View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Jun 2026, 05:23

Reply to topic  [ 12 posts ] 
YT demos 
Author Message

Post YT demos
:evil:
90% av alla demos av utrustning får en att vilja kräkas och minst av allt köpa det man sökt på.
Varför spela in med mobilkameran om allt man hör är plektrumrassel och komprimerat förstärkarljud?
:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
H/
Bosse Ö

07 Jan 2012, 12:43
Profile

Post Re: YT demos
Eller, som jag oftast frågar mig, varför spela in när man inte kan spela över huvud taget.

Last edited by Robert on 07 Jan 2012, 13:40, edited 1 time in total.

07 Jan 2012, 12:55
Profile WWW

Man kan sålla 80% bara på "thumbnailen" men jag kan hålla med om att man blir lite småstingslig ifall man letar efter en speciell grej och bara hittar skit-demos. Men det finns ju guldkorn som gearmanndude åxå.
Många tillverkare länkar sina egna produkter till bra demos på YT ibland. Den vägen ger oftast bättre resultat än direktsökning på YT.

07 Jan 2012, 13:16
Profile

YT är ju en plats för alla. Just därför finns det så mycket skräp.
Det är ju trots det lättare att hitta info idag än vad det var för 20 år sen!
Hur gjorde man när man ville höra hur en pedal lät på den tiden? Det var ju bara att åka till musikaffären och koppla in att testa om man ville veta.
Om man har lite tålamod och ger sig själv några minuter så hittar man bra klipp bland allt skräp.
Som glassfinger säger lär man sig nästan se vad som är skit och inte.

07 Jan 2012, 13:23
Profile ICQ YIM WWW

Det är väl som en del av den senaste facebook debatten, det är ju gratis och frivilligt! Det är upp till en själv om man kollar klippen eller inte. Vill man ha någon som kvalitetsgranskar och sållar, blir det ju inte "din kanal" och kostar pengar.

Är det gratis, får man väl acceptera att det kan ta några minuter att hitta det man söker, och att det kanske inte ens finns.

07 Jan 2012, 13:35
Profile WWW

Jodå, visst det är frivilligt och jag tycker att Internet är ett av de viktigaste framstegen för mänskligheten någonsin.
Dock av helt andra anledningar än triviala saker som tex pedaltester.

Jag tycker inte ens att man behöver kunna spela särskilt bra för att göra en demo. Bara man kan spela det man behöver för att göra demon. Det är själva utförandet som är viktigt, inte visa att man kan spela fort (fast inte en ton rätt eller i takt).
Jag tycker faktiskt att man kan ställa vissa krav på kvalitet även på YT. Annars drunknar dom bra sakerna i oceaner av skit.
Det är väl iofs att begära för mycket.

Sedan kan man fundera på varför vissa tillverkare och butiker länkar till Videor som gör produkten en björntjänst.
Ett annat fenomen är att tex gearmanndude lyckas få ett speciellt sound (alla låter ganska lika) på sina demos och man måste ha en referens för att kunna få en bild av hur pedalerna låter.
PGS har ju ganska eget sound också, säkert beroende på att det är samma killar som lirar.
Dock tycker jag PGS är bättre på att få fram karaktären på prylarna.

Kanhända att jag är lite gnällig, men jag blir rätt trött på finniga 14-åringar och farbröder i min egen ålder som av olika anledningar saknar självinsikt. :wink:
H/
Bosse Ö

07 Jan 2012, 14:08
Profile

Jo många parametrar som ska vara "rätt", gillar "prylmandyden" mest p.g.a. grundljudet, men det blir lite samma samma just p.g.a det, (utom när det gäller direkta distar, då är det oftast för "rent" grundljud)
PGS är lite för fjösigt inge klipp i "liret" därav blir det inte rättvist mot "prylen" man vill lyssna på, men som allt på YT så är det ju bara en fingervisning om hur den kan te sig..

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

07 Jan 2012, 15:55
Profile WWW

PGS är lite för fjösigt inge klipp i "liret" därav blir det inte rättvist mot "prylen" man vill lyssna på, men som allt på YT så är det ju bara en fingervisning om hur den kan te sig..[/quote]

Beror nog delvis på att han inte använder plektrum. Men jag kan uppskatta det ibland eftersom jag använder bara fingrarna en hel del.
Så där har du en poäng, det är nog lättast att få ut något av en demo om spelstil och ljudideal ligger nära en själv.
H/
Bosse Ö

07 Jan 2012, 16:19
Profile

Jag håller med vissa YT-klipp låter riktigt bedrövligt :wink: :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=5T_N1RoKKdQ
:wink:

07 Jan 2012, 17:56
Profile WWW

Jag tycker att burgs (burgerman66 eller något sånt) gör de bästa demo-videorna på youtube. Det är bra ljud, bra bild och väldigt informativ. Han spelar bra, och spelar de flesta genrerarna ypperligt vilket är ett plus..
Jag tycker också att hans demos är ärliga ljudmässiga, de pedaler jag har testat som han gjort demos på, så låter det likadant hos mig som det gör hos honom.

07 Jan 2012, 20:28
Profile WWW

Jag håller helt med trådskaparen. Skulle nyligen försöka lyssna på olika akustiska gitarrer. :evil: Det var omöjligt.
Varför håller nån på med detta... Tror folk att de bidrar till folkbildningen, tycker de att det låter bra och ger instrumentet rättvisa..?

Det går ju inte att söka musikvideon alls på YT längre. Sök på Rolling Stones och det är nån som fått inspelat en minuts digitalöverstyrning 180 meter från scenen med en mobiltelefon.

08 Jan 2012, 02:19
Profile

Lynxtrap wrote:
Det går ju inte att söka musikvideon alls på YT längre. Sök på Rolling Stones och det är nån som fått inspelat en minuts digitalöverstyrning 180 meter från scenen med en mobiltelefon.

Skönt :wink:

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

08 Jan 2012, 08:38
Profile WWW
Reply to topic   [ 12 posts ]