View unanswered posts | View active topics It is currently 10 Oct 2026, 14:26

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Sju pickuplägen på standard stratta. 
Author Message
Post Sju pickuplägen på standard stratta.
Hej!
För ett antal år sedan såg jag en beskrivning av hur man kunde få 7 olika pickuplägen på en standardutrustad stratocaster. Den ena tonkontrollen gjordes om till en switch, och när man vred den till "0" så kunde man använda 5-lägesswitchen till att få in två nya mickkonfigurationer. Man fick då hals + stallmick tillsammans och alla tre mickarna tillsammans.
Detta alltså utan att byta eller ändra på några pottar. Dessvärre vet jag inte var beskrivningen tagit vägen och jag kan heller inte hitta något på internet. Är det möjligen någon som har en sådan beskrivning att dela med sig av, eller som vet var jag kan finna en?

28 Dec 2011, 14:52

Post Re: Sju pickuplägen på standard stratta.
Man kan ju ta det här schemat och istället för en pot med switch så kan man använda en tonkontroll-pot istället för switchen. Med den potten så blendar man in stallmicken oavsett hur 5-vägsomkopplaren står. Den andra tonkontrollen kan bli en mastertonkontroll istället.

http://www.seymourduncan.com/images/sup ... h_f_bp.jpg

(bild för stor för att lägga in här :evil: )

EDIT: Här är en bild på hur en blenderpot och mastertonkontroll kan lödas. OBS blenderpoten måste vara typ no-load.
Image

28 Dec 2011, 15:17
Profile

Abergh: det går alldeles utmärkt med en helt vanlig pot.

http://www.roothcustomguitars.se

http://www.facebook.com/pages/Rooth-Cus ... 880?ref=ts

28 Dec 2011, 16:04
Profile WWW
Tack för tipsen! När jag gått igenom vad som funnits på internet så har jag även tittat på dessa två scheman. Det på Seymour Duncans hemsida verkar vara det enklaste.
Om jag tolkat det rätt så kan jag i stället för en extra switch använda t.ex. den tonkontrollen som finns längst ned på plektrumskyddet?
Då leder jag stallmickens vita tråd dit innan tråden fortsätter till sitt ursprunliga läge på 5-läges-switcehn. Sen kopplar jag ihop tonkontrollens vänstra pol med med "sig själv"?
Är det korrekt tänkt?

28 Dec 2011, 16:05

Det funkar med en vanlig pot men en 250K läcker igenom signal även då den är fullt avdragen, 500K är något bättre.

No-load potar är annars ganska enkla att göra själv. Man tar försiktigt bort metall kåpan på poten så man kommer åt kolbanan sen tar man en lite fil, vass kniv eller annat lämpligt föremål och skrapar av kopbana i ena änden, kolla bara så man skrapa av rätt ände av kolbanan.

28 Dec 2011, 16:25
Profile

Varför vill du ha det på en blendpot? Bättre med push/pull på en ton-kontroll, eller ännu bättre, en push/push switch i plektrumskyddet ala Tyler.

28 Dec 2011, 16:33
Profile ICQ WWW
Flukather wrote:
Varför vill du ha det på en blendpot? Bättre med push/pull på en ton-kontroll, eller ännu bättre, en push/push switch i plektrumskyddet ala Tyler.

Anledningarna är att jag inte har några push/pull potar hemma! Men också för att jag tyckte det var en bra lösning med en blendpot förra gången jag gjorde denna modifiering.

28 Dec 2011, 17:21
Reply to topic   [ 7 posts ]