View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Sep 2026, 03:35

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Gitarrdelar Lackarbete 
Author Message

Post Gitarrdelar Lackarbete
Håller på att beställa en Musikraft hals och har pratat med Magnus på Gitarrdelar, det kommer att ta 2-5 veckor att få hem halsen. Vill man att Musikraft ska lacka den tippar han på att det kommer ta längre tid så han föreslog att jag skulle beställa rå behandlad med Schellack för att sen Gitarrdelar ska lacka den för 800-1000 kr

Nu vet jag inte hur bra de är när det kommer till lackarbete, är det någon som har erfarenheter av Gitarrdelar?

Sist jag var där så hade de lagt ut en del kroppar som de hade cellulosa lackat för skyltning, men tittade inte närmre på de.

05 Jan 2012, 18:28
Profile

Har själv kollat på en sådan hals men tänkte då att den inte behövde lackas.
Borde blir rätt bra som den är kanske.
Annars skulle jag lackat själv.

08 Jan 2012, 12:36
Profile ICQ WWW

Post Re: Gitarrdelar Lackarbete
Det jag kan bidra med är att de "utställnings-exemplar" som finns i butiken ser bra ut, jag har hållit dom i händerna och intrycket var bra. Finns lackade och oljade exemplar. Dessutom har dom bra lacksortiment, och är kunniga om vilka färger som gäller. Jag skulle nog lätt kunna tänka mig att låta Gitarrdelar lacka halsen.

Det shellack lager som Musikraft lägger på är endast för att undvika fuktproblem under frakt och lagring. Det är så tunnt att det försvinner med bara några få minuters slipning. Inget att slita på, med andra ord. Jag missade t.o.m. att det fanns ett tunnt lager shellack på en hals, och försökte olja in den, vilket förstås inte gick något vidare. Man kan börja använda halsarna som dom är, men bör olja eller lacka. Om man lackar, behöver man förmodligen inte ta bort shellacken, åtminstone inte med cellulosalacker. Men det där vet dom i butiken bättre.

08 Jan 2012, 14:08
Profile WWW

Ja jag vet fortfarande inte. det 50/50 om jag ska beställa hem den med Schellack eller ha den lackad innan den kommer hem.

Jag får tänka lite på det.

08 Jan 2012, 15:59
Profile

Jag har fattat det som du inte har lust / tid / ork / möjlighet osv, att lacka själv.
Dock skulle jag ta en funderare över Tru Oil.
Googla på bilder och du kommer att bli överaskad av finishen!
Jag håller på med en kropp nu och <Tru Oil är en dröm att jobba med. Och det blir blankt som lack.
H/
Bosse Ö

08 Jan 2012, 19:55
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]