| Author |
Message |
|
Svento
|
 ABM enkelsträngsstall
Det ser ut som att startskottet äntligen har gått för mitt sen flera år planerade elfiolbygge. Det blir nåt anspråkslöst i stil med LP Junior, inget krims-krams. Däremot är det en funktionell lyx som jag har tänkt unna mig, nämligen ett justerbart stall. Till fiol tillverkas inte sånt, och möjligheterna att använda gitarrdelar är begränsade eftersom ett fiolstall är välvt.
En idé som jag kom på är att använda såna där enkelsträngsstall från ABM som är justerbara både i höjd- och längdriktning. Lite som stallsadlarna på en strata men mer inkapslade och "självständiga". Jag vet inte hur justerbara dom är men det lär inte röra sig om många millimeter, så ytan man sätter dom på måste ju ändå vara välvd. Helst ska väl nolläget vara så nära som möjligt den välvning som man eftersträvar, så kan man justera lite åt ena eller andra hållet beroende på vad för strängar man använder. Dessutom vill jag att intoneringen ska vara skaplig, för även om instrumentet är bandlöst, så tar jag ju dubbelsträngsgrepp nästan hela tiden.
Dom där stallen är tillverkade så att strängen förankras i bakre änden. Man ska alltså inte ha nån separat stränghållare. Problemet är att fiolsträngar är lindade med nån tråd från kulan och några centimeter upp. Den tråden kommer att hamna där man spelar med stråken, vilket inte alls är bra. Jag vill därför borra ett hål i varje sånt där litet stall och leda ner strängen genom kroppen som på en strata. Men jag vill ju alltså placera ut stallen så att intoneringen blir något så när rätt redan från början, vilket innebär att hålen i kroppen inte kommer att hamna i en rak linje... Innan jag vet positionen kan jag alltså inte borra. Å andra sidan vet jag inte hur jag ska hitta rätt position utan att kunna förankra strängen nånstans. Lite av ett moment 22.
Några idéer, nån?
|
| 09 Jan 2012, 01:26 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
 Re: ABM enkelsträngsstall
Vilket problem skulle det här lösa? Jag har aldrig hört talas om intonationsproblem på ett bandlöst instrument?
_________________"The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 09 Jan 2012, 14:43 |
|
 |
|
Svento
|
Om intonationen är bra så blir det väldigt mycket lättare att spela dubbelsträngsgrepp, speciellt när man trycker ner två strängar på samma "band" med samma finger. På min nuvarande elektriska spelade jag helt sagolikt falskt i flera år, så vred jag stallet 45 grader och sen dess spelar jag bara lite falskt.
|
| 09 Jan 2012, 15:56 |
|
 |
|
Jo E
Joined: 16 Jul 2009, 16:20 Posts: 2081 Location: Tjockhult 08 Stockholm
|
Titta efter ett Mandolin stall kanske...
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
|
| 09 Jan 2012, 18:49 |
|
 |
|
Svento
|
Jo E wrote: Titta efter ett Mandolin stall kanske... Hur skulle jag använda ett sånt alltså?
|
| 09 Jan 2012, 19:28 |
|
 |
|
mrock
|
Går det inte att göra en variant där man, grovt tänkt, bockar ett stratastall och fräser upp spår i metallen så att de ligger rakt alt skaffar höjdjusteringsskruvar som är långa nog? Då kanske du kan köra genomgående strängar med och det är ju bra för ljudet  . Har ingen aning egentligen, bara slänger ur mej en tanke.
|
| 09 Jan 2012, 19:47 |
|
 |
|
Jo E
|
Svento wrote: Jo E wrote: Titta efter ett Mandolin stall kanske... Hur skulle jag använda ett sånt alltså? Tänker elfiol 4 strängar mandolin 4 par strängar, borde finnas som tunomatic stil till elmandoliner... Edit: på elmandoliner brukar det inte vara 8 strängar kom jag på, utan 4 som fiolen...
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
|
| 10 Jan 2012, 09:35 |
|
 |
|
Svento
|
mrock wrote: Går det inte att göra en variant där man, grovt tänkt, bockar ett stratastall och fräser upp spår i metallen så att de ligger rakt alt skaffar höjdjusteringsskruvar som är långa nog? Då kanske du kan köra genomgående strängar med och det är ju bra för ljudet. Har ingen aning egentligen, bara slänger ur mej en tanke. Rätt tänkt, det var så idén kom till, men lättare än att bocka en metallplatta - som därmed inte kommer att ha full kontakt med kroppen - är att göra ett träfundament. Och i stället för att fräsa spår för sadlarna kom jag på idén att använda såna där ABM-stall, där sadeln garanterat håller sig still. Dom är justerbara precis som strata-sadlar. Problemet är mer att jag vill att grundlägget ska vara så nära önskeläget som möjligt, och justera därifrån. Jo E wrote: Tänker elfiol 4 strängar mandolin 4 par strängar, borde finnas som tunomatic stil till elmandoliner... Edit: på elmandoliner brukar det inte vara 8 strängar kom jag på, utan 4 som fiolen... På en fiol ska stallet vara välvt. På min nuvarande har jag löst det ungefär som på mandoliner, en mässingssadel i ett stall av ebenholtz som står på två skruvar som är justerbara i höjdled. Däremot kan jag inte justera vare sig höjd eller intonering för enskilda strängar.
|
| 10 Jan 2012, 15:51 |
|
 |
|
Jo E
|
Tänkte typ dom här, också att man gör ett fundament i trä... http://www.moongazermusic.com/bridges.html
|
| 10 Jan 2012, 17:09 |
|
 |
|
Svento
|
Intressant. Undrar om det är vanliga Fender-sadlar eller om dom är mindre. Som sagt är det den idén jag är inne på, fast ABM verkar lite mer lätthanterliga.
|
| 10 Jan 2012, 23:55 |
|
|