View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Sep 2026, 18:41

Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Tv-tips: U2 ikväll på SVT 
Author Message

kommer tydligen nåt slags nyare U2-dokumentär på
SVT ikväll vid 10 eller nåt sånt.

nån mer än jag här som ska kika/spela in?

06 Jan 2012, 14:53
Profile ICQ WWW

det för man ta och göra, verkar intressant.

text från tv.nu:
U2: From the sky down
22:15 - 23:45 Idag, 6 januari 2012

Brittisk dokumentär från 2011. Medlemmarna i U2 ser tillbaka på inspelningen av - och succén med - albumet Achtung baby från 1991. Vi får se material från både Berlin och Dublin och se intervjuer med bandet där de berättar om både slitningar och den kreativa processen.

06 Jan 2012, 15:34
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Tv-tips: U2 ikväll på SVT
Tack för tipset! Har nog sett alla U2 dokumentär som finns att se, men den här känns obekant för mig. Ska deifinitiv se den!

06 Jan 2012, 15:58
Profile

Jäkligt bra,tycker jag då.

07 Jan 2012, 01:08
Profile WWW

Såg den, nån gång måste jag väl också inse det fantastiska med U2, som alla andra? Men, tyvärr inte! För mig låter det lika överskattat som vanligt, rätt trist, banala låtar, medelmåttiga musiker och sångare. Edge sjunger bättre än Bono IMHO. Inspirerar mig inte speciellt mycket. Låt gå för One, kan jag nog gå igång på, men resten...? Nä, inte för mig.

Man kan inte gilla allt! Alter Bridge rullar på Spotify nu, måste ha nåt kul och bra i öronen innan jag somnar. 8)

07 Jan 2012, 01:27
Profile WWW

Melodierna min vän,melodierna! :D

07 Jan 2012, 01:44
Profile WWW

kjelle wrote:
Såg den, nån gång måste jag väl också inse det fantastiska med U2, som alla andra? Men, tyvärr inte! För mig låter det lika överskattat som vanligt, rätt trist, banala låtar, medelmåttiga musiker och sångare. Edge sjunger bättre än Bono IMHO. Inspirerar mig inte speciellt mycket. Låt gå för One, kan jag nog gå igång på, men resten...? Nä, inte för mig.

Man kan inte gilla allt! Alter Bridge rullar på Spotify nu, måste ha nåt kul och bra i öronen innan jag somnar. 8)

äsch ge inte upp, du kommer att gilla U2 du också, bara du blir lite äldre :wink:

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

07 Jan 2012, 08:04
Profile WWW

kjelle wrote:

Jag känner samma. Allt som är värt att höra med U2 rymms lätt på en enkel cd, och då är jag snäll :mrgreen:

07 Jan 2012, 08:06
Profile ICQ WWW

Flukather wrote:
kjelle wrote:

Jag känner samma. Allt som är värt att höra med U2 rymms lätt på en enkel cd, och då är jag snäll :mrgreen:

Skönt att höra, att det inte bara är jag! Och vilka melodier? Ganska repetitivt, mycket effekter, när kommer urladdningen ... nähä, inte det?

Det är inte så att jag tycker U2 är urkassa och obehagliga att lyssna på, men jag förstår inte hypen och kulten. Eller egotrippen.

07 Jan 2012, 13:25
Profile WWW

Jag älskar mycket av det dom gjort.

har tillochmed en t-shirt med omslaget till War också(bilden med den arga pojken). en av mina 2 favorit t-shirts haha..

Jag tycker både Bono och Edge sjunger väldigt bra.
tror inte det går att sjunga så mycket bättre och tonsäkrare än sådär faktiskt..

07 Jan 2012, 16:40
Profile ICQ WWW

we_made_wor_history wrote:

har tillochmed en t-shirt med omslaget till War också(bilden med den arga pojken). en av mina 2 favorit t-shirts haha..

tror inte det går att sjunga så mycket bättre och tonsäkrare än sådär faktiskt..

Den här sångaren är bra och tonsäker. Bono och Edge bör vara gröna av avund.
http://www.youtube.com/watch?v=GYDCOundXOY eller mer avskalat http://www.youtube.com/watch?v=WR4_chcwvoM

Lovar att inte gnälla mer nu. :wink:

07 Jan 2012, 17:10
Profile WWW

kjelle wrote:

Skönt att höra, att det inte bara är jag! Och vilka melodier? Ganska repetitivt, mycket effekter, när kommer urladdningen ... nähä, inte det?

Det är inte så att jag tycker U2 är urkassa och obehagliga att lyssna på, men jag förstår inte hypen och kulten. Eller egotrippen.

en stor del av grejjen med U2 ju, det är ju just där deras storhet är. Och betr sången, Bono sjunger mycket bra IMO.

tänkt vad olika man kan tycka :) U2 är inte mina favoriter, men jag gillar dom

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

07 Jan 2012, 19:19
Profile WWW

kjelle wrote:

http://www.youtube.com/watch?v=GYDCOundXOY eller mer avskalat http://www.youtube.com/watch?v=WR4_chcwvoM

Det där lät som Nickelback!
vilken jävla skit!

07 Jan 2012, 20:08
Profile ICQ WWW

Nu när man ser något med dem numera är det lätt o tycka det blivit lite gubbigt fast jag ändrar mig gärna för dom har betytt så mycket för mig.

Bono besitter en av dom allra bäst rösterna i rockhistorien och varit med och skrivit några av dom allra bästa melodierna. Men dom har hela tiden varit ett rockband med allt vad det innebär utan uppbrott och patetiska comebacker..

07 Jan 2012, 21:57
Profile ICQ WWW

Jag gillar hur Achtung Baby låter..
jag menar själva "ljudet på skivan".
den låter liksom "dränkt".
får mig lite att tänka på ljuden man hör under vatten.

07 Jan 2012, 22:30
Profile ICQ WWW

Jag har inte heller förstått storheten med U2, fast den här är ganska cool: http://youtu.be/szebu2HybzU Senare U2 är riktigt ointressant i mina öron. Fast Alter Bridge? Ännu värre va? 8)

07 Jan 2012, 23:22
Profile ICQ YIM WWW

kjelle wrote:

Det där lät som Nickelback!
vilken jävla skit!

Den kommentaren var väldigt pretto. Tror du är i minoritet som tycker det. Men, vi har väl olika smak.

08 Jan 2012, 00:00
Profile WWW

kollade nyss färdigt på denna dokumentär. Intressant, men den har ett problem; den lyckas inte återge dramatiken som omgav tillkomsten av plattan bandmedlemmarna hela tiden återkommer till.

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

08 Jan 2012, 00:47
Profile WWW

U2 är skit.

Jag såg det mesta av den, lustigt att jag aldrig får nog av såna där nördiga dokumentärer. Min relation till bandet brukar vara helt irrelevant. Jag såg den där psykoterapifilmen med Metallica för några år sen med stor behållning. Beatles-dokumentärer kan jag se hur många som helst av och jag läser gärna böcker om dom också. Och då är U2, Metallica och Beatles ändå bara tre exempel på talanglösa skitband befolkade av förvuxna egon, som jag kan sitta i timtal och ägna uppmärksamhet åt... Jag tror faktiskt jag skulle kunna sitta ner en och en halv timme och se en KISS-dokumentär också, förutsatt att ljudet var avskruvat. Gränsen går vid Dylan och Zappa, dom klarar jag inte ens av att se.

Men sammanfattningsvis så var det en högintressant film den där om U2.

08 Jan 2012, 01:27
Profile ICQ WWW

Jag gillar U2. Lyckas man fylla Scandinavium två dagar i rad måste man ju göra något rätt. Ok, the Edge kan inte spela gitarr men jag tycker hans relativt enkla spel fyller en funktion i låtarna. Dessutom lyckas han få fram intressanta ljud som passar låten. Gitarrsamlingen han tar med på turné är imponerande. Nörderi på hög nivå.

08 Jan 2012, 09:22
Profile

monk wrote:
Jag gillar U2. Lyckas man fylla Scandinavium två dagar i rad måste man ju göra något rätt. Ok, the Edge kan inte spela gitarr men jag tycker hans relativt enkla spel fyller en funktion i låtarna. Dessutom lyckas han få fram intressanta ljud som passar låten. Gitarrsamlingen han tar med på turné är imponerande. Nörderi på hög nivå.

:mrgreen:

Så Edge kan inte spela gitarr :mrgreen:

Har du försökt spela Still havent found "rätt" med

rätt studsar
Hela låten och sjunga kör samtidigt? För att inte tala om den innovativa
Att komma på det!

Visst! Han är ingen sologitarrist eller improvisatör..knappt han kan ett bluslick
men han är en innovatör av stora mått och det bästa av allt att han har den goda
smaken att inte lägga in sitt favoritlick i låten...låten går alltid först

08 Jan 2012, 10:26
Profile ICQ WWW

Jag tycker givetvis att han kan spela gitarr men till och med Bonamassa får ju stryk på det här forumet. Vågade inte skriva att jag tycker att han är bra. Det måste finnas många oupptäckta talanger på bojen.

08 Jan 2012, 10:44
Profile

monk wrote:
Jag tycker givetvis att han kan spela gitarr men till och med Bonamassa får ju stryk på det här forumet. Vågade inte skriva att jag tycker att han är bra. Det måste finnas många oupptäckta talanger på bojen.

Ja den frågan ställer jag mig ofta Monk:-)

08 Jan 2012, 10:54
Profile ICQ WWW

Jag tycker han alltid spelar precis det låtarna kräver
och ett U2 med en gitarrist som spelade snabba tekniska solon skulle jag inte vilja höra.

Ja vad är det han har med sig på turné? 43 gitarrer?
och alla strängas om varje dag av hans tekniker Dallas Schoo eller hur var det nu?

:idea:

08 Jan 2012, 14:29
Profile ICQ WWW

monk wrote:
the Edge kan inte spela gitarr men jag tycker hans relativt enkla spel fyller en funktion i låtarna.

Är ingen stor fan av the edge - men han har en helt unik spelstil som inte många fixar. Verkar vara inriktad på rytm i första hand. Att dra till med att det är enkelt, eller att han inte kan spela är väl liiite over the top kanske... :o

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

08 Jan 2012, 14:33
Profile WWW

Jag tycker att U2 är en trevlig orkester.
Men om inte The Edge kan spela gitarr, vem är det då som spelar?
Han kanske kör luftgitarr? Daniel Lanois har ju ofta varit inblandad i deras produktioner. Han är gitarrist. Kanske honom de spelat in.

08 Jan 2012, 15:28
Profile

Ge dig på att spela det här och samtidigt sjunga låten också, sen kan vi diskutera om The Edge kan eller inte kan spela gitarr.

http://www.youtube.com/watch?v=ux8qXTZetk4

Bara för att en person väljer bort en genre betyder det inte att han/hon inte kan hantera att spela den sortens musik. Utan The Edge skulle inte U2 vara U2. Samma sak gäller Larry Mullen Jr, en självlärd trummis som är otroligt otroligt duktig. Men tyvärr underskattad.

Jag finner det tråkigt att ni tycker att bara för att U2 spelar musik som i grunden är väldigt simpel, så är den inte värd att lyssna på. U2's låtar i väldigt ofta enkla och lätta att lära sig. Men det är just där kruxet ligger, musik behöver inte vara komplicerad för att vara ett mästerverk. Kolla bara på Springsteens Born In The USA, världens enklaste slinga som kom att bli så jävla känd.

I min bok så är U2 ett band utan dess like, ett band som vågar bryta cirklar och gränser. Deras musik är bra för kroppen skulle jag vilja säga.

Men visst Edge spelar knappas blues eller riktiga rock solon, men jag gillar det ändå. Det finns ingen som är perfekt utan alla har några problem här och där. Det gäller bara att hitta det problemet hos de och fråga sig själv, är det här ett problem jag kan leva med eller inte?

Last edited by Crimson on 08 Jan 2012, 17:20, edited 1 time in total.

08 Jan 2012, 15:46
Profile

+1 på det.
Jag tycker också att enkel musik kan vara bra. Oftast är enkelt bäst.
Det är nog därför jag gillar t ex AC/DC, Danko Jones, Brant Bjork.
För dom andra finns ju det roliga bandet Dream Theater.

08 Jan 2012, 16:42
Profile

För mig som upptäckte U2 iochmed live under a bloodred sky, sedan unforgettable fire, joshua tree och rattle and hum så var denna dokumentären högst intressant. Jag föll för edge's karakteristiska gitarrspel och den melodiösa rocken. Joshua tree är fortfarande topp5 i min bok album alla kategorier. När de sedan "sågade ner joshua tree" med achtung baby så stod nog jag, och många fler, lite frågande. Så det var riktigt intressant att höra tankarna bakom, och hur illa ställt med bandet det faktiskt var efter rattle and hum.

Personligen gillade jag inte alls achtungstilen lika mycket som det tidigare, men det var nog en nödvändighet att förnya sig för att inte gå under. Pop som kom efter var ju sällsynt usel, och då trodde jag nog att de skulle lägga ner. Idag uppskattar jag achtung baby mycket mer. Pop förblir dock ett lågvattenmärke. Även om senare skivor inte håller lika hög klass som åttiotalets, så förblir de ett av världens största band som fortfarande levererar live.

Det hände ju något där i början av 90 då allt episkt och melodiöst ersattes av skrammel och rytmer. Även melodiösa hårdrocksband som Maiden vart ju helt ute och fick spela på kåren i gbg några år senare.

08 Jan 2012, 17:21
Profile

AH den var ju riktigt intressant den där. :)

08 Jan 2012, 20:24
Profile WWW
Reply to topic   [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next