma sätt. Är det ett riktigt packet som ska skrivas under etc, så är det mer info som följer med packetet, även dom kostnaden.

28 Dec 2011, 11:07
Profile ICQ WWW

Blev en Pitchblack inhandlad igår! Pluggade in båda och jämförde. Pb'n var både snabbare och tydligare. Polyn visade dessutom att vissa strängar var omstämda vilket dom inte var. Så valet föll ganska enkelt på Pb'n för mig. Dessutom 595 spänn e ju nästan idiotlågt pris. :)

28 Dec 2011, 15:29
Profile

Pitchblack tycker jag är ok, lite slö och kass display i ljus om man jämför med nya bossen tu-3 och turbotune, har köpt polytune, funkar perfekt även bakom dist/od pedal :mrgreen: , jag giggar ganska mycket och behöver snabbkolla ibland, och den har inte visat fel än... förstår inte vad ni pratar om.

http://www.myspace.com/whindie

28 Dec 2011, 23:21
Profile WWW
Reply to topic   [ 49 posts ]  Go to page 1, 2  Next