View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Jun 2026, 17:09

Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Prispolis 
Author Message

Post Prispolis
Prispoliser är vi väl alla någonstans inom oss, men att skapa en annons om det blir ju lite löjligt.
http://vend.se/ad.php?93977

16 Jan 2012, 15:09
Profile WWW

Post Re: Prispolis
Ja...nog för att man tappar hakan emellanåt när man ser vad folk försöker få ut för priser, men samtidigt har ju alla rätt att sätta vilken prislapp man vill, bortsett från rena bedrägerier som förfalskningar etc förstås. Så jo, känns rätt patetiskt med en sån annons när det diffar några tusenlappar. Är ju ingen vintage gura för några hundra tusen liksom :mrgreen:

16 Jan 2012, 15:19
Profile

Löjligt? Jag tycker det är helt rätt. Han försöker ju lura någon, sådant ska allmänheten informeras om.

Dages ros till killen som la upp annonsen! :D

16 Jan 2012, 15:26
Profile ICQ WWW

Flukather wrote:
Löjligt? Jag tycker det är helt rätt. Han försöker ju lura någon, sådant ska allmänheten informeras om.

Kanske missat nåt, men var är själva lurendrejeriet? Som jag förstår det försöker han få ut 22 papp för nåt som enligt den andre killen går att fås för 19, en diff på tre tusen. Om det nu stämmer så visst, överpris, men knappast lurendrejeri eller? Han kanske köpte den för 25 och försöker få ut så mycket som möjligt bara, eller helt enkelt inte gjort en ny prisundersökning sen han köpt den, vad vet jag? Som sagt, kanske missat nåt, men ser spontant inget att lägga ut en sån "price alert" för?

16 Jan 2012, 15:36
Profile

Ha ha ha ha, det där var ju dagens grav!!!! :lol:

Sätter en peng på att de båda känner varandra.

16 Jan 2012, 15:44
Profile

EvilHomer wrote:
Flukather wrote:

Kanske missat nåt, men var är själva lurendrejeriet? Som jag förstår det försöker han få ut 22 papp för nåt som enligt den andre killen går att fås för 19, en diff på tre tusen. Om det nu stämmer så visst, överpris, men knappast lurendrejeri eller? Han kanske köpte den för 25 och försöker få ut så mycket som möjligt bara, eller helt enkelt inte gjort en ny prisundersökning sen han köpt den, vad vet jag? Som sagt, kanske missat nåt, men ser spontant inget att lägga ut en sån "price alert" för?

I dagens samhälle så är ju Tysken (eller Tyskarnas) nypris det som gäller. Om jag köpt stärkaren för 30 000 i affär i Sverige är helt ointressant, 19 000 är det som gäller och efter det ska begagnatpriset sättas. Att försöka ta mer är lurendrejeri i min bok iaf. Jag skäms vid blotta tanken på att sälja något för mer än nypris :oops:

16 Jan 2012, 16:03
Profile ICQ WWW

värdet på cornforden är ju runt 15k så om någon inte har så mycket koll så blir han lurad på 7 tusen, även gratis o göra annonser på vend så det är bra med sådana varningar, inget konstigt me de då

16 Jan 2012, 16:15
Profile ICQ YIM WWW

Vad säger prispolisen om det här då?

http://www.blocket.se/orebro/Unik_Dean_ ... ?ca=11&w=3

16 Jan 2012, 16:25
Profile WWW

Bulan wrote:

"kvalitet utan dess like" också är det budget-Floyd som sitter på! ha ha :lol: ja snacka går ju...

16 Jan 2012, 16:30
Profile

Vinyljunkie wrote:
Bulan wrote:

"kvalitet utan dess like" också är det budget-Floyd som sitter på! ha ha :lol: ja snacka går ju...

Haha, dessutom: "Hör av er så fort ni kan. Den här kommer gå fort."

16 Jan 2012, 16:52
Profile WWW

Ingen som har tänkt på att det i samtliga fall handlar om rätt ovanliga nördprylar som säljs? Tror ni inte spekulanter har koll på nypris och begpris redan? Ingen kommer köpa den där stärkaren för 22000. Skulle något mot förmodan göra det så är det väl hans problem?

Jag tycker ändå att man har rätt att sätta precis vilket pris man vill i en annons. Jag ser ofta grejer som ligger ute till pris över nypris, särskilt pedaler på Vend. Ibland får man faktiskt lite god lust att mejla annonsören och fråga hur de tänker. Att det sedan dyker upp någon som tipsar om en felmärkt annons är faktiskt helt sjukt.

16 Jan 2012, 17:05
Profile ICQ YIM WWW

snutstrut wrote:
Ingen som har tänkt på att det i samtliga fall handlar om rätt ovanliga nördprylar som säljs? Tror ni inte spekulanter har koll på nypris och begpris redan? Ingen kommer köpa den där stärkaren för 22000. Skulle något mot förmodan göra det så är det väl hans problem?

Jag tycker ändå att man har rätt att sätta precis vilket pris man vill i en annons. Jag ser ofta grejer som ligger ute till pris över nypris, särskilt pedaler på Vend. Ibland får man faktiskt lite god lust att mejla annonsören och fråga hur de tänker. Att det sedan dyker upp någon som tipsar om en felmärkt annons är faktiskt helt sjukt.

Det är ju en trevlig inställning till din medmänniska :?

16 Jan 2012, 17:12
Profile ICQ WWW

Bulan wrote:

Tur att han har en mail-konversation med Dean Markley, då är den ju tveklöst värd 65 papp :mrgreen:

16 Jan 2012, 17:21
Profile
Om man har betalt för mycket för en pryl, men samtidigt är väldigt nöjd och tycker att man gjort sitt livs affär, har man då blivit lurad? :D

16 Jan 2012, 17:21

Jag har faktiskt också svårt att bli upprörd. Lite mer upprörd blir jag när någon säljer falskloggat eller försöker kränga något under helt felaktiga förutsättningar.

Om jag sätter ut en liter mellanmjölk på blocket och begär 90 spänn för den, så är det enda som händer att jag får 100 arga mail om att den minsann kostar betydligt mindre på Konsum. Och jag får sitta där med min mellanmjölk tills den surnar.

Den där stackars 16-åringen som med 22000 i bakfickan som köper första bästa förstärkare utan att ha koll finns inte.

Sen kan jag tycka att det är komiskt och lite patetiskt med de som begär för mycket, men som sagt inte särskilt upprörande. Priset bestäms av tillgång och efterfrågan. Ingenting annat.

16 Jan 2012, 17:26
Profile

EvilHomer wrote:
Bulan wrote:

Tur att han har en mail-konversation med Dean Markley, då är den ju tveklöst värd 65 papp :mrgreen:

Härligt modellnamn från DM: Vintage series, från 80-talet, med den looken. :mrgreen:

16 Jan 2012, 17:26
Profile WWW

I dagens samhälle så är ju Tysken (eller Tyskarnas) nypris det som gäller. Om jag köpt stärkaren för 30 000 i affär i Sverige är helt ointressant, 19 000 är det som gäller och efter det ska begagnatpriset sättas. Att försöka ta mer är lurendrejeri i min bok iaf. Jag skäms vid blotta tanken på att sälja något för mer än nypris :oops:[/quote]

Hela vintagemarknaden och alla limiterade runs som stiger i pris måste vara oerhört obehagligt för dig då.. Jag antar att du bor i hyresrätt, för bostadsrättsmarknaden måste ju vara otroligt smärtsam.

Marknaden styrs ju av tillgång och efterfrågan, är det upp till dig att omyndigförklara den som tycker att det där är ett bra köp?
Det är ju skillnad på att sälja något med felaktig information, alltså att lura någon. Ett pris är bara ett pris, det är ingenting som bestäms av endast säljaren, köparen måste även acceptera det för att det ska kunna bli affär. Man är inte tvungen att köpa prylar, varken till över, under eller marknadspris.

http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ

16 Jan 2012, 17:31
Profile WWW

Härligt modellnamn från DM: Vintage series, från 80-talet, med den looken. :mrgreen:[/quote]

Bara ett schysst relic-jobb som saknas :mrgreen: Men allvarligt talat, inte fanken kan en sån där vara värd 65 papp ens i samlarkretsar eller? Har ingen koll på dem men den skriker ju inte samlarpryl direkt...

16 Jan 2012, 17:37
Profile

Walain wrote:

Hela vintagemarknaden och alla limiterade runs som stiger i pris måste vara oerhört obehagligt för dig då.. Jag antar att du bor i hyresrätt, för bostadsrättsmarknaden måste ju vara otroligt smärtsam.

Marknaden styrs ju av tillgång och efterfrågan, är det upp till dig att omyndigförklara den som tycker att det där är ett bra köp?
Det är ju skillnad på att sälja något med felaktig information, alltså att lura någon. Ett pris är bara ett pris, det är ingenting som bestäms av endast säljaren, köparen måste även acceptera det för att det ska kunna bli affär. Man är inte tvungen att köpa prylar, varken till över, under eller marknadspris.

Klart som fan jag bor i hyresrätt! Jag är musiker, jag kan fan inte få lån :mrgreen:

Detta är ingen vintagepryl, detta är en pryl som tillverkas nu och som han köpt för bara några år sedan, det går inte att jämnföra.

Last edited by Flukather on 16 Jan 2012, 18:44, edited 1 time in total.

16 Jan 2012, 18:32
Profile ICQ WWW

Hur mycket är den där guran egentligen värd?

Han har ju rätt i ett av sina påståenden - den är ganska ovanlig. Därmed inte värdefull såklart...

En tiondel av hans önskade summa skulle jag säga och knappt det...

16 Jan 2012, 18:38
Profile

Vad det gäller Confordstärken så tror jag att få kommer att köpa den till det priset eller till annat överpris. Den är så pass speciell att eventuella köpare nog har bra koll på både nypris och eventuella beg-priser. Prispolisannonsen känns mer som ett desperat rop på hjälp. :wink:

16 Jan 2012, 19:51
Profile

Image

16 Jan 2012, 20:03
Profile WWW

Fast jag vet inte var "polisen" får sina priser från?

Jag gjorde en liten sök på dom som är återförsäljare åt Conford och det biligaste jag hittade var 1899 pund som var "extrapris"
http://www.andertons.co.uk/guitar-amp-h ... -black.asp

Sen är Conford en av få riktigt välbyggda starkare i denna prisklass, så sett ur den synviklen är 22 000 Kr Billigt.
Men visst, alla vill ja ha bästa priset :wink:

17 Jan 2012, 02:11
Profile

Amp Healer wrote:

Jag gjorde en liten sök på dom som är återförsäljare åt Conford och det biligaste jag hittade var 1899 pund som var "extrapris"

Sen är Conford en av få riktigt välbyggda starkare i denna prisklass, så sett ur den synviklen är 22 000 Kr Billigt.

Dessutom är den länkade den svarta modellen. Vill man ha den oxblodsröda som i vendannonsen får man punga ut med £100 till.

Står ju också högstbjudande i annonsen...

17 Jan 2012, 02:49
Profile

Jyda wrote:
Amp Healer wrote:

Dessutom är den länkade den svarta modellen. Vill man ha den oxblodsröda som i vendannonsen får man punga ut med £100 till.

Precis och det blir 21406 KR i dagens kurs i England.

17 Jan 2012, 03:00
Profile

Jag tycker det är helt upp till var å en vilket pris man sätter i en säljes annons, det har ingen annan än personen som betalat annonsen att göra med.
Det finns ju inget som helst element av bedrägeri så länge varan är korrekt beskriven och priset öppet redovisat.
Att sen avgöra om priset för varan är skäligt måste rimligen falla på köparen.
Att sen alla prisoptimister inte får sina grejjer sålda är en helt anna femma...

17 Jan 2012, 07:56
Profile ICQ YIM WWW

Flukather wrote:
I dagens samhälle så är ju Tysken (eller Tyskarnas) nypris det som gäller. Om jag köpt stärkaren för 30 000 i affär i Sverige är helt ointressant, 19 000 är det som gäller och efter det ska begagnatpriset sättas. Att försöka ta mer är lurendrejeri i min bok iaf. Jag skäms vid blotta tanken på att sälja något för mer än nypris :oops:

Jag hoppas du skojar här.

Vet Du att det är mindre än 10% av handeln totalt som är näthandel?

17 Jan 2012, 12:08
Profile ICQ WWW

Amp Healer wrote:
Jyda wrote:

Precis och det blir 21406 KR i dagens kurs i England.

Det blir 20383kr i dagens kurs. Man använder check-kursen när man gör utlandsbetalningar.

17 Jan 2012, 12:30
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Flukather wrote:

Jag hoppas du skojar här.

Vet Du att det är mindre än 10% av handeln totalt som är näthandel?

Totalt eller just för musikprylar??

17 Jan 2012, 12:42
Profile

Det finns inte en chans att näthandeln bara är 10% gällande musikinstrument. Det kan säkert stämma för näthandel överlag däremot.

Last edited by snutstrut on 17 Jan 2012, 12:46, edited 1 time in total.

17 Jan 2012, 12:44
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 54 posts ]  Go to page 1, 2  Next