View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 02:09



Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig? 
Author Message

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
Var ett tag sedan jag kollade in S1 på YT, de videos som låg där förr hade väldigt skiftande kvalitet. Men jag ska kolla igen, efter ditt tips Persuader.


20 Feb 2012, 11:22
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1054
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
gurami64 wrote:
Det jag skulle vilja veta är om/hur man delar upp ett längre gitarrstycke i mindre loopar. Visst kan man kopiera över ursprungsstycket till annat spår och klippa ut flera mindre loopar från det, men det borde att gå att göra lättare.


Jag vill gärna svara men förstår inte riktigt. Om du vill dela upp ett långt track/spår i mindre delar t.ex. för att de är lätta att flytta runt, kan du klippa tracks med klippverktyget (tryck på tangent "3" som får du fram det, Tangent "1" för att gå tillbaka till markeringsverktyget).

gurami64 wrote:
Och hitta nån effekt som är/låter som en hel blåssektion.


Det har jag letat efter i mer än 10 år så hittar du något bra så tipsa mig också.

gurami64 wrote:
Och få metronomen att räkna in.


Inräkning får du genom att aktivera Pre-roll. Hur många takters inräkning du vill ha sätter du i Metronome setup.

Ha så kul!

Mats N


20 Feb 2012, 19:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 30 Dec 2005, 20:54
Posts: 1261
Location:
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
kjelle wrote:
Stout wrote:
Har du Mac så ska du köra Logic Pro utan tvekan. Har kört Steinberg sedan urminnes tider (sedan 1988 i alla fall på en Atari Mega 4 och sedan PC) så jag är inte Apple-fanatiker men Cubase går fetbort på en mac.


Du har säkert rätt, men av nyfikenhet: Vad är det som fet-inte funkar med Cubase 6 på en moderna Mac? Att Logic kan ha vissa fördelar, samma företag (väl?) låter väl logiskt, men vad är problemet med MAc och Cubase 6? Äldre versioner är ju inte så intressant att jämföra.



Det är ju subjektivt men jag tycker helt enkelt inte om layouten i Cubase efter VST. Sålde iväg mitt Cubase 4 ett tag efter att jag gick över till Mac (det tog väldans lång tid, mycket annonsering och kraftig prissänkning för att få sålt det. Tror jag bara fick 1000:- för det). Jag trivdes aldrig med det i Macen. Cubse är ett kanonprogram på PC men rent kosmetiskt ratar jag det så därför fick det bli Logic som jag så här i efterhand med facit på är mer rationell med. Sen är ju Logic integrerat med macen på ett annat sätt än Cubase.

_________________
Why is there never enough time to do it right, but always enough time to do it over?


20 Feb 2012, 20:47
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
Men Mats, du svarade precis på det jag frågade om. Kniven på 3:an fixar ju allt.
Garageband har en bra blåsfunktion. Kan bara inte hitta namnet. Återkommer.
Lyckades få fason på metronomen till slut. Varför är symbolerna så jävla små?
Nu känner jag mig rustad. Tack alla, och speciellt Mats, för supporten.


21 Feb 2012, 11:44
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
Nu är jag nästan kompis med S1, även om vi kan kategorisera vårt förhållande på Facebookvis som "i ett förhållande och det är komplicerat".
Och det som upptar mina tankar är varför det är så svårt att få upp volymen på sången och utan att det distar. Jag kör med en Røde kondensatormick genom en TC Heliconförförstärkare. Det ger ett mjukare ljud än direktuppkoppling i ljudkortet, och i stereo- men jag vet inte om det är ngt problem egentligen.....
Alltså, enligt VU-mätaren får jag en stark signal in i S1 men de inspelade ljudvågorna är ack så svaga, påminner mer om krusningar än om vågor. Har ni några tips?


23 Feb 2012, 11:09
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1054
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
gurami64 wrote:
Nu är jag nästan kompis med S1, även om vi kan kategorisera vårt förhållande på Facebookvis som "i ett förhållande och det är komplicerat".
Och det som upptar mina tankar är varför det är så svårt att få upp volymen på sången och utan att det distar. Jag kör med en Røde kondensatormick genom en TC Heliconförförstärkare. Det ger ett mjukare ljud än direktuppkoppling i ljudkortet, och i stereo- men jag vet inte om det är ngt problem egentligen.....
Alltså, enligt VU-mätaren får jag en stark signal in i S1 men de inspelade ljudvågorna är ack så svaga, påminner mer om krusningar än om vågor. Har ni några tips?


Vilken VU-mätare är det du ser när du får en stark signal?

/Mats N


23 Feb 2012, 17:33
Profile WWW

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
Den som är i spåret (track) precis mellan inforutan till vänster i spåret och den delen med ljudvågorna.

Eller om man ser spåret från vänster:

inforutan-vu-mätaren-ljudvågorna

Alltså med vu-mätare menar jag egentligen pelaren av ljuspunkter


23 Feb 2012, 17:47
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1054
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
gurami64 wrote:
Den som är i spåret (track) precis mellan inforutan till vänster i spåret och den delen med ljudvågorna.

Eller om man ser spåret från vänster:

inforutan-vu-mätaren-ljudvågorna

Alltså med vu-mätare menar jag egentligen pelaren av ljuspunkter


Hej,

Jag har inte jobbat så mycket på S1 så att jag vet hur pålitlig dessa mätare är.

Mitt förslag är att du öppnar mixerfönstret (F3) och sedan längst till vänster i den sektionen ser till att Inputs är vald. Då får du upp lite större mätare som mäter ingångssignalen. Där är det lättare att se vad som egentligen händer.

Min erfarenhet av moderna lite bättre ljudkort (som det du har) är att man kan trycka på rätt rejält med input utan att det låter illa. Man bör nu förvioo vara vaksam på digital dist men testa med att prova på lite olika signalstyrkor och se hur det ser ut och hur det låter. Låter det bra så är det ju bra. :)

/Mats N


23 Feb 2012, 18:24
Profile WWW

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
Det verkar som att det blir bäst resultat när jag kör sångmiken direkt in i ljudkortet; då kan man få upp volymen med ingångspottarna/gainen.
När jag använder förförstärkaren, TC- Helicon, så peakar dess inputmätare snabbt och det märkliga är att det inte finns någon kontroll för output/utsignalen från den....(jag kör på spdif utgången) jag får väl gå över till telekablar in i ljudkortet för att få upp utsignalen....

Upptäckte ett sådant där fel man kan bli galen på....jag har ju gnällt på att utsignalen från ljudkortet var ojämn...det visade sig att den ena av tele/tele kablarna (den jag fick med min nya Yamahabas) var av så dålig kvalitet att den släppte igenom en svagare signal än den andra tele/telekabeln.
Sådana skitkablar borde brännas på bål offentligt....


23 Feb 2012, 23:22
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1054
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
gurami64 wrote:
Det verkar som att det blir bäst resultat när jag kör sångmiken direkt in i ljudkortet; då kan man få upp volymen med ingångspottarna/gainen.
När jag använder förförstärkaren, TC- Helicon, så peakar dess inputmätare snabbt och det märkliga är att det inte finns någon kontroll för output/utsignalen från den....(jag kör på spdif utgången) jag får väl gå över till telekablar in i ljudkortet för att få upp utsignalen....

Upptäckte ett sådant där fel man kan bli galen på....jag har ju gnällt på att utsignalen från ljudkortet var ojämn...det visade sig att den ena av tele/tele kablarna (den jag fick med min nya Yamahabas) var av så dålig kvalitet att den släppte igenom en svagare signal än den andra tele/telekabeln.
Sådana skitkablar borde brännas på bål offentligt....


Jag har blivit skogstokig på S/PDIF så många gånger att jag numera inte ens provar. Dagens produkter (om man skaffar OK klass) brukar vara såpass bra att det funkar alldeles utmärkt med analogt via telekablar.

/Mats N


24 Feb 2012, 10:33
Profile WWW
User avatar

Joined: 08 May 2006, 12:42
Posts: 268
Location:
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
Det ska finnas nåt open source-program som heter Rosegarden som tydligen ska vara bäst av alla.


15 Dec 2012, 02:10
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 61 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.