| Author |
Message |
|
Haraldrig
Joined: 28 Apr 2008, 22:30 Posts: 8608 Location:
|
 Tonårsrebell
Satt och lyssnade på låtar från tonårstiden. http://www.youtube.com/watch?v=d4lzR0xI ... re=relatedNär jag var tonåring var det coolt att vara ocool och kvinnlig bassist var ett måste (manlig bassist gick om han var väldigt lång och flummig). Lite snyggt artwork av Mike Kelley på köpet! Några fler gamla SY-fans?
_________________ Corruptissima re publica plurimae leges
|
| 04 Jan 2012, 22:19 |
|
 |
|
Trout
Joined: 19 Mar 2010, 17:16 Posts: 1316 Location: Östersund
|
 Re: Tonårsrebell
Jodå! Det var viktigt hur man såg ut, myyyyycket viktigt 
|
| 04 Jan 2012, 23:27 |
|
 |
|
Haraldrig
Joined: 28 Apr 2008, 22:30 Posts: 8608 Location:
|
 Re: Tonårsrebell
Trout wrote: Jodå! Det var viktigt hur man såg ut, myyyyycket viktigt  Men det skulle vara occolt, annars var man inte cool
_________________ Corruptissima re publica plurimae leges
|
| 05 Jan 2012, 00:02 |
|
 |
|
Vinyljunkie
Joined: 07 Sep 2009, 13:27 Posts: 8023 Location: Göteborg
|
 Re: Tonårsrebell
Kan jag få förklarat för mig vad det är jag missar som ska vara så bra med Sonic Youth? Jag tycker bara att de låter totalt ostrukturerade och hafsiga. Inga bra låtar, inget spännande gitarrspel, ingen intressant sång. men samtidigt ingen fräck aggression eller driv att kompensera med. Bara slött slarv.
|
| 05 Jan 2012, 13:33 |
|
 |
|
Trout
Joined: 19 Mar 2010, 17:16 Posts: 1316 Location: Östersund
|
 Re: Tonårsrebell
Vinyljunkie wrote: Kan jag få förklarat för mig vad det är jag missar som ska vara så bra med Sonic Youth? De har bra låtar, spännande gitarrspel, intressant sång, fräck aggression och driv. Smaken är som baken 
|
| 05 Jan 2012, 13:48 |
|
 |
|
Vinyljunkie
Joined: 07 Sep 2009, 13:27 Posts: 8023 Location: Göteborg
|
 Re: Tonårsrebell
Trout wrote: Vinyljunkie wrote: Kan jag få förklarat för mig vad det är jag missar som ska vara så bra med Sonic Youth? De har bra låtar, spännande gitarrspel, intressant sång, fräck aggression och driv. Smaken är som baken  Ja... men det är ingen förklaring... och jag missar ju nåt jag inte fattar. Så många vars musiksmak jag delar och respekterar vurmar för dem. Jag vill ju bara förstå. 
|
| 05 Jan 2012, 13:57 |
|
 |
|
Trout
Joined: 19 Mar 2010, 17:16 Posts: 1316 Location: Östersund
|
 Re: Tonårsrebell
Svårt å förklara för nån som int begrip 
|
| 05 Jan 2012, 14:02 |
|
 |
|
Vinyljunkie
Joined: 07 Sep 2009, 13:27 Posts: 8023 Location: Göteborg
|
 Re: Tonårsrebell
Trout wrote: Svårt å förklara för nån som int begrip  Svårt å förklara för nån som int kan 
|
| 05 Jan 2012, 14:03 |
|
 |
|
fergusonanders
Joined: 27 Jan 2011, 04:34 Posts: 686 Location: Göteborg
|
 Re: Tonårsrebell
Jag tycker om långt ifrån allt med sonic youth men en bra inkörsport som iaf var den första låt som jag fastnade för med dem var låten Suger Kane, låt nr 7 på albumet Dirty.
Kanske kan vara något att lyssna på om man inte förstår deras charm?
_________________ /Anders
|
| 05 Jan 2012, 14:10 |
|
 |
|
Vinyljunkie
Joined: 07 Sep 2009, 13:27 Posts: 8023 Location: Göteborg
|
 Re: Tonårsrebell
fergusonanders wrote: Jag tycker om långt ifrån allt med sonic youth men en bra inkörsport som iaf var den första låt som jag fastnade för med dem var låten Suger Kane, låt nr 7 på albumet Dirty.
Kanske kan vara något att lyssna på om man inte förstår deras charm? Den låter som en mer garagerockigare och väldigt mycket mera tjatig version av det mycket senare (antar jag?) bandet Therapy. Tjatigt framförallt är mitt största problem med dem tror jag. Du har inga andra låttips som inte är lika.... tjatiga?
|
| 05 Jan 2012, 14:22 |
|
 |
|
we_made_wor_history
Joined: 15 Jan 2008, 21:59 Posts: 2962 Location:
|
 Re: Tonårsrebell
Jag tycker de senare skivorna som Murray Street och Rather ripped nästan är ännu bättre än de gamla.
vissa grejer med Sonic Youth är ju bara dåligt falskt gnissel men mycket är väldigt bra med dem och dom får väl ses som ledande i sin genre.
Har dom lagt ner som band nu pga att Thurston och Kim har skiljt sig?
har sett dom 2 ggr. (Trädgårn typ 2005 och i Slottskogen på Way Out West 2009) och dom var väldigt bra båda gångerna.
|
| 05 Jan 2012, 17:38 |
|
 |
|
Haraldrig
Joined: 28 Apr 2008, 22:30 Posts: 8608 Location:
|
 Re: Tonårsrebell
we_made_wor_history wrote: Jag tycker de senare skivorna som Murray Street och Rather ripped nästan är ännu bättre än de gamla.
vissa grejer med Sonic Youth är ju bara dåligt falskt gnissel men mycket är väldigt bra med dem och dom får väl ses som ledande i sin genre.
Har dom lagt ner som band nu pga att Thurston och Kim har skiljt sig?
har sett dom 2 ggr. (Trädgårn typ 2005 och i Slottskogen på Way Out West 2009) och dom var väldigt bra båda gångerna. Såg dem way back in the 90's Qashing Machine och A Thousand Leaves turnéerna. Lite mer tonårsmusik: http://www.youtube.com/watch?v=t6NJ1tXU ... re=relatedPortishead... Kanske man var en flumrebell 
_________________ Corruptissima re publica plurimae leges
|
| 06 Jan 2012, 02:16 |
|
 |
|
we_made_wor_history
Joined: 15 Jan 2008, 21:59 Posts: 2962 Location:
|
 Re: Tonårsrebell
Kul att dom har gett ut en skiva som är bara rundgång i typ en timme. (Silver nånting heter den och det står att dom överröstade nåt black metal-band dom var replokalsgrannar med och bara la instrumenten på förstärkarna drog upp allt på max och gick)
jag menar vem fan köper en sån skiva och lyssnar på? (förutom Spindeln då som gör det för att han vill vara indie)
|
| 06 Jan 2012, 14:32 |
|
 |
|
Vinyljunkie
Joined: 07 Sep 2009, 13:27 Posts: 8023 Location: Göteborg
|
 Re: Tonårsrebell
we_made_wor_history wrote: Kul att dom har gett ut en skiva som är bara rundgång i typ en timme. (Silver nånting heter den och det står att dom överröstade nåt black metal-band dom var replokalsgrannar med och bara la instrumenten på förstärkarna drog upp allt på max och gick)
jag menar vem fan köper en sån skiva och lyssnar på? (förutom Spindeln då som gör det för att han vill vara indie) Ungdomarna kallar det "pretto".
|
| 07 Jan 2012, 12:40 |
|
|