View unanswered posts | View active topics It is currently 01 Oct 2026, 07:14

Reply to topic  [ 4 posts ] 
byta ut 'no load' poten 
Author Message

Har en Fender am standard strata liggandes som jag är väldigt nöjd med- förutom att stall och mittmick är för diskantiga. Halsmicken låter kanonbra och den är inte i närheten av de andra mickarnas 'stickiga' sound.

Stall och mittmick sitter ju tillsammans kopplade till en no-load pott (eller delta tone pot, kan inte skillnaden).

Halsmicken tror jag har en "vanlig" pot.

Rundar man av det minsta snäppet som går på denna no-load pot så får jag det ljud jag är är ute efter och det låter mera vintage av det hela, eller mer som jag är van vid (man känner när man går från 10 till 9 på tonratten)

Jag har provat att sänka de båda mickarna nästan helt ner till botten utan framgång.

Nu till mitt påstående så får ni rätta mig om jag har fel -
Om jag då byter no-load pot för stall och mittmick till en vanlig cts pot.. och låter kablarna sitta på nya poten precis så som dom gjorde innan bytet, går det då att tappa denna 'topp' som jag vill bli av med? för att smootha ut det hela.. eller måste man göra en annan wiring av det hela?

13 Jan 2012, 11:43
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: byta ut 'no load' poten
Du kan koppla precis som vanligt med kablarna om det är en no-load pot, det ska finnas ett litet hack i no-loaden, man känner det när man vrider från 9 till 10.

13 Jan 2012, 13:43
Profile

Goran wrote:
Du kan koppla precis som vanligt med kablarna om det är en no-load pot, det ska finnas ett litet hack i no-loaden, man känner det när man vrider från 9 till 10.

Ja, precis..

13 Jan 2012, 18:38
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: byta ut 'no load' poten
En fråga, varför kan du inte bara ha den på 9an, har nämligen så själv (fast vid 7-8)och det funkar bra...?

13 Jan 2012, 21:37
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]