|
|
Page 1 of 1
|
[ 9 posts ] |
|
Spelmusik/trailermusik/soundtrack Hur blir man filmmusiker?
| Author |
Message |
|
melodymaker
|
 Spelmusik/trailermusik/soundtrack Hur blir man filmmusiker?
Om ett tag kommer ett spel ut som heter GTA V. Ifall ni inte sett trailern > http://www.youtube.com/watch?v=QkkoHAzjnUsDenna låt som spelas av Small Faces hade jag aldrig hört förut. Den var så enastående att jag gjorde mitt eget lilla stycke av låten och la till trailervideon. http://www.youtube.com/watch?v=Wfb1-X_m8pg&context=C352d544ADOEgsToPDskIUuwn9ntQZjyTIgmyf4XzO Mitt soundtrack. Tycker verkligen filmmusik är kul då det inte kräver att man måste hålla sig till industrins alla 10000 regler och ramar. Att man kan leka med sounds för just den atmsosfär som spelet/filmen har. Men hur blir man filmmusiker egentligen?
|
| 01 Jan 2012, 21:37 |
|
 |
|
Sir Realistic
|
 Re: Spelmusik/trailermusik/soundtrack Hur blir man filmmusik
melodymaker wrote: Men hur blir man filmmusiker egentligen? Ja ack om det fanns någon given formel för det. Skulle gärna jobba med den saken om man hade möjlighet; Filmmusik, reklamjinglar och sånt. Det handlar nog främst om att ha kontakter, om man kunde bli kompis med Quentin Tarantino och liknande. Jag har dock själv fått göra en så'n grej en gång. Min Hustru hade en förfrågan från hennes jobb om en musiksnuttt som skulle vara lite spännande action typ "Mission Impossilble" och hon passade den frågan vidare till mig. Gjorde en snutt som dom faktiskt använde i sin film men det var inget som varken spreds, gav några pengar eller berömmelse utan det var enbart för internt användande men det var kul ändå att få vara delaktig. Låten heter "Spooky Secret" på min MySpace http://www.myspace.com/sirrealistic1
_________________ "Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"
|
| 02 Jan 2012, 16:36 |
|
 |
|
melodymaker
|
Ennio Morricone är ju kompositör från början, det låter ju som en trolig inkörsport. Fast nu är väl all musik gjord digitalt så det kanske är en annan grej?
|
| 02 Jan 2012, 17:13 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10971 Location: I skogen utanför Göteborg
|
Ett dumt, men sant svar, är. Man gör filmmusik.
Hur som helst. Jag skulle söka upp lokala filmföreningar, där finns alltid folk som gör egen film och är i desperat behov av musik. Finns säkert massor av forum att söka upp också. Gör man då ett väldigt bra jobb så leder det ena till det andra, till det tredje. I början får man mer eller mindre räkna med att jobba gratis. Det får man ta för det krävs att man får tid att lära sig få ihop frames med musiken, lära sig hela systemet bakom synken. Även att lära sig det vanliga "knepen" för vad som är traditionellt använt för att förmedla olika känslor och händelser, så att man pratar samma språk.
Att söka upp folk som håller på med häst kyr (dressyr) och erbjuda att sätta ihop musik till deras program är också den väg in, och en väldigt bra erfarenhet till att få ihop musik med vad som händer i programmet (filmen). Har man väl fått in en fot där finns det även en helt del pengar att tjäna.
Vill man göra reklamjinglar kan man börja fråga i sin lokal ICA Maxi (eller motsvarande), det är en bra väg in. Även söka upp vilka lokala företag som man hör gör reklam på lokalradion.
Det man kan träna på mest är att lära sig få ihop saker, skriva och få ner det, fort som fan. Man kan ta andras filmer och öva med att sätta musik till dem.
/Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 02 Jan 2012, 18:04 |
|
 |
|
malignatius
Joined: 13 Dec 2004, 23:22 Posts: 1264 Location: Helsingborg
|
Har du tvingats plocka ner klippet? 
|
| 03 Jan 2012, 21:28 |
|
 |
|
Lurwas
|
på tal om att redigera trailers, detta är skoj tycker jag http://www.youtube.com/watch?v=1NRsPDhyHrc
| 04 Jan 2012, 00:05 |
|
 |
|
onparolebaby
|
Att man har ett bra förlag hjälper en hel del! Mina förlag har pitchat in min musik i amerikanska tv serier, filmer & reklam (sons of anarchy, csi miami mfl) Vilket jag trodde var helt omöjligt som en liten nobody från Sverige, men gissa att man blivit glatt överaskad över att ha förlag som sköter ens låtar så dom kommer ut ordentligt, flera ggr dessutom. Jag tycker att film, reklam, tvspel m.m.är den nya radion där man upptäcker ny musik. Filmmakare som Quentin Tarantino som är musiknörd i grunden oxå har ju öppnat en helt dörrar som annars hade vart stängda. //C. www.the2120.blogspot.com
|
| 05 Jan 2012, 18:00 |
|
 |
|
southbeck
|
onparolebaby wrote: Att man har ett bra förlag hjälper en hel del! Mina förlag har pitchat in min musik i amerikanska tv serier, filmer & reklam (sons of anarchy, csi miami mfl) Vilket jag trodde var helt omöjligt som en liten nobody från Sverige, men gissa att man blivit glatt överaskad över att ha förlag som sköter ens låtar så dom kommer ut ordentligt, flera ggr dessutom. Jag tycker att film, reklam, tvspel m.m.är den nya radion där man upptäcker ny musik. Filmmakare som Quentin Tarantino som är musiknörd i grunden oxå har ju öppnat en helt dörrar som annars hade vart stängda. //C. http://www.the2120.blogspot.comNice! Gör du musik som du tänkt dig ska vara till reklam/film eller är det din egen musik som du fått med via ditt bolag?
|
| 05 Jan 2012, 18:38 |
|
 |
|
onparolebaby
|
Jag skriver bara för mej själv & mitt eget tycke, inte på beställning. Gjorde min "solodebut" förra året, en ganska smal garage-aktig bluesrock som möter americana, som dom verkar gilla där borta. Jag hade inte ne tanke på att det skulle landa i Hollywood, tanken från början med min debut var att det skulle bli ett placeringskort för mitt 40 årskalas, så något kommersiellt tänk var det inte precis.
Rätt plats, rätt tidpunkt & rätt folk är väl det som man kan säga.
Vad jag tycker är roligt är att den låt som använts mest, är rätt så himla smal brötig bluesrock ala Mountain typ...och den som vi alla trodde skulle landa nånstans har inte kommit med nånstans, än. Det blir ju vattenringar av allt.
|
| 05 Jan 2012, 20:00 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 9 posts ] |
|