| Author |
Message |
|
Satanized
|
 Hjälp mig
Hej alla Håller på och rustar upp min Les Paul Faded. Tanken är att den ska bli så här http://www.youtube.com/watch?v=hf_sSstKLa0Dvs bort med färgen och sen polera upp den med Virtuoso Cleaner/Polish. Trodde först att det skulle räcka med bara Virtuoso Cleaner för att få bort faded färgen, men nix. Har hållit på och gnuggat i 30 minuter utan att se nån resultat. Vad är det bästa medlet för att få bort färgen? Ska till Jula imorrn för att köpa lite grejor. Bl.a. Polertrissor som man kan ha till skruvdragaren och sen lite medel. Vill ju att LPn ska bli klar senast imorrn kväll
|
| 04 Dec 2011, 15:03 |
|
 |
|
Crimson
|
 Re: Hjälp mig
Du förklarar att du vill ta bort och sedan polera upp. Du polerar väl upp med hjälp av Virtuoso Cleaner. Att ta bort färgen behöver du något annat. Så som jag ser det får du ta bort färgen, och sedan lägga på klarlack och sedan polera upp. Satanized wrote: Hej alla Håller på och rustar upp min Les Paul Faded. Tanken är att den ska bli så här http://www.youtube.com/watch?v=hf_sSstKLa0Dvs bort med färgen och sen polera upp den med Virtuoso Cleaner/Polish. Trodde först att det skulle räcka med bara Virtuoso Cleaner för att få bort faded färgen, men nix. Har hållit på och gnuggat i 30 minuter utan att se nån resultat. Vad är det bästa medlet för att få bort färgen? Ska till Jula imorrn för att köpa lite grejor. Bl.a. Polertrissor som man kan ha till skruvdragaren och sen lite medel. Vill ju att LPn ska bli klar senast imorrn kväll
_________________ Shine On You Crazy Diamond
|
| 04 Dec 2011, 15:37 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Att strippa och lacka om med Nitro är ett projekt som tar flera veckor minst
| 04 Dec 2011, 16:24 |
|
 |
|
Din_Mentor
|
är det inte vanligt att man bara polerar upp finishen på faded modellerna? typ: http://www.youtube.com/watch?v=_zzJrYyTguA"Apply Virtuoso Cleaner and Polish and buff with a wheel"
|
| 04 Dec 2011, 16:51 |
|
 |
|
Satanized
|
Uups. Det verkar vara mer jobb än vad jag först trodde. Aja. Pållen ska bli som på videon fast det innebär mycket mera jobb. Har nu lagt en beställning på diverse saker från gitarrdelar bl.a. cellulosa vintage light amber, slippapper från grovlek 150-2000, cellulosa klarlack osv osv.
Jag tänkte göra så här... Rätta mig om jag tänker fel nånstans Först slipa bort all gammal färg från pållen med slippapper 150-800 Lacka med Cellulosa vintage light amber. Vänta ett dygn våtslipa med 800-2000 Lacka med Cellulosa klarlack. Vänta ett dygn Våtslipa med 800-2000 Polera gitarren med Virtuoso Guitar polish
Har aldrig förrut hållt på med nåt liknande, men vill ändå prova på att göra det själv.
|
| 04 Dec 2011, 20:00 |
|
 |
|
Crimson
|
Vänta tre dagar för bästa resultat. Cellulosa är en mycket känslig lack som tar lång tid på sig att torka. Och vid gitarrbygge och lackarbete så är Tid nyckeln. Har du inte tid så stressar du och kanske blir ivrig och sprutar på innan det föregående lagret har hunnit torka. Så ta dig tid! Och läs gärna igenom detta innan du börjar så att du vet om alla saker som kan hända i förväg så kanske du är redo eller kan stoppa det. Här berättar Paul Guy tom om bästa spruttekniken för att uppnå bästa resultat. http://www.guyguitars.com/sv/handbok/lackering.html
|
| 04 Dec 2011, 20:10 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Tomas. 3 dagar e ingenting i sammanhanget. Dessutom beror mkt på hur tjockt (läs-antal lager)det läggs.
Jag säger nog räkna kallt med en torktid av 2 veckor om det skall göras någorlunda vettigt. Återigen beroende på hur tjockt det läggs,men skall det finnas mtrl att slipa i så e det som jag ser det ingen ide att ens titta åt gitarrens håll på iaf 2 veckor.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 05 Dec 2011, 20:09 |
|
 |
|
rejjo
|
Racing wrote: Tomas. 3 dagar e ingenting i sammanhanget. Dessutom beror mkt på hur tjockt (läs-antal lager)det läggs.
Jag säger nog räkna kallt med en torktid av 2 veckor om det skall göras någorlunda vettigt. Återigen beroende på hur tjockt det läggs,men skall det finnas mtrl att slipa i så e det som jag ser det ingen ide att ens titta åt gitarrens håll på iaf 2 veckor. Agreed, om inte mer.. Det här är ett jädra jobb du ger dig in på jämfört med att bara polera upp den befintliga lacken, bara så du vet. Inte helt enkelt heller. Se det som en liten varning bara, du vill inte förstöra ett så fint instrument. Om det ska göras ska det göras ordentligt och noggrant! Låt lacken torka i minst 3 veckor skulle jag säga, och läs på nedan.. http://www.gnu.se/gordetsjalv/limolack.html#Torktider
_________________ / Carl-Johan
|
| 06 Dec 2011, 16:32 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Satanized wrote: Har aldrig förrut hållt på med nåt liknande, men vill ändå prova på att göra det själv.
Se till att hålla till i en väl ventilerad lokal och ha ordentliga andningsskydd när du håller på med nitrolack, det luktar REJÄLT och är direkt skadligt att inandas, har du tänkt göra detta i ett hyreshus/lägenhet så tänk om. Jag lackade en stratakropp en gång i en lägenhet och det stank i veckor i hela trapphuset + man fick rejäl huvudvärk trots at jag hade alla fönster på vid gavel, ingen bra idé alls. Och den behöver ju som sagt värme för att torka också och för att färgen ska rinna som den ska så väl uppvärmt och ventilerad lokal.
| 06 Dec 2011, 16:48 |
|
 |
|
Satanized
|
Tack för tipsen killar. Har läst en hel del om cellulosa lackering och tycker att jag borde fixa det (brukar vara extremt noga med det mesta). Tänkte lackera ca ett lager / dygn. När jag börjat med klarlackering så kan jag vänta 2-3 veckor innan våtslipning och sen fortsätta med några lager klarlackering osv.
Men jag tänkte nämligen måla hemma i mitt hus, i gästrummet där vi aldrig brukar vara speciellt ofta. Så där får det lukta lite illa ett tag. Tror inte det blir så farligt då jag endast ska måla LP toppen och inte annat. Dvs behöver nog inte måla jätte mycket / gång. Andningsmask skall införskaffas.
Imorrn får jag paketet med cellolusalack o annat från gitarrdelar. Så jag ska nog börja med måleri projektet i helgen. Imorrn ska jag slipa bort gamla färgen från faded Pållen. Ska fota hela projektet så jag lär nog lägga upp dom här sen när jag är klar.... Om jag lyckas med allt. Hade
|
| 06 Dec 2011, 19:48 |
|
 |
|
Crimson
|
Jag menade mellan varje lager inte som totalt. Racing wrote: Tomas. 3 dagar e ingenting i sammanhanget. Dessutom beror mkt på hur tjockt (läs-antal lager)det läggs.
Jag säger nog räkna kallt med en torktid av 2 veckor om det skall göras någorlunda vettigt. Återigen beroende på hur tjockt det läggs,men skall det finnas mtrl att slipa i så e det som jag ser det ingen ide att ens titta åt gitarrens håll på iaf 2 veckor.
|
| 06 Dec 2011, 19:59 |
|
 |
|
Satanized
|
Så där ja. Gamla färgen är bortslipad och första lagret med vintage light amber är på och det gick riktigt bra. Ser redan riktigt nice ut men blir nog ännu snyggare efter några lager färg till.
På sprayburken som jag köpte från gitarrdelar står det att man kan övermåla färgen redan efter ett dygn. Ska jag ändå vänta 2-3 dagar innan nästa applicering.
Och hur många lager med färg är normalt att spraya på innan klarlackering? är det tills man blir nöjd med nyansen?
/Stefan
|
| 08 Dec 2011, 18:49 |
|
 |
|
Crimson
|
För bästa resultat så tycker jag att du ska vänta. Och det där med färgen så tycker jag att du svarade din egen fråga. Kör på tills du själv är nöjd med nyansen. Glömde inte att posta bilder! Satanized wrote: Så där ja. Gamla färgen är bortslipad och första lagret med vintage light amber är på och det gick riktigt bra. Ser redan riktigt nice ut men blir nog ännu snyggare efter några lager färg till.
På sprayburken som jag köpte från gitarrdelar står det att man kan övermåla färgen redan efter ett dygn. Ska jag ändå vänta 2-3 dagar innan nästa applicering.
Och hur många lager med färg är normalt att spraya på innan klarlackering? är det tills man blir nöjd med nyansen?
/Stefan
|
| 08 Dec 2011, 19:46 |
|
 |
|
Satanized
|
Ska posta bilder senare när jag sitter vid datorn. Surfar på ipaden nu.
|
| 08 Dec 2011, 19:51 |
|
 |
|
Satanized
|
Här kommer en uppdatering. Har lackat gitarren några lager med Vintage Light Amber. Det ser bättre ut än vad det gjorde innan. Men tycker att gitarren är lite för ljus fortfarande, så jag har lagt en beställning på Vintage Amber och hoppas det blir lite mörkare ton på guran än vad det är just nu. Här är några bildlänkar på hur det såg ut innan och hur det ser ut just nu. http://dl.dropbox.com/u/38833849/Gibson%20Les%20Paul%20Faded%20Projekt/Photo%202011-12-04%2012%2030%2010.jpghttp://dl.dropbox.com/u/38833849/Gibson%20Les%20Paul%20Faded%20Projekt/Photo%202011-12-04%2012%2052%2054.jpghttp://dl.dropbox.com/u/38833849/Gibson%20Les%20Paul%20Faded%20Projekt/Photo%202011-12-07%2017%2007%2004.jpgSlipning påbörjad http://dl.dropbox.com/u/38833849/Gibson%20Les%20Paul%20Faded%20Projekt/Photo%202011-12-08%2016%2048%2059.jpgSlipning klar (Man kan tydligt se lite av gamla färgen, men det vägrade försvinna, antar att färgen sitter djupt inne i trät. Hoppas att det inte syns när allt är klart) http://dl.dropbox.com/u/38833849/Gibson%20Les%20Paul%20Faded%20Projekt/Photo%202011-12-08%2016%2033%2023.jpgMaskerad och färdig för första lagret med färg http://dl.dropbox.com/u/38833849/Gibson%20Les%20Paul%20Faded%20Projekt/Photo%202011-12-08%2016%2040%2030.jpgFörsta lagret med färg. Inte jättestor skilnad, men lite ser man. Har lagt på 4 lager med färg och har märkt att ytan blir "knottrig" på vissa ställen. Ska jag fortsätta lacka tills jag är nöjd med nyansen och vänta med våtslipning tills jag har fått på några lager med klar lack, eller bör jag våtslipa lite då och då under tiden jag lackar? Hade alla.
|
| 14 Dec 2011, 17:58 |
|
 |
|
Jo E
Joined: 16 Jul 2009, 16:20 Posts: 2083 Location: Tjockhult 08 Stockholm
|
Ser snygg ut, men jädrans va snett treblemickshålet är fräst 
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
|
| 14 Dec 2011, 18:43 |
|
 |
|
Moll-Johan
|
Snyggt! Utan kalla mig lackexpert så tycker jag inte att du behöver våtslipa mellan lacklagren..., gjorde inte jag i alla fall, bara innan polering. Slippapper ~240 korn duger gott, tar bort "apelsinskalsytan" också. Kan ju också va idé att lägga några lager klarlack över amberlacken, innan du slipar, om du har det, slipar du igenom och det blir flammigt får du massa merjobb? Edit: Ser nu att du redan skrivit klarlack. Sören
|
| 14 Dec 2011, 20:15 |
|
 |
|
Satanized
|
Tack Moll-Johan 
|
| 14 Dec 2011, 21:35 |
|
 |
|
Satanized
|
Hej alla Nu har jag kommit ganska långt med mitt projekt. Har nu lagt på 5 lager färg, 4 lager klarlack, sen våtslipat en gång och sen lagt på ett lager klarlack till. Är det försent att lägga på mera färg på klarlacken? Har nämligen en sprayburk med sunburst yellow cellulosa färg hemma. Skulle vilja blanda det gula med det befintliga vintage amber och hoppas på ett ganska unikt o ljust färg på pållen. Och sen såklart avsluta med några lager klarlack på det. Men vill ju inte chansa och måla på klarlacken om det inte går.
|
| 02 Jan 2012, 20:51 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Satanized wrote: Hej alla Nu har jag kommit ganska långt med mitt projekt. Har nu lagt på 5 lager färg, 4 lager klarlack, sen våtslipat en gång och sen lagt på ett lager klarlack till. Är det försent att lägga på mera färg på klarlacken? Har nämligen en sprayburk med sunburst yellow cellulosa färg hemma. Skulle vilja blanda det gula med det befintliga vintage amber och hoppas på ett ganska unikt o ljust färg på pållen. Och sen såklart avsluta med några lager klarlack på det. Men vill ju inte chansa och måla på klarlacken om det inte går. Om båda lackkerna är Nitro kan du blanda som du vill, dock går det ju inte att ta bort det gula om det blir för mycket , du skulle helst blanda till klar och färgad nitro och provspraya på någon dold del av kroppen så du får rätt nyans, gult ovanpå färg som redan har rött och blått i sig kan ge olika resultat som är svårt att förutse när de gifter sig
| 02 Jan 2012, 20:56 |
|
 |
|
Satanized
|
Tack Mike Leaf. Äh... Jag provat. Kan inte bli mer än fel. Då är det bara börja om från början. Men jag tror det kommer att funka bra.
|
| 02 Jan 2012, 21:22 |
|
|