| Author |
Message |
|
JonasSweden1
Joined: 27 Aug 2009, 14:20 Posts: 873 Location: Stockholmsområdet
|
 Dynasonics kontra Filtertron.......?
Har en schysst Gretsch Duo Jet som jag sällan spelar. Kan inte förlika mig med Gretsch Dynasonic mickar. Blir inte klok på dem  De saknar mellanregister på nåt sätt. Funkar inte alls med overdrive, tycker jag i alla fall. Men - det är väl bara att beställa en TV Jones Filtertron och dra i, jag menar nog borde det bli schysst rock n roll på den set-upen? Och som bonus - backar man gainen lite på en Marshall JMP så kan man väl komma i "Malcolm territory" tonmässigt...? Det vore ju coolt  plus att det är en jäkla fin gitarr, borde ju användas!! / Jonas
_________________ "Jamen, lite coola rockriff sitter aldrig fel"
|
| 17 Dec 2011, 22:11 |
|
 |
|
K-G
|
 Re: Dynasonics kontra Filtertron.......?
_________________ "Att påstå att man inte är rasist samtidigt som man sympatiserar med SD och dess politik är ju lika ologiskt som att säga att man är vegan samtidigt som man käkar på en flintastek..."
|
| 17 Dec 2011, 22:18 |
|
 |
|
JonasSweden1
|
K-G, om du vet, är det jätteskillnader mellan Classic och Classic Plus tonmässigt? Ser ju på papperet att Classic är low output, men har inte hört de två mot varandra. / Jonas
|
| 17 Dec 2011, 22:27 |
|
 |
|
K-G
|
JonasSweden1 wrote: K-G, om du vet, är det jätteskillnader mellan Classic och Classic Plus tonmässigt? Ser ju på papperet att Classic är low output, men har inte hört de två mot varandra. / Jonas Jo, det är en smula mera outpot, men inte så mycket.....men det är defenetivt mera mellanregister i Classic Plus...jag har bägge och testat på samma gura
_________________ "Att påstå att man inte är rasist samtidigt som man sympatiserar med SD och dess politik är ju lika ologiskt som att säga att man är vegan samtidigt som man käkar på en flintastek..."
|
| 17 Dec 2011, 22:36 |
|
 |
|
JonasSweden1
|
Ok, mer "Malcolm" i Plus varianten då? / Jonas [/quote] Jo, det är en smula mera outpot, men inte så mycket.....men det är defenetivt mera mellanregister i Classic Plus...jag har bägge och testat på samma gura[/quote]
|
| 17 Dec 2011, 23:22 |
|
 |
|
Bobrefill
Joined: 01 May 2006, 19:10 Posts: 1162 Location: Östergötland
|
Är det inte mycket meck att byta till filtertrons på en dynasonic gitarr? Kanske bättre att byta gitarr? Annars prova TV's dynasonics eller seymore duncans det är bra skit. Jag har en gura med SD dynasonics de är kanon (till rent och halvskitigt ljud).
|
| 24 Dec 2011, 10:04 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
TV Jones ju bla sina Classic och Classic Plus pickuper i nåt som heter "DeArmond Mount" vilket bör passa direkt till en gitarr med Dynasonic, borde ju vara perfekt om man kan leva utan det klassiska utseendet på Filtertrons.
Om du byter pickuper och vill sälja dina dynasonic är jag intresserad.
|
| 24 Dec 2011, 22:23 |
|
 |
|
Bilton
Joined: 12 Aug 2002, 11:26 Posts: 4579 Location: Västra Mälardalen
|
Någon som testat TV Jones i en LP? Jag är lite sugen på att testa det!
_________________ /Bilton "Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."
Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46
bilton[snabela]telia.com
|
| 25 Dec 2011, 11:14 |
|
 |
|
busse
|
Bilton wrote: Någon som testat TV Jones i en LP? Jag är lite sugen på att testa det! Japp, jag har TV Jones Classic i min Les Paul. Gillar ljudet som jag upplever mer klarare och distinkt med än "vanliga" humbuckers.
|
| 25 Dec 2011, 11:38 |
|
 |
|
RocknrOlle
|
I de gamla Duo Jettarna sitter SuperTron som är lite hetare än FilterTron.. kolla Ebay eller så om du hittar nåra, de låtar bra som fan plus lite mer mojokänsla 
|
| 25 Dec 2011, 21:28 |
|
 |
|
JonasSweden1
|
Tack för tipsen alla, ska titta vidare i ämnet. Tillönskar en god fortsättning 
|
| 26 Dec 2011, 11:46 |
|
 |
|
fergusonanders
|
Vill man ha tv jones classics i en Lp så har de tagit fram något de kallar för "english mount" med en speciell pickup-ring till vanliga humbuckergitarrer. De har även humbucker mount där tv jones micken är inbyggd i en vanlig humbucker. Jag tycker english mount är betydligt snyggare... Är lite sugen på att byta ut min JB i stall till en Tv Jones Classic eller classic plus.
_________________ /Anders
Last edited by fergusonanders on 29 Dec 2011, 10:46, edited 1 time in total.
|
| 27 Dec 2011, 14:06 |
|
 |
|
Steven
|
Vill bara slå ett slag för TV Jones Filtertron-mickar. Här är en nere till vänster är en Tele jag byggt med en Gretsch mick i hals och en TV Jones i stallet. Satan i gatan va kul den låter. Jag hade innan detta experiment aldrig haft en gitarr med Filtertron-mickar så det var en riktigt kul upplevelse att testa: 
_________________ Jag sponsrar Ljudbojen!
Last edited by Steven on 29 Dec 2011, 10:07, edited 1 time in total.
|
| 28 Dec 2011, 12:45 |
|
 |
|
LadyLuck
Joined: 04 Feb 2009, 01:38 Posts: 315 Location: Helsingborg
|
Lustigt hur olika man kan tycka! Själv tycker jag nämligen att Dynasonic är en alldeles underbar mikrofon! Den låter klart och tydligt och skapar en mycket trevlig och rivig overdrive i mina öron. OCH jag tycker precis tvärtom om Filtertron, otydlig i basen och skapar en fulspräckig jobbig overdrive. Min Gretsch DSW är den gitarr jag använder absolut mest! TV Jöns vet jag dock inget om! 
|
| 29 Dec 2011, 02:51 |
|
 |
|
K-G
|
LadyLuck wrote: Lustigt hur olika man kan tycka! Själv tycker jag nämligen att Dynasonic är en alldeles underbar mikrofon! Den låter klart och tydligt och skapar en mycket trevlig och rivig overdrive i mina öron. OCH jag tycker precis tvärtom om Filtertron, otydlig i basen och skapar en fulspräckig jobbig overdrive. Min Gretsch DSW är den gitarr jag använder absolut mest! TV Jöns vet jag dock inget om!  Du borde verkligen testa TV-Jones....sen behöver du aldrig testa fler mickar 
|
| 29 Dec 2011, 04:11 |
|
 |
|
JonasSweden1
|
Detta blev ju en kul tråd Jag måste nog slänga i en TV Jones Filtertron i Duo Jeten för att testa i alla fall.... 
|
| 29 Dec 2011, 21:23 |
|
 |
|
fergusonanders
|
Hur är jonesgängets erfarenheter av Powertron jämf med classic och classic plus. Är rädd att classic och classic plus blir lite för tunna bredvid den sd59a som sitter i hals. Kanske hade powertron varit en bättre kompis i bridge. Vill bli av med den JB som sitter i stall nu då den är för hög output på för mig.
|
| 29 Dec 2011, 23:32 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Anders. Säg till nästa ggn du e på väg ut skall jag ta med;  En DeArmond med D2K som hållit på att ställa alla mina värderingar på ända. Som ett par P90 med twist som gör att du inte kan "gömma dig" ungefär. Bra skit e det iaf.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 29 Dec 2011, 23:46 |
|
 |
|
fergusonanders
|
Det hade varit kul Jesper. Tänkte byta stallmicken i min USA Hamer. TV Jones hade varit kul att testa men vet inte om jag skall gå på classic, plus eller power? Känns som powertron i nuläget.
|
| 29 Dec 2011, 23:50 |
|
 |
|
Bobrefill
Joined: 01 May 2006, 19:10 Posts: 1162 Location: Östergötland
|
fergusonanders wrote: Hur är jonesgängets erfarenheter av Powertron jämf med classic och classic plus. Är rädd att classic och classic plus blir lite för tunna bredvid den sd59a som sitter i hals. Kanske hade powertron varit en bättre kompis i bridge. Vill bli av med den JB som sitter i stall nu då den är för hög output på för mig. Jag tror du har rätt där en Powertron matchar nog bättre men mejla TV Jones. Tom har alltid hjälp till när man undrat. Classic är ju en "low output" mick mer som en bra telemick på anabola typ. Sen har du ju Supertron som jag varit sugen på länge 
|
| 30 Dec 2011, 15:19 |
|
 |
|
busse
|
Jag är lite sugen på TV Jones Magnatron, är det någon som testat den? Den skall väl vara som ett mellanting mellan Dynasonic och Filtertron.
|
| 30 Dec 2011, 21:25 |
|
 |
|
Alias123
|
Jag är också lite sugen på att testa Magnatron i min 335:a. (Har efter många år nog kommit fram till att jag nog inte är mycket till humbucker-person.)
Jag hör gärna lite mer om dom - ska ju låta som Dynasonic fast brumutsläckande?
Förresten - ngn som vet om jag måste byta potarna i min Gibson då, eller om det bara är att slänga in mikarna rakt av?
Jo - är det ngn här som vet finns det inte silverfärgade English-mount-ringar a la Gretsch som passar till min 335? (Tycker dom är mycket snyggare.)
EDIT: Nu när jag surfat runt lite blir jag mer o mer sugen på TV-HT istället så det blir ännu lägre output faktiskt...
|
| 02 Jan 2012, 14:22 |
|
|