| Author |
Message |
|
styrmax
|
 Hjälp med diskantrikt hemmabygge!
Hej!
Jag har en Telecaster som jag satt ihop av delar inköpta lite här och där i världen. Jag är överlag jäkligt nöjd med resultatet! Den är en fröjd för ögat och den är nice att lira på. Det enda jag stör mig på är att den är väldigt "bright" i tonen.
Spec:
Kropp i AL från Hosco Hals i LÖNN från Hosco BIGSBY tremolo Elektronik: RS Guitarworks Tele Vintage Kit Mickar: När jag byggde guran satte jag i Joe Barden T-Style, men har nu bytt till en Custom Vintage Style Single-Coil Tele Bridge Pickup (endast stallmick, ingen halsmick i nuläget, "esquire style"). Mina Joe Bardens har jag kastat in i min Fender Vintage '52 Tele istället, blev mycket nöjd! Ska bara justera elektroniken i den oxå, men nog om den...tillbaka till mitt bygge!
Jag har varit i kontakt med gitarrfolk på hemmaplan, såväl som tekniker hos Joe Barden men jag får inte ordning på det.
Jag spelar genom en VOX AC30 och när jag rattar in ett bra ljud för min Fender Vintage '52 och sen pluggar in mitt bygge så låter den tokbright i jämförelse. Om jag gör tvärtom och rattar in VOXen för mitt bygge och sen pluggar in min Fender Tele, så låter en följdaktligen matt och livlös.
Är det någon kunnig därute som har något tips på vad jag kan göra för att få mitt hemmabygge att bli lite mindre bright i tonen? Eller får det helt enkelt bli en EQ i pedalkedjan som jag får koppla in då jag använder bygget?
Vill ju helt inte behandla symtomen utan gärna orsaken....
Tacksam för ALLA tips och idéer! Kan givetvis återkomma med mer info och bilder om det behövs för att ställa rätt diagnos!
//
_________________ ======================================================================= Fender Vintage Hot Rod '52 Telecaster (modified with Joe Barden PU's) Homebuilt Bigsby Esquier Ibanez -78 SIlver Series Stratocaster Takamine FP350SMSB Acoustic BOSS GT-100
|
| 05 Jan 2012, 16:19 |
|
 |
|
Guitaraddict
Joined: 10 Aug 2002, 13:55 Posts: 1195 Location: Smålands mörka skogar
|
 Re: Hjälp med diskantrikt hemmabygge!
Ta en bild från sidan så att man ser hur strängarna passerar stall osv. Ta gärna (om du kan få till det) en bild även från "bakänden" dvs i linje med kroppen och halsen, från stalländen sett.
|
| 05 Jan 2012, 16:52 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
Hur låter den akustiskt? Låter den brightare en din andra Tele? I sånt fall har du svaret där. Har du tonkontroll på gitarren vrid av den i sånt fall.
Rent elektrikskt är det ju enkelt att göra den dovare, bara in med en konding mellan signal och jord. Kör du Esquire stuket och har switchen kvar är bara att klämma in ett par lämpliga kondingar kopplade via switchen mellan signalen och jord och då kan du ju både ha kvar det brighta ljudet och få till två mindre brighta. Eller ta och vrid av tonkontrollen till det låter som du vill, mät motståndet på tonpoten och ta en konding av samma värde som tonkontrollen och ett motstånd av ungefär samma som det uppmätta värdet och löd in det permanet mellan signal och jord eller via switchen. Då får du ju den mindre brighti alla fall inpluggad.
|
| 05 Jan 2012, 16:55 |
|
 |
|
styrmax
|
Ska fixa bilder, men det dröjer ett tag. Guran står i replokalen och dit kommer jag inte förrän om 3 veckor...... Kanske kan be någon fota åt mig så länge...
Akustiskt så låter den något brightare än min andra Tele, så visst är det nog så att huvuddelen av "problemet" ligger där någonstans. Misstänker att Bigsbystallet gör sitt eftersom strängarna inte går genom kroppen. Skulle ändå vilja få lite inputs om möjliga lösningar.
Elektroniskt så har jag i nuläget switchen kvar, men lurar på att ta bort den. Tycker inte riktigt om resultatet av att vrida ner tonkontrollen FÖÖR långt iaf. Tycker det blir lite muddigt då. Vill väl eg bara ha bort den där toppen som är i den, utan att påverka resten av ljudet för mycket. Den låter ju bra, men bara vädigt bright. Har en känsla av att "problemet" inte sitter så mycket i elektroniken, men att det kanske är där man får kompensera för att komma dit jag vill.
//
_________________ ======================================================================= Fender Vintage Hot Rod '52 Telecaster (modified with Joe Barden PU's) Homebuilt Bigsby Esquier Ibanez -78 SIlver Series Stratocaster Takamine FP350SMSB Acoustic BOSS GT-100
|
| 05 Jan 2012, 17:03 |
|
 |
|
styrmax
|
Hittade en bild. Inte för att den hjälper till att beskriva problemet, men den visar hur jäkla snygg guran är...  Bilden är tagen innan jag fyttade över Barden mickarna i Vintage 52an.... Attachment:
Teletubbies.jpg [ 57.49 KiB | Viewed 2174 times ]
Ifall någon undrar så är det alltså brunetten till höger jag knåpat ihop. Den till vänster har de vart vänliga nog att bygga ihop i Californien.....  //
|
| 05 Jan 2012, 17:08 |
|
 |
|
Guitaraddict
|
Tills vidare konstaterar vi att du har god smak 
|
| 05 Jan 2012, 17:20 |
|
 |
|
styrmax
|
Tack! Ja, jag tror inte det är där problemet ligger.
//
|
| 05 Jan 2012, 17:25 |
|
 |
|
Guitaraddict
|
|
| 05 Jan 2012, 18:43 |
|
 |
|
Guitaraddict
|
Btw: vilar stallet på stolpar förankrade i kroppen, eller på stallplattan?
|
| 05 Jan 2012, 18:46 |
|
 |
|
styrmax
|
Stallet vilar på stolpar förankrade i kroppen.
//
|
| 05 Jan 2012, 19:03 |
|
 |
|
Guitaraddict
|
styrmax wrote: Stallet vilar på stolpar förankrade i kroppen.
// I ett fast läge, eller rörligt typ Jaguar/Jazzmaster?
|
| 05 Jan 2012, 19:13 |
|
 |
|
K-G
|
hmmmm...det dära RS Guitarworks Tele Vintage Kit har välan närapå 280 kOhm på volympoten om jag inte missminner mej...i alla fall det jag har hemma...det kan kanske göra en del på diskanten
_________________ "Att påstå att man inte är rasist samtidigt som man sympatiserar med SD och dess politik är ju lika ologiskt som att säga att man är vegan samtidigt som man käkar på en flintastek..."
|
| 05 Jan 2012, 19:14 |
|
 |
|
styrmax
|
Nu vet jag inte hur Jaguar/Jazzmasters stall funkar, men detta är 2 stolpar som sitter i kroppen. I dessa stolpar sitter det 2 gängade tappar som stallet i sin tur vilar på, så att man kan justera stallet i höjdled.
Det stämmer att det är 280kOhm på volympoten i RSG's vintage kit ja. Har inte tänkt så mycket över det, mer än att när jag specade guran för tekninkern på Joe Barden, så menade han att elektroniken inte borde utgöra något problem, men det kan ju vara värt att testa. Jag vill ju ha ordning på guran, så det är ju dumt att inte testa alla möjligheter...
//
|
| 05 Jan 2012, 19:19 |
|
 |
|
Marko
|
Är det bra och plana ytor på halsklack och halsficka alltså dålig kontakt, är mickarna för högt uppskruvade?
_________________ /Marko
|
| 05 Jan 2012, 19:31 |
|
 |
|
Guitaraddict
|
styrmax wrote: Nu vet jag inte hur Jaguar/Jazzmasters stall funkar.
// De fenderstallen är rörliga i strängens riktning, man kan s a s vicka dem fram och tillbaka. Sådana stall har lite sämre överföring av ton jämfört med ex ett TOM som sitter där det sitter på stolparna. Det är EN av alla saker som kan göra att gitarren saknar botten och därför istället upplevs som allt för bright 
|
| 05 Jan 2012, 19:32 |
|
 |
|
styrmax
|
Tycker väl iofs att stallet sitter bra där det sitter, men visst, det kan kanske vara en av anledningarna.
Micken har jag nyligen bytt som sagt och det är möjligt att den sitter något högt. Joe Barden mickarna som satt på förut satt enligt JB's specifikation. Tänkte inte så mycket över det då. Kanske de kunde suttit lägre för att kompensera.
Du kan ha en poäng när det gäller halsfickan. Ytorna är släta nog, men jag var tvungen att shimma halsen ett uns bakåt för att kompensera för stränghöjden över stallet eftersom jag inte ville ha strängarna skyhögt över de högre banden. Följdaktligen ligger det en tunn bit faner längst in i stallfickan vilket ju naturligtvis medför att halsen inte har 100%ig kontakt med halsfickan hela vägen.
//
|
| 05 Jan 2012, 19:40 |
|
 |
|
styrmax
|
Jag har länge haft en känsla av att detta är ett "många bäckar små..." - problem. Den känslan förstärks av era inputs. Tror att det är flera mindre saker som var och en för sig inte skulle påverkat nämnvärt, men tillsammans så blir de starka liksom.....
Grejen nu blir att reda ut VILKA dessa små "bäckar" är och om man kan undvara några av dom.
//
|
| 05 Jan 2012, 19:44 |
|
 |
|
K-G
|
styrmax wrote: Jag har länge haft en känsla av att detta är ett "många bäckar små..." - problem. Den känslan förstärks av era inputs. Tror att det är flera mindre saker som var och en för sig inte skulle påverkat nämnvärt, men tillsammans så blir de starka liksom.....
Grejen nu blir att reda ut VILKA dessa små "bäckar" är och om man kan undvara några av dom.
// Jag hade börjat med att justera micken...den har 3 skruvar och alla 3 inverkar väldigt mycket på ljudet och speciellt på diskantsidan....
_________________ "Att påstå att man inte är rasist samtidigt som man sympatiserar med SD och dess politik är ju lika ologiskt som att säga att man är vegan samtidigt som man käkar på en flintastek..."
|
| 05 Jan 2012, 20:07 |
|
 |
|
styrmax
|
VA!?! Har micken 3(!!!) skruvar??? Skämt åsido...jag antar att en sänkning kunde vara på sin plats. Kan det dessutom vara så att en lätt vinkling FRÅN stallet kan vara en idé för att sänka diskanten? //
|
| 05 Jan 2012, 20:42 |
|
 |
|
K-G
|
styrmax wrote: VA!?! Har micken 3(!!!) skruvar??? Skämt åsido...jag antar att en sänkning kunde vara på sin plats. Kan det dessutom vara så att en lätt vinkling FRÅN stallet kan vara en idé för att sänka diskanten? // Vinkling kan göra ofantligt mycket på vissa mickar och mindre på andra....
|
| 05 Jan 2012, 21:05 |
|
 |
|
WebGringo
|
Stod vintage ang elektroniken. Vet inte hur det är med tele, men på LP så är vintage wiring en hel del mer diskantrik än modern.
|
| 05 Jan 2012, 21:56 |
|
 |
|
kjelle
|
WebGringo wrote: Stod vintage ang elektroniken. Vet inte hur det är med tele, men på LP så är vintage wiring en hel del mer diskantrik än modern. Det är inte riktigt samma tänk för vintage med RS kit. Modern betyder mer diskant för RS kiten.
| 05 Jan 2012, 22:48 |
|
 |
|
styrmax
|
Ja, RSG's egna ord om en mer "woody" tone med vintage kittet, lutar ju mer åt mindre diskant på nåt sätt....
Men alla synpunkter mottages som sagt tacksamt i detta ärende!
//
|
| 05 Jan 2012, 23:04 |
|
 |
|
trälhavsvägen
Joined: 10 Feb 2010, 22:08 Posts: 2103 Location: Åkersberga
|
Det är ju redan berört till viss del, men det är två helt olika stall på gitarrerna och det borde ge väldigt olika ljud. Om jag förstår det rätt så är bygget brightare än Vintage 52:an även om du roterar mickarna? H/ Bosse Ö
_________________bneostman@live.se
|
| 05 Jan 2012, 23:56 |
|
 |
|
styrmax
|
Japp, det är helt korrekt från alla håll. Det är 2 vitt skilda stall som med dess olika egenskaper ger olika ljud både före och efter mickrotation. Men det finns ju mängder av guror därute med Bigsby som inte utgör någon större skillnad ljudmässigt. Återigen landar vi alltså i "många bäckar små"-teorin....
//
|
| 06 Jan 2012, 00:02 |
|
 |
|
trälhavsvägen
Joined: 10 Feb 2010, 22:08 Posts: 2103 Location: Åkersberga
|
Jag tror i alla fall  att stallet utgör stor del av skillnaden, här kan du ju jämföra gitarr mor gitarr och då kanske skillnaden blir mer slående än om man inte kan jämföra omedelbart. Bara att byta material i stallsadlarna gör skillnad har jag märkt, så en helt annan konstruktion borde ge markant skillnad tycker jag. En annan sak som du kan göra är att rotera halsarna och se vad det ger. Kan vara mer än man tror. Jag har haft lite liknande huvudbry : viewtopic.php?f=4&t=54670H/ Bosse Ö
_________________bneostman@live.se
|
| 06 Jan 2012, 00:53 |
|
 |
|
styrmax
|
Jo, jag har läst den tråden. Mycket intressant!
Men jag vill inte gärna ta halsen från min Vintage '52a.... möjligen bara för att testa då, men tror jag vill undersöka andra möjligheter först...
//
|
| 06 Jan 2012, 01:01 |
|
 |
|
Guitaraddict
|
styrmax wrote: Tycker väl iofs att stallet sitter bra där det sitter, men visst, det kan kanske vara en av anledningarna.
Micken har jag nyligen bytt som sagt och det är möjligt att den sitter något högt. Joe Barden mickarna som satt på förut satt enligt JB's specifikation. Tänkte inte så mycket över det då. Kanske de kunde suttit lägre för att kompensera.
Du kan ha en poäng när det gäller halsfickan. Ytorna är släta nog, men jag var tvungen att shimma halsen ett uns bakåt för att kompensera för stränghöjden över stallet eftersom jag inte ville ha strängarna skyhögt över de högre banden. Följdaktligen ligger det en tunn bit faner längst in i stallfickan vilket ju naturligtvis medför att halsen inte har 100%ig kontakt med halsfickan hela vägen.
// Du missförstod mig nog lite kring stallet: Jaguar/Jazzmasterstallen är tänkta att följa med strängens rörelse när man svajar, de kan alltså vickas kraftigt fram och tillbaka. Ett shim i halsfickan gör inte gitarren basfattig så länge halsen är ordentligt åtdragen, glöm det. Faktum är att oerhört många gitarrer har shimmade halsfickor utan att ägarna har den minsta aning om det, och det gäller även dyrare instrument Det kan t o m vara så att man skulle behöva shimma din halsficka ytterligare + höja stallet för att få bättre tryck över stallet och därigenom en bättre överföring av ton från stall till kropp, jag vågar dock inte lova att det gör nytta förrän jag sett hur det ser ut på din gitarr. (därav min tidigare önskan om bilder)
|
| 06 Jan 2012, 01:55 |
|
 |
|
styrmax
|
Intressant! Har inte tänkt så över huvud taget!
Nu kliar det ju i fingrarna att i första hand ta de utlovade bilderna, men jag kommer ju som sagt inte åt guran än på ett tag. Ska se om jag kan lösa detta.
Jag menar att halsen är ordentligt åtdragen. Man vill ju inte dra sönder träet i halsen, så viss försiktighet har väl använts, men det kanske finns mer att göra även där.
//
|
| 06 Jan 2012, 10:43 |
|
 |
|
K-G
|
styrmax wrote: Intressant! Har inte tänkt så över huvud taget!
Nu kliar det ju i fingrarna att i första hand ta de utlovade bilderna, men jag kommer ju som sagt inte åt guran än på ett tag. Ska se om jag kan lösa detta.
Jag menar att halsen är ordentligt åtdragen. Man vill ju inte dra sönder träet i halsen, så viss försiktighet har väl använts, men det kanske finns mer att göra även där.
// Njae....inte lyckas du dra sönder träet i halsen inte...jag drar mina skruvar med dubbelfattning och hårt...och i början efterdrar jag dom varannan dag i en vecka
|
| 06 Jan 2012, 12:08 |
|
|